BMW 428i xDrive - test

Technika rodem z BMW serii 3. Nowe dwudrzwiowe nadwozie o pięknej, smukłej linii. Mocny silnik pod maską i napęd na cztery koła. Sprawdzamy BMW 428i xDrive.

<b>Od tyłu seria 4 wygląda lekko i zgrabnie. W pakiecie Sport (8375 zł) wyróżnia się m.in. czarnymi ramkami szyb oraz końcówką wydechu.</b>
<b>Od tyłu seria 4 wygląda lekko i zgrabnie. W pakiecie Sport (8375 zł) wyróżnia się m.in. czarnymi ramkami szyb oraz końcówką wydechu.</b>Motor

BMW postawiło grubą kreskę. Wraz z premierą serii 4, "trójka" Coupe, najbardziej znana dzięki genialnemu M3, odchodzi do lamusa. Powody są przynajmniej dwa. Pierwszy to wprowadzenie nowego porządku do oferty modelowej - w końcu dwudrzwiowe wersje serii 5 noszą oznaczenie 6, a nie 5 Coupe. Drugi przedstawiciele marki tłumaczą faktem, że "czwórka" pod względem technicznym mocno odcina się od swojego kuzyna.

Inny wygląd nadwozia to rzecz oczywista. Seria 4 bazuje wprawdzie na płycie podłogowej "trójki", ale ma większy o 5 cm rozstaw osi (281 cm), jest też szersza o 4,3 cm, dłuższa o 2,6 cm i niższa o 1,6 cm. To wraz z obniżonym o 1 cm prześwitem sprawia, że seria 4 legitymuje się najniższym środkiem ciężkości spośród modeli BMW. A to już nie przelewki.

Szybko, bardzo szybko

Między przednimi kołami testowego auta pracuje tylko 2-litrowy silnik czterocylindrowy, ale jest on konstrukcją mocno zaawansowaną. Zaopatrzony w bezpośredni wtrysk paliwa, podwójną, stopniową regulację faz rozrządu, układ płynnej regulacji wzniosu zaworów dolotowych oraz turbosprężarkę typu twin-scroll, wytwarza moc 245 KM.

Jego największą zaletą jest jednak wysoki moment obrotowy o wartości 350 Nm, dostępny od 1250 do 4800 obr./min. Z tego względu silnik praktycznie zawsze wykazuje dużą chęć do działania, a do prędkości trzycyfrowej zapędza auto w jedyne 5,9 s. Przyspieszenia czuć w plecach także daleko po drugiej stronie 100 km/h.

Sportowa kierownica „M” wymaga dopłaty 882 zł. Ergonomią oraz jakością wykonania BMW gra pierwsze skrzypce w klasie.Motor

Jak na swoje możliwości, 428i nie ma nadmiernego apetytu. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem około 11 l paliwa na 100 km, natomiast w trasie - poniżej 8 l/100 km. Dynamiczna jazda wzmaga apetyt o 3-4 l/100 km. Przy podróżowaniu autostradą z dozwoloną prędkością (140 km/h) silnik zadowala się 8,9 l benzyny. A to już wynik wyśmienity.

428i wykazuje się spontanicznymi reakcjami na gaz. Nie ma chwili zwłoki tak typowej dla jednostek turbodoładowanych. Wrażenia są jak z wysilonych silników wolnossących. Szczególnie w trybach Sport i Sport+, które wyraźnie wyostrzają charakter auta, wpływając także m.in. na układ kierowniczy i działanie przekładni. Zmienia się również dźwięk jednostki napędowej. Co ciekawe, jest on sztucznie wzmacniany i płynie z głośników.

BMW 428i xDrive

BMW 428i xDrive (czytaj test)

Od tyłu seria 4 wygląda lekko i zgrabnie. W pakiecie Sport (8375 zł) wyróżnia się m.in. czarnymi ramkami szyb oraz końcówką wydechu.Motor
Seryjne są reflektory biksenonowe. Światła diodowe (na zdjęciu) wymagają dopłaty 8375 zł.Motor
Podajnik sprawia, że po pas bezpieczeństwa nie trzeba sięgać za siebie.Motor
BMW 4 z boku, czyli zgrabna karoseria z mocno opadającym dachem i „garbem” na masce.Motor
Miejsca na kolana jest pod dostatkiem. Gorzej z przestrzenią na głowy wysokich pasażerów.Motor
Świetne: opcjonalne fotele sportowe oraz pozycja za kierownicą.Motor
W podłokietniku, oprócz miejsca na telefon, znalazły się wejścia AUX i USB.Motor
Każde BMW serii 4 uruchamia się przyciskiem na desce rozdzielczej.Motor
Rozwijany od lat system iDrive pod względem łatwości obsługi nie ma sobie równych.Motor
Te przyciski służą do zmiany trybu jazdy. Powyżej – wyłącznik systemu ESP.Motor
Łopatki do ręcznej zmiany przełożeń są duże, poręczne i wygodne w obsłudze.Motor
Zmiana trybu jazdy wpływa m.in. na działanie silnika, przekładni oraz elektronicznej szpery z tyłu.Motor
Sportowa kierownica „M” wymaga dopłaty 882 zł. Ergonomią oraz jakością wykonania BMW gra pierwsze skrzypce w klasie.Motor
245 KM, 2 litry i przyspieszenie do 100 km/h w 5,9 s. Na 100 km zużywa 9,7 l.Motor
Bagażnik ma pojemność 445 litrów. Można go powiększyć, składając oparcie kanapy.Motor

8-stopniowy automat, kosztujący aż 10 359 zł, to jedno z najlepszych tego typu urządzeń na rynku. Nie dość, że zwalnia kierowcę z konieczności operowania sprzęgłem, to jeszcze perfekcyjnie współpracuje z silnikiem. Podczas codziennej jazdy przełożenia zmienia łagodnie i prawie niezauważalnie. Znakomicie sprawdza się także, gdy BMW jest przyciskane do muru i nie pozwala sobie na zwłokę przy kickdownie. W ustawieniu Sport+ ma prawdziwy tryb ręczny, który nie ingeruje w poczynania kierowcy, zmieniając biegi z szarpnięciem. Tak, żeby było bardziej sportowo.

Lepsza niż seria 3

Trudno wyobrazić sobie, by w czasie jazdy BMW serii 4 pozwalało sobie na jakiekolwiek słabości. Tym bardziej że jego układ jezdny bazuje na "trójce", uznawanej za najlepiej prowadzące się auto w swojej klasie.

428i jest jeszcze lepsze. Świadczą o tym nie tylko liczby - idealny rozkład mas (50:50), powiększone o 5 cm rozstaw osi oraz rozstaw kół o 4,5 cm z przodu i aż o 8 cm z tyłu - ale i odczucia zza kierownicy.

BMW 428i xDrive

BMW 428i xDrive (czytaj test)

BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor
BMW 428i xDriveMotor

W wersji 4x4 auto ma wyśmienitą trakcję. Zmiana obciążenia w zakręcie nie robi na nim niemal żadnego wrażenia. Seria 4 z łatwością przyjmuje ostre traktowanie, a przy granicy przyczepności nie zaskakuje nagłą podsterownością, jak poprzednik. Na dodatek, jej układ jezdny zapewnia porządny komfort, choć 19-calowe obręcze z niskoprofilowymi oponami dają o sobie znać na pojedynczych nierównościach. Seryjne koła 17-calowe są na pewno lepszym wyborem na polskie drogi. Plus za niski poziom hałasu.

Wady? To układ kierowniczy, który jest wprawdzie bardzo bezpośredni, jednak w trybie Comfort wysyła za mało sygnałów z przednich kół. W Sport+ działa dużo lepiej, choć brakuje mu tego ostatniego szlifu.

Nowe rozdanie BMW jest prawie perfekcyjne - szybkie, wygodne i o pięknej linii nadwozia. Przyzwyczajenia wymaga tylko nazwa. Ale przy takim aucie przychodzi to z łatwością!

BMW 428i xDrive - podsumowanie

Nowe BMW sprawdzi się zarówno w mieście, jak i podczas długich podróży. W odmianie 428i xDrive jest szybkie, ma świetną trakcję i umiarkowany apetyt na paliwo. 8-stopniowy automat to bardzo drogi, ale wart swojej ceny dodatek. Niemieckie coupe najbardziej przekonuje do siebie znakomitymi właściwościami jezdnymi. Cena, jak na oferowane jakość, wyposażenie i wygląd - w pełni akceptowalna.

BMW 428i xDrive: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • świetna pozycja kierowcy,
  • dużo miejsca z przodu,
  • łatwa obsługa,
  • obszerny bagażnik,
  • wysoka jakość wykonania

Minusy:

  • ograniczona ilość miejsca na głowy pasażerów z tyłu

BMW 428i xDrive: układ napędowy

Plusy:

  • znakomite osiągi,
  • bardzo szybka reakcja na dodanie gazu,
  • łatwość nabierania obrotów,
  • perfekcyjna automatyczna skrzynia biegów,
  • stosunkowo niewielkie zużycie paliwa

BMW 428i xDrive: właściwości jezdne

Plusy:

  • idealny rozkład mas pomiędzy osiami,
  • bardzo spokojne reakcje na zmiany obciążenia,
  • wyśmienita przyczepność

Minusy:

  • duży promień skrętu,
  • układ kierowniczy o nieco za słabej progresji

BMW 428i xDrive: wyposażenie i koszty

Plusy:

  • mnogość opcji wyposażenia,
  • seryjny pakiet serwisowy na 5 lat/100 000 km,
  • konkurencyjna cena zakupu

Minusy:

  • horrendalnie drogi automat,
  • wiele dodatków dostępnych jedynie w pakietach

Konkurenci BMW 428i xDrive

Konkurenci BMW 428i xDriveMotor
 
BMW serii 4
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
245 KM/5000
Maks. moment obrotowy
350 Nm/1250
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
464/183/136 cm
Rozstaw osi
281 cm
Średnica zawracania
11,8 m
Masa/ładowność
1540/520 kg
Pojemność bagażnika
445 l
Poj. zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
Opony
225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,9 s
Przyspieszenie 0-140 km/h
11,8 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
15,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,0 dB
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,1
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,7/5,5/6,7
Teoretyczny zasięg
890 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,5/7,8/9,7
Rzeczywisty zasięg
620 km
Cena wersji podstawowej**
176 900 zł
Cena
186 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas