Używany Volkswagen Golf III GTI (1991-1997)

Warto cierpliwie szukać zadbanego Golfa III GTI: te auta nie tracą już na wartości. Szkoda jednak, że jazda słabszą wersją też wymaga sporo cierpliwości.

Chociaż Golf III GTI seryjnie miał obniżone zawieszenie, i tak nie prowadził się przesadnie sportowo. Był oceniany jako zbyt miękki.
Chociaż Golf III GTI seryjnie miał obniżone zawieszenie, i tak nie prowadził się przesadnie sportowo. Był oceniany jako zbyt miękki.Motor

Nie da się ukryć, że prezentacja III generacji Golfa GTI wiązała się z pewnym rozczarowaniem. Samochód "utył" w stosunku do swojego pierwowzoru aż o 110 kg, a moc wzrosła tylko o 3 KM. Przyspieszenie do 100 km/h wynoszące ponad 10 s powodowało, że właściciele Golfów GTI musieli stale uważać, czy gdzieś w pobliżu nie czai się lżejsza Astra GSi, która do 100 km/h rozpędzała się o 0,6 s szybciej mimo podobnych parametrów silnika.

Czerwone wstawki to znak rozpoznawczy linii GTI już od prawie 37 lat. Radio miało fabrycznie niebieski panel – to oryginalne wyposażenie. Niektóre auta mają nawet klimatyzację automatyczną.Motor

Na szczęście Volkswagen wiedział, że z mocą 115 KM nie powalczy się w klasie GTI i zaoferował mocniejszy (ale sporo droższy) model 150-konny z 16-zaworową głowicą, który miał już dużo lepsze osiągi. Trzeba było jednak czekać na niego aż dwa lata (zadebiutował w 1993 r.). W 1994 r. do oferty dołączyła bogata wersja Edition (na zdjęciach), wyposażona m.in. w aluminiowe felgi, sportowe zawieszenie, komputer pokładowy i fotele Recaro. Na 20-lecie modelu GTI, w 1996 r. przygotowano limitowaną serię 20-Jahre-GTI z takimi gadżetami jak gałka biegów w kształcie piłki golfowej (jak w Golfie I). Tu trafiał się nawet Climatronic. W edycji na 20-lecie pojawił się również po raz pierwszy silnik Diesla w aucie o oznaczeniu GTI: 110-konny 1.9 TDI z pompą wtryskową i turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek w turbinie.

Dobra wiadomość jest taka, że mechanika Golfa III GTI jest niezwykle trwała. Silnik 2.0 o mocy 115 KM był zresztą montowany prawie do wszystkich modeli grupy VW, nie wyłączając Skody Fabii i VW Multivana, więc dostępność części prezentuje wzorcowy poziom. Ten silnik również doskonale znosi gaz, z tym że wtedy osiągi są trochę żenujące jak na samochód z oznaczeniem "GTI".

Szesnastozaworowy GTI w bogatej wersji Edition to naszym zdaniem najlepsza odmiana Golfa III

Przed zakupem radzimy zwrócić uwagę na działanie skrzyni biegów - zwłaszcza w wersji 16V. Powinna pracować miękko i precyzyjnie, nie zgrzytać i nie stawiać oporu. Skrzynia różni się zasadniczo w wersjach 8V i 16V - w tej drugiej sprzęgło ma sterowanie hydrauliczne, a nie linkowe. Można do pewnego stopnia sprawdzić skrzynię samodzielnie, rozpędzając auto na wstecznym biegu: jeśli bieg wyskoczy, jest już bardzo źle.

Warto też obserwować wskazania spalania chwilowego na komputerze pokładowym: bardzo duże wartości oznaczają, że występują problemy z elektroniką sterującą. Po nieudolnym skasowaniu trybu awaryjnego silnik przeważnie pracuje na zbyt bogatej mieszance. W instalacji elektrycznej najczęściej nie działają podnośniki szyb i moduł ABS-u - sprzedający obchodzą to, wyjmując kontrolkę i twierdząc, że ten model ABS-u nie miał, co jest nieprawdą (montowano go seryjnie). Ostatnią kwestią jest rdza: wprawdzie w 1995 r. poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne, ale i tak trzeba zwrócić szczególną uwagę na purchle wokół przedniej szyby. Ten fragment jest wyjątkowo trudny do naprawy. W wersjach trzydrzwiowych z czasem zawiasy wyginają się i drzwi przestają się zamykać, obijając próg.

Jeśli dane auto pozytywnie przejdzie weryfikację według powyższych punktów, warto za nie zapłacić od 7 do 9 tys. zł w zależności od stanu technicznego, ogólnego zużycia i liczby tuningowych przeróbek. Auta za 3-4 tys. zł nie są zazwyczaj tak naprawdę warte nic - GTI warto kupić jako youngtimera, natomiast jako tanie auto na co dzień wystarczy zwykły Golf 1.9 D lub 1.6 z LPG.

Volkswagen Golf III GTI (1991-1997)

Używany Volkswagen Golf III GTI (1991-1997) - czytaj więcej

Pierwszy Golf GTI.Volkswagen
GTI czy nie, 320-litrowy bagażnik pozostaje sporą zaletą.Motor
Kubełkowe fotele Recaro są po prostu fantastyczne.Motor
Mały wyświetlacz z prawej obsługuje komputer pokładowy.Motor
Czerwone wstawki to znak rozpoznawczy linii GTI już od prawie 37 lat. Radio miało fabrycznie niebieski panel – to oryginalne wyposażenie. Niektóre auta mają nawet klimatyzację automatyczną.Motor
Przepalony moduł sterujący silnika: usterka wynikająca z zaawansowanego wieku.Motor
Czerwone wstawki to znak rozpoznawczy linii GTI już od prawie 37 lat. Radio miało fabrycznie niebieski panel – to oryginalne wyposażenie. Niektóre auta mają nawet klimatyzację automatyczną.Motor
Takie detale jak oryginalnie przyciemnione lampy, nienaruszone plastikowe poszerzenia nadkoli, fabryczna lotka nad klapą czy aluminiowe felgi BBS znacząco podnoszą wartość danego egzemplarza.Motor
Bogata wersja GTI Edition została zaprezentowana w 1994 r.Motor
Silnik 2.0 8V to stara, dobra szkoła: jest naprawdę trwały.Motor

Volkswagen Golf III GTI (1991-1997) - podsumowanie

Chociaż trzecia generacja Golfa GTI nie miała tyle charakteru co pierwsza (i częściowo druga), i tak ze względu na "magię" znaczka VW szybko staje się youngtimerem. Teraz jest dobry moment na zakup: wciąż trafiają się oferty od prawdziwych miłośników tego modelu, a ceny póki co pozostają na niskim poziomie - choć przestały już spadać.

Volkswagen Golf III GTI: historia modelu1976: pierwszy Golf GTI.1991: debiut Golfa III GTI.1993: 16-zaworowa wersja 2.0.1994: odmiana GTI Edition.1996: seria 20-Jahre-GTI.1997: prezentacja Golfa IV.

Volkswagen Golf III GTI: typowe usterki i problemy

  • Rdza wokół przedniej szyby, na błotnikach i na progach.
  • Uszkodzenia elektroniki sterującej silnikiem, złe ustawienia wtrysku (za bogata mieszanka).
  • Niedziałające podnośniki szyb.
  • Awarie skrzyni biegów w mocniejszych wersjach - zużyte synchronizatory i wodziki.
  • Usterki modułu ABS.
  • Opadające drzwi (3d).
Wersja
2.0 8V
2.0 16V
1.9 TDI
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1984 cm3
1984 cm3
1896 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/16
R4/8
Moc maksymalna
115 KM
150 KM
110 KM
Maksymalny moment obrotowy
166 Nm
180 Nm
235 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
198 km/h
215 km/h
193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,1 s
8,3 s
10,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
7,3
8,2
6,6

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas