41 mld zł na inwestycje. Na polskich drogach będzie bezpieczniej
GDDKiA pochwaliła się planami inwestycyjnymi, które przyczynią się do większego komfortu podróżowania i bezpieczeństwa na polskich drogach. Na rozbudowę infrastruktury oraz przebudowę najważniejszych dróg przeznaczono niemal 41 miliardów złotych. Tylko w tym roku ruszą przetargi na 72 zadania punktowo poprawiające bezpieczeństwo ruchu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skrupulatnie realizuje zadania poprawiające bezpieczeństwo, komfort i jakość istniejącej sieci dróg krajowych. Tylko w najbliższych latach ujęto ponad 1300 inwestycji, z czego większość będzie polegała na punktowej poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W zaplanowanym budżecie uwzględniono także kompleksowe przebudowy lub rozbudowy istniejących odcinków dróg krajowych, w tym budowy węzłów drogowych oraz zadania poprawiające efektywność energetyczną i stan techniczny sieci.
W ramach wszystkich inwestycji zrealizowanych będzie ok. 12 tys. zadań polegających na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obecnie realizujemy 377 inwestycji o wartości 9,3 mld zł, kolejne 409 o wartości ok. 32 mld zł jest w trakcie przygotowania, a 34 pozostają na etapie przetargu. - zaznacza GDDKiA
Na ten moment drogowcy zakończyli już 523 inwestycje w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID). Ich wartość została oszacowana na 1,39 mld zł. W efekcie piesi i kierowcy zyskali między innymi:
- chodniki: 120 km
- drogi pieszo-rowerowe: 75 km
- azyle dla pieszych: 155 szt.
- oświetlenia przejść dla pieszych: 4 265 szt.
- przebudowane skrzyżowania na rondo: 33 szt.
- zatoki autobusowe: 204 szt.
GDDKiA podkreśla jednak, że przed nimi stoją już kolejne zadania. Na różnych etapach realizacji, przetargu i przygotowania znajduje się obecnie 160 km chodników, ponad 190 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz 20 km dróg rowerowych. Zbudowanych zostanie także 39 rond oraz 150 nowych lewoskrętów. 250 skrzyżowań zostanie dodatkowo doświetlonych.
Już teraz trwają budowy 27 drogowych obiektów inżynierskich o łącznej wartości ok. 665 mln zł. Istniejące mosty, wiadukty lub przepusty zostaną zastąpione nowymi, np. mostami przez rzeki Noteć i Gwdę w Ujściu w ciągu DK11, czy nowym mostem w Łęcznej w ciągu DK82. W przygotowaniu są także remonty 33 obiektów inżynierskich o szacowanej wartości 45,2 mln zł, które w większości przypadków obejmą naprawę wybranych konstrukcji. W trakcie prac remontowych lub na etapie przetargu znajduje się już 37 drogowych obiektów inżynierskich o wartości ok. 114 mln zł.
Inwestycje skupiają się również na poprawie bezpieczeństwa pieszych. W tym celu planowana jest budowa 285 azylów i 290 zatok autobusowych. Ponad 5600 przejść dla pieszych zostanie doświetlonych, na 510 pojawią się dodatkowe znaki informujące o przejściu dla pieszych, a 51 zyska sygnalizację świetlną.
Budowa dróg w Polsce. GDDKiA podaje przyczyny opóźnień.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Program ten wskazuje rodzaje zadań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników.
Jednocześnie GDDKiA realizuje założenia wynikające z programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. W tym przypadku chodzi o zwiększenie spójności sieci naszych dróg, zapewnienie wymaganego stanu technicznego istniejącej infrastruktury oraz intensyfikacja działań zmniejszających negatywny wpływ na środowisko.