Aurus konkurentem Cullinana i Urusa?

7 maja Rosjanie z uwagą śledzili transmisję, kolejnego już, zaprzysiężenia na prezydenta Władimira Putina. Ogromne zainteresowanie wzbudziła zwłaszcza nowa limuzyna głowy Federacji Rosyjskiej.

Aurus - bo taką właśnie nazwę otrzymał nowy pojazd - to wynik wieloletnich prac nad projektem o nazwie "Orszak" (na zachodzie znany jako Kortez). Jego głównym założeniem było opracowanie "narodowej", rosyjskiej limuzyny dla państwowych dostojników.

Projekt pochłonąć miał 12 mld rubli (ponad 191 mln dolarów). Oprócz nowego służbowego pojazdu dla Putina, w ramach "Orszaku", powstać też miały: "krótka" wersja sedana oraz specjalne minibusy i suvy przystosowane do wymagań stawianych przez służby bezpieczeństwa. Co ciekawe, część z opracowanych wspólnie z Porsche pojazdów trafić ma również do klientów indywidualnych!

Reklama

23 maja w Rosji odbyła się oficjalna prezentacja marki Aurus. Nadzorujący projekt z ramienia lokalnych władz minister handlu - Denis Manturow - poinformował, że wszelkie prace związane z opracowaniem i przygotowaniem produkcji poszczególnych modeli zakończą się w 2019 roku. Manturow zadeklarował ponadto, że część modeli nowego rosyjskiego producenta oferowanych będzie na wolnym rynku, a pierwsze auta trafić mają do nabywców w 2020 roku. Oznacza to, że Rosjanie zamierzają konkurować z tak zasłużonymi markami, jak chociażby Bentley czy Rolls-Royce!

Chociaż odważna deklaracja brzmi nieco zabawnie, marka liczyć może np. na duże zainteresowanie ze strony lokalnych oligarchów. Nawet jeśli auto z logo Aurusa nie będzie wzbudzać w Rosji większego pożądania, jego użytkownik, w powszechnej opinii, traktowany będzie jako wysoki urzędnik państwowy. To - jak pokazuje lokalna praktyka - zapewnia mu dużą dozę "dowolności" w interpretacji przepisów ruchu drogowego...

Manturow przyznał, że "najpowszechniejszym" z pojazdów nowej linii ma być samochód z nadwoziem SUV. Autu przyjdzie więc konkurować na lokalnym rynku m.in. z Bentleyem Bentaygą, Lamborghini Urusem czy nowym Rolls-Royce'm Cullinanem. Stylistyczne nawiązania do tego ostatniego zauważyć można było na prezentowanych przy okazji premiery marki grafikach. Ponadto Aurusa zamówić można będzie również w wersji opancerzonej. Klienci przechodzić mają wówczas specjalne, organizowane przez producenta, szkolenia z techniki jazdy.

Przypominamy, że partnerem strategicznym projektu Orszak jest Porsche. Niemieccy konstruktorzy wspomagać mieli Rosjan we wszelkich aspektach konstrukcyjnych - począwszy od samych platform, na jednostkach napędowych kończąc.

Wbrew pozorom Aurus ma szansę odnieść w Rosji spektakularny sukces. Z danych monitorującej lokalny rynek agencji Autostat wynika, że tyko w ubiegłym roku na rosyjskich drogach przybyło 1 440 luksusowych pojazdów. Niekwestionowanym numerem jeden zestawienia jest tu Mercedes. Topowa, sygnowana logiem Maybacha, klasa S znalazła w zeszłym roku aż 660 nabywców. Świetny rok zaliczyli dealerzy Maserati, którzy dostarczyli rosyjskim nabywcom 382 samochody. Trzecie miejsce na liście najpopularniejszych luksusowych marek w Rosji zajmuje Bentley z wynikiem 235 dostarczonych pojazdów. Oprócz tego na drogach Federacji Rosyjskiej przybyło w ubiegłym roku aż 85 nowych Rolls-Royce’ów, 37 aut spod znaku Lamborghini, 29 Ferrari i 18 Aston Martinów.

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy