AwtoWAZ ma nowego prezesa. Uratuje producenta Ład?
AwtoWAZ, czyli firma produkująca Łady, ma nowego prezesa. Zmiana na tym stanowisku była konieczna ze względu na wycofanie się z Rosji Renault.
Przypomnijmy, do Renault należało niemal 68 proc. akcji AwtoWAZ, a od maja 2021 roku prezesem firmy był Francuz Nicolas Maure. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę Renault wycofało się z Rosji, a pakiet akcji AwtoWAZ został sprzedany (nieoficjalnie mówi się, że za 1 rubla) rosyjskiemu, państwowemu Centralnemu Instytutowi Badań i Rozwoju Motoryzacji.
Umowa zawiera opcję odkupu aktywów (które w momencie sprzedaży były wyceniane na 2,2 mld euro) w ciągu sześciu lat.
Nowy prezes AwtoWAZ
Wycofanie się Francuzów oznaczało konieczność wyboru nowych władz firmy. Nowym prezesem i dyrektorem AwtoWAZ został Maksym Sokołow, który w latach 2012-2018 był ministrem transportu Rosji.
Przed nowym prezesem stoi trudne zadanie uratowania firmy i jej 45 tys. pracowników. W samym kwietniu sprzedaż Łady spadła o 78 proc., co więcej w maju zakłady stoją, bo nie mają komponentów potrzebnych do produkcji samochodów, które przed wojną dostarczano z Francji i innych krajów europejskich.
Co będzie produkować AwtoWAZ?
Poza opartymi na francuskich technologiach Ładach, zakłady AwtoWAZ produkowały również samochody Renault i Dacii.
Reaktywacja Moskwicza
Warto dodać, że Renault miało w Moskwie jeszcze jeden własny zakład, który został sprzedany miastu Moskwa. Mer stolicy Rosji zamierza w reaktywować i produkować w przejętej fabryce samochody marki Moskwicz.
***