Para wodna zamiast spalin!

Coraz więcej przesłanek wskazuje na to, że ogniwa paliwowe będą napędem przyszłości. Kolejne firmy dostrzegają zalety wodoru jako paliwa i przeprowadza na tym polu doświadczenia.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Z tyłu nie pozostaje Audi, które opracowało wodorowy model A2. Samochód ten emituje do atmosfery jedynie czystą parę wodną oraz oferuje osiągi porównywalne do A2 napędzanego silnikiem benzynowym!

Ogniwa paliwowe wykorzystują procesy elektrochemiczne do zamiany wodoru i tlenu w parę wodną. Efektem ubocznym zachodzących procesów jest wytworzenie energii elektrycznej i ciepła. Energia może być przechowywana w chłodzonym powietrzem akumulatorze NiMH lub przekazywana do silnika elektrycznego, który napędza koła.

Podczas jazdy ze stałą, średnią prędkością ogniwa przekazują energię tylko do silnika elektrycznego. Z kolei podczas gwałtownego przyspieszania silnik elektryczny popiera energię nie tylko z ogniw, ale również z akumulatora. W sumie podczas największego obciążenia Audi A2 dysponuje mocą 150 KM i aż 425 Nm momentu obrotowego! Samochód potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w ciągu niespełna 10 sekund, rozpędza się do 175 km/h oraz może przejechać 220 kilometrów bez tankowania.

Trzy zbiorniki na paliwo mieszczą po 1.8 kg wodoru każdy. Porównując to do 6 litrów paliwa, które ważą tyle samo, wodorowe Audi paliłoby 2.5 l/100 km.

Jak widać, technologia wodorowa jest opanowana. Kolejnym krokiem musi być zmniejszenie kosztów wyprodukowania i późniejszego tankowania samochodów na wodór...

Audi A2 H2 brało udział w dorocznej imprezie pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi o nazwie Challange Bibendum, która w tym roku odbyła się w Chinach. W Szanghaju był obecny reporter INTERIA.PL. Zobacz GALERIĘ ZDJĘĆ

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas