Volkswagen Jetta Hybrid - test

Oto niemiecka odpowiedź na japońskiego Priusa. VW Jetta z fabryki w Meksyku, zrobiona pod gusta amerykańskie.

To właśnie w mieście hybryda ma szansę wykazać się największą oszczędnością.
To właśnie w mieście hybryda ma szansę wykazać się największą oszczędnością.Motor

W teorii hybrydy tworzy się w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Jednak tak naprawdę buduje się je po to, by poeksperymentować z napędem elektrycznym. Dystans do japońskiego lidera w tej dziedzinie stara się nadrobić koncern VW.

Wnętrze bardzo podobne do tego w Golfie VI jest mocną stroną hybrydowej Jetty.Motor

Hybrydowa Jetta z benzynowym silnikiem 1.4 TSI jest dokładnie taka, jak to lubią Kalifornijczycy: to sedan zdolny do jazdy z zerową emisją spalin i... produkowany w Ameryce Północnej. Benzynowy silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM połączono z modułem elektrycznym o maksymalnej mocy 27 KM. Auto jest w stanie przejechać na samym napędzie elektrycznym 2 km, i osiągać w tym trybie maksymalną prędkość 70 km/h. Przy normalnej jeździe moduł hybrydowy na zmianę wspomaga silnik benzynowy (zapewniając kombinowaną moc łączną na poziomie 170 KM) lub zajmuje się odzyskiem energii przy hamowaniu. Technologia ma zapewniać średnie zużycie paliwa na rekordowo niskim poziomie 4,4 l/100 km. Tyle teoria. W praktyce nie jest tak różowo.

Największych oszczędności można się spodziewać w jeździe miejskiej, gdzie częste fazy hamowania i przyspieszania faworyzują hybrydę. Tymczasem średnie testowe zużycie paliwa wyniosło tu aż 7 l/100 km i to przy dystansach przynajmniej 10 km. Na krótszych (ok. 5 km) wychodzi 8,5 l/100 km, czyli niespecjalnie lepiej niż w zwykłym 1.4 TSI. Na trasie, przy stylu jazdy pozwalającym na włączanie się modułu hybrydowego (częstsze hamowania silnikiem), samochód spalał 6,3 l/100 km, ale już po zwiększeniu tempa wynik wzrósł do 7 l/100 km. Jeżeli dodać do tego poważnie zmniejszony bagażnik oraz wysoką cenę zakupu (ponad 120 tys. zł), to wydaje się, że w Europie model raczej pozostanie tylko ciekawym eksperymentem.

Volkswagen Jetta Hybrid

Volkswagen Jetta Hybrid (czytaj test)

Zegar po lewej pokazuje wykorzystanie mocy. Zielony obszar to odzysk energii.Motor
To właśnie w mieście hybryda ma szansę wykazać się największą oszczędnością.Motor
Wyświetlacz to gadżet. Fabryczna nawigacja RNS 315 jest bardzo mizerna.Motor
Wnętrze bardzo podobne do tego w Golfie VI jest mocną stroną hybrydowej Jetty.Motor
Silnik 1.4 TSI ma moc 150 KM, a wspomaga go moduł elektryczny o mocy 27 KM.Motor
Część bagażnika zajmuje akumulator. Pomijając wnękę koła – zostaje 320 l.Motor
Volkswagen Jetta HybridMotor

Volkswagen Jetta Hybrid: plusy

  • dobre wykonanie i przestronność wnętrza,
  • komfortowe wyposażenie,
  • dobre osiągi,
  • niski poziom głośności.

Volkswagen Jetta Hybrid: minusy

  • brak nadzwyczajnej oszczędności paliwa w porównaniu do zwykłego 1.4 TSI,
  • nieduży bagażnik,
  • wysoka cena zakupu.
Silnik
benz., turbo+elektr.
Pojemność skokowa
1395 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maks. silnika benz.
150 KM/6000
Moc maks. silnika elektr.
27 KM
Moc łączna/moment łączny
170 KM/250 Nm
Skrzynia biegów
aut./7-bieg. (DSG)
Pojemność bagażnika
320 l
Masa własna/ładowność
1505/515 kg
Długość/szerokość/wysokość
464/178/148 cm
Zasięg elektryczny
ok. 2 km
Osiągi
Prędkość maksymalna
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
4,4/3,9/4,1
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
7,0/6,3
Cena
123 490 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas