555 km za 49 złotych

11 samochodów rywalizowało o tytuł najoszczędniejszego na liczącej 555 km trasie (Warszawa – Mińsk Mazowiecki – Łomża – Pisz – Mrągowo – Olsztyn – Mława – Płońsk – Warszawa) Supertestu Ekonomii 2004 , zorganizowanego przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich przy pomocy Automobilkubu Stołecznego MAK i Statoil Polska.

Z zaproszenia do udziału w nim skorzystały firmy : Citroen Polska , DaimlerChrysler Automotive Polska , Fiat Auto Poland, General Motors Poland, Kulczyk Tradex , MMC Car Poland, Peugeot Polska, Renault Polska, Skoda Auto Polska i Toyota Motor Poland . Wyniki Supertestu dowodzą, że spokojna , równa jazda się opłaca.

Zwycięski samochód – Toyota Yaris 1,4 D – zużył na pokonanie trasy Supertestu zaledwie 15,17 l oleju napędowego (2,77 l/100 km), co kosztowało 49 zł i 45 gr.

Zdecydowanie największy - bo 7 miejscowy - i najcięższy w stawce Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD, skazany na największe zużycie, potrzebował tylko 6,64 l oleju napędowego na 100 km .

W klasyfikacji aut uczestniczących w Superteście pod względem zasięgu na jednym zbiorniku najlepszy okazał się Renault Clio 1.5 dCi, który dysponując 50 litrami paliwa , przy średnim zużyciu na trasie imprezy 3.06 l/100 km, mógłby przejechać 1635 km.

Reklama

Nawet dysponujący zbiornikiem o najmniejszej pojemności (35 l) Fiat Panda z benzynowym silnikiem 1.1 , spalając w teście średnio 4,29 l/100 km, ma zasięg o jakim na co dzień możemy tylko pomarzyć – 816 km.

Ten sam samochód okazał się najtańszym w eksploatacji, jeśli weźmiemy pod uwagę cenę zakupu (29 100 zł), cenę paliwa (3,96 za litr „95”) i wspomniane średnie zużycie. Przy założeniu , że auto przejedzie 100 tys., jeden kilometr jazdy kosztuje w przypadku Pandy 46 gr .

W przypadku najoszczędniejszej , ale droższej Toyoty Yaris kilometr jazdy kosztuje 55 gr . Nie bez znaczenia jest ponadto fakt, że spokojna, równa jazda jest zarazem bezpieczniejsza, nie prowokuje bowiem do wykonywania ryzykownych manewrów.

Wakacyjne podróże - z racji rosnących cen paliw - mogą być bardziej kosztowne niż rok temu. Mogą, ale nie muszą – co wykazał Supertest Ekonomii 2004

Wyniki (samochód, zużycie paliwa w teście):

Samochody benzynowe 
1. Opel Corsa 1.4 Twinport  4,24
2. Fiat Panda 1.1           4,29
 
Klasyfikacja generalna
1. Toyota Yaris 1.4         2,77
2. Skoda Fabia 1.4 TDI      2,99
3. Citroen C3 1.4 HDi       3,01

A oto samochody, które brały udział w teście:

CHRYSLER GRAND VOYAGER 2.5 CRD

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 2499 cm3 , 4-cyl. 16V , 105 kW (143 KM) , 347Nm

przy 2000 obr/min.

Vmax: 185 km/h

Zużycie EU : 6.4 / 7.7 / 9.9 l/100 km

Dł./szer./wys. (mm) : 4805/1995/1800

Masa własna (kg) : 1850

Poj. zbiornika paliwa (l) : 75,5

Liczba miejsc : 7

Cena : 136 396 zł.

CITROEN C3 1.4 HDi

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1398 cm3 , 4 cyl. 16V , 66kW ( 92 KM) ,

200 Nm przy 1750 obr./min.

Vmax : 180 km/h

Zużycie EU : 3.7 / 4.2 / 5.3 l / 100 km

Dł./szer./wys.(mm) : 3850 / 1670 / 1520

Masa własna (kg) : 1070

Poj. zbiornika paliwa (l) : 47

Liczba miejsc : 5

Cena : 49 200 zł.

FIAT PANDA 1.1

Silnik : Benzynowy , 1108 cm3 , 4 cyl. 8 V , 40 kW ( 54 KM) ,

88 Nm przy 2750 obr./min.

Vmax : 150 km/h

Zużycie EU : 4.8 / 5.7/7.2 l/100 km

Dł./szer./wys. (mm) : 3540 / 1580/1540

Masa własna (kg) : 840

Poj. zbiornika paliwa (l) : 35

Liczba miejsc : 5

Cena : 29 100 zł.

FIAT PUNTO 1.3 JTD MULTIJET

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1251 cm3 , 4 cyl. 16V,

51 kW ( 70 KM) , 180 Nm

przy 1750 obr./min.

Vmax : 164 km/h

Zużycie EU : 3.9 / 4.5 / 5.6 l/100 km

Dł./szer./wys.(mm) : 384 / 166 / 148 ( wersja 3d)

Masa własna (kg) : 965

Poj. zbiornika paliwa (l) : 47

Liczba miejsc : 5

Cena : 49 200 zł.

MITSUBISHI SPACE STAR 1.9 DI-D

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1870 cm3 , 4 cyl. 8V,

75 kW( 102 KM) , 215 Nm

przy 1700 obr./min.

Vmax : 185 km/h

Zużycie EU : 4.6 / 5.5 / 7.1 l/100 km

Dł./szer./wys.(mm) : 4050/1695/1520

Masa własna (kg) : 1245

Poj. zbiornika paliwa (l) : 55

Liczba miejsc : 5

Cena : 68 900 zł.

OPEL AGILA 1.3 CDTI

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1248 cm3 , 4 cyl. 16V,

51 kW(70 KM), 170 Nm przy 1750 obr./min

Vmax :153 km/h

Zużycie EU : 4.4/5.2/6.6 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 3500/1620/1695

Masa własna (kg) : 1055

Poj. zbiornika paliwa (l) : 41

Liczba miejsc : 5

Cena : 46 550 zł.

OPEL CORSA 1.4 TWINPORT, EASYTRONIC

Silnik : Benzynowy, 1364 cm3, 4 cyl. 16V,

66 kW(90 KM), 125 Nm przy 4000 obr./min

Vmax :177 km/h

Zużycie EU : 6 /7.9/11.2 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 3840/1645/1440

Masa własna (kg) : 980

Poj. zbiornika paliwa (l) : 44

Liczba miejsc : 5

Cena : 47 800 zł.

PEUGEOT 307 2.0 HDi

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1997 cm3, 4 cyl.

66 kW ( 90 KM) , 205 Nm przy 1900 obr./min.

Vmax : 179 km/h

Zużycie EU : 4.3/5.2/6.9 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 4420/1755/1570

Masa własna (kg) : 1245

Poj. zbiornika paliwa (l) : 60

Liczba miejsc : 5

Cena : 58 200 zł.

RENAULT CLIO 1.5dCi

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1461 cm3 , 4 cyl. 16V,

48 kW(65KM) , 160 Nm przy 2000 obr./min

Vmax : 163 km/h

Zużycie EU : 3.7 / 4.3/5.4 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 3775/1640/1420

Masa własna (kg) :960

Poj. zbiornika paliwa (l) : 50

Liczba miejsc : 5

Cena : 48 700 zł.

SKODA FABIA SEDAN 1.4 TDI

Silnik : Turbodiesel Common Rail , 1422 cm3 , 3 cyl. 6V,

55kW(75 KM) , 195 Nm przy 2200 obr.min

Vmax : 168 km/h

Zużycie EU : 3.9/4.4/5.5 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 4220/1645/1450

Masa własna (kg) : 1060

Poj. zbiornika paliwa (l) : 45

Liczba miejsc : 5

Cena : 51 910 zł.

TOYOTA YARIS 1.4

Silnik : Turbodiesel , 1364 cm3 , 4 cyl. 8V,

55kW( 75 KM) , 170 Nm przy 2000 obr./min.

Vmax : 170 km/h

Zużycie EU : 3,7/4.2/5.1 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) :3640/1660/1500

Masa własna (kg) : 925

Poj. zbiornika paliwa (l) : 45

Liczba miejsc : 5

Cena : 46 200 zł.

VOLKSWAGEN GOLF 1.9 TDI

Silnik : Turbodiesel , 1896 cm3 , 4 cyl. 8V,

74kW(101 KM) , 240 Nm przy 1800 obr./min.

Vmax : 188 km/h

Zużycie EU : 4.3/5.1/6.6 l/100 km

Dł./szer./wys (mm) : 4375/1735/1440

Masa własna (kg) : 1290

Poj. zbiornika paliwa (l) : 55

Liczba miejsc : 5

Cena : 69 090 zł

Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Opel | Panda | Skoda | Warszawa | Citroen | auto | Fiat | silnik | paliwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy