Używany Volkswagen Golf GTI - poradnik kupującego

Dobrze wyważony kompromis między funkcjonalnością a osiągami to znak rozpoznawczy VW Golfa GTI. Sprawdzamy wady i zalety czterech generacji.

Pomysł stworzenia zwykłego auta we wzmocnionej wersji dającej dużo przyjemności z jazdy nie był w wykonaniu VW nowatorski (wcześniej produkowano m.in. Renault 8 i 12 Gordini czy Mini Coopera), ale nie ujmuje to niczego pierwszemu Golfowi GTI z 1976 r. Było to auto ze wszech miar znakomite: szybkie, lekkie, zwinne, a przy tym nie tracące nic z funkcjonalności Golfa.

Z czasem GTI ewoluowało, tracąc trochę charakter i w pewnym momencie stało się tylko wersją wyposażenia. A klienci chcieli Golfów jeszcze mocniejszych, stąd wszystkie wersje VR6, R32 czy R. Na szczęście od piątej generacji widać powrót do prawdziwego GTI, czyli samochodu szybkiego, ale nie przerażająco mocnego, gwarantującego radość z jazdy, a zarazem doskonale przydatnego do jazdy na co dzień.

Reklama

Na kolejnych podstronach przedstawiamy najlepsze Golfy GTI za 6, 10, 30 i 55 tys. zł:

Volkswagen Golf III z silnikami 2.0 8V i 2.0 16V

Kupisz za: 6000 zł

Trzecia generacja GTI miała słaby początek. Podstawowa wersja 2.0 115 KM nie była w stanie osiągnąć 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h przekraczało 10 sekund. Klienci byli lekko rozczarowani. Dwa lata później do oferty trafił model 16-zaworowy o zauważalnie lepszych osiągach. Niestety, w ogłoszeniach trudno na niego trafić.

Dobra wiadomość jest taka, że silniki Golfa III GTI są naprawdę trwałe. Wiele osób z powodzeniem przerabiało je na LPG, jednak z dalszą stratą dla osiągów. Słabe punkty tego modelu to natomiast skrzynia biegów wersji 16V (zdarzają się wyskakujące biegi) i zabezpieczenie antykorozyjne. W wersjach trzydrzwiowych rdza pojawia się na progach, ponieważ są one obijane przez ciężkie i długie drzwi, natomiast purchle wokół przedniej szyby nie zależą od odmiany nadwoziowej.

W Golfie III nie przewidziano odmiany GTD, był natomiast GTI z dieslem: 110-konny 1.9 TDI. Jest stosunkowo popularny wśród ofert z drugiej ręki. Samochody w wersjach limitowanych, takie jak "Edition" czy "20 Jahre GTI" mają już potencjał na youngtimera. Solidne pojazdy nie schodzą cenowo poniżej 6 tys. zł.

Volkswagen Golf III GTI: polecany silnik

2.0 8V:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 115 KM,
maksymalny moment obrotowy: 166 Nm,
prędkość maksymalna: 198 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s,
średnie zużycie paliwa: 7,3 l/100 km

2.0 16V:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 150 KM,
maksymalny moment obrotowy: 180 Nm,
prędkość maksymalna: 215 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 8,3 s,
średnie zużycie paliwa: 8,2 l/100 km

Volkswagen Golf III GTI: typowe usterki

  • Wypadające biegi - usterka skrzyni biegów w wersji 16V.
  • Korozja - wokół przedniej szyby i na błotnikach.
  • Usterki elektroniki sterującej silnikiem.


Volkswagen Golf IV z silnikami 1.8 20VT i 2.3 V5

Kupisz za: 10 000 zł

Niezbyt dobrze oceniony Golf III GTI wymagał od Volkswagena zmiany podejścia w przypadku konstruowania IV generacji tego hot-hatcha. Przede wszystkim zdecydowano się na zastosowanie silnika turbodoładowanego - było to dobre posunięcie, ponieważ turbo w jednostkach benzynowych zarezerwowano tylko dla GTI, przez co klienci czuli, że dostają coś wyjątkowego. Z drugiej strony - moc 150 KM nie zachwycała. Golf IV GTI był wolniejszy niż Golf I GTI, miał też gorszy współczynnik mocy do masy. W I generacji wynosił on 7,36 kg/1 KM, w IV - 8 kg/1 KM. "Czwórka" to komfortowy pojazd, którym można przemieszczać się dynamicznie, ale brak mu lekkości i zwinności.

Silnik 1.8 20VT wyróżnia się nietypową konstrukcją: ma aż 5 zaworów na cylinder. Wprawdzie można zamontować do niego LPG i znosi to dość dzielnie, ale ewentualna regeneracja głowicy będzie dwa razy droższa niż w 2.0 8V. Jeśli ktoś nie popsuł silnika tanią instalacją, będzie jeździł długo i bezawaryjnie. Potencjalne awarie dotyczą cewek zapłonowych, zgrzytania łańcuszka między wałkami rozrządu, czasem zużytej turbosprężarki i uszkodzonej przepustnicy. Golf IV jest autem raczej niezawodnym, chyba że trafi się na egzemplarz powypadkowy, a to niestety dość prawdopodobne.

Trzeba podkreślić, że w przypadku Golfa IV, GTI stało się z czasem tylko wersją wyposażenia. Wyróżnia się ona charakterystycznymi felgami i wnętrzem z wykończeniem konsoli przypominającym drewno klonowe. W trakcie produkcji do gamy dodano kolejne wersje silnikowe: 1.9 TDI (115-150 KM) i 2.3 V5 - one również miały z tyłu i z przodu logo GTI. W ostatnim roku produkcji podniesiono zaś moc silnika 1.8 T do 180 KM. Użytkownicy modyfikują go dalej, uzyskując nawet moc 250-280 KM.

Volkswagen Golf IV GTI: polecany silnik

1.8 20VT:

pojemność: 1781 cm3,
moc: 150 KM,
maksymalny moment obrotowy: 210 Nm,
prędkość maksymalna: 216 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s,
średnie zużycie paliwa: 7,9 l/100 km

2.3 V5:

pojemność: 2324 cm3,
moc: 170 KM,
maksymalny moment obrotowy: 220 Nm,
prędkość maksymalna: 224 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s,
średnie zużycie paliwa: 8,7 l/100 km


Volkswagen Golf IV GTI: typowe usterki


  • Uszkodzenia przepustnicy (na fot.) - wymiana na używaną wymaga adaptacji.
  • Usterki cewek zapłonowych.
  • Zgrzytanie łańcuszka łączącego wałki rozrządu.
  • Zużycie turbosprężarki - fabryczna wytrzymuje i tak ponad 200 tys. km.



Volkswagen Golf V z silnikami 2.0 TFSI (200 KM i 230 KM)

Kupisz za: 30 000 zł

Zmiany, zmiany, zmiany - tak można najkrócej scharakteryzować piątą generację Golfa w stosunku do czwartej. Dotyczy to także odmiany GTI. Zamiast tylnej belki skrętnej zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Pod maskę trafiły całkowicie nowe silniki TFSI z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim. Pojawiła się także skrzynia DSG, czyli dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana (debiutowała wprawdzie w Golfie IV, ale tylko w R32).

Tym razem postarano się, aby Golf GTI nawiązywał mocniej do swojego klasycznego protoplasty. Czerwone szparunki, grill ze wzorem plastra miodu i efektowne felgi wyróżniały "piątkę" GTI z zewnątrz. W środku rzucały się w oczy sportowe fotele i kierownica o zwiększonej grubości wyposażona w logo GTI. Wszystkie egzemplarze otrzymały skrzynię 6-biegową (manualną lub DSG). Szczególnie atrakcyjna jest wersja "Edition 30" z 2006 r. wyprodukowana na 30-lecie modelu GTI. Ma nie tylko silnik wzmocniony o 30 KM, ale również stylistyczne smaczki w kabinie, takiej jak gałka biegów w kształcie piłki do golfa (również w DSG).

W USA sprzedawano ten model po prostu jako "Volkswagen GTI". Jest to o tyle ważne, że w Polsce powszechnie spotyka się w ogłoszeniach amerykańskie GTI. Niestety, przeważnie jest powypadkowe, a wyposażenie odbiega od oczekiwań klientów (brak Climatronica, prymitywne radio). Zresztą nie wszystkie egzemplarze europejskie są bogato wyposażone - Volkswagen oferując Golfa GTI i tak wymagał dopłaty za większość dodatków.

Golfy z USA odradzamy nie tylko ze względu na przeszłość powypadkową, ale też konieczność przerabiania oświetlenia. Najbardziej ryzykownym podzespołem jest skrzynia DSG: jeśli była dobrze traktowana, wytrzyma ponad 200 tys. km, jeśli użytkowano ją brutalnie (np. zmuszając do gwałtownych redukcji) - nawet dwukrotnie krócej. Naprawa mechatroniki pochłonie 3-5 tys. zł.

Silnik zasadniczo jest znakomity, niezależnie od wersji mocy i oznaczenia (AXX lub BWA). Czasem zdarza się tylko hałas z pompy wysokiego ciśnienia paliwa, uszkodzenia cewek zapłonowych lub zaworu upustowego w turbosprężarce. Wymiana paska rozrządu może nastręczać trudności, bo trzeba w tym celu wykręcić fragment układu wydechowego, a śruby są zwykle zapieczone. Nawet wymiana filtra powietrza to zadanie dla warsztatu - użytkownik sam może sobie nie poradzić. Oprócz tego po większych przebiegach w dolocie zbiera się sadza. Słabymi punktami są sprężarki klimatyzacji (usterka analogiczna jak w Octavii II) i szybkie zużycie tylnych opon.

Ciekawostka: ceny Golfa V GTI wykazują małą zależność od rocznika.

Volkswagen Golf V GTI: polecany silnik

2.0 TFSI:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 200 KM,
maksymalny moment obrotowy: 280 Nm,
prędkość maksymalna: 231 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 7,5 s,
średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km

2.0 TFSI:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 230 KM,
maksymalny moment obrotowy: 300 Nm,
prędkość maksymalna: 245 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s,
średnie zużycie paliwa: 8,2 l/100 km


Volkswagen Golf V GTI: typowe usterki

  • Uszkodzenia mechaniki sterowanej elektronicznie w skrzyni DSG.
  • Przepalone cewki zapłonowe.
  • Niedziałająca sprężarka klimatyzacji.
  • Nagary w dolocie - po przebiegu ponad 100 tys. km.
  • Zużyte tylne opony - efekt niewłaściwej geometrii zawieszenia.

Volkswagen Golf VI z silnikiem 2.0 TFSI

Kupisz za: 55 000 zł

Różnice technologiczne między Golfem V a VI są znikome - w rzeczywistości nowa generacja była liftingiem poprzedniej. W "szóstce" GTI nie zmienił się rodzaj silnika - to nadal dwulitrowa jednostka turbo z wtryskiem bezpośrednim. Podniesiono tylko moc (w standardowym GTI do 211 KM, w wersji "Edition 35" do 235 KM) i zmieniono oznaczenia fabryczne na 4-literowe - CCZB i CDLG. Coraz częściej klienci decydowali się na skrzynię biegów DSG. Nowością w momencie debiutu była elektroniczna "szpera" XDS. W rzeczywistości jest to symulacja mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu realizowana przy użyciu układu ESP. Pojawiły się też reflektory ksenonowe i system automatycznego parkowania.

Golf VI GTI zaskakuje wszechstronnością. W popularniejszej wersji 5-drzwiowej ma naprawdę funkcjonalne nadwozie, a do tego jeszcze bagażnik o pojemności od 350 do 1305 l. Silnik umożliwia jazdę na niskich obrotach i zużywa wtedy niewiele paliwa (ok. 9 l /100 km). Jeśli korzysta się z całej skali obrotomierza, łatwo przekroczyć 13 l/100 km.

Jak na razie egzemplarze oferowane na rynku wtórnym w cenie ok. 55-60 tys. zł są przeważnie powypadkowe. Jeśli ktoś pozbywał się Golfa VI GTI, żeby wymienić go na nowszy model - zazwyczaj zostawiał starszy w rozliczeniu. Sensownych ofert trzeba więc szukać głównie w komisach dilerskich Volkswagena.

Volkswagen Golf VI GTI: polecany silnik

2.0 TFSI:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 211 KM,
maksymalny moment obrotowy: 280 Nm,
prędkość maksymalna: 240 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s,
średnie zużycie paliwa: 7,3 l/100 km

2.0 TFSI:

pojemność: 1984 cm3,
moc: 235 KM,
maksymalny moment obrotowy: 300 Nm,
prędkość maksymalna: 247 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 s,
średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km

Volkswagen Golf VI GTI: typowe usterki
Na razie Golf VI GTI jest niezawodny. Usterki są incydentalne:

  • Uszkodzenia zaworu upustowego w turbosprężarce.
  • Skrzypienie wnętrza.
  • Usterki pompy wody.


Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski

Volkswagen Golf R DSG - TEST

Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy