Najdłuższe tunele w Polsce. Lista robi się całkiem imponująca
Polska nie jest potęgą w budowie tuneli, ale akurat w ostatnich latach pojawiło się kilka, które odbierały sobie miano najdłuższego tunelu w Polsce. Obecnie projektowane są też dwa kolejne tunele, które będą dłuższe od tych dostępnych obecnie. Ile będzie mieć najdłuższy tunel w Polsce?
Przez lata najdłuższe tunele w Polsce nie imponowały długością. Można było do nich zaliczyć na przykład warszawski tunel w ciągu Wisłostrady o długości 930 m (w kierunku południowym) lub 889 m (w kierunku północnym). Rekordzistą był tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, którego długość to 1377 m. Otwarto go w 24 kwietnia 2016 roku. W tunelu zainstalowano ponad 30 różnych systemów, takie jak pożarowy, wentylacji, oświetlenia, przepompowni, wideo i innych. System sterowników obsługuje 40 000 różnych danych w tunelu, przez który codziennie przejeżdża średnio 29 tys. pojazdów na dobę.
Obecnie najdłuższy tunel w Polsce mierzy 2355 m długości. Mowa o tunelu, który dla kierowców otwarty został w grudniu 2021 roku, czyli tym na terenie Ursynowa w Warszawie w ciągu drogi ekspresowej S2. W najgłębszym miejscu schodzi aż 21 m pod ziemię, pod linię metra. Na całej jego długości obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h, a tego, by kierowcy nie przekraczali prędkości pilnują kamery odcinkowego pomiaru.
Drugie miejsce pod względem długości ma tunel na nowo otwartym, 16-kilometrowym odcinku drogi S3 ( Bolków-Kamienna Góra). Mierzy on 2,3 km, a kierowcy jadą w nim po dwóch pasach ruchu. Tunel na S3 drążono w skale, należy mu się miano najdłuższego, pozamiejskiego tunelu w Polsce. Jego budowa trwała 444 dni, przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Koszt jego budowy to około 800 milionów złotych, czyli połowę tego, ile wydano na cały, 16-kilometrowy odcinek. W najgłębszym miejscu ma on aż 68 metrów.
Nieco krótszy od tunelu na S3 jest ten na “zakopiance", czyli w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Naprawa - Skomielna Biała. Mierzy 2058 m długości i otwarto go w listopadzie 2022 roku. Przejeżdża się go w niecałe 2 minuty (ograniczenie do 100 km/h), na całym odcinku pracują kamery odcinkowego pomiaru prędkości.
Poniżej 2 km długości ma tunel pod Świną w Świnoujściu (otwarcie w czerwcu 2023 roku). Połączył on ze sobą dwie najludniejsze wyspy miasta, czyli Wolin i Uznam. Wcześniej mieszkańcy musieli korzystać z przeprawy promowej, czasochłonnej i awaryjnej. Co ciekawe, tunel o długości 1780 m (inne źródła podają 1483,80 m) był budowany za pomocą maszyny TBM, którą przed dostarczeniem do naszego kraju rozłożono na 129 części, załadowano na statek i wysłano do Polski. W Świnoujściu, przy pomocy dźwigów, złożono ją z powrotem - jej najcięższy element ważył 280 ton!
Obecnie budowany jest tunel o długości około 2,1 km na drodze S19 Rzeszów Północ-Babica, prace zaawansowane są w około 50 proc. Budowę i drążenie wstrzymano, gdy odkryto obecność metanu. Planowane otwarcie tunelu to 2026 rok, ale z uwagi na problemy przy budowie ta data się zapewne przesunie.
Jeszcze później powstanie prawdziwy rekordzista, czyli najdłuższy tunel w Polsce. Będzie częścią zachodniej obwodnicy Szczecina, a jego planowana długość to 5 km, czyli ponad dwa razy więcej niż mierzy tunel na S2. Połączy Police i Goleniów, ale nie należy się spodziewać wcześniej niż w 2030 roku. Z kolei 3 km długości będzie miał tunel na S19 pod górą Kamieniec, do którego budowy wreszcie wybrano wykonawcę (po pierwszym, unieważnionym przetargu). Jego otwarcie planowane jest na 2029 rok.