Używane Volvo - poradnik kupującego
Marka Volvo dla wielu jest symbolem trwałości i bezpieczeństwa. Ze względu na wysokie koszty serwisowania, szwedzkie auta odnotowują znaczny spadek wartości.
Volvo to bez wątpienia marka specyficzna. Przyciąga klientów nie tylko swoimi nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi z dziedziny bezpieczeństwa, ale także charakterystycznym, bardzo pozytywnym wizerunkiem. Z tego względu po Volvo sięgają osoby, które nie chcą przesadnie rzucać się w oczy, ale szukają auta z segmentu premium.
Z punktu widzenia kupującego auto na rynku wtórnym dodatkową zaletą Volvo jest wysoki spadek wartości. Audi, BMW czy Mercedes są zwykle droższe. Taka sytuacja odzwierciedla obawy potencjalnych nabywców o koszty serwisowania. Liczba warsztatów wyspecjalizowanych w naprawach samochodów ze Szwecji jest stosunkowo mała. Niezadowalająca jest także podaż tanich części zamiennych. Czy w takiej sytuacji Volvo może być alternatywą dla bardziej popularnych na naszym rynku marek niemieckich i japońskich? Mimo wszystko tak. Trzeba tylko umiejętnie dobrać do swoich potrzeb odpowiedni model i wersję silnikową. Bo wbrew stereotypom nie każde Volvo jest drogie w naprawach.
W roli auta budżetowego idealnie sprawdza się seria 40/50. Konserwatyści uważają, że nie należy do rodziny prawdziwych Volvo, ponieważ od początku istnienia jest wytwarzana na bazie popularnych modeli innych producentów. Rzeczywiście - starsza generacja S40/V40 dzieliła większość podzespołów z Mitsubishi Carismą. Nowsze - S40/V50 oraz V40 - powstały na bazie Forda Focusa (odpowiednio 2. i 3. generacji). Być może cierpi na tym prestiż marki, ale zyskuje portfel użytkownika.
Dla kogoś, kto szuka taniego samochodu do jazdy na co dzień, optymalne będą modele S40/V50 bazujące na płycie podłogowej Forda Focusa II. Zarówno sedan, jak i kombi są doskonale zabezpieczone przed korozją, mają bezpieczne nadwozia i oszczędne silniki. Benzynowe pochodzą od Volvo i Renault. Diesle produkowało kiedyś wyłącznie Renault, a obecnie dostarcza je grupa PSA (tylko najmocniejszy D5 jest konstrukcją Volvo). Istotnie obniża to koszty ewentualnych napraw.
Relatywnie tanie w naprawach są także klasyczne Volvo - bardzo popularny na naszym rynku model 850, seria S70/V70 (czyli 850 po liftingu, produkowane do 2000 roku) oraz leciwe serie 700 i 900. Mimo zaawansowanego wieku, wciąż trafiają się egzemplarze w idealnym stanie. Są to samochody o ponadprzeciętnej trwałości. Wersje benzynowe doskonale spisują się po przeróbce na LPG, a zapożyczone z grupy Volkswagena diesle należą do najtrwalszych na rynku.
Najsłabszą stroną modeli Volvo są automatyczne skrzynie biegów – awaryjne i drogie w naprawach
Modele z rodziny S60 i S80 to już zupełnie inna bajka. Oferują bardzo wysoki komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale po zakupie potrafią wyczyścić konto użytkownika. Na szczęście nie zawsze - wszystko zależy od tego, na jaki egzemplarz się trafi. Nadwozie i silniki wysokoprężne nie sprawiają większych problemów. Ale wyposażenie z zakresu komfortu (np. klimatyzacja), układ przeniesienia napędu (opcjonalne automatyczne skrzynie, zespoły sprzęgła w wersjach z przekładnią mechaniczną) potrafią sprawić niemiłą niespodziankę.
Dość ryzykowny jest także zakup SUV-a XC90. Ze względu na nieustający popyt, ten model jest utrzymywany w produkcji bez większych zmian od 2002 roku, ale mimo olbrzymiej podaży części używanych to raczej propozycja dla majętnych nabywców, którzy nie przestraszą się na widok czterocyfrowej faktury za przegląd. Dodatkową niedogodnością jest fakt, że większość wersji jest wyposażonych w przekładnię automatyczną, która podnosi zużycie paliwa i po przebiegu 150-200 tys. km zaczyna zwykle odmawiać posłuszeństwa. Koszt naprawy to od 2 tys. zł w górę. Na polskim rynku wtórnym dominują auta sprowadzane z zagranicy, ale nie brakuje także tych z rodzinnej sieci sprzedaży. Volvo jest bardzo popularną marką korporacyjną (oczywiście w segmencie premium), stąd wiele młodszych egzemplarzy jest sprzedawanych na fakturę, z pełną dokumentacją serwisową. Są to zwykle auta maksymalnie wyposażone i - w przypadku serii S60/V70 - bardzo często z napędem na cztery koła.
Uwaga! Przed zakupem dowolnego modelu z rodziny XC trzeba bardzo uważnie sprawdzić, czy nie jest przeróbką z wersji angielskiej. Właśnie na tych modelach handlarze uzyskują rekordowe marże.
Na zakończenie warto przypomnieć, że Volvo to nie tylko auto dla statecznego ojca rodziny. Wersje oznaczone literkami T i R należą do najszybszych modeli w swoich klasach. A to, że z zewnątrz nie zdradzają swojego potencjału, jest ich dodatkową zaletą. Ciekawostka: pięciocylindrowy silnik z podwójnym doładowaniem zastosowany w drugiej generacji Focusa RS pochodzi właśnie z Volvo.
Na kolejnych stronach prezentujemy zalety i wady najpopularniejszych używanych Volvo:
Seria 40/50 - typowy kompakt, który nie sprawia większych problemów
Volvo S40/V40 (1995-2004) - krewniak Carismy. Ceny od 6000 zł
Pierwsza generacja z rodziny 40 była bliźniakiem konstrukcyjnym Mitsubishi Carismy. Największą popularnością na naszym rynku cieszy się odmiana kombi (V40). Najchętniej wybierana wersja silnikowa to 1.9 D z jednostką opracowaną przez Renault.
Volvo S40/V50 (2004-2012) - prawie jak Ford Focus II. Ceny od 16 000 zł
To bez wątpienia najtańszy w eksploatacji, współczesny model Volvo. Dzieli większość rozwiązań konstrukcyjnych z drugą generacją Forda Focusa, co przekłada się na bardzo dobre zaopatrzenie w tanie części zamienne. W porównaniu ze swoim niemieckim krewniakiem, szwedzka konstrukcja jest znacznie lepiej zabezpieczona przed korozją. Ma także wzmocnioną karoserię. Po otwarciu drzwi wyraźnie widać szersze słupki środkowe i logo systemu SIPS (struktura rozkładająca siły zderzenia bocznego na cały samochód). Model ten można śmiało polecić szerokiej grupie odbiorców. Jest trwały, doskonale wyposażony. Warto zainteresować się wersjami wysokoprężnymi. Podstawową jest zaprojektowany przez francuską grupę PSA wyjątkowo oszczędny silnik 1.6 D (109-115 KM). To jeden z bestsellerów w swojej klasie. Jest stosowany w wielu modelach Citroena, Peugeota i Forda. Dzięki olbrzymiej popularności koszt wymiany zużytej turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego należy do najniższych na rynku. Godne polecenia są także dwa pozostałe diesle - 4-cylindrowy 2.0 D (również konstrukcja PSA) oraz 5-cylindrowy D5 opracowany przez Volvo. Przed zakupem wersji wysokoprężnej należy sprawdzić u mechanika, czy jest wyposażona w filtr cząstek stałych (a jeśli tak - zbadać jego stan). To jedyny kosztowny podzespół tego samochodu. W gamie benzynowej polecamy mocny silnik 2.4 - dobrze współpracuje z LPG.
Volvo S40/V50: polecany silnik
1.6 D | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1560 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 109 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 320 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 4,9 |
Volvo S40/V50: typowe usterki
- Zużycie tylnego zawieszenia (to zaawansowany układ wielowahaczowy).
- Wycieki oleju z diesla 1.6. Na szczęście nie są poważne.
- Awarie elementów na oryginalnej, płaskiej konsoli środkowej.
- Szybko przepalają się żarówki.
Volvo V40 (2012-) - na bazie Forda Focusa III. Ceny od 70 000 zł
W 2012 r. Volvo zmieniło charakter modelu. Znów bazuje na Fordzie Focusie (tym razem na jego trzeciej generacji), ale teraz podstawowa wersja jest pięciodrzwiowym kompaktem. Na rynku wtórnym można na razie kupić prawie wyłącznie auta po "demo".
Seria 60/70 - dobrze znosi nawet ogromne przebiegi
Volvo S70/V70 (1997-2000). Ceny od 5000 zł
Pierwsze Volvo S70 to tak naprawdę model 850 po liftingu. Było produkowane tylko przez cztery lata. Dzięki doskonałej ochronie przed korozją wciąż trafiają się egzemplarze w niezłym stanie. Szkoda, że z gigantycznymi przebiegami.
Volvo S60/V70 (2000-2010) - rodzinny i solidny. Ceny od 20 000 zł
To wyjątkowo trwały samochód. Nic dziwnego, że dość długo pozostaje w rękach pierwszego użytkownika i trafia na rynek wtórny zazwyczaj z dużym przebiegiem lub po wypadku. Jest jeszcze trzecia możliwość - po zakończeniu umowy leasingowej. Największym zainteresowaniem cieszą się wersje kombi. Nabywca ma do wyboru szeroką gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Najtrwalszym z nich jest benzynowy, wolnossący 2.4. Ma wystarczającą moc 140 KM i nieźle współpracuje z LPG. Ma jeszcze jedną zaletę - łatwiej znaleźć taki zadbany egzemplarz niż dobrego i taniego diesla. Co z tego, że oba silniki wysokoprężne 2.4 d oraz D5 uchodzą za wyjątkowo dopracowane, skoro większość tańszych egzemplarzy przejechało już ponad 300 tys. km. A zatem - jeśli nabywca liczy się z każdą wydawaną złotówką - powinien poszukać zadbanego i relatywnie taniego benzynowego 2.4. Jeśli może wydać ok. 35-40 tys. zł - z czystym sumieniem polecamy diesla. Sportowe wersje T5 oraz R pozostawiamy koneserom. Nikomu nie polecamy odmian z kapryśnym automatem.
Volvo S60/V70: polecany silnik
2.4 | |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 2435 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Moc maksymalna | 140 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 220 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 10,5 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,8 |
Volvo S60/V70: typowe usterki
- Awarie układu sterowania pracą klimatyzacji (wieje zimne lub gorące powietrze).
- Niska żywotność automatycznych skrzyń biegów.
- Awarie hamulca ręcznego.
Volvo V70 (2007-). Ceny od 42 000 zł
W 2007 roku Volvo zaprezentowało nową generację modelu V70, która gabarytami zbliżyła się do flagowej limuzyny S80.
Volvo S60/V60 (2010-). Ceny od 85 000 zł
Auto jest produkowane od 2010 r. Na rynku wtórnym dominują krajowe auta po "demo".
Seria 80
Volvo S80 (1998-2006). Ceny od 8000 zł
Pierwsza generacja Volvo S80 zadebiutowała w 1998 roku. Po kanciastych modelach serii 900 auto było prawdziwą rewolucją stylizacyjną. Początkowo wszystkie egzemplarze miały przedni napęd. Po roku 2000 gamę uzupełniły modele AWD z dołączanym napędem na tylne koła. Ogólna konstrukcja samochodu jest zbliżona do konstrukcji S60. Polecamy trwałe diesle 2.4 D 140 KM oraz 2.4 D5 163 KM. Atrakcyjna jest także wersja benzynowa 2.4.
Volvo S80 (2006-). Ceny od 38 000 zł
Druga generacja modelu powstała na płycie podłogowej Ford EUCD. Trudno uwierzyć, ale używają jej także Ford S-MAX, Mondeo oraz Galaxy. Samochód jest dostępny z napędem na przednie lub na cztery koła (polecamy). Stereotypowe przekonanie o wysokich kosztach eksploatacji sprawia, że ten model można kupić zdecydowanie poniżej jego faktycznej wartości. Na rynku dominują zadbane auta poflotowe. Polecamy tradycyjnie diesle, przestrzegamy przez wersjami z automatem.
Seria XC70 - kombi na każdą drogę
Zarówno obecny XC70 jak też jego dwaj poprzednicy cieszą się olbrzymim zainteresowaniem i trzymają wysokie ceny. Technicznie samochód powiela rozwiązania konstrukcyjne z wersji V70. Wyróżnia go jednak powiększony prześwit i napęd na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył). Auto jest niezawodne, idealnie nadaje się na nasze drogi.
Volvo XC70: polecany silnik
2.4 D | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2400 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Moc maksymalna | 163 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 420 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 215 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,5 |
Volvo XC90 - pierwszy SUV Volvo okazał się hitem – jest w produkcji już od 11 lat
Ten model jest produkowany od 2002 roku i wciąż nie możne doczekać się następcy. Od wielu lat producent systematycznie chwali się kolejnymi liftingami, ale tak naprawdę ostatnia widoczna modyfikacja (nowe światła, nieznacznie zmieniona deska rozdzielcza) miała miejsce w 2006 roku. Podstawowe wersje są przystosowane do przewozu 5 osób. Na rynku wtórnym można spotkać także odmiany 7-miejscowe. Mocne strony modelu to doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne, wzorowa ochrona pasażerów (5 gwiazdek EuroNCAP), wysoki komfort jazdy i trwałe silniki.
Obawy budzą automatyczne skrzynie biegów (niestety zdecydowana większość egzemplarzy jest w nie wyposażona) oraz pneumatyczne zawieszenie (na szczęście spotyka się go znacznie bardziej sporadycznie). Przed zakupem należy uważnie sprawdzić układ napędowy. Warto wiedzieć, że na rynku dostępne są zarówno wersje z napędem na przednie, jak też na cztery koła. Gamę silnikową otwiera turbodoładowana, popularna jednostka o pojemności 2.5 litra i mocy 210 KM. Polecamy ją ponieważ gwarantuje kompromis między osiągami i zużyciem paliwa. Trafnym wyborem sa także jednostki wysokoprężne - polecamy obie - zarówno tę słabszą o mocy 163 KM, jak też mocniejszą, 185-konną. Jeśli ktoś nie liczy się ze zużyciem paliwa, powinien kupić wersję V8 - jest bardzo trwała, a ze względu na pojemność (4,4 l) ma duży spadek wartości.
Volvo XC90: polecany silnik
2.4 D | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2400 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Moc maksymalna | 185 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 400 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,2 |
Volvo XC90: typowe usterki
- Awaryjne automatyczne skrzynie biegów. Są drogie w naprawach.
- Incydentalne awarie elektroniki pokładowej.
- Wycieki oleju z układu napędowego.
- Zużyte tylne amortyzatory.
- Zużyte łożyska kół.
Volvo XC60 - kolejny SUV, kolejny przebój
Ceny używanych egzemplarzy XC60 rozpoczynają się od ok. 70 tys. zł. Wśród najtańszych ofert dominują samochody sprowadzone, naprawiane po poważnych wypadkach. Wśród najmłodszych - przeważają auta krajowe, w idealnym stanie po "demo" oraz egzemplarze sprzedawane przez firmy po zakończeniu umowy leasingowej.
Do wyboru trzy silniki: benzynowy 3.0 T6 z turbodoładowaniem o mocy 285 KM oraz dwa diesle o pojemności 2,4 l i mocy 163 lub 185 KM (od roku 2010 - 205 KM).
Do 2010 roku wszystkie wersje miały seryjny napęd na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył). Później zadebiutowała tańsza wersja z napędem przednim (DRIVe). W XC60 Volvo pierwszy raz zastosowało system wykrywania przeszkód.
Volvo XC60: polecany silnik
2.4 D | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2400 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Moc maksymalna | 163 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 420 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 7,5 |
Volvo C30 - trzydrzwiowe, mało praktyczne i mało sportowe
C30 bazuje na zwykłej serii S40. Specyficzny tył nadwozia nawiązuje do historycznego modelu 480, który na rynku wtórnym pojawia się już sporadycznie, ale jeśli jest w dobrym stanie - nie czeka zbyt długo na nabywcę.
C30 ma cztery miejsca siedzące, ale tak naprawdę jest to samochód dwumiejscowy - z tyłu mieszczą się tylko dzieci. Bagażnik o pojemności 230 l należy do najmniejszych na rynku, bez względu na klasy. Auto oferowane było z bardzo szeroką paletą silnikową. Gama benzynowa obejmuje jednostki 1.6, 1.8, 2.0 oraz 2.5 T 230 KM. Pod maską tego auta doskonale sprawdzają się także diesle: 1.6, 2.0 oraz 2.4 D. W sposób szczególny polecamy ostatnią propozycję: jest bardzo dynamiczna i ekonomiczna. Duży moment sprawia, że auto doskonale spisuje się na autostradach.
Volvo C30: polecany silnik
2.4 D | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2400 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Moc maksymalna | 180 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 350 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 7,7 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,2 |
Volvo C30: typowe usterki
- Wycieki oleju z diesli 1.6 oraz 2.0. Na szczęście nie są poważne.
- Awarie elementów na oryginalnej, płaskiej konsoli środkowej.
Seria C70 - zaczęło się od coupe, teraz to coupe–cabrio
Pierwsza generacja Volvo C70 bazuje na modelu S70, który jest zmodernizowaną "850". Występuje w dwóch wersjach - jako klasyczne coupe oraz jako kabriolet. Pod maską C70 oferowano wyłącznie mocne wersje benzynowe. To idealna propozycja dla kogoś, kto szuka niezawodnego youngtimera. Druga generacja C70 ma elektrycznie składny twardy dach i bazuje na pozycjonowanej o klasę niżej serii S40. W 2010 roku auto zostało poddane liftingowi. Stylizacja przedniej części nawiązuje do obecnie produkowanej, drugiej generacji S60. Gama silnikowa obejmuje zarówno wersje benzynowe, jak też wysokoprężne.
Volvo C70: polecany silnik
2.0 D | |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 136 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 320 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,0 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,1 |
Inne modele Volvo w ogłoszeniach
Volvo 240 (1973-1983). Ceny od 1500 zł
Ze względu na wyjątkową trwałość, prostotę konstrukcji i łatwość napraw, Volvo 240 jest uznawane za Mercedesa W123 ze Szwecji. Egzemplarze używane są wyceniane wyłącznie na podstawie stanu technicznego. Z tego powodu najtańsze można kupić za ok. 1500 zł. Auta idealne kosztują od 10 do 20 tys. zł.
Volvo 850 (1991-1996). Ceny od 4000 zł
To prawdziwy kamień milowy w historii ewolucji Volvo. Jest pierwszą limuzyną tej klasy z przednim napędem. Auto mimo wieku warto polecić. Jest tanie w zakupie, ma szerokie zaplecze tanich części zamiennych. Polecamy zarówno wersje benzynowe (świetnie tolerują LPG), jak też turbodiesle zapożyczone z Volkswagena.
Volvo 700 (1982-1992), 900 (1990-1998). Ceny od 3000 zł
Seria 700 jest autem rodzinnym, seria 900 była limuzyną reprezentacyjną. Obie mają wspólne rozwiązania techniczne - silnik ustawiony wzdłużnie z przodu i napęd na koła tylne. Auta nie cieszą się specjalnym zainteresowaniem, dzięki czemu można tanio kupić zadbany egzemplarz.
Używane Volvo - podsumowanie
Używane modele Volvo są tańsze w zakupie niż Audi, BMW i Mercedesy. Spadek wartości wynika jednak wyłącznie z wysokich kosztów serwisowania - chodzi o skromną wyspecjalizowaną sieć warsztatów i ograniczoną podaż tanich części zamiennych. Wyjątkiem jest rodzina modeli S40/V50 oraz C30. Małe modele szwedzkiej marki wykorzystują popularne podzespoły Mitsubishi, Forda, Peugeota i Renault, co odbija się negatywnie na bezawaryjności, ale obniża koszty napraw do poziomu akceptowalnego dla przeciętnego użytkownika.
Tekst: Jacek Ambrozik; zdjęcia: Rafał Andrzejewski, archiwum, Volvo