O CB wiesz już wszystko?

Skuteczne źródło informacji o korkach, objazdach i... kontrolach policji. Radio CB ma wiele zalet, należy jednak z niego korzystać według ustalonych zasad.

Zamierzasz kupić CB-radio?
Zamierzasz kupić CB-radio?INTERIA.PL

Na radio CB nie jest wymagane zezwolenie

Od roku 2004 użytkownikiem CB w Polsce może być każdy. Nie są wymagane żadne licencje czy pozwolenia.

Warunkiem jest korzystanie z urządzeń spełniających wymagania podane w stosownym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury - dopuszcza się stosowanie radiostacji pracujących w zakresie częstotliwości 26,96-27,41 MHz (to tak zwany podzakres C pasma zarezerwowanego dla CB), o mocy sygnału do 4 W.

Korzystanie z CB nie wymaga też wnoszenia żadnych opłat.

Radio musi mieć homologację

Producent urządzenia wystawia dokument potwierdzający, że urządzenie spełnia wymagania dopuszczające do stosowania w Polsce. Mogą to być świadectwo homologacji lub deklaracja zgodności.

Formalnie nie ma obowiązku wożenia tych dokumentów ze sobą lub okazywania ich podczas kontroli drogowych. Jednak w przypadku wątpliwości co do legalności stosowanego sprzętu, najłatwiej będzie je rozwiać przez okazanie stosownych certyfikatów. Policjant ma prawo zabezpieczyć podejrzane CB radio w celu wyjaśnienia sprawy.

Droższe radio wcale nie musi być lepsze

Rozpiętość cen urządzeń jest olbrzymia. Najprostsze radia CB kosztują niewiele ponad 200 zł, najdroższe to wydatek 1000 zł i więcej. Podobnie jest z antenami - ceny zaczynają się od ok. 30 zł, kończą na ponad 300 zł.

Decydując się na wybór konkretnego sprzętu trzeba zastanowić się przede wszystkim nad tym, do czego będzie on wykorzystywany. Przy okazjonalnym nasłuchu kanału drogowego skorzystamy tylko z podstawowych pokręteł, takich jak regulacja głośności czy "squelch" (ręczna regulacja szumów).

Bardziej zaawansowane funkcje, takie jak regulacja czułości odbiornika (RF Gain) czy automatyczna regulacja szumów (ASC) są z pewnością przydatne - obniżają szumienie i redukujązakłócenia - ale zazwyczaj sięgają do nich tylko bardziej aktywni użytkownicy CB.

W sumie 500-600 zł wystarczy na zakup porządnego sprzętu.

Montaż anteny nie wymaga wiercenia otworów

Antena będzie najlepiej funkcjonować, gdy zostanie umieszczona w najwyższym punkcie auta. Najwygodniej jest wykorzystać podstawkę magnetyczną. Większość anten jest wkręcana za pomocą standardowych nakrętek, zatem nie ma problemu ze zgodnością tych elementów.

Typowe magnesy są na tyle mocne, że nawet w czasie jazdy z dużymi prędkościami nie ma większego ryzyka zgubienia anteny. Dobrze, gdy podstawkę umieszcza się zawsze w tym samym miejscu - nie ma wtedy ryzyka rozstrojenia zestawu radio- antena. Aby uchronić lakier przed zarysowaniem stosowane są gumowe podkładki.

Dostępne są także uchwyty do mocowania na pokrywie bagażnika lub rynience dachowej - antena jest wtedy przykręcona do nadwozia.

Antenę można też zamontować na stałe, ale wymaga to wiercenia dziur w nadwoziu, jest to więc rzadko praktykowane.

Lepiej zamontować radio we wnętrzu na stałe

Sporym problemem jest znalezienie miejsca na radio CB we wnętrzu auta. Bardzo często kończy się na tym, że jest ono prowizorycznie wciśnięte między fotel, a konsolę środkową. Umożliwia to szybkie wyjęcie lub ukrycie stacji przy wychodzeniu z auta. Sprzyja to jednak uszkodzeniom, zwłaszcza wtyczek zasilania czy końcówki anteny.

Niektóre urządzenia mają rozmiar standardowego radioodbiornika, zatem można je umieścić w tablicy przyrządów. Są sprzedawane z kieszenią, a głośnik zamontowany jest w przednim panelu.

Ciekawym rozwiązaniem są radiostacje z osobnym panelem sterującym. Radio można wtedy zamontować np. pod fotelem, a na niewielki ekranik i mikrofon łatwiej jest znaleźć miejsce.

Na odbiór sygnału wpływ może mieć rodzaj auta

Często zakłócenia, które odbiera radiostacja, nie są bezpośrednio winą urządzenia. Źródłem trzasków może być instalacja zapłonowa lub wtryskowa auta. W jednym samochodzie to samo radio może działać bez żadnych zarzutów, w innym nie da się uniknąć odbierania zakłóceń. Przed ostatecznym wyborem urządzenia warto więc sprawdzić kilka modeli.

Antena wymaga dostrojenia do radiostacji

W celu zapewnienia optymalnej pracy zestawu (jest to szczególnie ważne podczas nadawania) wymagane jest zestrojenie ze sobą radia, anteny i kabla łączącego. Wykonywane jest to przy pomocy specjalnego urządzenia nazywanego reflektometrem. Strojenie polega najczęściej na zmianie długości anteny. Czynność nie jest skomplikowana i zwykle wliczona w cenę urządzenia (może też kosztować ok. 20 zł).

Używanie radia w czasie jazdy jest legalne

Korzystanie z CB w czasie prowadzenia pojazdu, w przeciwieństwie do rozmowy przez telefon bez zestawu głośnomówiącego, jest dozwolone.

Komenda Główna Policji zastrzega jednak, że "o ile sama rozmowa przez CB radio nie jest zabroniona, to w niektórych okolicznościach kierujący, korzystając z CB radia, swoim zachowaniem może przyczynić się do utrudnienia lub spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa lub porządku w ruchu drogowym, za co może zostać pociągnięty do odpowiedzialności".

Rozmowy słyszą wszyscy odbiorcy wokół

Łączność przez CB odbywa się tak, jak przy użyciu krótkofalówek w trybie "naciśnij i mów" - tylko jedna osoba może mówić naraz. Należy pamiętać, że w eterze nie ma miejsca na prywatność, rozmowę między dwiema osobami słyszą wszyscy wokół odbierający ten sam kanał.

W łączności CB obowiązuje slang

Rozmowy przez radio CB dla nowicjusza mogą być niezrozumiałe, obowiązuje zarówno specyficzne słownictwo, jak i sposób formułowania wypowiedzi. Wskazane jest, aby początkujący przez kilka pierwszych dni ograniczyli się do nasłuchu kanału 19, tak aby "osłuchać" się z panującymi zasadami.

Dla ułatwienia, podajemy kilka podstawowych pojęć: "mobilki" - samochodowi użytkownicy CB, "misiaczki suszą" - policjanci z radarem, "szerokości" - szerokiej drogi, "ścieżka" - droga,"margines" - pobocze, "brejk" - włączenie się do rozmowy.

Niestety, oprócz humorystycznych powiedzonek, w eterze zbyt często słychać wypowiedzi chamskie i wulgarne.

Policja też słucha kanału drogowego CB

Dla wielu użytkowników CB jest przede wszystkim źródłem informacji o miejscach kontroli drogowych czy aktywności nieoznakowanych radiowozów. Warto jednak uważać - policja też prowadzi nasłuch kanału drogowego. Po wykryciu pozycji mundurowych zwykle przemieszczają się oni w inne miejsce. Co więcej, zdarzają się też fałszywe komunikaty np. o braku kontroli na danym odcinku.

Za granicą mogą obowiązywać inne przepisy

W niektórych krajach obowiązuje korzystanie z innej modulacji, słabszych nadajników, nawet częstotliwości kanałów mogą się różnić. Może być nawet wymagane pozwolenie na korzystanie z radia CB (np. w Austrii, we Włoszech, Szwajcarii).

Kanały CB o specjalnym przeznaczeniu

Pasmo wykorzystywane w łączności CB podzielone jest na 40 kanałów. Większość z nich przeznaczona jest do prowadzenia normalnych rozmów - wystarczy znaleźć wolny kanał. Kilka ma jednak tradycyjnie określone przeznaczenie.

Kanał 19: drogowy

Najbardziej przydatny dla kierowców. To na nim wymieniane są informacje o korkach, warunkach drogowych oraz - co dla wielu osób jest chyba najważniejsze - miejscach kontroli drogowych.

Kanał 9: ratunkowy

Można go wykorzystać wyłącznie w celu wezwania nagłej pomocy np. w razie wypadku. Prowadzenie prywatnych rozmów absolutnie nie wchodzi w rachubę. Nasłuch rozmów na tym kanale prowadzą służby ratownicze, w tym ratownicy obywatelscy.

Kanał 2: taksówkarski

Zwyczajowo wykorzystywany przez korporacje taksówkowe. Za jego pomocą można też zamówić kurs.

Kanał 28: wywoławczy

Tutaj można wywołać znajomych. Po zgłoszeniu się rozmówcy należy przejść na inny, wybrany kanał. Traktowanie kanału 28. jako wywoławczego wynika z zaszłości historycznych - kiedyś do dyspozycji było tylko 28 kanałów i to właśnie ostatni był zwyczajowo wykorzystywany do wywoływania.

Tekst: B. Zienkiewicz

Tekst pochodzi z tygodnika

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas