Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium - test
Delikatny lifting nie zmienił charakteru Grand Vitary. To wciąż najbardziej terenowy SUV w swojej klasie.
Premiera w 2005 roku, pierwszy lifting w 2008, kolejny w 2012. Grand Vitara to model z długim rynkowym stażem, ale taka strategia jest praktykowana przez Suzuki od lat. Przeprowadzone właśnie zmiany objęły modernizację i przedniej części nadwozia i ograniczenie gamy jednostek napędowych do jednego silnika - 2.4 (w wersji 3d dostępny jest też 1.6).
Konkurencja w klasie kompaktowych SUV-ów jest obecnie tak silna, jak nigdy dotąd. Jednak większość rywali w tym segmencie traci terenowy charakter na rzecz wszechstronności crossoverów. Grand Vitara z pewnością nie jest tak funkcjonalna jak najnowsza Honda CR-V i nie prowadzi się tak pewnie jak Mazda CX-5, ale ma nad nimi jedną wyraźną przewagę - zdolności terenowe.
Stały napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym, reduktor, krótkie zwisy nadwozia i 19-centymetrowy prześwit to poważne argumenty Suzuki. Tam, gdzie większość SUV-ów kończy swoją przygodę z terenem, Grand Vitara ją zaczyna.
To, co jest off-roadową siłą Suzuki, w codziennej eksploatacji staje się jednak słabością. Przy wyższych prędkościach dokucza wysoki poziom hałasu. Skrzynia biegów ma tylko 5 przełożeń. Zawieszenie zapewnia zaledwie przeciętny komfort, a wnętrze i bagażnik nie imponują przestronnością.
Najlepszego wrażenia nie robi też jednostka napędowa Grand Vitary. Benzynowy silnik 2.4 o mocy 169 KM to zaprzeczenie obowiązującego trendu, czyli downsizingu. Ma stosunkowo dużą pojemność, która nie przekłada się na osiągi, ale wpływa na zużycie paliwa. W ruchu miejskim trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 13 l/100 km. W trasie spada do 10 l/100 km, ale brak 6. biegu jest wówczas mocno odczuwalny. Warto zaznaczyć, że skrzynia nie jest wzorem precyzji działania, a do zmiany biegu trzeba użyć sporej siły.
Grand Vitara to wyjątkowa propozycja w swojej klasie. Zainteresowani tym modelem muszą zrobić dokładny bilans tego, czego oczekują od auta. Jeśli są to właśnie zdolności terenowe, będą zadowoleni. Jeśli liczą na komfort, przestronność wnętrza i osiągi, mogą się rozczarować.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium
Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium (czytaj test)
Plusy:
- zdolności terenowe są jednymi z lepszych w tej klasie,
- rozsądna cena zakupu, przy uwzględnieniu poziomu wyposażenia.
Minusy:
- zaawansowany wiek modelu,
- słaba dynamika jednostki napędowej,
- spory apetyt na paliwo,
- nieduży bagażnik,
- praca skrzyni biegów.
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 2393 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 169 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 227 Nm/3800 |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 398/1386 l |
Opony | 225/65 R17 |
Długość/szerokość/wysokość | 458/188/170 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s |
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 11,2/7,5/8,8 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 13,0/10,5 |
Cena | 107 900 zł |
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała