Range Rover Sport - pierwsza jazda

Jest szybszy, lepszy w prowadzeniu, większy, przestronniejszy i o niebo sprawniejszy w terenie. Oto nowy Range Rover Sport. Auto idealne?

Z opcjonalnym pakietem „Off Road” (obejmuje skrzynię redukcyjną) auto doskonale radzi sobie nawet w bardzo trudnym terenie.
Z opcjonalnym pakietem „Off Road” (obejmuje skrzynię redukcyjną) auto doskonale radzi sobie nawet w bardzo trudnym terenie.Land Rover
Range Rover SportLand Rover

Ci, którzy wciąż jeszcze kojarzą nazwę "Range Rover" z kołyszącymi się okrętami pustyni, powinni byli zmienić poglądy już przy okazji modelu Evoque, a najdalej nowego Range Rovera. Jeśli mimo wszystko nadal trwają w błędzie, teraz już nie zdążą się poprawić: model Sport wywoła w nich po prostu szok kulturowy.

Bo w przeciwieństwie do swego spokojnego, dostojnie jeżdżącego poprzednika, nowy "Sport" ma być naprawdę sportowy. Ma stanowić nie tyle konkurencję, co postrach dla BMW X5, Mercedesa ML czy Porsche Cayenne.

Znacznie lżejszy

Znakomicie wykończony kokpit. Zegary w postaci wirtualnej (wielki ekran TFT) są opcjonalne, natomiast skórzana tapicerka jest seryjna dla silnika SDV6. Kierownica grubsza niż w Range Roverze.Land Rover

Punktem wyjścia do tych przechwałek jest obniżenie masy własnej auta o... 420 kg! Aż tyle bowiem dała aluminiowa kuracja odchudzająca. Nie uczyniła ona z Range'a zawodnika wagi piórkowej - z turbodieslem auto wciąż waży 2120 kg. Ale to o 1/5 mniej niż dotąd.

Ponadto nowy Sport otrzymał wiele komponentów jako przeszczepy od większego "brata": niezależne zawieszenie obu osi seryjnie wyposażono w aktywne pneumatyczne resorowanie i adaptacyjne amortyzatory, a jako opcję można dokupić pakiet "Dynamic". Ten, poza podniesieniem prędkości maksymalnej z 210 do 222 km/h, pozwala kierowcy na szaleństwa choćby na torze wyścigowym: system przeciwdziałania wychyleniom karoserii i aktywne stabilizatory oraz układ rozdziału momentu obrotowego z aktywnym sportowym mechanizmem różnicowym tylnej osi zmieniają Sporta w bolid.

Testowe auto miało właśnie taką specyfikację i zrobiło na nas ogromne wrażenie. Nie, nikt nie próbuje twierdzić, że stało się lekkonogie jak baletnica, masę czuć. Ale faktycznie podąża za każdym ruchem kierownicy i skręca jak po szynach. System kasowania pod- i nadsterowności sprawdza się znakomicie.

Range Rover Sport

Range Rover Sport - pierwsza jazda (czytaj test)

Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover
Range Rover SportLand Rover

Jak czołg - wyścigowy

Seryjnie mamy tu inteligentny napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen, ale za dopłatą można mieć w pełni terenowy układ z przekładnią redukcyjną. Wówczas niewiele jest miejsc, przez które Range Rover Sport się nie przedrze.

Doskonale pasuje do tego biturbodiesel o mocy 292 KM i momencie obrotowym wynoszącym 600 Nm. Jego zdolności do gwałtownego przyspieszania od najniższych obrotów są równie imponujące, jak umiejętności wkręcania się nawet do 5000/min. No i oszczędnego obchodzenia się z paliwem. Podczas pierwszych jazd zużył nam 9,8 l/100 km. To o wiele więcej niż obiecywane 7,5, ale jeździliśmy specjalnie brutalnie. Świetne auto!

Nowy Sport prowadzi się znakomicie, a elektroniczne systemy i aktywne zawieszenie pilnują, by był szybki i komfortowy.Land Rover

Range Rover – trzy modele w gamie

Dla swoich wymagających klientów producent z Wielkiej Brytanii ma w ofercie trzy różne auta: klasycznego SUV-a Range Rover i modele Sport oraz Evoque.

Range Rover – trzy modele w gamieMotor
Wersja
V6 S/C
V8 S/C
TDV6
SDV6
Silnik
benz., kompresor
benz., kompresor
biturbodiesel
biturbodiesel
Pojemność skokowa
2993 cm3
5000 cm3
2993 cm3
2993 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
V8/32
V6/24
V6/24
Moc maksymalna
340 KM/6500
510 KM/6000
258 KM/4000
292 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
450 Nm/3500
625 Nm/2500
600 Nm/2000
600 Nm/2000
Osiągi
Prędkość maksymalna
b.d.
210 (250*) km/h
210 km/h
210 (222*) km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,1 s
5,3 s
7,6 s
7,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,9
12,8
7,3
7,5
Cena
319 900 zł
472 900 zł
321 900 zł
373 900 zł
*Prędkość podniesiona, pakiet „Dynamic”

Martin Urbanke

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas