Polacy mają 20 mln samochodów osobowych. Większość już rdzewieje

Niemal połowa gospodarstw domowych w Polsce posiada dwa samochody, 15% nawet trzy, a aż 77% Polaków kupiło swoje cztery kółka z rynku wtórnego - wynika z badania "AUTOwybory Polaków" zrealizowanego przez instytut Millward Brown na zlecenie Exact Systems S.A. Na nowe samochody decydują się najczęściej osoby po 34. roku życia, z wyższym wykształceniem i lepiej zarabiające. W opinii ekspertów Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, sprzedaż nowych samochodów w Polsce będzie wyższa, a liczba importowanych pojazdów z zagranicy zmniejszy się, jeśli zostaną uruchomione zachęty do zakupu nowych aut.

- Polski park samochodów osobowych liczy ponad 20 mln sztuk i od wielu lat konsekwentnie rośnie. W ciągu ostatnich pięciu lat wzrósł aż o 3 mln.[1] Niestety, jak wynika ze zrealizowanego badania, zdecydowana większość z nich to samochody używane. Na trzy zakupione auta z rynku wtórnego przypada tylko jedno nowe. Takiej sytuacji sprzyjają nasze krajowe regulacje prawne, czyli podatek akcyzowy zależny od wartości i pojemności pojazdu oraz brak ograniczeń dotyczących importu używanych samochodów po wejściu do Unii Europejskiej. Żeby zmienić decyzje zakupowe, zarówno polscy konsumenci jak i firmy, potrzebują wsparcia od rządu. Na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu, jak to miało miejsce w Hiszpanii, czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji - mówi Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Reklama

Najmłodsi kierowcy, najmniej zarabiający i mieszkańcy wsi najczęściej kupują używane auta

Z badania "AUTOwybory Polaków" wynika, że aż 77% Polaków kupiło swoje wymarzone cztery kółka na rynku wtórnym, a tylko 23% wyjechało nimi z salonu samochodowego. Jeśli spojrzymy na wiek właścicieli lub użytkowników aut, zobaczymy, że zdecydowanie najczęściej samochody używane kupowały osoby najmłodsze - aż 90% kierowców w wieku 18-24 lata i 25-34 lata. Najrzadziej natomiast na taki zakup decydowali się Polacy od 35 do 44 roku (67% wskazań). Biorąc pod uwagę wykształcenie, auto z rynku pierwotnego częściej nabywały osoby, które ukończyły uczelnię wyższą (29%), oraz najzamożniejsi Polacy zarabiający powyżej 7 tys. zł (37,5%). W gospodarstwach, gdzie dochód nie przekraczał 2,5 tys. zł, ten odsetek wyniósł tylko 12%. Najwięcej właścicieli używanych aut mieszka na wsi - 80,5%.

Polacy wożą się samochodowymi staruszkami

Spośród badanych samochodów tylko 6% ma nie więcej niż 2 lata, a 15% to auta 2-5-letnie. Autami liczącymi więcej niż 10 lat jeździ aż 52% zapytanych. Najczęściej najstarszymi pojazdami poruszają się osoby z wykształcenie podstawowym - niemal połowa z nich posiada 16-letnie lub starsze modele. Im wyższe wykształcenie tym więcej osób, które posiadają samochody nowsze. Patrząc na miejsce zamieszkania, im większe miasto, tym więcej najmłodszych aut. Na wsi tylko co dwudzieste ma poniżej 2 lat, a w miastach pow. 500 tys. mieszkańców - co dziesiąte.

Ponad 60% samochodów kupionych jako nowe posiada silnik benzynowy. Samochody z rynku wtórnego najczęściej mają silnik diesla (45%). Co ciekawe, częściej niż pozostali na benzynowy silnik decydowały się osoby powyżej 60 roku życia (62% wskazań), posiadające wykształcenie podstawowe (65%) i mieszkające w największych miastach (65%).

- Tylko 0,2% zapytanych odpowiedziało, ze posiada auto z napędem hybrydowym. To kropla w morzu potrzeb. Ten rynek, podobnie jak rynek aut elektrycznych, w naszym kraju raczkuje i to z kilku powodów. Pierwszy to cena, która dla wielu osób jest zaporowa. Po drugie, podobnie jak w przypadku nowych samochodów, tak i tych z alternatywnym napędem, obecnie Polacy nie mogą liczyć na jakiekolwiek wsparcie finansowe od rządu. Trzeci czynnik to obawa przed nieznanym. I chodzi tutaj zarówno o wadliwość pojazdu jak i koszty jego użytkowania. Liczymy jednak, że ostatnie zapowiedzi rządu związane z planem elektromobilności będą kołem zamachowym tego obszaru - mówi Jacek Opala z Exact Systems.

Metodologia badania

Wyniki badania "AUTOwybory Polaków" zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało zrealizowane na próbie osób potrafiących odpowiedzieć na pytania dotyczące zakupu, napraw i awarii posiadanego samochodu (N=600) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,05%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w sierpniu i wrześniu 2016 roku.

[1] Źródło: GUS/PZPM na podstawie danych CEP; dane za 2015 rok

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy