Używany Peugeot 207 (2006-2012)

Nie był tak przebojowy jak Peugeot 206, ale technicznie to bardzo udane auto w atrakcyjnej cenie. Dodatkowym plusem modelu 207 są aż cztery wersje nadwozia.

Model 206 był najlepiej sprzedającym się Peugeotem w historii. 207 nie powtórzył jego sukcesu, ale i tak cieszył się olbrzymim zainteresowaniem. W początkowym okresie produkcji plasował się w ścisłej czołówce w swoim segmencie, a w 2008 roku był nawet na drugim miejscu (tuż za VW Golfem) w rankingu najlepiej sprzedających się samochodów w Europie.

Na polskim rynku wtórnym auto nie jest najliczniej reprezentowanym modelem w swojej klasie. Pod względem liczby ofert na portalach internetowych plasuje się na czwartym miejscu za Oplem Corsą, Skodą Fabią i Fordem Fiestą (dane orientacyjne).

Reklama

Tak w sam raz

Wprowadzając na rynek model 207 Peugeot podkreślał, że nie zamierza konkurować z rywalami pojemnością bagażnika czy ilością miejsca na tylnych fotelach. 207 to zwrotny samochód miejski, który w wersji SW nabiera rodzinnego charakteru. Tak czy inaczej, auto jest większe od poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o ok. 10 cm, a długość - o niespełna 20 cm.

Nowością jest rezygnacja z podwieszania koła zapasowego pod samochodem - trafiło ono do tradycyjnej wnęki w podłodze bagażnika.

Samochód był modernizowany raz, w 2009 roku. Lifting ograniczył się do zmian kosmetycznych, widocznych głównie z zewnątrz. Najważniejsze z nich to nowe zderzaki, atrapa chłodnicy z chromowanymi akcentami i tylne światła wykonane w technice LED we wszystkich wersjach (wcześniej rozwiązanie to było oferowane w odmianie SW). Wraz z liftingiem poprawiło się wyposażenie. Wszystkie wersje otrzymały np. seryjną klimatyzację.

Podczas testów zderzeniowych Euro NCAP Peugeot 207 zaprezentował się z bardzo dobrej strony - auto otrzymało 5 gwiazdek w zakresie ochrony dorosłych pasażerów, cztery gwiazdki za ochronę dzieci przewożonych w fotelikach i aż trzy (na cztery możliwe) za złagodzenie skutków potrącenia pieszych.

Jakość wykonania karoserii jest niezła, ale nie idealna. Użytkownicy narzekają na korozję, która na szczęście atakuje wyłącznie tylną klapę (w wersji hatchback) - rdzy należy szukać na jej wewnętrznych krawędziach.

Woda gromadząca się pod deską rozdzielczą na dywaniku przed nogami pasażera to z kolei efekt zatkania odpływów w obudowie filtra kabinowego. Wystarczy wyjąć filtr i je dokładnie oczyścić.

Z popularnym skrzypieniem drzwi można sobie poradzić, smarując ich uszczelki.

3 grosze BMW

Gamę silnikową 207 tworzą jednostki Peugeota oraz... BMW. Te ostatnie to wersje benzynowe 1.4 95 KM, 1.6 VTi 120KM i 1.6 THP 150-175 KM. Wyróżniają się aluminiową konstrukcją i łańcuchem rozrządu. 1.6 THP ma także turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Wszystkie można polecić, ale przed zakupem trzeba w nich sprawdzić układ zmiennych faz rozrządu (w wersjach wolnossących) oraz łańcuch rozrządu (szwankuje głównie w odmianie turbodoładowanej). Objawem usterek są zaburzenia pracy silnika (np. brak mocy, zapalnie się kontrolki "check engine"). Nieźle spisują się także starsze silniki francuskie 1.4 o mocach 73 lub 88 KM. Poza podatnością na wycieki oleju trudno wskazać w nich jakąś typową usterkę. Owszem, zdarzają się awarie termostatu lub uszczelki pod głowicą, ale ich wymiana jest łatwa i tania.

Wiele 88-konnych egzemplarzy było z powodzeniem eksploatowanych na nauce jazdy, także z instalacjami gazowymi, i nie sprawiały kłopotów.

Na kropelce

Bardzo atrakcyjną propozycją są diesle. Zazwyczaj w tak małych samochodach nie polecamy jednostek wysokoprężnych, ale te z 207 zasługują na wyjątek. Najbardziej popularny 1.4 HDi ma wystarczające osiągi, zużywa mikroskopijne ilości paliwa i nie rujnuje budżetu domowego w serwisie, ponieważ nie ma dwumasowego koła zamachowego, zmiennej geometrii turbosprężarki a do 2010 r. nie montowano w nim filtra cząstek stałych, co jest niezwykle ważne dla osób, które dużo jeżdżą w mieście.

Wersja 1.6 HDi (90/109 KM) radzi sobie już z 207 znacznie lepiej, ale jest droższa w obsłudze, ponieważ ma bardziej rozbudowany osprzęt.

Typową usterką wszystkich diesli jest zużycie podkładek pod wtryskiwaczami. Głównym objawem jest zapach spalin w kabinie. Naprawa kosztuje ok. 600 zł. Nie wolno odwlekać jej w nieskończoność, ponieważ może dojść do zapieczenia wtryskiwaczy w głowicy i później będzie bardzo trudno je wyjąć.

Żadnych problemów nie sprawia natomiast zawieszenie (z przodu to układ McPherson, z tyłu - bezobsługowa belka skrętna). Niektórzy użytkownicy narzekają na jego głośną pracę. Najczęściej wystarczy nasmarować okolice gumowych odbojników (tzw. bałwanków) lub - w ostateczności - wymienić górne łożyska kolumn McPherson.

Uwaga - stosowane w droższych wersjach tylne tarcze hamulcowe są zintegrowane z piastami, co podnosi koszty ich wymiany (z 200 do ok. 450 zł).

Peugeot 207 (2006-2012) - podsumowanie

Używane Peugeoty 207 mają więcej zalet niż wad, bogate wyposażenie, szeroką gamę silnikową i przystępne ceny. Polecamy wersje wysokoprężne, ponieważ są bardzo oszczędne, a z ich naprawami nie ma większego problemu. Nasz typ to 1.4 HDi bez filtra cząstek stałych - idealnie sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na krótkich, podmiejskich trasach. Warto zwrócić uwagę także na SW (tym razem z silnikiem 1.6 HDi). Takie zadbane kombi może być ciekawą alternatywą dla samochodu kompaktowego.

HATCHBACK 3D/5D

KOMBI SW

COUPE-CABRIO CC

Sportowy 207 RC - ceny od 25 tys. zł

Najmocniejszą masowo produkowaną wersją Peugeota 207 była odmiana RC (na zdjęciach) wyposażona w turbodoładowany silnik 1.6 THP o mocy 175 KM. W Polsce oferowano ją wyłącznie na zamówienie. Oficjalny konfigurator uwzględniał jedynie model 1.6 THP Intense o mocy 150 KM, ale nie miał on ani lotki nad tylną szybą ani takich foteli.

Peugeot 207: historia modelu
2006: debiut modelu 207 w wersjach 3d oraz 5d.
2007: do gamy dołącza odmiana z automatycznie otwieranym dachem (CC).
2008: premiera oczekiwanego kombi (207 SW).
2009: modernizacja modelu (tylne światła LED we wszystkich wersjach).
2012: następca - model 208.

Peugeot 207: wyposażenie seryjne i dodatkowe

Przed liftingiem poziomy wyposażenia 207 dzieliły się na Presence, Trendy i Premium. Pierwszy nie miał klimatyzacji. Po liftingu zmieniono nazwy poziomów na Access, Active i Allure (było ich więcej, ale wymieniamy trzy najbardziej popularne). Wszystkie obejmowały już klimatyzację. Standardem były także wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, komputer pokładowy, klamki, lusterka i zderzaki w kolorze nadwozia. Wśród popularnych pakietów płatnych warto wymienić m.in. "miejski" (czujniki parkowania), "zimowy" (podgrzewane przednie fotele), i "sportium" (sportowa kierownica, aluminiowe akcenty we wnętrzu).

Peugeot 207: typowe usterki

  • Korozja tylnej klapy (od wewnętrznej strony).
  • Skrzypi zawieszenie, ten typ tak (czasem) ma.
  • W wersjach benzynowych z łańcuchem rozrządu przedwcześnie zużywają się łańcuch oraz napinacz.
  • Szybko przepalają się żarówki.
  • Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów (problem dotyczy różnych wersji).
  • W silnikach 1.4 HDi oraz 1.6 HDi zużywają się podkładki pod wtryskiwaczami.
  • W silnikach 1.6 HDi dość szybko zużywa się turbosprężarka.

Dane techniczne: Peugeot 207 (2006-2012)

Wersja1.41.41.61.6 THP1.4 HDi1.6 HDi
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenz. turboturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1360 cm31360 cm31598 cm31598 cm31398 cm31560 cm3
Układ cyl./zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16R4/8R4/16
Moc maksymalna88 KM95 KM120 KM150 KM68 KM90 KM
Maks. moment obr.133 Nm136 Nm160 Nm240 Nm160 Nm215 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna180 km/h185 km/h200 km/h210 km/h166 km/h182 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,7 s11,8 s9,6 s8,1 s15,0 s11,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km6,46,16,17,04,54,5

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Peugeot 208 1.2 VTi Active - TEST

10 pewniaków za 10 tys. zł - SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama