Najdłuższe tunele w Polsce. Lista robi się całkiem imponująca

Polska nie jest potęgą w budowie tuneli, ale akurat w ostatnich latach pojawiło się kilka, które odbierały sobie miano najdłuższego tunelu w Polsce. Obecnie projektowane są też dwa kolejne tunele, które będą dłuższe od tych dostępnych obecnie. Ile będzie mieć najdłuższy tunel w Polsce?

Przez lata najdłuższe tunele w Polsce nie imponowały długością. Można było do nich zaliczyć na przykład warszawski tunel w ciągu Wisłostrady o długości 930 m (w kierunku południowym) lub 889 m (w kierunku północnym). Rekordzistą był tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, którego długość to 1377 m. Otwarto go w 24 kwietnia 2016 roku. W tunelu zainstalowano ponad 30 różnych systemów, takie jak pożarowy, wentylacji, oświetlenia, przepompowni, wideo i innych. System sterowników obsługuje 40 000 różnych danych w tunelu, przez który codziennie przejeżdża średnio 29 tys. pojazdów na dobę.

Reklama

Jaką długość ma najdłuższy tunel w Polsce?

Obecnie najdłuższy tunel w Polsce mierzy 2355 m długości. Mowa o tunelu, który dla kierowców otwarty został w grudniu 2021 roku, czyli tym na terenie Ursynowa w Warszawie w ciągu drogi ekspresowej S2. W najgłębszym miejscu schodzi aż 21 m pod ziemię, pod linię metra. Na całej jego długości obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h, a tego, by kierowcy nie przekraczali prędkości pilnują kamery odcinkowego pomiaru.

Drugie miejsce pod względem długości ma tunel na nowo otwartym, 16-kilometrowym odcinku drogi S3 ( Bolków-Kamienna Góra). Mierzy on 2,3 km, a kierowcy jadą w nim po dwóch pasach ruchu. Tunel na S3 drążono w skale, należy mu się miano najdłuższego, pozamiejskiego tunelu w Polsce. Jego budowa trwała 444 dni, przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Koszt jego budowy to około 800 milionów złotych, czyli połowę tego, ile wydano na cały, 16-kilometrowy odcinek. W najgłębszym miejscu ma on aż 68 metrów.

Nieco krótszy od tunelu na S3 jest ten na “zakopiance", czyli w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Naprawa - Skomielna Biała. Mierzy 2058 m długości i otwarto go w listopadzie 2022 roku. Przejeżdża się go w niecałe 2 minuty (ograniczenie do 100 km/h), na całym odcinku pracują kamery odcinkowego pomiaru prędkości.

Poniżej 2 km długości ma tunel pod Świną w Świnoujściu (otwarcie w czerwcu 2023 roku). Połączył on ze sobą dwie najludniejsze wyspy miasta, czyli Wolin i Uznam. Wcześniej mieszkańcy musieli korzystać z przeprawy promowej, czasochłonnej i awaryjnej. Co ciekawe, tunel o długości 1780 m (inne źródła podają 1483,80 m) był budowany za pomocą maszyny TBM, którą przed dostarczeniem do naszego kraju rozłożono na 129 części, załadowano na statek i wysłano do Polski. W Świnoujściu, przy pomocy dźwigów, złożono ją z powrotem - jej najcięższy element ważył 280 ton!

Najdłuższy tunel w Polsce. Kiedy powstaną kolejne?

Obecnie budowany jest tunel o długości około 2,1 km na drodze S19 Rzeszów Północ-Babica, prace zaawansowane są w około 50 proc. Budowę i drążenie wstrzymano, gdy odkryto obecność metanu. Planowane otwarcie tunelu to 2026 rok, ale z uwagi na problemy przy budowie ta data się zapewne przesunie.

Jeszcze później powstanie prawdziwy rekordzista, czyli najdłuższy tunel w Polsce. Będzie częścią zachodniej obwodnicy Szczecina, a jego planowana długość to 5 km, czyli ponad dwa razy więcej niż mierzy tunel na S2. Połączy Police i Goleniów, ale nie należy się spodziewać wcześniej niż w 2030 roku. Z kolei 3 km długości będzie miał tunel na S19 pod górą Kamieniec, do którego budowy wreszcie wybrano wykonawcę (po pierwszym, unieważnionym przetargu). Jego otwarcie planowane jest na 2029 rok.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy