70 nowych fotoradarów. Nie uwierzysz, co potrafią. Lista lokalizacji
70 fotoradarów nowego typu - TraffiStar SR390 - pojawi się wkrótce na polskich drogach. Główny Inspektorat Transportu Drogowego wybrał właśnie dostawcę nowych urządzeń, których zakup sfinansowany zostanie ze środków KPO. TraffiStar SR390 potrafi nie tylko mierzyć prędkość, ale też rejestrować przejazd na czerwonym świetle, niestosowanie się kierowców do zakazu skrętu czy zignorowanie obowiązku zatrzymania się przed zieloną strzałką. Znamy już listę lokalizacji nowych urządzeń.
Od stycznia Główny Inspektorat Transportu pracuje nad nowym programem rozbudowy systemu CANARD, finansowanym ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Wyceniony na przeszło 16 mln zł projekt zakłada zakup i instalację aż 128 urządzeń rejestrujących "służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym". Ściślej, chodzi o:
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości (wszystkie zlokalizowane zostaną na drogach ekspresowych i autostradach),
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych,
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
Rozstrzygnięto właśnie pierwszy z przetargów na dostawę i montaż nowych urządzeń. Wiemy już, że 70 nowych fotoradarów (w dwóch partiach po 35 sztuk) - wraz z obudowami i masztami - dostarczy Lifor Sp. z o.o. z Bytomia.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że obie części zamówienia dotyczą urządzeń TraffiStar SR390. To nowość na polskich drogach, bo chociaż w 2023 roku GITD wymieniło np. 98 najbardziej wysłużonych fotoradarów (Fotorapid CM), w ramach tej modernizacji na drogi trafiły urządzenia Multastar CD. W ostatnim czasie GITD masowo inwestowało też w fotoradary Mesta Fusion RM.
Do tej pory na polskich drogach działają tylko dwa urządzenia TraffiStar SR390. Jedno z nich pracuje w Warszawie przy Alei Stanów Zjednoczonych (na wysokości ul. Międzynarodowej). Na drugie kierowcy natkną się w Bytomiu przy ulicy Wrocławskiej.
TraffiStar SR390 to konstrukcja niemieckiej firmy Jenoptik. Z wyglądu przypomina nieco stare Fotorapidy CM - ma formę niewielkiej skrzynki (waży zaledwie 7,5 kg), która może być zamontowana chociażby na słupie sygnalizacji świetlnej. Jego możliwości dalece wykraczają poza stawiane przez GITD wymagania. W warunkach przetargu czytamy np., że nowe fotoradary powinny m.in.:
- oferować pomiar prędkości w zakresie co najmniej od 30 km/h do 220 km/h, oraz realizację wyboru prędkości progowych w podanym zakresie ze skokiem co 1 km/h,
- monitorować co najmniej 4 pasy ruchu,
- być w stanie rejestrować przynajmniej 2 wykroczenia na sekundę,
- gwarantować nieprzerwaną pracę (24h) w temperaturach od -25 do +50 stopni Celsjusza,
- rozróżniać czy pojazd zbliża się czy oddala od urządzenia,
- oferować możliwość ustawienia osobnych progów prędkości dla różnego typu pojazdów (rozróżniać auta osobowe, ciężarowe czy motocykle).
Poza monitorowaniem prędkości przejeżdżających pojazdów fotoradar TraffiStar SR390 potrafi też rozpoznać i udokumentować szereg innych wykroczeń. To np.: wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle, złamanie zakazu skrętu lub zawracania, zignorowanie zatrzymania się przed wjazdem na skrzyżowanie przy zapalonej zielonej strzałce, jazda po buspasie samochodem osobowym. Urządzenie może być zasilane zarówno prądem zmiennym bezpośrednio z sieci, jak i z - opcjonalnego - akumulatora.
O jakość zapisywanego obrazu dba kamera wysokiej rozdzielczości, której niestraszne są trudne warunki pogodowe czy ciemność - jej skuteczność w odczytywaniu tablic i twarzy wynosi 98 proc.
Dzięki kompaktowym rozmiarom i niewielkiej masie TraffiStar SR390 pracować może zarówno w trybie stacjonarnym - zamontowany na maszcie - jak i mobilnym - na trójnogu lub radiowozie. Kierowców uspokajamy jednak, że - zgodnie z dokumentacją przetargową - obie części zamówienia dotyczą:
Oznacza to, że - przynajmniej na ten moment - GITD nie ma planów "mobilnego" wykorzystania tych urządzeń.
Chociaż nie wiemy jeszcze, kiedy nowe fotoradary pojawią się na drogach, znamy już dokładną lokalizację każdego z nich. Teoretycznie zwycięzca przetargu ma 71 tygodni na dostarczenie urządzeń od daty zawarcia umowy z GITD. Można się jednak spodziewać, że proces rozpocznie się najszybciej w styczniu, bo pozostali oferenci mają prawo odwołania się od wyników przetargu. Miejsca, w których mają stanąć nowe superftoto radary to:
Dolnośląskie:
- Gać, DK 94
- Gniewomirowice, DK 94
- Krępice, DK 94
- Łagów, DK 30
- Mazurowice, DK 94
- Mirosławice, DK 35
- Strzelce, DK 35
- Świdnica, DK 35
- Wojcieszyce, DK 3
- Zgorzelec, DK 30
Kujawsko-pomorskie:
- Czarnowo, DK 80
- Mokre, DK 55
- Tywola, DK 15
Lubelskie:
- Annopol, DK 74
- Liśnik Duży, DK 74
Lubuskie:
- Bolemin, DK 22
- Nowogród Bobrzański, DK 27
- Słubice, DK 31
Łódzkie:
- Strzelce, DK 60
- Żurawieniec, DK 60
Małopolskie:
- Bilsko, DK 75
- Głogoczów, DK 7
- Ładna, DK 94
- Olkusz, DK 94
Mazowieckie:
- Błonie, DK 92
- Goślice, DK 60
- Grabina, DK 60
- Mościbrody, DK 63/DK 61
- Rębowo, DK 50
- Sierpc, DK 10
- Słupno, DK 62
- Zegrze, DK 61
Opolskie:
- Grobniki, DK 38
- Małujowice, DK 39
- odcinek pomiędzy Rudnikami a Jaworznem, DK 42
- Sieroniowice, DK 88
Podkarpackie
- Cmolas, DK 9
- Głogów Małopolski, DK 9a
- Potok, DK 28
- Woliczka, DK 94
Podlaskie:
- Drohiczyn, DK 62
Pomorskie:
- Chrząstowo, DK 22
- Jaromierz, DK 22
- Węgorzynko, DK 21
- Zajączkowo Tczewskie, DK 91
Śląskie:
- Racibórz, DK 45
- Tarnowskie Góry, DK 11
Świętokrzyskie:
- Osiek, DK 79
- Sandomierz, DK 77/DK 79
Warmińsko-mazurskie:
- Bartoszyce, DK 51
- Dobre Miasto, DK 51
- Iława, DK 16
- Minty, DK 57
- Narty, DK 58
- Szczytno, DK 57
- Szczytno, DK 53
Wielkopolskie:
- Budzyń, DK 11
- Chodzież, DK 11
- Cytrynowo, DK 15
- Czekuszewo, DK 92
- Golina, DK 15
- Kochłowy, DK 11
- Krotoszyn, DK 15
- Kuklinów, DK 36
- Paprotnia, DK 92
- Rumianek, DK 92
- Skulsk, DK 25
Zachodniopomorskie:
- Gwda Mała, DK 20
- Kołbaskowo, DK 13
- Ostrowiec, DK 22