Chcieli podbić Europę, zamykają salony. Cała prawda o porażce producenta z Azji
W ostatnich latach europejski rynek został dosłownie zalany nowymi markami z Azji, głównie chińskimi. Klienci okazali się całkiem otwarci na samochody nieznanych im producentów, więc również wietnamski VinFast miał szanse się wybić. Niestety kilka dni temu media obiegła wiadomość, że producent zamyka wszystkie swoje europejskie salony. Okazuje się jednak, że niekoniecznie oznacza to opuszczenie naszego kontynentu.

W skrócie
- VinFast zamyka wszystkie salony w Europie, ale kontynuuje działalność poprzez lokalnych partnerów.
- Nowy model operacyjny ma obniżyć koszty i poprawić obsługę klienta dzięki zewnętrznym partnerom.
- Mimo trudności finansowych, VinFast planuje rozwój w Azji i Ameryce.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
VinFast zamyka salony sprzedaży w Europie
O tym, że wietnamska marka VinFast, oferująca wyłącznie elektryki, niespodziewanie ma zniknąć z Europy, poinformował portal Elektroauto-News. Dziennikarze dowiedzieli się o tym z pierwszej ręki od pracownika firmy, który przesłał im zdjęcie osi czasu, przedstawiającej plan opuszczenia Starego Kontynentu przez azjatyckiego producenta.
Z przesłanego do redakcji wewnętrznego dokumentu wynika, że już na początku roku firma oficjalnie przyznała, że rynkowa sytuacja jest coraz trudniejsza z uwagi na nowe cła, wojny handlowe oraz inne uwarunkowania ekonomiczne. Prowadzi to do dużej niepewności w biznesie, przez co model sprzedaży bezpośredniej już się nie sprawdza.
W związku z tym już 9 maja VinFast zamknął wszystkie swoje salony sprzedaży, 22 maja sfinalizuje rozwiązywanie umów, zaś w drugim kwartale 2025 roku nastąpi sprzedaż lokalnych aktywów i zakończenie umów najmu. Informacje o zwolnieniach już otrzymało 90 proc. załogi.
Czy marka VinFast całkowicie znika z Europy?
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że VinFast poniósł porażkę w Europie i postanowił opuścić nasz kontynent. Kluczowym stwierdzeniem w powyżej informacji jest jednak „sprzedaż bezpośrednia”. Co z resztą firma sama wyjaśniła w oświadczeniu przesłanym do redakcji Elektroauto-News w reakcji na cytowaną publikację:
VinFast przechodzi na model franczyzowy w Niemczech oraz Holandii, aby poprawić wsparcie klientów, rozszerzyć możliwości serwisowania pojazdów oraz zapewnić firmie długofalowy sukces na europejskim rynku. Ta strategiczna zmiana w modelu sprzedaży oraz obsługi posprzedażowej podkreśla nasze rosnące zaangażowanie w Europie i pozwala nam na oferowanie klientom naszych usług w jeszcze bardziej przystępny sposób. To element naszej strategii wprowadzanej na całym świecie.
Innymi słowy VinFast pozostaje w Europie, ale przedstawicielstwo firmy nie będzie zajmowało się bezpośrednio sprzedażą i serwisowaniem samochodów. Zamiast tego rozpocznie współpracę z innymi firmami, które zajmą się sprzedażą oraz obsługą klientów marki. W ten sposób wietnamska firma ma nadzieję zarówno na obniżenie kosztów swojej działalności, jak i poprawę wyników sprzedaży oraz obsługi klientów. Dystrybucją ich samochodów zajmą się bowiem lokalne firmy, które lepiej znają specyfikę rynków na których działają.
Nowe salony VinFast w Europie
Okazuje się, że przedstawiciele marki VinFast bardzo sprawnie wprowadzają w życie opisany powyżej plan. 9 maja planowo zamknięto należące do niej salony, ale tego samego dnia ogłoszono podpisanie umów z pierwszymi franczyzobiorcami.
Astrada Simva otworzy nowy salon VinFast we Francji (w Aix-en-Provence), który powinien zacząć swoją działalność już w czerwcu. Z kolei Schachtschneider Automobile otworzy trzy salony wietnamskiej marki w Niemczech. Kolejne dwa będą należeć do Autohaus Hubsch, z którą to firmą VinFast podpisał umowę już wcześniej.
Nowe przedstawicielstwa mają zapewniać pełną obsługę przedsprzedażową i posprzedażową w tym obsługę gwarancyjną i dostęp do oryginalnych części. Oferowane będą dwa modele - VinFast VF 6, czyli crossover segmentu B oraz oraz VinFast VF 8, czyli crossover segmentu D.
Sprzedaż VinFast i wyniki finansowe
Chociaż samochody marki VinFast są nadal rzadkim widokiem na europejskich drogach, w 2024 roku marka sprzedała 97 400 aut na całym świecie, potrajając w ten sposób wynik z poprzedniego roku. Jednocześnie przychód zwiększył się o 58 proc. do 1,8 mld dolarów. Niestety jednocześnie strata netto wyniosła 3,18 mld dolarów.
To wyjaśnia dlaczego VinFast zmienia swój model działania na rynku europejskim. Firma chce także wzmocnić swoją pozycję w Azji i planuje otworzyć dwie nowe fabryki - jedną w Indonezjii, a drugą w Indiach. Marka weszła także na rynek USA, ale póki co rozwija się tam bardzo powoli.