Audi S1 - pierwsza jazda

W swojej klasie nie ma wręcz konkurencji. Audi S1, jako jedyne miejskie GTI ma napęd na cztery koła i aż 231-konny silnik.

Poczwórny układ wydechowy, dyfuzor plus czarny pas między światłami i lotka na dachu to wyróżniki S1. Prześwit – o 2,5 cm mniejszy niż w A1.
Poczwórny układ wydechowy, dyfuzor plus czarny pas między światłami i lotka na dachu to wyróżniki S1. Prześwit – o 2,5 cm mniejszy niż w A1.Audi

Określenie S1 na stałe zapisało się w historii Audi. Otrzymało je bowiem rajdowe, B-grupowe Sport Quattro, napędzane grubo ponad 500-konnym silnikiem.

Teraz S1 powraca jako auto miejskie, legitymujące się fantastycznymi osiągami. Do 100 km/h rozpędza się w czasie 5,8 s (Sportback w 5,9 s) i potrafi pojechać z prędkością 250 km/h. Oznacza to, że bez problemu z tyłu pozostawia np. 211-konne Mini Cooper JCW.

Jedyne z 4x4

Na śliskim jest jeszcze lepiej. S1 to jedyny wśród miejskich GTI model z napędem 4x4. Wykorzystuje on proste sprzęgło wielopłytkowe, stale rozdzielające moc na wszystkie koła w proporcji 60 do 40%. Oczywiście, w zależności od przyczepności kół, może wysyłać więcej na przód lub do tyłu.

Sportowe atrybuty to m.in. ścięta kierownica i nakładki na pedały. Szeroki tunel środkowy przeszkadza w operowaniu gazem.Audi

Zobacz również:

    S1 w odróżnieniu od A1 otrzymało m.in. wielowahaczową oś tylną, nowe elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego oraz zawieszenie (obniżone o 2,5 cm) z adaptacyjnymi amortyzatorami, pracującymi w jednym z dwóch ustawień. Podobnie jest z ESP, które może zostać przełączone w tryb Sport lub też w pełni dezaktywowane.

    Za kierownicą S1 siedzi się dość wysoko i w świetnie wykonanym "otoczeniu". Audi wytknąć można jedynie zbyt niskie umieszczenie przycisku "drive select", wpływającego na pracę zawieszenia, wydechu, wspomagania kierownicy i silnika.

    Na drodze S1 może mieć różne oblicza. W trybach Efficiency czy Auto przy jeździe poza miastem zużywa około 7 l paliwa na 100 km, a dźwięk silnika nie jest zbyt nachalny. Przy tym układ jezdny nie informuje natrętnie o nierównościach nawierzchni.

    Zmienny charakter

    Wystarczy włączyć Dynamic, by Audi mocno zmieniło swój charakter. Co to oznacza? Przede wszystkim donośny dźwięk wydechu i wyraźne usztywnienie amortyzatorów, przez co auto traci komfort nawet na pofałdowaniach jezdni. Układ kierowniczy wyraźnie usztywnia się, choć nadal brakuje mu lepszej "odpowiedzi" z kół. Silnik zaś ostrzej reaguje na gaz, wykazując się ogromnym animuszem w średnim zakresie obrotów.

    W zakrętach S1 ma bardziej neutralny charakter i jest sprawniejsze od każdego A1. Ma też wysoką stabilność, ale... kosztuje aż 29 950 euro (ok. 125 700 zł). Polskie ceny poznamy dopiero w połowie kwietnia. Pewne jest, że będą poza konkurencją. Czyli zbyt wysokie!

    Audi S1

    Audi S1 - pierwsza jazda (czytaj test)

    Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 31 cm. Standardowe wyposażenie obejmuje aluminiowe koła 17-calowe. 18-calowe to opcja.Audi
    Poczwórny układ wydechowy, dyfuzor plus czarny pas między światłami i lotka na dachu to wyróżniki S1. Prześwit – o 2,5 cm mniejszy niż w A1.Audi
    Audi S1Audi
    Bagażnik ma pojemność od 210 do 860 litrów. Opcjonalne, sportowe fotele mogą być wykończone w jednym z trzech kolorów.Audi
    Sportowe atrybuty to m.in. ścięta kierownica i nakładki na pedały. Szeroki tunel środkowy przeszkadza w operowaniu gazem.Audi
    Określenie S1 nie jest nowe. Nosił je już model Sport Quattro z 1985 r., czyli rajdowe auto grupy B.Audi

    231 KM i napęd na cztery koła

    W klasie małych GTI nie ma modelu o sprawniejszym układzie napędowym. 231 KM, rozwijane z silnika 2.0 TFSI, nie idzie w "gwizdek", dzięki napędowi na cztery koła. Nie ma tu jednak centralnego mechanizmu różnicowego, przez co np. na zaśnieżonej drodze moc nie zawsze trafia tam, gdzie życzyłby sobie kierowca. Niezależnie jednak od tego, S1 i tak wyróżnia się wysoką sprawnością, szczególnie podczas rozpędzania ze startu zatrzymanego. 5,8 s do 100 km/h na suchym asfalcie mówi samo za siebie.

    2.0 TFSI ma wtrysk bezpośredni i wielopunktowy, dzięki czemu zadowala się niewielkimi ilościami paliwa. Średnio zużywa 7,0 lub 7,1 l/100 km.Audi
    Napęd na cztery koła realizowany jest za pomocą sprzęgła wielopłytkowego.Audi
    Wersja
    S1
    S1 Sportback
    Silnik
    benz., turbo
    benz., turbo
    Pojemność skokowa
    1591 cm3
    1998 cm3
    Układ cylindrów/zawory
    R4/16
    R4/16
    Moc maksymalna
    231 KM/6000
    231 KM/6000
    Maks. moment obrotowy
    370 Nm/1600
    370 Nm/1600
    Osiągi
    Prędkość maksymalna
    250 km/h
    250 km/h
    Przyspieszenie 0-100 km/h
    5,8 s
    5,9 s
    Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
    7,0
    7,1
    Cena
    130 670 zł
    132 670 zł
    *dane fabryczne

    Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Audi

    Motor
    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
    Dołącz do nas