Hamowanie silnikiem to oszczędność paliwa, ale także wyższe bezpieczeństwo.
Hamowanie silnikiem jest lepsze od hamowania na luzie lub jazdy na wciśniętym pedale sprzęgła.
W każdym samochodzie hamowanie silnikiem powoduje odcięcie dopływu paliwa. Układ wtryskowy przestaje podawać paliwo, gdy obroty silnika są podwyższone, a pedał gazu jest puszczony. Rozwiązanie takie powszechnie wprowadzono pod koniec lat 80. i pozwoliło ono obniżyć zużycie paliwa o ok. 5% w cyklu miejskim.
Gdy kierowca przy wytracaniu prędkości wrzuca na luz lub wciska sprzęgło, silnik przechodzi do pracy na biegu jałowym i potrzebuje dawkowania paliwa niezbędnego do podtrzymania biegu jałowego.
Osobną kwestią jest bezpieczeństwo. Bezwładność silnika stabilizuje ruch auta. O ile jadąc na biegu kierowca nie będzie miał problemu z nagłym ominięciem przeszkody przy 60 km/h, o tyle przy jeździe na luzie auto może zarzucić tyłem.
Odcięcie dopływu paliwa przy hamowaniu silnikiem następuje w każdej jednostce napędowej - zarówno benzynowej, jak i wysokoprężnej.