Porównanie: BMW M235i, BMW 435i

Dwa coupe z tylnym napędem i ponad 300-konnymi silnikami pod maską. Dwa auta mocno różniące się charakterami. BMW M235i w starciu z 435i.

Porównanie: BMW M235i, BMW 435i
Porównanie: BMW M235i, BMW 435iMotor

Świat BMW w ciągu ostatniego roku wyraźnie się rozrósł. Najpierw "trójkę" coupe zastąpiła "czwórka", a nieco później "jedynkę" coupe wyparła "dwójka".

Ale to był dopiero początek rewolucji, ponieważ w gamie modeli z cyfrą 4 w nazwie zadebiutowały jeszcze kabriolet oraz Gran Coupe, konkurujące na rynku m.in. z Audi A5 Sportback. Nie należy zapominać także o X-czwórce, czyli SUV-ie ze ściętym tyłem oraz o sportowym M4.

Serię 2 czeka jeszcze premiera odmiany z otwieranym dachem, natomiast w marcu tego roku publicznie pokazano model określany nazwą Active Tourer. To nie tylko pierwszy minivan, ale i pierwsze BMW z przednim napędem, przez co fani marki z miejsca uznali je najgorszym w historii.

Duże i większe

Na szczęście "dwójka" coupe, szczególnie w najmocniejszej odmianie M235i, gra w zupełnie innej lidze. Takiej, w której liczą się osiągi, wrażenia z jazdy, emocje. Mimo że jest najmniejszym coupe BMW, mierzy sporo, bo 443 cm długości.

435i od zderzaka do zderzaka ma 464 cm. I to pięknie wystylizowanych, z charakterystycznym garbem na masce, delikatnie opadającą linią dachu i bardzo zgrabnym tyłem. Wyglądem wręcz rozkłada "dwójkę" na kolana.

Ale pod względem mocy dostępnej pod maskę musi uznać jej wyższość. Choć między przednimi kołami pracują praktycznie identyczne 3-litrowe silniki 6-cylindrowe, ten w serii 2 wytwarza 326 KM w zakresie 5800-6000 obr./min, a w "czwórce"- 306 KM pomiędzy 5800 a 6400 obr./min. Na dodatek jednostka napędowa M235i zmaga się z niższą o 145 kg masą własną (1455 wobec 1600 kg). Oznacza to, każdy koń mechaniczny ma do uciągnięcia 4,5 kg, a nie 5,3 kg.

BMW M235i: deska rozdzielcza jest praktycznie identyczna z tą w serii 1. Znakomita sportowa kierownica z logo M to wyposażenie seryjne. Obsługa jest typowa dla wszystkich BMW, czyli wyjątkowo łatwa. Z boku tunelu środkowego znalazła się miękka poduszka, o którą kierowca może oprzeć kolano.Motor
BMW 435i: sportowa kierownica wymaga dopłaty, a materiały robią lepsze wrażenie niż w M235i. Deska rozdzielcza została zaprojektowana według tych samych zasad funkcjonalności i ergonomii co w mniejszym BMW. Także tu wszystkie przyciski i przełączniki pracują bardzo precyzyjnie.Motor

Do 100 km/h w 5 s

W konkurencjach ze stoperem w ręku, lżejsze auto pokazuje rywalowi plecy. Różnice są jednak zaskakująco niewielkie. Seria 2 do 100 km/h rozpędza się w 4,9 s, czyli o 0,2 s szybciej niż "czwórka", a do 180 km/h - w 14,0 s (o 1,3 s wcześniej).

Turbodoładowane silniki obu modeli nie wykazują żadnych słabości przy niskich obrotach, a wraz z przesuwaniem się wskazówki obrotomierza w prawo mają coraz więcej chęci do działania. Wyśmienicie czują się nawet w okolicy czerwonego pola i bardzo szybko przekuwają ruchy stopy kierowcy w działanie. Owszem, są w stanie zużyć każdą ilość paliwa, ale podczas codziennej jazdy wcale nie mają ogromnego apetytu. 435i średnio w teście zadowalało się 9,9 l benzyny na 100 km, a M235i - 10,3 l/100 km. Przy bardzo spokojnym tempie poza miastem da się uzyskać wynik na poziomie, odpowiednio, 7,7 i 8,3 l/100 km.

Głośno, głośniej...

Tym, czego większe BMW powinno zazdrościć mniejszemu jest dźwięk silnika. Można wprawdzie na niego wpływać, zmieniając tryb jazdy (5 programów do wyboru), ale 435i nawet w ustawieniach Sport i Sport+ brzmi co najwyżej tak dobrze, jak M235i w Normal, Comfort czy Eco Pro. W obu "melodia" jest podobna, czyli soczysta z przewagą tonów wysokich, ale jej natężenie - już inne.

Głośniejsze, bardziej prowokujące do szybkiej jazdy jest najmniejsze coupe BMW. W trybach sportowych wydaje z siebie fantastyczne dźwięki i przy tym wcale nie męczy. Mimo to, podczas jazdy z prędkością 100 km/h wytwarza o 3 dB większy hałas - 67 wobec 64 dB.

435i, zaopatrzone w adaptacyjne sportowe zawieszenie (dopłata 5578 zł), zmieniające swoją charakterystykę za pomocą przycisku, szybko i całkiem łagodnie, niemal na poziomie serii 3, wybiera nierówności. Komfort nieco obniżają 18-calowe koła (225/45) z oponami typu Run Flat, hałasującymi na pojedynczych wyrwach w jezdni. Co zaskakujące, M235i z adaptacyjnym zawieszeniem (3818 zł) i oponami 225/40 R18, także Run Flat, wcale mocno od niego nie odstaje. Dlatego, jak na swoje rozwydrzone usposobienie, jest autem, które nadaje się nie tylko na torowe szaleństwa, ale i do jazdy na co dzień. Fakt, w trybie Sport wyraźnie się utwardza, ale nawet w nim nie bywa męczące.

8-stopniowe automaty to bardzo dobre urządzenia. Szybko zmieniają kolejne przełożenia, bez zwłoki reagują na kickdown i mają prawdziwy tryb ręczny. Co ciekawe, w M235i, niezależnie od programu jazdy, skrzynia nigdy sama nie zmieni biegu, a w 435i - tylko w Sport+.

Jak prowadzą się oba auta, jak obszerną są ich wnętrze i które stanowi lepszą ofertę? O tym - w dalszej części artykułu prezentowanej poniżej.

BMW M235i, BMW 435i

Porównanie: BMW M235i, BMW 435i (czytaj test)

Wnętrze węższe niż w M235i. Ograniczone miejsce na głowę.Motor
Z tyłu jest ciasno, ale wcale nie podróżuje się tu za karę.Motor
Świetne fotele. W M235i siedzi się prawie na ziemi.Motor
BMW M235i: deska rozdzielcza jest praktycznie identyczna z tą w serii 1. Znakomita sportowa kierownica z logo M to wyposażenie seryjne. Obsługa jest typowa dla wszystkich BMW, czyli wyjątkowo łatwa. Z boku tunelu środkowego znalazła się miękka poduszka, o którą kierowca może oprzeć kolano.Motor
390-litrowy bagażnik ma niewielki otwór załadunkowy.Motor
Opcjonalne siedzenia skórzane są bardzo wygodne.Motor
Bagażnik ma 445 l i zapewnia lepszy dostęp do wnętrza.Motor
BMW 435i: sportowa kierownica wymaga dopłaty, a materiały robią lepsze wrażenie niż w M235i. Deska rozdzielcza została zaprojektowana według tych samych zasad funkcjonalności i ergonomii co w mniejszym BMW. Także tu wszystkie przyciski i przełączniki pracują bardzo precyzyjnie.Motor
BMW M235i jest tylko minimalnie szybsze od 435i. To drugie za to znacznie lepiej wygląda.Motor
BMW M235i, BMW 435iMotor
BMW 435i, BMW M235iMotor
M235i bazuje na serii 1, z którą dzieli m.in. płytę podłogową. 435i to z kolei odmiana coupe serii 3. Dłuższe od M235i o 21 cm.Motor

Nadwozie

Większe nadwozie to obszerniejsze wnętrze. Seria 4 jest modelem bardziej postawnym - o 21 cm dłuższym (464 cm) i o 6 cm szerszym (183 cm). Ma też o 12 cm większy rozstaw osi, wynoszący aż 281 cm. Jedynie wysokością karoserii przegrywa z M235i, od którego jest niższe o 4 cm (138 cm). I rzeczywiście, 435i okazuje się obszerniejsze od konkurenta niemal w każdym wymiarze. Fotel kierowcy daje się przesunąć do tyłu o 4 cm dalej (112 cm o pedałów), a przestrzeń nad jego głową i na wysokości barków jest większa o 1 cm (odpowiednio 100 i 139 cm). Kabina M235i jedyną przewagę nad serią 4 notuje w szerokości drugiego rzędu siedzeń (134 wobec 132 cm). Tyle tylko, że jest autem bardziej typu 2+2 niż czteroosobowym, jak konkurent. Dlaczego? Bo z tyłu dwie osoby mieszczą się dopiero, jeśli przednie siedzenia zostaną mocno przesunięte do przodu. W serii 4 jest znacznie więcej miejsca na kolana i tylko o 1 cm - nad głowami (88 cm). Nie zmienia to jednak faktu, że wysokim osobom z tyłu będzie w obu autach ciasno.

O ile M235i jest autem typu 2+2, o tyle 435i to pełnoprawny model 4-osobowy. Owszem, w obu przestrzeń na głowy osób w tylnym rzędzie jest ograniczona, jednak zdecydowanie lepiej poczują się one w większym BMW. Także na ich bagaże oferuje ono więcej przestrzeni – 445 l wobec 390 l – i ma o 5 cm niżej umieszczony próg załadunkowy (64 cm). Zaskakuje wysoka ładowność, wynosząca 510 kg w przypadku M235i i 520 kg w 435i.

BMW M235i

BMW M235iMotor

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; Wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

BMW 435i

BMW 435iMotor

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; Wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

Jazda

Porównanie: BMW M235i, BMW 435iMotor

M235i jest bardziej zwarte, poręczne i zwrotniejsze. Ma też lepszy układ kierowniczy niż 435i, z szybszym przełożeniem - 14,5:1 zamiast 15,0:1. Większe coupe pozwala sobie na chwilę zwłoki w położeniu środkowym, a jego układ kierowniczy nawet w ustawieniu Sport+ nie przekazuje tak dużo sygnałów z kół, co konkurent.

BMW M235i mocno angażuje kierowcę i chętnie "zamiata" tyłem. By wprowadzić je w kontrolowany poślizg nawet nie trzeba się mocno starać. Wystarczy na wejściu w zakręt odjąć gaz i po chwili mocno go wcisnąć. Nadsterowność pojawia się szybko i na tyle łagodnie, by nawet niezbyt wprawny kierowca mógł bawić się poślizgami. Układ jezdny małego coupe charakteryzuje się niewielką podsterownością.

435i ma daleko przesuniętą granicę przyczepności, jednak potrafi zaskoczyć nagłym, dość niespodziewanym płużeniem przodem. Prowadzi się bardzo pewnie przy dużych prędkościach, ale jest o wiele mniej zorientowane na zabawę niż M235i. Znacznie trudniej sprowokować je do poślizgów, choć większy rozstaw osi pozwala je dłużej i łatwiej utrzymać.

435i to auto większe, cięższe, o potulniejszej naturze. Prowadzi się bardzo dobrze, jednak potrafi zaskoczyć dużą podsterownością. Mniejsze coupe jest narowiste, ale nie nerwowe i zachowuje się tak, jakby tylko czekało na dodanie gazu. Daje mnóstwo radości z jazdy.

Wyposażenie

BMW 435i – seryjna elektryczna regulacja foteli z pamięcią ustawień. W M235i – za dopłatą.Motor

Aż dziw bierze, że w samochodzie za kwotę ponad 200 tys. zł trzeba dopłacać choćby za automatyczną klimatyzację. W M235i kosztuje ona dodatkowe 2763 zł. Ponadto, Niemcy poskąpili swojemu najmniejszemu coupe takich elementów, jak choćby tempomat czy zestaw głośnomówiący. Z drugiej strony w aucie znajdziemy reflektory biksenonowe, należące także do wyposażenia 435i.

Większe coupe ma zdecydowanie dłuższą listę opcji, obejmującą m.in. trzy linie stylistyczne (Sport, Modern, Luxury), wiele różnych obręczy oraz systemy bezpieczeństwa niedostępne w "dwójce". Są to aktywny tempomat i radar martwego pola. W obu autach trzeba dopłacić za czujniki cofania.

Wyjściowa różnica w cenie obu modeli to 25 000 zł na korzyść M235i. Po doposażeniu go w elementy konkurenta oraz wybrane wyposażenie testowanego egzemplarza, jego cena wynosi 247 496 zł. W 435i ta sama operacja winduje cenę do 272 124 zł, co oznacza, że auto jest droższe od M235i o 24 628 zł. Płatne opcje wyposażenia w dużym coupe kosztują więcej.
 
M235i
435i
Cena podstawowa
205 900 zł
230 900 zł
Poduszki czołowe/boczne/kurt.
System ESP
Elektr. sterowane szyby
Klimatyzacja automatyczna
2763 zł
Kierownica wielofunkcyjna
Sportowa kierownica skórzana M
1014 zł
Tempomat
1557 zł
Fotele regulowane elektrycznie
4773 zł
Zestaw głośnomówiący
3265 zł
Radio CD/MP3
Nawigacja satelitarna
10 801 zł
12 626 zł
Reflektory biksenonowe
Światła przeciwmgielne
Sportowa przekładnia automat.
11 303 zł
11 916 zł
Adaptacyjne zawieszenie
3818 zł
5578 zł
Sportowy układ kierowniczy
1521 zł
18-calowe obręcze aluminiowe
4310 zł
Opony typu Run Flat
Lakier metalik
3316 zł
4259 zł
Cena po zrównaniu wyposażenia
247 496 zł
272 124 zł
standard

Dane techniczne

 
M235i
435i
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
2979 cm3
2979 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
R6/24
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
326 KM/5800
326 KM/5800
Maks. moment obrotowy
450 Nm/1300
400 Nm/1200
Napęd
tylny
tylny
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
443/177/142 cm
464/183/138 cm
Rozstaw osi
269 cm
281 cm
Średnica zawracania
11,3 m
11,8 m
Masa/ładowność
1455/510 kg
1858/520 kg
Poj. bagażnika
390 l
445 l
Poj. zbiornika paliwa
52 l (Pb 95)
60 l (Pb 95)
Opony
225/40 R18
225/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,9 s
5,1 s

Dane testowe

 
M235i
435i
Przyspieszenie 0-80 km/h
3,6 s
3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,9 s
5,1 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
11,1 s
11,7 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
17,8 s
19,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
33,2 m
35,7 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
32,8 m
34,8 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,0 dB →
64,0 dB
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,1
2,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,3/5,9/7,6
10,2/5,5/7,2
Teoretyczny zasięg
680 km
830 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,3/12,3/10,3
7,7/12,1/9,9
Rzeczywisty zasięg
500 km
610 km
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;

BMW M235i, BMW 435i - punktacja

BMW M235i, BMW 435i - punktacjaMotor

BMW M235i, BMW 435i - podsumowanie

BMW 435i to samochód o spokojniejszym charakterze, szybki i świetny w długie trasy. M235i jest typem rozrabiaki o wspaniałym układzie jezdnym, bardzo mocno angażującym kierowcę. Na dodatek, zaskakująco wygodnym. Jednak to świat 435i jest większy i bardziej dojrzały, dlatego to ono wygrywa porównanie.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas