Porównanie: kompaktowe SUV-y i crossovery

Słowo teren jest im raczej obce. Wszystkie mają bowiem przedni napęd, podstawowe silniki benzynowe i chcą zjednać sobie klientów przede wszystkim niewygórowaną ceną. Oto porównanie 6 modeli należących do segmentów SUV-ów i crossoverów.

Spośród 6 aut w teście, 3 to tegoroczni debiutanci. Nowe jest Suzuki SX4 S-Cross. Hyundai ix35 właśnie przeszedł lifting, a Citroen C4 Aircross – w końcu trafił do Polski.
Spośród 6 aut w teście, 3 to tegoroczni debiutanci. Nowe jest Suzuki SX4 S-Cross. Hyundai ix35 właśnie przeszedł lifting, a Citroen C4 Aircross – w końcu trafił do Polski.Motor
Chevrolet Trax 1.6 LT: mimo że materiały są twarde, deska rozdzielcza Traxa nie trąci taniością. Jest tu pełno schowków i półek. Zegary są czytelne. Cyfry na prędkościomierzu przy rozpędzaniu przeskakują o kilka.Motor

Popularność niewielkich SUV-ów i crossoverów to absolutny fenomen współczesnej motoryzacji. Wydaje się, że wystarczy wyciągnąć do góry nadwozie, podnieść prześwit, poprawić funkcjonalność, a klienci znajdą się sami. Od 2007 r. do dnia dzisiejszego na coraz słabszym europejskim rynku auta tego typu zwiększyły swój udział w sprzedaży o 4%. Do 2016 r. liczba klientów chętnych na SUV-y i crossovery ma ulec podwojeniu.

Granica pomiędzy modelami reprezentującymi te dwa gatunki jest tylko umowna, a większość osób decydujących się na SUV-y wybiera wersje z napędem tylko na jedną oś. Tak jest właśnie w naszym teście, do którego stanęły modele 2WD z silnikami 1.6 w cenie około 70 000 zł. Z wyjątkiem w postaci C4.

Citroen C4 Aircross 1.6i 115 Seduction: deska rozdzielcza z niezłej jakości, miękkim materiałem w górnej części, pochodzi z ASX-a. Inna jest kierownica wielofunkcyjna z logo Citroena. Pokrętła do obsługi klimatyzacji pracują dość ciężko.Motor

Najkrótszy z najdłuższym samochodem w porównaniu dzieli różnica aż 19 cm. Po dwóch stronach skali znajdują się, odpowiednio, Chevrolet Trax (425 cm) i Kia Sportage (444 cm). Całkowitym nowicjuszem w tym gronie jest Suzuki SX4 S-Cross. Auto w stosunku do poprzednika urosło aż o 15 cm na długość, do 430 cm, dzięki czemu awansowało do klasy kompaktowych crossoverów. Przy okazji też mocno upodobniło się do prekursora tego segmentu w postaci Nissana Qashqaia. Obok Suzuki, nowymi modelami na polskim rynku są Citroen C4 Aircross, sprzedawany w Europie od zeszłej wiosny, oraz zmodernizowany właśnie Hyundai.

Zróżnicowany poziom

Hyundai ix35 1.6 GDI Classic: tablica rozdzielcza Hyundaia wygląda futurystycznie, jednak jest bardzo łatwa w obsłudze. Jakość montażu i tworzyw nie budzi żadnych zastrzeżeń. Nie każdy polubi niebieskie podświetlenie.Motor

W przypadku ix35 zmiany ograniczyły się praktycznie wyłącznie do odnowionego wyglądu nadwozia. W przednich światłach zagościły LED-y do jazdy dziennej, będące na wyposażeniu seryjnym każdej wersji ix35. Z podobnych (seryjnie) korzysta także C4 Aircross, które powstało na bazie Mitsubishi ASX-a i oferowane jest wyłącznie w odmianie Seduction. W stosunku do pierwowzoru, wewnątrz inna jest jedynie kierownica, natomiast cała reszta pozostała bez zmian. Czyli hamulec ręczny znajduje się po prawej stronie tunelu środkowego, a obsługa komputera pokładowego odbywa się za pomocą przycisku "INFO", umieszczonego niezbyt wygodnie - na desce rozdzielczej.

Kia Sportage 1.6 GDI S: najlepsza jakość spośród aut biorących udział w teście i (z małym wyjątkiem) logicznie rozplanowane elementy obsługi. W wielki prędkościomierz wpisano wyświetlacz komputera pokładowego.Motor

W Suzuki do przeskakiwania pomiędzy ekranami średniego zużycia paliwa czy zasięgu służy archaiczny bolec, wystający wprost z zegarów. Zresztą nowe SX4 pod względem stylistyki wnętrza i wykończenia odbiega od współczesnych standardów. Materiały, poza czarnym pasem biegnącym przez szerokość deski rozdzielczej, są twarde i nie porażają jakością. Na dodatek zdarzają się wpadki, jak odstająca pokrywa poduszki kolanowej kierowcy. Ale siła SX4 polega na tym, że z jego obsługą poradzi sobie absolutnie każdy. Na dodatek, zegary są bardzo czytelne. Szkoda, że prędkościomierz tak przekłamuje - gdy wyświetla 100 km/h, auto porusza się 92 km/h. Mało precyzyjne jest też urządzenie Nissana - zawyża prędkość o 6 km/h.

Nissan Qashqai 1.6 Acenta: morze ciemnego plastiku, ale porządnej jakości. Montaż jest staranny i nic nie trzeszczy na nierównościach. Panel seryjnej automatycznej klimatyzacji ma aż 11 niewielkich przycisków.Motor

Qashqai, będący najstarszym modelem w teście, pod względem jakości i wygody obsługi wcale nie odstaje od konkurentów. Jeśli można mu coś wytknąć, to fakt, że panel klimatyzacji automatycznej (seryjnej od wersji Acenta) jest przeładowany przyciskami, a ten po lewej stronie (m.in. z pokrętłem do regulacji lusterek wstecznych) - niewidoczny i umieszczony zbyt nisko.

Siłą wnętrza Chevroleta jest znakomita funkcjonalność. Amerykanie wygospodarowali w jego desce rozdzielczej aż cztery zamykane schowki, w tym jeden ze złączami AUX i USB (przed pasażerem). Po obu stronach konsoli środkowej znalazły się dwie dość płytkie wnęki, a na tunelu środkowym - dwa miejsca na kubki z napojami. Trax jako jedyny w porównaniu nie ma podłokietnika z zamykanym schowkiem, za to w jego drzwiach są aż trzy miejsca na niewielkie przedmioty, w tym spore, ale płytkie kieszenie. Chevroleta od reszty aut odróżniają także zegary z analogowym obrotomierzem i cyfrowym prędkościomierzem. Nie można mieć zastrzeżeń do ich czytelności, aczkolwiek wymagają przyzwyczajenia.

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT Comfort: srebrne wstawki nie są w stanie ożywić wnętrza. Deska rozdzielcza wygląda skromnie, za to jest banalna w obsłudze. Niestety, spasowanie oraz jakość materiałów pozostawiają wiele do życzenia.Motor

Kia i Hyundai to siostrzane konstrukcje, dlatego architektura ich desek rozdzielczych jest identyczna. Wnętrza obu aut są najlepiej wykonane spośród porównywanych modeli i najbardziej atrakcyjne dla oka. W ix35 nie każdemu do gustu przypadnie niebieskie podświetlenie, a w Sportage'u - obsługa komputera pokładowego, odbywająca się przyciskiem "TRIP" z lewej strony zegarów. Oba auta mają złącza AUX i USB, które nie zostały schowane np. w podłokietniku (jak w Citroenie, Nissanie i Suzuki), tylko są na widoku.

Braki z widoczności

Bardziej uciążliwą wadą Kii jest fatalna widoczność z fotela kierowcy. O ile rozbudowane tylne słupki dachowe są normą w każdym z testowanych modeli, dorzuca ona do tego jeszcze bardzo szerokie słupki A, potrafiące zasłonić nawet pieszego.

Niewiele lepszą widoczność zapewniają Hyundai i Citroen. Także w SX4 i Traxie przednie słupki dachowe są grube, jednak lusterka wsteczne przeniesiono w nich na drzwi, co zaowocowało mniejszym martwym polem niż w powyższej trójce. Najlepiej otoczenie auta obserwuje się w Qashqaiu.

Niestety, w Nissanie ciężko dobrać optymalną pozycję do jazdy. Nie dość, że fotel o krótkim siedzisku posiada tylko skokową regulację oparcia, to jeszcze wysokie osoby nie mogą odsunąć go na tyle daleko, by za kierownicą czuć się swobodnie. Plus za niezłe trzymanie ciał pasażerów na boki, czego nie da się powiedzieć o siedzeniach Citroena, w którym miejsca na nogi jest jeszcze mniej niż w Qashqaiu. Na dodatek oparcie w C4 ustawia się tylko skokowo. Tak samo jest w Traxie, ale fotel da się w nim odsunąć najdalej do tyłu spośród testowanych aut (na taką samą odległość, jak w Kii i Hyundaiu - 106 cm). W SX4 pozycja do jazdy jest bliska typowym kompaktom, natomiast w uzyskaniu idealnych warunków za kierownicą przeszkadza znów dźwignia zamiast pokrętła służąca do ustawiania kąta pochylenia oparcia.

Najlepsze warunki prowadzącemu zapewnia Sportage. To właśnie w nim możliwe jest dobranie optymalnego ustawienia trio siedzisko-oparcie-kierownica. Zagłówki regulowane są nie tylko w zakresie góra/dół, ale można je też oddalać od głowy i przybliżać do niej. Identyczne znalazły się także w ix35, w którym w stosunku do Sportage'a siedzenie zabudowano nieco wyżej.

Porównanie: kompaktowe SUV-y i crossovery

Porównanie: kompaktowe SUV-y i crossovery (czytaj test)

Nissan zapewnia najgorszy dostęp na tylną kanapę. Na nogi jest tu tyle miejsca, co w ix35.Motor
Za kierownicą Qashqaia ciężko znaleźć dobrą pozycję do jazdy. Oparcie – ustawiane skokowo.Motor
Wynik Qashqaia (404 l) – najbliższy danym producenta. „Dojazdówka” jest seryjna. Minus za pokrywę bagażnika, unoszącą się na wysokość zaledwie 177 cm.Motor
Morze ciemnego plastiku, ale porządnej jakości. Montaż jest staranny i nic nie trzeszczy na nierównościach. Panel seryjnej automatycznej klimatyzacji ma aż 11 niewielkich przycisków.Motor
Wynik Hyundaia jest wprawdzie gorszy o 43 l od danych fabrycznych, ale i tak najlepszy w porównaniu. Auto seryjnie ma zestaw naprawczy kół.Motor
Z pomiarów wynika, że do tego bagażnika zmieści się łącznie 346 litrowych pudełek. Tyle tylko, że 74 – pod podłogą, gdzie znajduje się spora wnęka.Motor
Przedostatni wynik w pomiarze wielkości bagażnika (353 l). Po złożeniu kanapy powstaje przestrzeń o pojemności wynoszącej raptem 1169 l.Motor
W testowanym aucie był pełnowymiarowy „zapas”, zapewne dlatego jego wynik tak odbiega (384 l) od danych fabrycznych. Seryjnie jest zestaw naprawczy.Motor
Dobry dostęp do drugiego rzędu i najmniej miejsca na nogi, a najwięcej – na głowę.Motor
Oparcie ustawia się skokowo. W wersji LT – elektrycznie regulowane podparcie lędźwiowe.Motor
Mimo że materiały są twarde, deska rozdzielcza Traxa nie trąci taniością. Jest tu pełno schowków i półek. Zegary są czytelne. Cyfry na prędkościomierzu przy rozpędzaniu przeskakują o kilka.Motor
S-Cross ma podwójną podłogę, pod którą znalazła się „dojazdówka”. Po uniesieniu, blokuje się ona w jednej pozycji, ułatwiając pakowanie. Pomiar redakcyjny pojemności bagażnika: 416 l.Motor
Spośród 6 aut w teście, 3 to tegoroczni debiutanci. Nowe jest Suzuki SX4 S-Cross. Hyundai ix35 właśnie przeszedł lifting, a Citroen C4 Aircross – w końcu trafił do Polski.Motor
Przycisk komputera pokładowego – niewygodny w obsłudzeMotor
Dźwignia hamulca ręcznego znajduje się bliżej pasażera.Motor
Deska rozdzielcza z niezłej jakości, miękkim materiałem w górnej części, pochodzi z ASX-a. Inna jest kierownica wielofunkcyjna z logo Citroena. Pokrętła do obsługi klimatyzacji pracują dość ciężko.Motor
Citroen ma oparcie kanapy ustawiane w 3. pozycjach. Miejsca – nieco więcej niż w Traxie.Motor
Fotele są największe w teście, ale mają skokową regulację oparcie. Najmniej miejsca z przodu.Motor
Mimo skokowo ustawianego oparcia, za kierownicą SX4 siedzi się całkiem dobrze.Motor
Największa ilość miejsca na nogi. Oparcie kanapy jest ustawiane w dwóch położeniach.Motor
Srebrne wstawki nie są w stanie ożywić wnętrza. Deska rozdzielcza wygląda skromnie, za to jest banalna w obsłudze. Niestety, spasowanie oraz jakość materiałów pozostawiają wiele do życzenia.Motor
Nawigacja dostępna jest po podłączeniu telefonu z internetem.Motor
Złącza AUX i USB schowano w schowku przed pasażerem.Motor
Hyundai w każdej odmianie ma system kontroli zjazdu.Motor
Nietrafione umieszczenie klawiszy komputera – na krawędzi zegarów. Obsługa wymaga oderwania ręki od kierownicy.Motor
Panel (z lewej strony kierownicy) z wyłącznikiem ESP i joystickiem do ustawiania lusterek, został umieszczony zbyt nisko.Motor
Płaska podłoga to znak rozpoznawczy kabiny Kii. Kanapa nie ma regulowanego kąta oparcia.Motor
Kia zapewnia najlepszą pozycję do jazdy. Fotele nie męczą nawet w długiej podróży.Motor
Najlepsza jakość spośród aut biorących udział w teście i (z małym wyjątkiem) logicznie rozplanowane elementy obsługi. W wielki prędkościomierz wpisano wyświetlacz komputera pokładowego.Motor
Tablica rozdzielcza Hyundaia wygląda futurystycznie, jednak jest bardzo łatwa w obsłudze. Jakość montażu i tworzyw nie budzi żadnych zastrzeżeń. Nie każdy polubi niebieskie podświetlenie.Motor
Widoczność do tyłu jest słaba ze względu na niską szybę. Na szczęście Kia ma duże lusterka wsteczne.Motor
Kia Sportage 1.6 GDI SMotor
Karoseria Qashqaia, mimo że ma już 6 lat, wcale się nie postarzała. Auto nadal prezentuje się ładnie i ponadczasowo.Motor
Nissan Qashqai 1.6 AcentaMotor
Odnowione auto od tyłu najlepiej rozpoznać po innych lampach z jasnym wnętrzem i czerwoną obwódką.Motor
Hyundai ix35 1.6 GDI ClassicMotor
Citroen C4 Aircross 1.6i 115 SeductionMotor
Tylną część nadwozia Citroena od Mitsubishi ASX-a odróżniają nowe pokrywa bagażnika, zderzak oraz lampy.Motor
Nadwozie Chevroleta jest najwyższe i niemal najwęższe w teście. Ma nieco zachwiane proporcje i niską szybę tylną.Motor
Chevrolet Trax 1.6 LTMotor
Najnowsze Suzuki nie wygląda najnowocześniej. Z tyłu styliści upodobnili je wyraźnie do... Nissana Qashqaia.Motor
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT ComfortMotor
Przednionapędowe odmiany SUV-ów i crossoverów to auta nadające się właśnie w taki... teren.Motor
Zupełnie jak w klasycznych japońskich autach, do obsługi komputera służy bolec wystający z zegarów. Gorzej się nie da.Motor
Dwa gniazda 12V. Pomiędzy nimi – złącza AUX/USB. Seryjne.Motor
Płaska podłoga i sporo przestrzeni na kanapie. Nie brakuje też miejsca na drobne rzeczy.Motor
W ix35 łatwo dobrać wygodną pozycję do jazdy. Fotele nie trzymają dobrze ciał na boki.Motor

Obszerne Suzuki

O dziwo, z tyłu najlepszych warunków do podróżowania wcale nie oferują najdłuższe Kia i Hyundai. Fakt, mają niemal płaskie podłogi, a ze względu na szeroki otwór drzwi wsiada się do nich najłatwiej, jednak pod względem ilości miejsca na kanapie bryluje S-Cross. Przy fotelu kierowcy odsuniętym na 1 m od pedałów, inżynierowie Suzuki wyczarowali w nim aż 73 cm. Dosłownie! Bo to 3 cm więcej niż w Sportage'u oraz 5 cm niż w ix35 i Qashqaiu. Zdecydowanie najmniej miejsca oferuje Trax (65 cm), w którym nie obejdzie się bez kompromisu między pierwszym a drugim rzędem siedzeń. Przy tym, jego wnętrze jest najwęższe (132 cm), przez co z tyłu trzej pasażerowie nie poczują się komfortowo. Kabina Citroena jest najszersza (141 cm), jednak na nogi jest tylko niewiele więcej miejsca niż w Chevrolecie. Na korzyść C4 należy zaliczyć za to oparcie o regulowanym kącie pochylenia (w 3 ustawieniach). Oprócz niego, tylko Suzuki wyposażyło swoje auto w takie rozwiązanie. Szkoda jednak, że otwór drzwiowy jest w nim dość wąski (w C4 też), przez co zajmowanie miejsca na kanapie nie należy do najwygodniejszych. Najtrudniej wsiada się do Nissana, w którym, aby siąść na siedzeniu, należy wykonać wyraźny krok w przód. Co ciekawe, w żadnym z testowanych aut nie znalazły się dodatkowe nawiewy na tył. Przydatnym rozwiązaniem może pochwalić się zaś Chevrolet, który wyposażył swoje auto w seryjne gniazdo 230V.

Wygodnie lub szybko

Trax na drodze najchętniej przekuwa polecenia kierowcy w czyny. Sprzyjają temu najbardziej bezpośredni układ kierowniczy i najsztywniejsze zawieszenie. Chevrolet prowadzi się przy tym pewnie i jest zaskakująco neutralny w zakrętach. Płaci za to jednak gorszym niż konkurenci komfortem resorowania, który najlepiej określa słowo zadowalający. Hamulce spisują się za to dużo lepiej, zatrzymując auto na odcinku nie dłuższym niż 37,9 m. Szkoda tylko, że środkowy pedał zapewnia tak słabe wyczucie, pozwalając sobie na zbyt duży luz.

Po drugiej stronie skali znajduje się Aircross, który jako jedyny na wyhamowanie ze 100 km/h potrzebuje więcej niż 40 m (40,7 m). To francuskie auto z japońskim rodowodem najlepiej rozprawia się ze wszelkimi niedoskonałościami nawierzchni. Citroenem jeździ się przyjemnie, ale tylko dopóki kierowca nie będzie chciał nieco dokręcić śruby. Wtedy okazuje się autem wyjątkowo podsterownym, a przy nagłej zmianie pasa ruchu jego ESP ma pełne ręce roboty. Układ kierowniczy, wymagający 3,5 obrotu od oporu do oporu, okazuje się mało precyzyjny.

Przednionapędowe odmiany SUV-ów i crossoverów to auta nadające się właśnie w taki... teren.Motor

Qashqai również ma niezbyt bezpośredni układ kierowniczy. W jego przypadku przy ostrej jeździe przeszkadzają wyraźne przechyły nadwozia i dość szybko pojawiająca się podsterowność. Komfort resorowania jest całkiem dobry, ale zawieszenie Nissana nieco gubi się przy nierównościach pojawiających się jedna po drugiej.

Hyundai ma dynamiczne nastawy zawieszenia i w czasie jazdy jest najbardziej dojrzały. Przekonuje też bezpośrednim układem kierowniczym - spośród aut w porównaniu daje najlepsze czucie tego, co dzieje się na styku asfalt/opony. Koreański model zdecydowanie nie przepada za poprzecznymi nierówności, na których zdarza mu się czasem "dobić".

Tego samego problemu nie ma SX4, pod względem komfortu resorowania depczące Citroenowi po piętach. Japońskie auto najbardziej udanie łączy bowiem wygodę podróżowania z pewnością na drodze. Suzuki nie protestuje przed szybką jazdą, a w zakrętach, mimo wyraźnych, ale jakby zaprogramowanych przechyłów nadwozia, zaskakuje późną i bardzo przewidywalną podsterownością. Nie wpada w kołysanie, a jego układ kierowniczy jest po prostu niezły.

Kia niezbyt chętnie wykonuje polecenia kierowcy. Jej największa bolączka to układ kierowniczy, działający z nieprzyjemnym, sztucznym oporem. Poza tym Sportage jeździ podobnie do ix35. Oznacza to, że ma w sobie dużo pewności i nie zaskakuje swoimi reakcjami. Kia nieźle resoruje, ale niespecjalnie przepada za długimi pofałdowaniami nawierzchni.

Bez fajerwerków

Od 1,6-litrowych jednostek benzynowych nie należy oczekiwać cudów. Najlepiej radzi sobie jednak ta w SX4, zmagająca się z najniższą masą auta. Zużywa też najmniej paliwa i ma lekko pracującą, precyzyjną skrzynię 5-biegową.

Równie przyjemne wrażenia pozostawiają 6-stopniowe przekładnie Hyundaia i Kii. Co ciekawe, ich zastosowanie wcale nie zapewnia najlepszych wyników w próbach elastyczności i najniższego zapotrzebowania na paliwo. Jednostka Traxa ożywa po przekroczeniu 4000 obr./min, jednak nie przepada za wkręcaniem jej pod czerwone pole. Nadrabia to świetnie zestopniowaną skrzynią, ale o zbyt długich drogach między kolejnymi biegami.

Silnik Qashqaia jest cichy i ma najlepszą elastyczność na 5. biegu. Jego przekładnia z jednej strony pozwala na zmianę biegu niemal ruchem nadgarstka, a z drugiej - delikatnie haczy. Najmniej precyzyjny mechanizm jest w C4. Na dodatek, trzeba do niego sięgać najczęściej ze względu na najgorsze wyniki elastyczności. Plus za dobre osiągi i drugi wynik zużycia paliwa.

Pojedynek ponad podziałami na swoją korzyść rozstrzyga Hyundai ix35, który nie zalicza większych wpadek. Formą błysnęło też nowe Suzuki SX4. Najniższy stopień podium przypadł zaś Nissanowi.

Kompaktowe SUV-y i crossovery - podsumowanie

Obszerny, porządnie wykonany Hyundai pokonał konkurentów. Lekkie Suzuki koncertowo wdarło się do klasy kompakt, zostawiając rywali z tyłu pod względem osiągów i zużycia paliwa. Nissan nadal trzyma wysoką formę. Czwarta Kia jest dobrze wykonana, ma dużą kabinę i wysoko punktuje w większości testowych kategorii. Traxowi w zajęciu lepszej pozycji przeszkodziły ciasnota z tyłu i sztywne zawieszenie. A Citroen? Prowadzi się najgorzej i kosztuje zdecydowanie najwięcej.

 
Chevrolet
Citroen
Hyundai
Model
Trax
C4 Aircross
ix35
Wersja
1.6 LT
1.6i 115 Seduction
1.6 GDI Classic
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
1590 cm3
1591 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
wtrysk wielopunktowy
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
115 KM/6200
117 KM/6000
135 KM/6300
Maks. moment obrotowy
155 Nm/4000
154 Nm/4000
165 Nm/4850
Napęd
przedni
przedni
przedni
Skrzynia biegów
manulna/5-biegowa
manulna/5-biegowa
manulna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
425/178/167 cm
434/180/163 cm
441/182/166 cm
Rozstaw osi
256 cm
267 cm
264 cm
Średnica zawracania
10,9 m
10,6 m
10,6 m
Masa/ładowność
1365/422 kg
1305/565 kg
1350/480 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
356/1372 l
442/1169 l
465/1436 l
Poj. zbiornika paliwa
53 l (Pb 95)
63 l (Pb 95)
58 l (Pb 95)
Opony
215/55 R16
215/70 R16
215/70 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
173 km/h
182 km/h
178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,3 s
11,3 s
11,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,2 s
11,1 s →
11,5 s →
Elastyczność 60-100 km/h
10,4 s (4. bieg)
12,7 s (4. bieg) →
11,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
17,4 s (5. bieg) →
20,1 s (5. bieg)
17,4 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,9 m
39,7 m
38,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,9 m
40,7 m
38,4 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,1 dB →
66,6 dB
65,0 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
97 km/h
98 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
3,3
2,7
Zużycie paliwa
 
 
 
Dane producenta**
8,2/5,5/6,5
7,8/5,0/6,0
8,2/6,0/6,8
Teoretyczny zasięg
820 km
1050 km
850 km
Zużycie testowe**
9,6/6,7/8,2
8,5/6,3/7,4
9,4/6,6/8,0
Rzeczywisty zasięg
650 km
850 km
720 km
Cena wersji podstawowej***
59 900 zł
83 000 zł
73 900 zł
Cena
70 990 zł
83 000 zł
73 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km); ***z tym samym silnikiem
 
Kia
Nissan
Suzuki
Model
Sportage
Qashqai
SX4 S-Cross
Wersja
1.6 GDI S
1.6 Acenta
1.6 VVT Comfort
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1591 cm3
1596 cm3
1586 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk wielopunktowy
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
135 KM/6300
117 KM/6000
120 KM/6000
Maks. moment obrotowy
165 Nm/4850
158 Nm/4400
156 Nm/4400
Napęd
przedni
przedni
przedni
Skrzynia biegów
manulna/6-biegowa
manulna/5-biegowa
manulna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
444/186/164 cm
433/178/162 cm
430/177/158 cm
Rozstaw osi
264 cm
263 cm
260 cm
Średnica zawracania
10,6 m
10,6 m
10,4 m
Masa/ładowność
1305/565 kg
1297/533 kg
1085/645 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
465/1353 l
410/1515 l
430/1269 l
Poj. zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
65 l (Pb 95)
47 l (Pb 95)
Opony
215/70 R16
215/65 R16
205/60 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
178 km/h
181 km/h
180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,1 s
11,9 s
11,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,7 s →
12,1 s
10,4 s
Elastyczność 60-100 km/h
12,0 s (4. bieg) →
13,3 s (4. bieg)
11,3 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
17,3 s (5. bieg) →
16,8 s (5. bieg)
18,4 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,0 m →
36,8 m
36,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,8 m →
37,5 m
38,3 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,2 dB →
64,8 dB →
65,3 dB →
Rzeczywista prędkość*
98 km/h
94 km/h
92 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
3,4
3,1
Zużycie paliwa
 
 
 
Dane producenta**
8,2/6,0/6,8
7,9/5,2/6,2
6,8/4,8/5,5
Teoretyczny zasięg
810 km
1050 km
850 km
Zużycie testowe**
9,3/6,4/7,9
9,0/6,1/7,6
8,2/5,9/7,1
Rzeczywisty zasięg
700 km
850 km
660 km
Cena wersji podstawowej***
68 800 zł
64 500 zł
69 900 zł
Cena
68 800 zł
70 300 zł
69 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km); ***z tym samym silnikiem

Chevrolet Trax i Nissan Qashqai, oprócz testowanych odmian, dostępne są także w tańszych. Z tego względu ich wyposażenie jest najbogatsze. Citroen oferowany jest na polskim rynku w jednej wersji o nazwie Seduction. Nie została ona bogato wyposażona, a lista płatnych opcji jest wyjątkowo krótka. Hyundai pod względem wyposażenia dodatkowego na tle konkurentów oferuje najwięcej, ze względu na możliwość dokupienia specjalnego pakietu "Plus" za 3500 zł. Kia nie daje podobnej możliwości. Klient decydujący się na Suzuki ma do wyboru trzy sztywno skompletowane wersje wyposażenia.

Punktacja - segment: SUV-y i crossovery

Porównanie: kompaktowe SUV-y i crossoveryMotor

Wygrało ix35, ale uwagę zwracają forma nowego Suzuki i starego Nissana.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas