W gronie 15 aut tylko jedna czarna owca...
Niezależna agencja Euro NCAP opublikowała kolejne wyniki testów zderzeniowych. Tym razem specjaliści od bezpieczeństwa rozbili aż 15 różnych modeli samochodów.
W ostatnich latach kwestie bezpieczeństwa stały się dla producentów jednym z priorytetów. Zdecydowana większość samochodów bez większych problemów zdobywa pięć gwiazdek, bowiem wynik czterogwiazdkowy uznawany jest za wizerunkową wpadkę.
Tym razem było podobnie. Aż w 14 przypadkach samochody zostały ocenione na "piątkę". Tak wysokie noty otrzymały: Fiat 500L, Ford Fiesta, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes klasy A, Mitsubishi Outlander, Range Rover, Seat Leon, Seat Toledo, Skoda Rapid, Subaru Forester, Volvo V60 Plug-in Hybrid oraz Volkswagen Golf.
W gronie piętnastu samochodów znalazła się tylko jedna czarna owca - Dacia Lodgy. Ze względu na przystępną cenę oraz spore gabaryty model ten spotkał się z ciepłym przyjęciem na rynku. Klienci są oczywiście świadomi kompromisów, na jakie muszą się zgodzić, kupując samochód marki budżetowej: wyposażenie nie jest zbyt bogate, plastiki przeciętnej jakości, osiągi nie powalają itp. Czy jednak również niski poziom bezpieczeństwa będzie akceptowalny dla osób kupujących Lodgy, tym bardziej, że ten minivan skierowany jest do rodzin z dziećmi?
Testy wykazały, że Dacia Lodgy słabo wypadła we wszystkich próbach. Podczas zderzenia czołowego słupki przednie uległy mocnej deformacji, skutkiem czego pogiął się dach. Deformacji uległ również tunel środkowy, odpadły elementy podłogi pod nogami pasażera z tyłu. Ochronę pieszych oceniono na 44 procent, podczas gdy pozostałe 14 pojazdów zdobyły w tym zakresie wynik przynajmniej 60-procentowy. Z kolei ochronę dzieci oceniono na 77 procent, co przez ekspertów Euro NCAP uznane zostało za wynik przeciętny, ale absolutnie nie przystający do samochodu rodzinnego, jaki jest Lodgy.
Ponadto Dacia nie montuje standardowo we wszystkich samochodach systemu stabilizacji toru jazdy ESP. Przypomnijmy, że obecnie system ten jest obowiązkowy we wszystkich nowo wprowadzanych na rynek pojazdach. Dacia zdążyła jednak z homologacją Lodgy przed wejściem w życie obecnych przepisów i, jak widać, zamierza z tego faktu korzystać.
Sekretarz generalny Euro NCAP Micheil van Ratingen podkreślił, że słabe wyniki Lodgy przyszły zaledwie tydzień po tym, gdy Sandero (sprzedawane w Ameryce Południowej jako Renault) zdobyło zaledwie jedną gwiazdę w teście przeprowadzonym przez Latin NCAP.
Pozostałe modele oceniono na pięć gwiazdek, chociaż nie było się bez drobnych uwag. Zagłówki Range Rovera niezbyt dobrze chroniły pasażerów podczas uderzenia z tyłu (mają zostać wkrótce zmienione), a Golf - mimo bardzo bogatego wyposażenia opcjonalnego (Multi Collision Brake System, Front Assist, Proactive Occupant Protection, Lane Assist) nie posiada ostrzeżenia o niezapiętych pasach z tyłu.
Pochwalono za to hybrydową wersję Volvo S60, które mimo zwiększenia masy o 350 kg w stosunku do wersji konwencjonalnej (wzrosła więc energia kinetyczna) zanotowało równie dobry wynik, jak samochód z silnikiem spalinowym. Ale w przypadku Volvo to akurat nie jest żadna niespodzianka...