30 lat Opla Astry. Miałeś takiego?

Mija właśnie równe 30 lat od debiutu najpopularniejszego Opla w historii. Trzy dekady temu na europejskie drogi wyjechały pierwsze egzemplarze Opla Astry. Dziś można je rejestrować na żółte tablice!

Od premiery Astry mija właśnie 30 lat!
Od premiery Astry mija właśnie 30 lat!Informacja prasowa (moto)

Rok 1991, w którym Opel Astra F miał światową premierę, był czasem wielkich zmian. Niedawno zniknęła "żelazna kurtyna" dzieląca Europę, a "zimna wojna" dobiegła końca. Z powodu takich zdarzeń jak katastrofa tankowca Exxon Valdez ludzie zaczęli baczniej zwracać uwagę na wpływ człowieka na środowisko. Producenci samochodów musieli nauczyć się godzić konieczność ograniczania emisji spalin i zużycia paliwa z rosnącym zapotrzebowaniem na coraz wyższy komfort.

Jako pierwsze w październiku 1991 roku do dealerów dotarły pięciodrzwiowe hatchbacki, pięciodrzwiowe kombi Caravan oraz sportowe Astry GSi. Flagowa odmiana GSi, dostępna wyłącznie jako trzydrzwiowy hothatch, była oferowana z 2‑litrowymi silnikami o mocy 115 KM lub 150 KM, przy czym mocniejsza jednostka miała 16 zaworów i dwa wałki rozrządu. Wiosną 1992 roku pojawił się czterodrzwiowy sedan, a rok później włoska firma karoseryjna Bertone przygotowała Astrę kabriolet. Klienci mieli do wyboru pięć silników benzynowych i jednego diesla. Wszystkim czterocylindrowym jednostkom towarzyszył najnowocześniejszy układ oczyszczania spalin. W samochodach z silnikami benzynowymi 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 montowano trójfunkcyjne katalizatory, a diesel 1.7 miał nowo opracowany katalizator utleniający.

Astra F to najlepiej sprzedający się model Opla w historiiInformacja prasowa (moto)

Systemy bezpieczeństwa Opla obejmowały między innymi podwójne stalowe wzmocnienia w drzwiach chroniące przed skutkami uderzenia w bok pojazdu, specjalną konstrukcję foteli zapobiegającą wysunięciu się spod pasa bezpieczeństwa, a także napinacze przednich pasów bezpieczeństwa ograniczające przemieszczenie się ciała do przodu w przypadku poważnej kolizji czołowej. Bezpieczeństwo bierne zwiększono jeszcze bardziej w 1994 roku, wprowadzając do wyposażenia standardowego pełnowymiarowe czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu.

"Pełnowymiarowy" był także przedział pasażerski nowego modelu. W porównaniu z Kadettem E inżynierowie Opla wygospodarowali w Astrze F znacznie więcej przestrzeni — na przykład poprzez przesunięcie szyby czołowej o 74 mm do przodu oraz zwiększenie ilości miejsca nad głową i na poziomie kolan nawet o 50 mm.

Mimo tego współczynnik oporu aerodynamicznego Cd wynosił zaledwie 0,30. Oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa i przestronności konstrukcja Astry F, kładziono też duży nacisk na aspekt ekologiczny. Znaczną część deski rozdzielczej, wykończenia drzwi, foteli i konsoli środkowej wykonano z polipropylenu, dla którego firma Opel opracowała innowacyjny i przyjazny dla środowiska proces recyklingu. Do wyprodukowania innych elementów, takich jak wsporniki zderzaków i wygłuszenia nadkoli, od razu użyto surowców wtórnych.

30 lat Opla Astry F

Mija 30 lat od debiutu pierwszej generacji Opla Astry 
Mija 30 lat od debiutu pierwszej generacji Opla Astry 
Mija 30 lat od debiutu pierwszej generacji Opla Astry 
Mija 30 lat od debiutu pierwszej generacji Opla Astry 
Mija 30 lat od debiutu pierwszej generacji Opla Astry 
Mija 30 lat od debiutu pierwszej generacji Opla Astry 
Mija 30 lat od debiutu pierwszej generacji Opla Astry 
Mija 30 lat od debiutu pierwszej generacji Opla Astry 

Bezpieczeństwo i ochrona środowiska nie były jednymi obszarami innowacji w Astrze F. "Wielofunkcyjny wyświetlacz" w górnej części konsoli środkowej, a więc na linii wzroku kierowcy, był pierwszym takim rozwiązaniem na świecie, łączącym funkcje wyświetlacza radia, komputera pokładowego i informacji diagnostycznych. Nowy model był również pierwszym samochodem w klasie kompaktowej z "systemem oczyszczania powietrza", który chronił kierowcę i pasażerów przed pyłkami, kurzem i innymi zanieczyszczeniami. Wersja GSi 16V była natomiast pierwszym samochodem z elektroniczną kontrolą trakcji w segmencie Astry.

W latach 1991-1997 wyprodukowano około 4,13 miliona egzemplarzy Astry F, co czyni z niej najlepiej sprzedający się model w dotychczasowej historii Opla.

Spieszymy dodać, że Astra pierwszej generacji zajmuje też doczesne miejsce w historii "polskiej motoryzacji". Samochód w wersji Classic był pierwszym pojazdem wyprodukowanym w - uruchomionej w 1998 roku - nowej wówczas fabryce General Motors w Gliwicach. Produkcja ruszyła tam oficjalnie 31 sierpnia 1998 roku. Pierwszy egzemplarz polakierowany był na kolor biały, a sama Astra F - właśnie jako Classic - wytwarzana była w polskiej fabryce do 2002 roku. Warto dodać, że od 1998 roku z samych tylko Gliwic wyjechało już przeszło 1,8 mln egzemplarzy Opla Astry!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas