Kia Sportage po liftingu - pierwsza jazda

Kia Sportage należy do najbardziej urodziwych SUV-ów. Po liftingu nic się w tym względzie nie zmieniło. Zmieniło się za to wiele cennych drobiazgów – na lepsze.

Zaprezentowany w 2010 r. Sportage wymagał jedynie subtelnego retuszu. Z przodu uwagę zwraca nowy wlot powietrza z czarnym wkładem.
Zaprezentowany w 2010 r. Sportage wymagał jedynie subtelnego retuszu. Z przodu uwagę zwraca nowy wlot powietrza z czarnym wkładem.Kia

Trzecie miejsce wśród najpopularniejszych SUV-ów w Europie w 2013 r. oraz pierwsze w Polsce - Sportage ma na rynku mocną pozycję, ale i wiele do stracenia. Tylko w ostatnich miesiącach na rynku pojawiła się odświeżona Skoda Yeti oraz nowy Nissan Qashqai. Na konkurencję Koreańczycy reagują jednak ze spokojem.

Znajdź różnice

I słusznie. Swój udział w sukcesie Sportage'a ma udana stylizacja autorstwa Petera Schreyera, współprojektanta Audi TT. Aby nie zepsuć efektu, listę poprawek przy okazji liftingu ograniczono do minimum - nowe jest lśniące wypełnienie wlotu powietrza, tylne lampy, antena dachowa i felgi, a w palecie pojawiły się nowe odcienie lakieru, w tym modna biała perła.

Kia Sportage sprzed liftingu (2010-2014)Kia

Również wnętrze na pierwszy rzut oka wygląda na nietknięte. Wystarczy jednak zająć miejsce za kierownicą, by dostrzec milsze dla oka i w dotyku obicia deski rozdzielczej i drzwi, a w droższych wersjach - nowe, zatopione w tubach zegary przedzielone 4,2-calowym ekranem. Na życzenie dostępne jest też m.in. nagłośnienie Infinity ze wzmacniaczem oraz podgrzewanie kierownicy.

Jednocześnie Kia zachowuje swoje dotychczasowe atuty - jest wystarczająco przestronna, ma wygodne fotele i bardzo przyjazny w obsłudze kokpit. Ceną za jej dynamiczny wygląd jest kiepska widoczność.

Bez eksperymentów

W kabinie zastosowano lepszej jakości tworzywa, nowe są też umieszczone w tubach wskaźniki (wersje L i XL) oraz opcje wyposażenia, takie jak wspomaganie z trzema trybami pracy czy nagłośnienie Infinity.Kia

Gama silnikowa Sportage'a obyła się bez większych zmian - obejmuje dwie wolnossące jednostki benzynowe i trzy turbodiesle. Każdy z nich współpracuje seryjnie z 6-biegową skrzynią manualną; dwie najmocniejsze wersje można zamówić z 6-stopniowymi automatami (5000 zł). Wybrane odmiany dostępne są również z dołączanym napędem na obie osie ze sprzęgłem wielopłytkowym.

Nowością jest 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 166 KM, zasilany bezpośrednim wtryskiem. Względem poprzedniej jednostki 2.0 jego moc oraz maksymalny moment wzrosły symbolicznie, spadło za to zużycie paliwa i poprawiła się kultura pracy.

Więcej komfortu

Na drodze Kia sprawia wrażenie dojrzalszej - jej układ napędowy i zawieszenie pracują bardziej harmonijnie, a wnętrze zostało skuteczniej wyciszone. Aby ograniczyć poziom wibracji, ramę pomocniczą zamontowano teraz na tulejach, odwrócono orientację wspornika skrzyni i wprowadzono symetryczny wał napędowy zamiast asymetrycznego. Mniejszy hałas w kabinie to zasługa dodatkowej izolacji szyb, a nowe poduszki i zestrojenie amortyzatorów zapewniają lepsze tłumienie nierówności. W celu ograniczenia podsterowności Koreańczycy sięgnęli po nowy przedni stabilizator oraz sztywniejsze tylne sprężyny.

Kia robi też użytek z coraz bardziej zaawansowanej elektroniki - ESP wzbogaciło się o funkcję stabilizacji przyczepy, a wspomaganie w droższych wersjach ma trzy tryby pracy (normalny, komfortowy i sportowy). Sam układ kierowniczy jest bardziej bezpośredni.

Kia Sportage po liftingu jest oferowana w Polsce już od kilku tygodni - produkcja wersji sprzed liftingu została wyprzedana jeszcze przed końcem roku. Ceny modelu startują od 69,9 tys. zł, tak jak wersji sprzed modernizacji.

Kia Sportage po liftingu

Kia Sportage po liftingu - pierwsza jazda (czytaj test)

Z tyłu odświeżonego Sportage'a można rozpoznać po LED-owych lampach.Kia
Zaprezentowany w 2010 r. Sportage wymagał jedynie subtelnego retuszu. Z przodu uwagę zwraca nowy wlot powietrza z czarnym wkładem.Kia
Kia ma 465-litrowy bagażnik z podłogą położoną praktycznie na wysokości progu.Kia
...i manewruje kierownicą. Kierowcy zostaje operowanie pedałami.Kia
Asystent parkowania równoległego sam wykrywa wolne miejsce...Kia
Obszerne fotele mają zagłówki regulowane w dwóch płaszczyznach.Kia
W kabinie zastosowano lepszej jakości tworzywa, nowe są też umieszczone w tubach wskaźniki (wersje L i XL) oraz opcje wyposażenia, takie jak wspomaganie z trzema trybami pracy czy nagłośnienie Infinity.Kia
Wersja
1.6 GDI
2.0 GDI
2.0 GDI
AWD
1.7 CDRI
2.0 CRDI
2.0 CRDI
AWD
2.0 CRDI
AWD
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność
skokowa
1591 cm3
1998 cm3
1998 cm3
1685 cm3
1995 cm3
1995 cm3
1995 cm3
Układ
cylindrów/
zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc
maksymalna
135 KM/
6300
166 KM/
6200
166 KM/
6200
115 KM/
4000
136 KM/
3600
136 KM/
3600
184 KM/
4000
Maks.
moment
obrotowy
164 Nm/
4850
205 Nm/
4000
205 Nm/
4000
260 Nm/
1250
320 Nm/
1800
320 Nm/
1800
382 Nm/
1800
Osiągi (dane producenta)*
Prędkość
maksymalna
178 km/h
196 km/h
195 km/h
173 km/h
182 km/h
181 km/h
195 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
11,1 s
10,4 s
10,9 s
12,3 s
10,8 s
11,3 s
9,8 s
Średnie
zużycie
paliwa
w l/100 km*
6,4
7,8
8,0
5,2
5,5
5,7
6,0
Cena
69 900 zł
81 990 zł
89 990 zł
79 990 zł
91 990 zł
99 990 zł
111 490 zł
*dane dla wersji z ręczną skrzynią biegów

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Kia

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas