BMW 435d xDrive - test

Choć BMW 435d xDrive jest napędzane przez silnik wysokoprężny, w klasie średniej nie ma lepszego samochodu przeznaczonego do wielkiej turystyki.

<b>Tu znaczki mówią wszystko. Ale auto można też zamówić bez oznaczeń. Wtedy tylko podwójna końcówka wydechu zdradza, że nie jest to żadna bazowa odmiana.</b>
<b>Tu znaczki mówią wszystko. Ale auto można też zamówić bez oznaczeń. Wtedy tylko podwójna końcówka wydechu zdradza, że nie jest to żadna bazowa odmiana.</b>Motor

Lektura cennika BMW serii 4 zaskakuje. Jeśli nie brać pod uwagę niemal wyczynowej odmiany M4, pod maską topowej "czwórki" pracuje... diesel. BMW 435d xDrive ma 313-konny silnik i kosztuje 262 900 zł - o 21 tys. więcej niż 435i xDrive ze słabszą o 7 KM jednostką benzynową.

Czy warto tyle dopłacać do diesla? I czy w ogóle warto kupować coupe z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdziliśmy to na przykładzie bogato wyposażonego auta z pakietem M.

Z zewnątrz o tym, że jest to mocniejsza wersja informuje tylko podwójna końcówka układu wydechowego (wspomniany pakiet M można dokupić do każdej "czwórki"). To jednak nie zarzut. Wszystkie coupe serii 4 wyglądają świetnie - dynamicznie i elegancko.

Kokpit jak w każdym aucie serii 3 i 4. Na uwagę zasługuje panoramiczny ekran o przekątnej 8,8 cala oraz wchodząca w skład pakietu M kierownica z grubym wieńcem, która rewelacyjnie leży w dłoniach.Motor

Kokpit jest bardzo starannie wykonany i perfekcyjnie ergonomiczny, a jego obsługa - intuicyjna i łatwa. Z przodu miejsca nie zabraknie nikomu. Nisko zamontowane i świetnie wyprofilowane fotele pozwalają zająć właściwie idealną pozycję za kierownicą. Z tyłu usiądą tylko dwie osoby. A w miarę wygodnie - dwie niskie osoby.

To naprawdę diesel?

To wszystko można jednak napisać także o bazowej "czwórce". Te najdroższe kupuje się dla czegoś innego - dla ich napędu. Trzylitrowy diesel, nawet bardziej niż mocą 313 KM, imponuje swoim momentem obrotowym. Już przy 1500 obr./min do dyspozycji jest 630 Nm. Dzięki temu każdy mocniejszy ruch prawej stopy kierowcy wręcz katapultuje samochód do przodu. 100 km/h pojawia się na liczniku już po 4,8 s, a 160 km/h - 12 s od startu. Wysokoprężne BMW ma osiągi mocniejszego i aż o 300 kg lżejszego Porsche Caymana S. Także w próbach elastyczności - wyprzedzanie tą "czwórką" na trasie jest wręcz błahostką.

Silnik testowanego auta z łatwością wkręca się znacznie powyżej 5000 obr./min i błyskawicznie reaguje na dodanie gazu. W połączeniu z szybkim, 8-biegowym automatem i sprawnym, preferującym tylną oś napędem 4x4 xDrive daje to naprawdę dobry zestaw do dynamicznej jazdy. Auto chętnie podąża za ruchami kierownicy i daje się "układać" w zakrętach przy pomocy gazu. A do tego zaskakująco dobrze brzmi. Czasem trudno uwierzyć, że to silnik Diesla.

Wielka turystyka

Gran turismo, w skrócie GT, to auta stworzone do wielkiej turystyki - takiej, która odbywa się z dużą prędkością i na sporych dystansach. Zwykle oznacza się tak duże, luksusowe i szybkie coupe.

Ale testowana "4" bardziej zasługuje na to miano. A to dlatego, że podczas dalekich wojaży można się w niej skupić na frajdzie z jazdy, a nie na szukaniu najbliższej stacji benzynowej. Średni zasięg na pełnym baku wynosi bowiem aż 900 km, a w trasie można tankować nawet rzadziej niż co 1000 km (uśrednione zużycie paliwa to 6,3 l na 100 km).

BMW 435d xDrive

BMW 435d xDrive (czytaj test)

Tu znaczki mówią wszystko. Ale auto można też zamówić bez oznaczeń. Wtedy tylko podwójna końcówka wydechu zdradza, że nie jest to żadna bazowa odmiana.Motor
W łukach 435d z napędem xDrive i usztywniającym zawieszenie pakietem M zachwyca neutralnością i zwinnością. Każdy ruch kierownicy przekłada się na błyskawiczną zmianę kierunku jazdy. Komfort pozostaje na akceptowalnym poziomie.Motor
Ten diesel ma osiągi silnika benzynowego. I nawet trochę podobnie brzmi.Motor
Seryjne są koła 17''. Pakiet M zawiera felgi 18'', ale testowane auto ma jeszcze większe, opcjonalne „19”.Motor
Z tyłu tylko dwa miejsca. W miarę wygodnie zmieszczą się tu osoby o wzroście 170 cm.Motor
Sportowe fotele należą do pakietu M. Zapewniają właściwie idealną pozycję.Motor
Idealnie czytelne zegary – jak to w BMW. Czerwone pierścienie na wskaźnikach wyróżniają auta z pakietem M.Motor
Kokpit jak w każdym aucie serii 3 i 4. Na uwagę zasługuje panoramiczny ekran o przekątnej 8,8 cala oraz wchodząca w skład pakietu M kierownica z grubym wieńcem, która rewelacyjnie leży w dłoniach.Motor
Nawet w trybie ECO PRO, który mocno hamuje zapędy auta, „czwórka” nie traci sportowego charakteru.Motor

BMW 435d xDrive - podsumowanie

Ten samochód jest wręcz idealnym gran turismo. I to nie pomimo, lecz właśnie dzięki silnikowi Diesla.

BMW 435d xDrive: plusy

  • świetne prowadzenie,
  • zaskakująco duży komfort jazdy na kołach 19'',
  • atrakcyjne nadwozie,
  • małe zużycie paliwa,
  • duży zasięg na jednym tankowaniu

BMW 435d xDrive: minusy

  • bardzo wysoka cena zakupu,
  • stosunkowo nieduży zakres użytecznych obrotów
 
BMW serii 4
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2993 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
313 KM/4400
Maks. moment obrotowy
630 Nm/1500
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
464/183/138 cm
Rozstaw osi
281 cm
Średnica zawracania
11,8 m
Masa/ładowność
1625/520 kg
Poj. bagażnika
445 l
Poj. zbiornika paliwa
57 l (ON)
Opony
225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,8 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
12,0 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
20,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,2 dB →
Rzeczywista prędkość*
98 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,4/4,9/5,4
Teoretyczny zasięg
1060 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,2/5,4/6,3
Rzeczywisty zasięg
900 km
Cena wersji podstawowej**
262 900 zł
Cena
262 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas