Używane Volvo XC60 (2008-)
Volvo XC60 udało się Szwedom wyjątkowo. Samochód cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem nie tylko w obrębie własnej marki, ale także w swoim segmencie.
W 2007 roku Szwedzi zaprezentowali prototyp mniejszego brata XC90 - model XC60. W 2008 roku samochód trafił do sprzedaży. Auto powstało na zaprojektowanej przez Forda płycie podłogowej EUCD. Nowy SUV otrzymał komplet gwiazdek w testach Euro NCAP. Dzięki ogólnej liczbie zdobytych punktów należy do najbezpieczniejszych modeli na rynku. Właśnie w tym aucie debiutował nowatorski system City Safety, który przy prędkości do 30 km/h potrafi, zatrzymać samoczynnie pojazd zapobiegając kolizji (np. podczas jazdy w korku).
Wyposażenie
Każde Volvo XC60 jest bogato wyposażone - wszystkie egzemplarze mają m.in. automatyczną klimatyzację. Początkowo obligatoryjnie montowano także napęd na cztery koła. W 2009 roku stał się już tylko opcją.
Na rynku wtórnym w zdecydowanej większości dominują wersje z automatyczną skrzynią biegów. Nawet w Polsce prawie 80% sprzedanych do tej pory egzemplarzy opuściło salon właśnie z automatem.
Najbardziej popularna na rynku wtórnym wersja wyposażenia nosi nazwę Momentum. Wyróżniają ją skórzane wykończenie kierownicy i lewarka zmiany biegów, czujniki parkowania oraz automatycznie domykana tylna klapa.
Poziom wyposażenia nie wiąże się z rodzajem układu napędowego. Szukając auta z drugiej ręki trzeba zatem pamiętać, że nawet topowe Summum może występować w wersji 2WD. Modele 4WD na ogół nie występują w specyfikacji niższej niż Momentum, ale nie jest to regułą.
Silniki
Mechanicy wyspecjalizowany w naprawach Volvo zgodnie polecają wszystkie jednostki, które... są w dobrym stanie.
Największym zainteresowaniem cieszą się diesle. Wszystkie są wyposażone w pasek rozrządu. Początkowo oferowano tylko dwa pięciocylindrowe silniki 2.4 o mocach 163 (2.4D) i 185 KM (D5). W 2009 roku moc odmiany 2.4D wzrosła ze 163 do 175 KM, a topowej D5 - do 205 KM. W 2010 roku producent uzupełnił wysokoprężną gamę oszczędnym, czterocylindrowym silnikiem dwulitrowym D3, o mocy 163 KM. Nie pracuje zbyt kulturalnie, ale nadaje się do miasta.
Uwaga - do 2011 roku użytkownicy wszystkich diesli zmagali się z problemami zapychających się filtrów cząstek stałych. Przed zakupem używanego egzemplarza warto zatem sprawdzić historię serwisową, a także upewnić się, czy auto ma jeszcze filtr, czy też został już zdemontowany.
Benzynową gamę tworzą silniki 2.0T oraz T5 (czterocylindrowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa) oraz polecane, 6-cylindrowe R6 i T6 (rzędowe z pośrednim wtryskiem).
Napęd
Układ napędowy XC60 wykorzystuje szereg elementów, które zapożyczono z drugiej generacji Land Rovera Freelandera. Chodzi nie tylko o sam mechanizm rozdziału momentu, ale także o systemy kontroli trakcji. Doskonałym przykładem jest choćby HDC - asystent zjazdu z wzniesienia.
Złego słowa nie można powiedzieć o automatycznych przekładniach - spisują się znacznie lepiej niż w Volvach starszej generacji.
Podwyższone ryzyko
Najtańsze oferty to prawdziwe pole minowe - aż roi się od samochodów powypadkowych, naprawianych w tani sposób. Ceny używanych XC60 rozpoczynają się od ok. 60 tys. zł, a rozbite wraki można kupić już za 20-30 tys. zł - na naprawy i zarobek handlarzy pozostaje zatem całkiem spora suma.
Jeśli ktoś chce ograniczyć ryzyko związane z zakupem może skorzystać z programu sprzedaży używanych "Volvo Selekt" w salonach ASO. Niestety tam najtańsze egzemplarze jakie udało się nam znaleźć kosztowały ponad 80 tys. zł.
Volvo XC60 to auto, które z pewnością warto polecić. Niestety, ze względu na drogie usługi serwisowe, należy ograniczyć obszar poszukiwań wyłącznie do egzemplarzy zadbanych, bezwypadkowych i - w związku z tym - drogich w zakupie. Na szczęście, na polskim rynku wtórnym nie brakuje "sześćdziesiątek" kupionych w kraju.
Volvo XC60: historia modelu
2007: prezentacja modelu podczas Detroit Auto Show.
2008: premiera handlowa. Początkowo w trzech wersjach: 3.0T 285 KM, 2.4D 163 i 185 KM.
Volvo XC60: typowe usterki i problemy
- Dziwne odgłosy klocków hamulcowych podczas hamowania: pomaga obsługa w serwisie.
- Lakier podatny na zarysowania. Na szczęście karoseria jest dobrze zabezpieczona przed korozją.
- Szybkie zużycie opon przednich w dieslach: wynika z dużej masy samochodu (1700 kg).
- Kłopoty ze sprzęgłem: dotyczą tylko mocnych wersji i są efektem dynamicznej eksploatacji.
- Awarie siłowników tylnej klapy.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum