Używane Volvo XC60 (2008-)

Volvo XC60 udało się Szwedom wyjątkowo. Samochód cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem nie tylko w obrębie własnej marki, ale także w swoim segmencie.

Używane XC60 są drogie, ale bardzo dobrze wyposażone. W szerokiej gamie silników każdy znajdzie coś dla siebie.
Używane XC60 są drogie, ale bardzo dobrze wyposażone. W szerokiej gamie silników każdy znajdzie coś dla siebie.Motor

W 2007 roku Szwedzi zaprezentowali prototyp mniejszego brata XC90 - model XC60. W 2008 roku samochód trafił do sprzedaży. Auto powstało na zaprojektowanej przez Forda płycie podłogowej EUCD. Nowy SUV otrzymał komplet gwiazdek w testach Euro NCAP. Dzięki ogólnej liczbie zdobytych punktów należy do najbezpieczniejszych modeli na rynku. Właśnie w tym aucie debiutował nowatorski system City Safety, który przy prędkości do 30 km/h potrafi, zatrzymać samoczynnie pojazd zapobiegając kolizji (np. podczas jazdy w korku).

Wyposażenie

Każde Volvo XC60 jest bogato wyposażone - wszystkie egzemplarze mają m.in. automatyczną klimatyzację. Początkowo obligatoryjnie montowano także napęd na cztery koła. W 2009 roku stał się już tylko opcją.

Na rynku wtórnym w zdecydowanej większości dominują wersje z automatyczną skrzynią biegów. Nawet w Polsce prawie 80% sprzedanych do tej pory egzemplarzy opuściło salon właśnie z automatem.

Najbardziej popularna na rynku wtórnym wersja wyposażenia nosi nazwę Momentum. Wyróżniają ją skórzane wykończenie kierownicy i lewarka zmiany biegów, czujniki parkowania oraz automatycznie domykana tylna klapa.

Poziom wyposażenia nie wiąże się z rodzajem układu napędowego. Szukając auta z drugiej ręki trzeba zatem pamiętać, że nawet topowe Summum może występować w wersji 2WD. Modele 4WD na ogół nie występują w specyfikacji niższej niż Momentum, ale nie jest to regułą.

Silniki

Mechanicy wyspecjalizowany w naprawach Volvo zgodnie polecają wszystkie jednostki, które... są w dobrym stanie.

Oszczędny skandynawski styl i niezła jakość wykonania. Wszystkie wersje mają automatyczną klimatyzację. Najlepszym wyposażeniem szczycą się wersje Summum, R-Design oraz sportowa T5.Motor

Największym zainteresowaniem cieszą się diesle. Wszystkie są wyposażone w pasek rozrządu. Początkowo oferowano tylko dwa pięciocylindrowe silniki 2.4 o mocach 163 (2.4D) i 185 KM (D5). W 2009 roku moc odmiany 2.4D wzrosła ze 163 do 175 KM, a topowej D5 - do 205 KM. W 2010 roku producent uzupełnił wysokoprężną gamę oszczędnym, czterocylindrowym silnikiem dwulitrowym D3, o mocy 163 KM. Nie pracuje zbyt kulturalnie, ale nadaje się do miasta.

Uwaga - do 2011 roku użytkownicy wszystkich diesli zmagali się z problemami zapychających się filtrów cząstek stałych. Przed zakupem używanego egzemplarza warto zatem sprawdzić historię serwisową, a także upewnić się, czy auto ma jeszcze filtr, czy też został już zdemontowany.

Benzynową gamę tworzą silniki 2.0T oraz T5 (czterocylindrowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa) oraz polecane, 6-cylindrowe R6 i T6 (rzędowe z pośrednim wtryskiem).

Volvo XC60 (2008-)

Używane Volvo XC60 (2008-) - czytaj więcej

Przednie fotele mają ortopedyczny kształt i nie wygniatają się nawet po wielu latach.Motor
Volvo XC60 FL: na koniec 2013 roku zapowiedziano lifting modelu.Volvo
Używane Volvo XC60 (2008-)Motor
Duża zaleta modelu XC60: dużo miejsca zarówno dla dorosłych pasażerów jak też dla dzieci w fotelikach.Motor
Wzorowy bagażnik: pojemność od 495 do 1455 l. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone i składa się na płasko.Motor
Oszczędny skandynawski styl i niezła jakość wykonania. Wszystkie wersje mają automatyczną klimatyzację. Najlepszym wyposażeniem szczycą się wersje Summum, R-Design oraz sportowa T5.Motor
W 2009 roku do gamy wyposażeniowej dołączył sportowy pakiet stylizacyjny R-Design.Volvo
Do 2011 roku w autach z silnikami wysokoprężnymi szwankowały filtry cząstek stałych.Motor
Ręczna skrzynia biegów to rzadkość. W mocniejszych wersjach szybko zużywa się sprzęgło.Motor
Używane XC60 są drogie, ale bardzo dobrze wyposażone. W szerokiej gamie silników każdy znajdzie coś dla siebie.Motor
Charakterystyczny element w atrapie wyróżnia egzemplarze z aktywnym tempomatem.Motor

Napęd

Układ napędowy XC60 wykorzystuje szereg elementów, które zapożyczono z drugiej generacji Land Rovera Freelandera. Chodzi nie tylko o sam mechanizm rozdziału momentu, ale także o systemy kontroli trakcji. Doskonałym przykładem jest choćby HDC - asystent zjazdu z wzniesienia.

Złego słowa nie można powiedzieć o automatycznych przekładniach - spisują się znacznie lepiej niż w Volvach starszej generacji.

Podwyższone ryzyko

Najtańsze oferty to prawdziwe pole minowe - aż roi się od samochodów powypadkowych, naprawianych w tani sposób. Ceny używanych XC60 rozpoczynają się od ok. 60 tys. zł, a rozbite wraki można kupić już za 20-30 tys. zł - na naprawy i zarobek handlarzy pozostaje zatem całkiem spora suma.

Jeśli ktoś chce ograniczyć ryzyko związane z zakupem może skorzystać z programu sprzedaży używanych "Volvo Selekt" w salonach ASO. Niestety tam najtańsze egzemplarze jakie udało się nam znaleźć kosztowały ponad 80 tys. zł.

Volvo XC60 (2008-) - podsumowanie

Volvo XC60 to auto, które z pewnością warto polecić. Niestety, ze względu na drogie usługi serwisowe, należy ograniczyć obszar poszukiwań wyłącznie do egzemplarzy zadbanych, bezwypadkowych i - w związku z tym - drogich w zakupie. Na szczęście, na polskim rynku wtórnym nie brakuje "sześćdziesiątek" kupionych w kraju.

Volvo XC60: historia modelu2007: prezentacja modelu podczas Detroit Auto Show.2008: premiera handlowa. Początkowo w trzech wersjach: 3.0T 285 KM, 2.4D 163 i 185 KM.

Volvo XC60: typowe usterki i problemy

  • Dziwne odgłosy klocków hamulcowych podczas hamowania: pomaga obsługa w serwisie.
  • Lakier podatny na zarysowania. Na szczęście karoseria jest dobrze zabezpieczona przed korozją.
  • Szybkie zużycie opon przednich w dieslach: wynika z dużej masy samochodu (1700 kg).
  • Kłopoty ze sprzęgłem: dotyczą tylko mocnych wersji i są efektem dynamicznej eksploatacji.
  • Awarie siłowników tylnej klapy.
Wersja
2.0T
3.2
D3
2.4D
D5
Silnik
t. benz.
benz.
t.diesel
t.diesel
t.diesel
Pojemność skokowa
1999 cm3
3192 cm3
1984 cm3
2400 cm3
2400 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R6/24
R5/20
R5/20
R5/20
Moc maksymalna
203 KM
243 KM
163 KM
163 KM
205 KM
Maksymalny moment obrotowy
300 Nm
320 Nm
400 Nm
420 Nm
420 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
205 km/h
210 km/h
200 km/h
195 km/h
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,9 s
9,6 s
10,3 s
10,5 s
8,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
9,0
9,9
6,1
6,7
7,5

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas