Takim samochodem będzie jeździł nowy prezydent Polski. Mercedes S 600 Guard
Trwa druga tura wyborów prezydenckich w Polsce i jeszcze dzisiaj poznamy wstępne wyniki głosowania. Już teraz jednak możemy zdradzić, jakim samochodem będzie jeździł nowy prezydent naszego kraju.

Spis treści:
Jakim samochodem jeździ prezydent Polski?
Prezydent jako najważniejsza osoba w państwie, może liczyć nie tylko na obstawę SOP, ale także na własną opancerzoną limuzynę. Co prawda prezydenci Polski nie mogą pochwalić się tak wyjątkowym pojazdem jak ich odpowiednicy w USA, korzystający ze specjalnie dla nich przygotowanych limuzyn, tradycyjnie nazywanych "Bestiami".
Głowy państwa w Polsce zwykle jeżdżą opancerzonymi wersjami ogólnodostępnych limuzyn. Obecny prezydent Andrzej Duda jeździł najpierw BMW serii 7 High Security (to w tym pojeździe doszło w 2016 roku do pęknięcia opony, co doprowadziło do głośnego wypadku na autostradzie A4), natomiast w 2021 roku przesiadł się do Mercedesa S 600 Guard i samochód ten nadal jest używany.
Czym wyróżnia się opancerzony Mercedes S 600 Guard?
Opancerzona klasa S, znajdująca się na wyposażeniu Kancelarii Prezydenta, bazuje jeszcze na poprzedniej generacji flagowej limuzyny Mercedesa (W222), której zmodernizowana wersja pojawiła się na rynku w 2016 roku.

Do napędu pancernej wersji służy benzynowa jednostka V12 o mocy 530 KM i 830 Nm maksymalnego momentu obrotowego, współpracująca z 7-biegową przekładnią automatyczną. Producent nie podaje osiągów S 600 Guard, a jedynie zaznacza, że z powodu wyższej masy własnej prędkość maksymalną ograniczono do 210 km/h.
Tak jak w cywilnej wersji, auto korzysta z pneumatycznego zawieszenia z aktywną kontrolą tłumienia i utrzymuje stały prześwit, niezależnie od obciążenia pojazdu. Natomiast w związku z wyższą masą własną, wzmocniono i przeprojektowane wybrane elementy zawieszenia oraz zmieniono oprogramowanie systemów kontroli stabilności oraz kontroli trakcji.

Inżynierowie wzmocnili także układ hamulcowy S 600 Guard. Z przodu zaopatrzono go w 6-tłoczkowe zaciski oraz tarcze o większej średnicy, podobnie z tyłu. Standardowe wyposażenie obejmuje ogumienie Michelin PAX typu run-flat z dodatkowym systemem pomiaru ciśnienia - nawet po uszkodzeniu pozwala ono pokonać dystans 30 km.
Jaki poziom ochrony zapewnia Mercedes S 600 Guard?
Mercedes S 600 Guard był pierwszym na świecie cywilnym samochodem, który mógł pochwalić się najwyższym ówcześnie certyfikatem ochrony balistycznej - VR10. Oznacza to, że karoseria, wliczając w to szyby czy na przykład szczeliny drzwi, zapewnia pełną ochronę przed ostrzałem z broni maszynowej. Komponenty ochronne ze specjalnej stali są montowane między strukturą nadwozia a poszyciem karoserii. Dodatkowe zabezpieczenie przed odłamkami zapewniają elementy z włókien aramidowych i polietylenu.

Kompleksowy poziom ochrony balistycznej w punktach krytycznych uzupełnia inteligentny "system zakładkowy". Integralną częścią koncepcji ochronnej są szyby o zróżnicowanej grubości, od wewnątrz pokryte poliwęglanem, co zapobiega przedostawaniu się do kabiny ich odłamków. Mimo tego, laminowana struktura gwarantuje doskonałą widoczność. Auto zapewnia też ochronę przed ładunkami wybuchowymi, zarówno tymi umieszczonymi z boku, jak i pod pojazdem.
Ile kosztuje limuzyna prezydenta Polski?
W momencie rynkowego debiutu w 2016 roku, Mercedes S 600 Guard wyceniony był na 470 tys. euro netto. Dokładna cena danego egzemplarza zależy od konkretnej specyfikacji. Przykładowo samochód można było zamówić w wersji pięcioosobowej lub czteroosobowej, gdzie w drugim rzędzie siedzeń znajdują się dwa osobne fotele. Ten po prawej stronie można rozkładać w leżankę, a podróżni mają dostęp także do dwóch ekranów systemu rozrywki, rozkładanych stolików oraz lodówki.

Ponadto, Mercedes oferował dodatkowe elementy zaprojektowane specjalnie z myślą o wersji Guard, w tym nieprzeźroczyste rolety tylnych okien, podgrzewane szyby (przednią i boczne), system alarmowy, automatyczny system gaśniczy, układ zabezpieczający przed wnikaniem szkodliwych gazów do kabiny oraz hydrauliczny napęd ciężkich bocznych okien.