Sportowe odmiany Volkswagena Golfa

Powiedzenie „im więcej, tym lepiej” świetnie pasuje do gamy Golfa, gdzie oprócz dziewięciu innych wersji silnikowych są aż trzy sportowe.

Volkswagen Golf GTD, Volkswagen Golf GTI, Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf GTD, Volkswagen Golf GTI, Volkswagen Golf RMotor

Wśród kompaktów nie brak modeli usportowionych. Ale tylko VW Golfa można kupić w aż 3 sportowych wersjach - GTI, GTD oraz R. Postanowiliśmy wybrać najlepszą.

Pierwszego skrótu nikomu nie trzeba objaśniać - od 1976 r. Golf GTI doczekał się nie tylko siedmiu kolejnych odsłon, ale i miana legendy. W naszym porównaniu wzięło udział mocniejsze, 230-konne GTI z pakietem Performance. Drugi ze sportowych Golfów to wysokoprężna, 184-konna odmiana GTD. Trzecia, najmocniejsza odsłona to Golf R, mający aż 300 KM i napęd na cztery koła.

Poznasz po wydechu

Z zewnątrz testowane auta różnią się od standardowych Golfów, ale nie są to krzykliwe zmiany. GTI i GTD są niemal identyczne - oba mają 17-calowe koła i takie same zderzaki. Z przodu różni je jedynie listwa u dołu grilla i reflektorów, która w GTI jest czerwona. Golfa R od pozostałej dwójki odróżniają większe wloty powietrza w zderzaku, srebrne obudowy lusterek, większe o cal felgi i nieco bardziej rozbudowane progi.

Ale sportowe Golfy najłatwiej rozpoznać po wydechu. GTD ma podwójną końcówkę z lewej strony zderzaka, GTI - dwie pojedyncze po obu stronach. Z kolei R budzi respekt dwiema dużymi końcówkami z lewej i dwiema z prawej strony dyfuzora.

Wygodne auta z kratką

Wszystkie trzy wnętrza są niemal identyczne. Od standardowych Golfów odróżniają je sportowe kierownice i fotele - każda odmiana otrzymała jednak inną tapicerkę. W GTI jest to znana od 38 lat krata. GTD ma podobną, ale bez czerwonych przeszyć. Siedzenia Golfa R są szare i częściowo pokryte alcantarą.

Testowaną trójkę różnią też bagażniki - te w GTI i GTD mają pojemność 380 l, a do Golfa R można zmieścić tylko 343 l. Brakujące 37 l odbiera napęd 4x4.

wnętrze uporządkowane jak w każdym Golfie. W wersjach GTD i GTI kokpit wykończono ciemnym plastikiem z ciekawym wzorem.Motor
tak jak w pozostałych odmianach, za nawigację trzeba dopłacić – bazowa z ekranem 5,8'' kosztuje 3740 zł, topowa (8'') – 7560 zł.Motor
flagowy Golf niewiele różni się od pozostałych. Fragmenty kokpitu i kierownicy wykończono błyszczącym czarnym tworzywem.Motor

Podczas codziennej eksploatacji wszystkie trzy sportowe Golfy, mimo 18-calowych felg (w GTI i GTD wymagają dopłaty) okazują się zupełnie komfortowe. Warto bardziej zwalniać właściwie tylko przed większymi nierównościami, jak uskoki nawierzchni czy wystające studzienki. Takie wyboje potrafią potrząsnąć pasażerami.

Jednak zazwyczaj, na typowych polskich drogach, cała trójka okazuje się zaskakująco komfortowa. Trzeba jednak zaznaczyć, że każdemu z testowanych aut pomaga w tym opcjonalne aktywne zawieszenie DCC.

Starcie na torze

Do codziennej eksploatacji równie dobrze nadają się "zwykłe" Golfy. W tych odmianach liczą się głównie zdolności sportowe. Dlatego postanowiliśmy porównać je na ciasnym torze z wieloma ostrymi zakrętami.

Najpierw wystartował Golf GTD. Pierwsze zaskoczenie - modulator dźwięku (część pakietu Sport&Sound) sprawia, że ten silnik brzmi jak rasowy benzyniak! Niestety, od benzynowych odmian różni go mały zakres użytecznych obrotów, który w usportowionym samochodzie po prostu przeszkadza. Osiągi okazują się bardzo dobre, a auto - zaskakująco zwinne. Dopiero w bardzo szybkich zakrętach i podczas nagłych zmian kierunku jazdy można odczuć, że między przednimi kołami pracuje ciężki diesel z żeliwną głowicą - przednie koła próbują uciec z toru jazdy, ale powstrzymuje je sprawny układ ESP. Seryjna elektroniczna "szpera" nie pozwala pokaźnemu momentowi obrotowemu utrudniać wychodzenia z zakrętów, ale kierowca ma wrażenie, że nieco za bardzo powstrzymuje ona zapędy auta.

Następny w kolejności, Golf GTI, pozbawiony jest wad GTD. Po pierwsze - jego silnik jest lżejszy i nie wypycha tak przodu auta na zewnątrz zakrętów. Po drugie, jednostka ta chętnie napędza auto od 1500 aż do 6000 obrotów. Pomaga w tym dobrze zestopniowana i odporna na sportową eksploatację skrzynia manualna. Najważniejszy jest jednak pakiet Performance, na który oprócz powiększonych hamulców składa się prawdziwa, mechaniczna "szpera". Jak to wszystko działa? Perfekcyjnie - w GTI Pefrormance znacznie wcześniej można sobie pozwolić na dodanie gazu na wyjściu z zakrętu. Zwłaszcza na mokrej nawierzchni auto znajdowało przyczepność tam, gdzie wydawało się, że jej nie ma. Całe okrążenie niedługiego toru GTI skończyło z przewagą dwóch długości nad GTD.

Ostatni na tor wjechał Golf R. Nieco obawialiśmy się jego nadwagi (waży aż o 113 kg więcej niż GTI), ale już pierwsze metry rozwiały nasze wątpliwości. Ten samochód to prawdziwy sportowiec ukryty pod niepozornym nadwoziem Golfa. Napęd 4x4 (Haldex 5. generacji) wraz z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego (która nie ma tu zbyt wiele do roboty) zapewniają fenomenalną trakcję w zakrętach. Co ważne, w tej (i tylko w tej) wersji Golfa można całkowicie wyłączyć ESP. Efekt? Kiedy GTD kończyło okrążenie, "erka" była już trzy zakręty dalej. W porównaniu do pozostałej dwójki ten Golf gra w zupełnie innej lidze - to raczej rywal samochodów typowo sportowych.

Sportowe odmiany Volkswagena Golfa

Sportowe odmiany Volkswagena Golfa

Tylko ta wersja kompaktowego VW oferuje dodatkowy tryb Race.Motor
R jest też jedynym Golfem, w którym można wyłączyć ESP.Motor
Tarcze hamulcowe GTD mają średnicę 312 mm (przód) i 253 mm (tył). Seryjnie felgi 17'', 18-calowe (fot.) za dopłatą.Motor
GTD ma podwójną końcówkę wydechu. Na zewnątrz dźwięk nie zachwyca, ale w kabinie GTD z pakietem Sport&Sound brzmi lepiej niż niejedno auto benzynowe.Motor
Golf GTI Performance, zamiast takich jak w GTD, ma tarcze o średnicy 340/310 mm (przód/tył). Koła 18'' na zdjęciu to opcja.Motor
Dwie osobne końcówki wydechu po obu stronach zderzaka – w Golfie GTI układ wydechowy przypomina samochody sportowe. Brzmienie – rasowe, ale nieco za ciche.Motor
Tylko w Golfie R 18-calowe obręcze (fot.) są seryjne. Hamulce są tej samej wielkości, co w wersji GTI Performance.Motor
To już nie przelewki – taki zestaw czterech dużych końcówek wydechu to cecha aut sportowych z potężnymi silnikami. Jego bulgot najlepiej brzmi przy niskich obrotach.Motor
Tryb Individual pozwala ustawić samochód „pod siebie”.Motor
Także na wieńcu kierownicy zagościły czerwone szwy.Motor
Tak jak w pozostałych odmianach, za nawigację trzeba dopłacić – bazowa z ekranem 5,8'' kosztuje 3740 zł, topowa (8'') – 7560 zł.Motor
Ta tapicerka jest równie legendarna jak sam Golf GTI. Towarzyszy mu od 1976 r.Motor
Klasyczny „manual” z typową dla GTI gałką przypominającą piłkę golfową.Motor
Flagowy Golf niewiele różni się od pozostałych. Fragmenty kokpitu i kierownicy wykończono błyszczącym czarnym tworzywem.Motor
Ten skromny napis zdradza największy, poza 300-konnym silnikiem, atut Golfa R.Motor
Wśród sportowych Golfów tylko R nie ma tapicerki w kratkę. Jest tu za to alcantara.Motor
...zmienianych przy pomocy przycisku między fotelami.Motor
Krata na siedzeniach odmiany GTD utrzymana jest w szarej tonacji.Motor
Wnętrze uporządkowane jak w każdym Golfie. W wersjach GTD i GTI kokpit wykończono ciemnym plastikiem z ciekawym wzorem.Motor
Sport – w GTD i GTI to najostrzejszy z dostępnych trybów...Motor
Łopatki ułatwiają zmiany biegów świetnie pasującej do turbodiesla skrzyni DSG.Motor
Volkswagen Golf R, Volkswagen Golf GTD, Volkswagen Golf GTIMotor
Golf GTD jest najbardziej podsterowny, choć i tak prowadzi się bardzo neutralnie. Wyjątkową zwinność zapewnia mu progresywny układ kierowniczy – seryjny w całej trójce.Motor
Golf R to inna liga. W szczególnych sytuacjach (np. wejście w wyjątkowo ciasny zakręt) przegrywa z GTI, ale generalnie żaden przednionapędowy kompakt nie ma z nim szans.Motor
Pakiet Performance (a konkretnie porządna mechaniczna „szpera”, którą on zawiera) czyni z Golfa GTI mistrza zakrętów. Trakcja na wyjściu z łuków jest fenomenalna.Motor
Volkswagen Golf R, Volkswagen Golf GTD, Volkswagen Golf GTIMotor

Sportowe odmiany Volkswagena Golfa - podsumowanie

Najmniej sensu ma GTD, oszczędzanie po prostu nie idzie w parze z frajdą z jazdy. Golf R to jego przeciwieństwo - jest drogi i paliwożerny, ale zachwyci każdego miłośnika sportowej jazdy. Choć lepiej wybrać wersję z ręczną skrzynią. Najlepszy z całej trójki jest jednak Golf GTI. Z pakietem Performance zapewnia idealny kompromis między sportem, komfortem i ekonomią.

 
GTD
GTI
R
Wersja
GTD DSG
GTI Performance
R DSG
Silnik, pojemność skokowa
turbodiesel, 1968 cm3
benz., turbo, 1984 cm3
benz., turbo, 1984 cm3
Moc maksymalna
184 KM/3500
230 KM/4700
300 KM/5500
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1750
350 Nm/1500
380 Nm/1800
Napęd, skrzynia biegów
przedni, aut./6-bieg.
przedni, man./6-bieg.
4x4, aut./6-bieg.
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
tarcz. went./tarcz.
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
427/179/144 cm
427/179/144 cm
428/179/144 cm
Rozstaw osi
263 cm
263 cm
263 cm
Masa/ładowność
1354/526 kg
1307/543 kg
1420/560 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
380/1270 l
380/1270 l
343/1233 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
50 l (Pb 95)
55 l (Pb 98)
Opony
225/45 R17
225/45 R17
225/40 R18
Prześwit
133 mm
133 mm
128 mm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
228 km/h
250 km/h
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,5 s
6,4 s
4,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,5 s
6,3 s
5,0 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
19,2 s →
14,8 s
11,4 s
Elast. 60-100/80-120 km/h*
4,1/5,2 s
3,0/4,1 s
2,5/3,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe)
35,1/35,0 m
35,5/35,5 m
34,9/34,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,4 dB →
66,6 dB →
66,5 dB →
Zużycie paliwa 
Dane producenta
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,5/4,0/4,5
7,5/5,1/6,0
8,8/5,9/6,9
Teoretyczny zasięg
1110 km
830 km
800 km
Dane testowe
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,6/5,6/6,6
11,8/7,6/9,7
13,0/8,2/10,6
Rzeczywisty zasięg
760 km
520 km
520 km
Cena wersji podstawowej**
115 790 zł
114 490 zł
149 190 zł
Cena
123 890 zł
114 490 zł
157 290 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*minimalny czas rozpędzania się;
**z tym samym silnikiem
Volkswagen Golf GTD, Volkswagen Golf GTI, Volkswagen Golf RMotor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas