Chcesz zadbać o opony całoroczne? Czynności do wykonania

Opony całoroczne stale zyskują coraz większą popularność - śnieg na drogach staje się rzadkością i wielu kierowców decyduje się na to, by nie zmieniać ogumienia, tylko kupić jeden komplet i korzystać z niego przez cały rok. Nie oznacza to jednak, że takie rozwiązanie jest bezobsługowe - opony całoroczne, tak jak każde inne, trzeba regularnie kontrolować, szczególnie, że mogą się szybciej zużywać.

Jak dbać o opony całoroczne?
Jak dbać o opony całoroczne?Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Testy wykazują, że opony całoroczne stanowią bezpieczniejszą alternatywę niż używanie opon sezonowych poza ich właściwym okresem. Ich właściwości zbliżone są do opon przeznaczonych na dany sezon, co potwierdzają wyniki testów hamowania. Na suchej nawierzchni auto z oponami letnimi zatrzymuje się po 37 metrach, z całorocznymi po 39 metrach, a z zimowymi po 44 metrach. Podczas hamowania na śniegu z prędkości 50 km/h różnica między oponą zimową a całoroczną wynosi około 2 metrów, podczas gdy opona letnia wymaga ponad dwukrotnie dłuższego dystansu hamowania. Na mokrej nawierzchni opony całoroczne plasują się pośrodku - hamują metr dłużej niż letnie, ale metr krócej niż zimowe. Należy pamiętać, że wyniki te są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od modelu opony czy samochodu.

Co ile trzeba wymieniać opony całoroczne?

Przy kwestii trwałości i wymiany opon, zakładając roczny przebieg 15 tys. km i zalecaną minimalną wysokość bieżnika 4 mm, opony całoroczne użytkowane przez cały rok wymagają wymiany co około 30 tys. km, czyli co 2 lata. W przypadku opon sezonowych, letnie używane przez 8 miesięcy (około 10 tys. km rocznie) należy wymieniać co 3 lata, natomiast zimowe, eksploatowane przez 4 miesiące (około 5 tys. km rocznie), służą nawet 6 lat. Ta różnica w trwałości wynika z odmiennego czasu użytkowania poszczególnych typów opon w ciągu roku.

Warto też pamiętać o przepisach w Polsce, które w kwestii wysokości bieżnika nie są zbyt restrykcyjne - kierowcy muszą dbać o to, by nie spadła ona poniżej 1,6 mm. Eksperci są jednak zgodni co do tego, że aby opona (zimowa czy całoroczna) spełniała swoją rolę i zapewniała odpowiedni poziom przyczepności, najlepiej wymieniać ogumienie, gdy wysokość bieżnika spadnie poniżej 4 mm.

Jak dbać o opony całoroczne?

Zaleca się, by co jakiś czas dokonywać tak zwanej rotacji opony, czyli zamiany opon między osiami. Czynność tą powinno się przeprowadzać co 10-15 tys. kilometrów. Szczególnie ważne jest to w samochodach z napędem na przednią oś, gdzie przednie opony są narażone na większe obciążenia związane z napędem, skręcaniem i hamowaniem. Regularna rotacja zapobiega nierównomiernemu zużyciu bieżnika, które mogłoby prowadzić do pogorszenia właściwości jezdnych i konieczności przedwczesnej wymiany całego kompletu opon.

Inna ważna czynność związana z kontrolą opon to dbanie o to, by były zawsze odpowiednio wyważone. W przeciwnym razie narażamy się na ich przedwczesne zużycie oraz obniżony komfort jazdy (drgania i wibracje, szczególnie przy wyższych prędkościach).

Przynajmniej raz w miesiącu, a także przed każdą dłuższą podróżą, zwłaszcza obciążonym pojazdem, trzeba też sprawdzić ciśnienie opon - ta czynność jest zresztą polecana nie tylko w przypadku opon całorocznych.

Przy okazji kontroli ciśnienia warto też wizualnie ocenić stan opon i szczególną uwagę zwrócić na ewentualne wybrzuszenia czy bąble oraz mechaniczne uszkodzenia. Niewielkie, te zlokalizowane na boku opony, najczęściej nie wpływają na bezpieczeństwo, ale w przypadku większych uszkodzeń na tej części opony, która ma kontakt z nawierzchnią, konieczna będzie wymiana.

Co grozi za jazdę bez uprawnień? Czy obecne przepisy są zbyt łagodne?Szczepan MroczekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas