Alternatywa dla ropy...

Za 50 lat na świecie zabraknie ropy naftowej. Dlatego koncerny motoryzacyjne bardzo intensywnie pracują nad alternatywnymi sposobami napędzania pojazdów.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Obecnie można wyróżnić dwa główne trendy. Pierwszy z nich to pojazdy napędzane prądem. Ich akumulatory ładuje się niemal jak samochodowe baterie.

Drugi kierunek, który ostatnio zdobywa coraz większą popularność, to samochody, które czerpią energię elektryczną z reakcji elektrochemicznych zachodzących między wodorem a tlenem. O pojazdach tych mówi się, że źródłem ich napędu są ogniwa paliwowe.

Raz do roku producenci konfrontują swoje osiągnięcia na polu paliw alternatywnych uczestnicząc w przedsięwzięciu o nazwie Challange Bibendum. W tym roku impreza odbyła się w Szanghaju, a obserwował ją reporter INTERIA.PL

W tegorocznym Challenge Bibendum wystartowały m.in. takie pojazdy, jak ford escape hybrid, opel zafira hydrogen 3, nissan X-trial FCV, audi A8 TDI, volvo 3CC i wiele innych. W sumie 106 prezentujących się w tym roku firm z całego świata zgłosiło do zawodów 143 prototypy. 87 z nich to samochody osobowe, 21 - autobusy, a 35 - dwukołowce.

INTERIA.PL

Challenge Bibendum to nie rywalizacja "na czas". To ocena pojazdów pod względem poziomu hałasu, czystości spalin i zasięgu. A także elegancji... Kategorii, w których przyznane zostaną wyróżnienia, jest wiele. Jednak nie nagrody są najważniejsze, liczy się sam udział i wkład w opracowanie napędów przyszłości.

Imprezie patronuje Światowa Federacja Samochodowa (FIA).

W Szanghaju mieliśmy także polski akcent: jeden ze startujących na Challenge Bibendum samochodów wyposażono w silnik produkowany w Polsce! Mowa tu o lancii ypsilon, która napędzana jest jednostką 1,3 multijet produkowaną w FGPP Bielsko - Biała.

ZOBACZ galerię zdjęć z Szanghaju.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas