Pobocze to nie parking. Tam można zginąć!
Pobocze nie jest miejscem przeznaczonym do zatrzymywania się w celu odebrania telefonu, odpoczynku, czy zjedzenia posiłku. Nie wszyscy o tym pamiętają...
Stojący w tym miejscu samochód narażony jest na kolizję z przejeżdżającym obok pojazdem, a nieodpowiednie zachowanie i brak ostrożności mogą doprowadzić do poważnego wypadku. Według danych policji, w 2010 r. doszło do 1306 wypadków na poboczu, w których było 1693 rannych i aż 214 zabitych.
Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, jak zachować się w przypadku konieczności zatrzymania się na poboczu.
Zatrzymywanie się na poboczu kierowcy powinni traktować jako ostateczność. Jeśli chcemy skorzystać z telefonu czy zerknąć na mapę, powinniśmy zatrzymać się na parkingu lub stacji benzynowej.
- Postój na poboczu ograniczmy do wyjątkowych sytuacji, czyli przede wszystkim awarii unieruchamiającej pojazd oraz zatrzymania przez policję - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Jeśli kierowca jest zmuszony do zatrzymania się na poboczu, koniecznie powinien zjechać jak najbliżej prawej krawędzi, równolegle do niej, aby nie stać w pasie ruchu. Na poboczu mogą znajdować się elementy, które mogą uszkodzić pojazd lub przebić oponę, dlatego przed zjazdem kierowcy powinni najpierw rozejrzeć się, czy nie ma takiego zagrożenia - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
W przypadku opuszczania pojazdu, wszyscy pasażerowie powinni używać drzwi po prawej stronie. Kierowca, decydując się na wysiadanie od strony lewej, musi upewnić się, czy jest to bezpieczne zarówno dla niego, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego.
Przebywanie w aucie na poboczu jest niebezpieczne. Jeśli samochód jest unieruchomiony i konieczne jest oczekiwanie na pomoc, trzeba zachować szczególną ostrożność pozostając na poboczu. Samochód narażony jest bowiem na uderzenie przez przejeżdżające pojazdy, dlatego najbezpieczniej jest opuścić auto i oczekiwać na pomoc stojąc poza drogą lub na jej krawędzi - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jeśli podróżujemy ze zwierzętami, wyprowadzając je z pojazdu należy uniemożliwić im wtargnięcie na jezdnię. Jeśli nie jesteśmy w stanie tego zrobić, powinny pozostać w aucie.
Na autostradzie lub drodze ekspresowej:
- Sygnalizacja jest obowiązkowa w każdym przypadku - poprzez włączenie świateł awaryjnych oraz ustawienie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 100 m za pojazdem.
Na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym:
- Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości - poprzez umieszczenie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 30-50 m za pojazdem i włączenie świateł awaryjnych.
Na pozostałych drogach na obszarze zabudowanym:
- Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości - poprzez włączenie świateł awaryjnych.