Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium - test

Delikatny lifting nie zmienił charakteru Grand Vitary. To wciąż najbardziej terenowy SUV w swojej klasie.

Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium - ginący gatunek.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium - ginący gatunek.Motor
Prosty wygląd, prosta obsługa – kokpit Grand Vitary nigdy nie był specjalnie wyszukany, a na tle najnowszych rywali wypada już wręcz archaicznie.Motor

Premiera w 2005 roku, pierwszy lifting w 2008, kolejny w 2012. Grand Vitara to model z długim rynkowym stażem, ale taka strategia jest praktykowana przez Suzuki od lat. Przeprowadzone właśnie zmiany objęły modernizację i przedniej części nadwozia i ograniczenie gamy jednostek napędowych do jednego silnika - 2.4 (w wersji 3d dostępny jest też 1.6).

Konkurencja w klasie kompaktowych SUV-ów jest obecnie tak silna, jak nigdy dotąd. Jednak większość rywali w tym segmencie traci terenowy charakter na rzecz wszechstronności crossoverów. Grand Vitara z pewnością nie jest tak funkcjonalna jak najnowsza Honda CR-V i nie prowadzi się tak pewnie jak Mazda CX-5, ale ma nad nimi jedną wyraźną przewagę - zdolności terenowe.

Stały napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym, reduktor, krótkie zwisy nadwozia i 19-centymetrowy prześwit to poważne argumenty Suzuki. Tam, gdzie większość SUV-ów kończy swoją przygodę z terenem, Grand Vitara ją zaczyna.

To, co jest off-roadową siłą Suzuki, w codziennej eksploatacji staje się jednak słabością. Przy wyższych prędkościach dokucza wysoki poziom hałasu. Skrzynia biegów ma tylko 5 przełożeń. Zawieszenie zapewnia zaledwie przeciętny komfort, a wnętrze i bagażnik nie imponują przestronnością.

Najlepszego wrażenia nie robi też jednostka napędowa Grand Vitary. Benzynowy silnik 2.4 o mocy 169 KM to zaprzeczenie obowiązującego trendu, czyli downsizingu. Ma stosunkowo dużą pojemność, która nie przekłada się na osiągi, ale wpływa na zużycie paliwa. W ruchu miejskim trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 13 l/100 km. W trasie spada do 10 l/100 km, ale brak 6. biegu jest wówczas mocno odczuwalny. Warto zaznaczyć, że skrzynia nie jest wzorem precyzji działania, a do zmiany biegu trzeba użyć sporej siły.

Grand Vitara to wyjątkowa propozycja w swojej klasie. Zainteresowani tym modelem muszą zrobić dokładny bilans tego, czego oczekują od auta. Jeśli są to właśnie zdolności terenowe, będą zadowoleni. Jeśli liczą na komfort, przestronność wnętrza i osiągi, mogą się rozczarować.

Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium

Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium (czytaj test)

Koło zapasowe umieszczone na klapie to znak rozpoznawczy Grand Vitary. Pojemność bagażnika wynosi 398 litrów, co jest przeciętnym wynikiem.Motor
Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium - ginący gatunek.Motor
Miejsca na tylnej kanapie nie ma za dużo. Jest tu ciaśniej niż w wielu kompaktach.Motor
Oparcie fotela ma skokową regulację, a siedzisko jest podgrzewane (standard).Motor
Benzynowy 2.4 to jedyny silnik dostępny w 5-drzwiowej wersji Grand Vitary.Motor
Prosty wygląd, prosta obsługa – kokpit Grand Vitary nigdy nie był specjalnie wyszukany, a na tle najnowszych rywali wypada już wręcz archaicznie.Motor

Plusy:

  • zdolności terenowe są jednymi z lepszych w tej klasie,
  • rozsądna cena zakupu, przy uwzględnieniu poziomu wyposażenia.

Minusy:

  • zaawansowany wiek modelu,
  • słaba dynamika jednostki napędowej,
  • spory apetyt na paliwo,
  • nieduży bagażnik,
  • praca skrzyni biegów.
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
2393 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
169 KM/6000
Maks. moment obrotowy
227 Nm/3800
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Napęd
4x4
Poj. bagażnika (min./maks.)
398/1386 l
Opony
225/65 R17
Długość/szerokość/wysokość
458/188/170 cm
Rozstaw osi
264 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,7 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
11,2/7,5/8,8
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
13,0/10,5
Cena
107 900 zł

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas