Kia Sportage po liftingu - pierwsza jazda
Kia Sportage należy do najbardziej urodziwych SUV-ów. Po liftingu nic się w tym względzie nie zmieniło. Zmieniło się za to wiele cennych drobiazgów – na lepsze.
Trzecie miejsce wśród najpopularniejszych SUV-ów w Europie w 2013 r. oraz pierwsze w Polsce - Sportage ma na rynku mocną pozycję, ale i wiele do stracenia. Tylko w ostatnich miesiącach na rynku pojawiła się odświeżona Skoda Yeti oraz nowy Nissan Qashqai. Na konkurencję Koreańczycy reagują jednak ze spokojem.
Znajdź różnice
I słusznie. Swój udział w sukcesie Sportage'a ma udana stylizacja autorstwa Petera Schreyera, współprojektanta Audi TT. Aby nie zepsuć efektu, listę poprawek przy okazji liftingu ograniczono do minimum - nowe jest lśniące wypełnienie wlotu powietrza, tylne lampy, antena dachowa i felgi, a w palecie pojawiły się nowe odcienie lakieru, w tym modna biała perła.
Również wnętrze na pierwszy rzut oka wygląda na nietknięte. Wystarczy jednak zająć miejsce za kierownicą, by dostrzec milsze dla oka i w dotyku obicia deski rozdzielczej i drzwi, a w droższych wersjach - nowe, zatopione w tubach zegary przedzielone 4,2-calowym ekranem. Na życzenie dostępne jest też m.in. nagłośnienie Infinity ze wzmacniaczem oraz podgrzewanie kierownicy.
Jednocześnie Kia zachowuje swoje dotychczasowe atuty - jest wystarczająco przestronna, ma wygodne fotele i bardzo przyjazny w obsłudze kokpit. Ceną za jej dynamiczny wygląd jest kiepska widoczność.
Bez eksperymentów
Gama silnikowa Sportage'a obyła się bez większych zmian - obejmuje dwie wolnossące jednostki benzynowe i trzy turbodiesle. Każdy z nich współpracuje seryjnie z 6-biegową skrzynią manualną; dwie najmocniejsze wersje można zamówić z 6-stopniowymi automatami (5000 zł). Wybrane odmiany dostępne są również z dołączanym napędem na obie osie ze sprzęgłem wielopłytkowym.
Nowością jest 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 166 KM, zasilany bezpośrednim wtryskiem. Względem poprzedniej jednostki 2.0 jego moc oraz maksymalny moment wzrosły symbolicznie, spadło za to zużycie paliwa i poprawiła się kultura pracy.
Więcej komfortu
Na drodze Kia sprawia wrażenie dojrzalszej - jej układ napędowy i zawieszenie pracują bardziej harmonijnie, a wnętrze zostało skuteczniej wyciszone. Aby ograniczyć poziom wibracji, ramę pomocniczą zamontowano teraz na tulejach, odwrócono orientację wspornika skrzyni i wprowadzono symetryczny wał napędowy zamiast asymetrycznego. Mniejszy hałas w kabinie to zasługa dodatkowej izolacji szyb, a nowe poduszki i zestrojenie amortyzatorów zapewniają lepsze tłumienie nierówności. W celu ograniczenia podsterowności Koreańczycy sięgnęli po nowy przedni stabilizator oraz sztywniejsze tylne sprężyny.
Kia robi też użytek z coraz bardziej zaawansowanej elektroniki - ESP wzbogaciło się o funkcję stabilizacji przyczepy, a wspomaganie w droższych wersjach ma trzy tryby pracy (normalny, komfortowy i sportowy). Sam układ kierowniczy jest bardziej bezpośredni.
Kia Sportage po liftingu jest oferowana w Polsce już od kilku tygodni - produkcja wersji sprzed liftingu została wyprzedana jeszcze przed końcem roku. Ceny modelu startują od 69,9 tys. zł, tak jak wersji sprzed modernizacji.
Kia Sportage po liftingu
Kia Sportage po liftingu - pierwsza jazda (czytaj test)
Wersja | 1.6 GDI | 2.0 GDI | 2.0 GDI AWD | 1.7 CDRI | 2.0 CRDI | 2.0 CRDI AWD | 2.0 CRDI AWD |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1591 cm3 | 1998 cm3 | 1998 cm3 | 1685 cm3 | 1995 cm3 | 1995 cm3 | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/ zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 135 KM/ 6300 | 166 KM/ 6200 | 166 KM/ 6200 | 115 KM/ 4000 | 136 KM/ 3600 | 136 KM/ 3600 | 184 KM/ 4000 |
Maks. moment obrotowy | 164 Nm/ 4850 | 205 Nm/ 4000 | 205 Nm/ 4000 | 260 Nm/ 1250 | 320 Nm/ 1800 | 320 Nm/ 1800 | 382 Nm/ 1800 |
Osiągi (dane producenta)* | |||||||
Prędkość maksymalna | 178 km/h | 196 km/h | 195 km/h | 173 km/h | 182 km/h | 181 km/h | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s | 10,4 s | 10,9 s | 12,3 s | 10,8 s | 11,3 s | 9,8 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 6,4 | 7,8 | 8,0 | 5,2 | 5,5 | 5,7 | 6,0 |
Cena | 69 900 zł | 81 990 zł | 89 990 zł | 79 990 zł | 91 990 zł | 99 990 zł | 111 490 zł |
*dane dla wersji z ręczną skrzynią biegów |
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Kia