Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance - test

Żadne inne nowe auto nie cieszy się w Polsce tak dużą popularnością jak Skoda Octavia. Bliższe zapoznanie z jej najnowszą generacją pozwala przypuszczać, że prędko się to nie zmieni.

Dzięki zdecydowanym przetłoczeniom nadwozie nowej Octavii zyskało więcej charakteru, ale jej linia wciąż jest stonowana i ponadczasowa.
Dzięki zdecydowanym przetłoczeniom nadwozie nowej Octavii zyskało więcej charakteru, ale jej linia wciąż jest stonowana i ponadczasowa.Motor

Skoda Octavia to jeden z najpopularniejszych samochodów w naszym kraju. Sprawdzona niemiecka technika, bardzo rozsądnie skalkulowana cena zakupu, a także premia w postaci ogromnego bagażnika sprawiają, że równie dobrze sprawdza się ona jako zwykły samochód rodzinny, jak i w roli radiowozu, taksówki czy auta przedstawiciela handlowego.

Pewnie dlatego od czterech lat nieprzerwanie jest liderem polskich statystyk sprzedaży, po tytuł ten sięgnęła także w latach 2005 i 2006.

Skoda Octavia zadebiutowała w 1996 r. jako znacznie tańsza i gorzej wykończona "siostra" Volkswagena Golfa IV. Druga odsłona, bazująca na Golfie V, pojawiła się w 2004 r. Można o niej powiedzieć to samo co o pierwszej, ale tym razem różnice w cenie i jakości między nią i Golfem nie są już tak znaczące.

Najnowsza odsłona Octavii powstała na platformie MQB, dzieląc ją z aktualną, siódmą generacją VW Golfa. Aby sprawdzić, czy znów zmniejszyła dystans do swojego niemieckiego krewniaka, zapoznaliśmy się z bogato wyposażoną Octavią z benzynowym silnikiem 1.4 TSI o mocy 140 KM.

Nowa granica segmentu

Typowa dla Octavii linia zyskała wyraźne kanty. Tylne światła LED za 500 zł będą pewnie lubianym dodatkiem.Motor

Platforma MQB daje ogromne możliwości w doborze takich parametrów, jak np. rozstaw osi. W poprzedniej generacji Octavii był on raczej niewielki, ale teraz powiększono go o niemal 11 cm, co daje wynik 269 cm - jeden z największych w świecie kompaktów.

Nadwozie jest szersze o 4,5 cm (181 cm) i dłuższe o całe 9 cm, co oznacza, że nowa Skoda Octavia mierzy aż 466 cm. Zalicza się tym samym do największych samochodów kompaktowych na rynku (jak Opel Astra sedan), pokonując pod tym względem wielu mniejszych reprezentantów klasy średniej, np. Alfę Romeo 159, BMW serii 3, Lexusa IS, Mercedesa klasy C, Suzuki Kizashi czy Volvo S60.

Stylistom udało się jednak ukryć znaczne rozmiary pod atrakcyjnym nadwoziem. Najnowsza Octavia zachowała charakterystyczną, wydłużoną sylwetkę znaną z poprzedniej generacji (nadal jest liftbackiem), ale zyskała wiele wyraźnych przetłoczeń, dających jej znacznie "dojrzalszy" i nowocześniejszy wygląd.

Nabywcy mogą to podkreślić, dokupując reflektory biksenonowe ze światłami dziennymi LED i diodowe tylne światła (pierwsze kosztują co najmniej 3500 zł, drugie - tylko 500 zł). Na felgi o cal większe od standardowych trzeba wydać zaledwie 800 zł.

Ale nawet bez nich najnowsza Octavia prezentuje się elegancko i solidnie. Choć pod względem stylu i finezji wciąż daleko jej do wielu konkurentów, wygląda całkiem nowocześnie. A przy tym ma na tyle stonowaną linię, że nie powinna się zbyt szybko zestarzeć.

Cel: funkcjonalność

W podobnym, powściągliwym stylu zaprojektowano wnętrze nowej Skody. W kabinie brak jakichkolwiek fajerwerków designerskich, za to przełączniki są umieszczone tak intuicyjnie, że można ich używać właściwie bez odrywania wzroku od drogi.

Kokpit zaprojektowano w bardzo zachowawczym stylu. Można wybrać wersję czarną (fot.) lub beżową. Nawigacja z ekranem 8'' kosztuje 6700 zł, ale mniejszą (5,8 '') można mieć już za 2000 zł. Sam dotykowy ekran w wersji Elegance jest dostępny seryjnie.Motor

Wszystkie elementy kokpitu są starannie spasowane i nie trzeszczą - ani po naciśnięciu, ani podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Niemała w tym zasługa dużej sztywności nadwozia.

Te elementy, z którymi podróżni najczęściej mają kontakt (kierownica, dźwignia zmiany biegów, uchwyty drzwi, pokrętła i przyciski) są wykończone miękkimi, przyjemnymi w dotyku materiałami.

Obraz doskonale dopracowanego kokpitu nieco burzy jedynie twardy plastik w okolicach drążka zmiany biegów. Opieranie kolana o konsolę jest przez to niewygodne, a uderzenie bywa bolesne.

Trudno za to mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do pozycji "za kółkiem" nowej Octavii i do przestronności jej wnętrza. Zakres regulacji kierownicy i fotela jest ogromny.

Miejsca w kabinie jest tyle, co w samochodach o segment większych. I to wcale nie tych najciaśniejszych - w tej kwestii Octavia dogoniła już nawet Volkswagena Passata.

Znakiem rozpoznawczym poprzednich generacji Octavii był przepastny i łatwo dostępny bagażnik. I tak pozostało, zmieniła sie tylko jego wielkość. Pierwsza generacja mieściła 528 l, druga 585 l. Najnowsza odsłona ma aż 590-litrową przestrzeń bagażową. To znów rekord segmentu.

Funkcjonalność bagażnika podnoszą seryjne przegrody, haczyki i gniazdko 12V, a także opcjonalny zestaw siatek do mocowania bagażu (tylko 200 zł dopłaty).

I znowu na tym niemal idealnym obrazie pojawia się pewna skaza, a mianowicie typowy dla czeskiego producenta gumowy uchwyt służący do zamykania pokrywy bagażnika. Szkoda, że producent od lat trzyma się tego rozwiązania - korzysta się z niego bardzo niewygodnie, zwłaszcza gdy w rękach trzymamy dopiero co wyjęty z kufra bagaż.

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance (czytaj test)

Fotele są wygodne i nieźle wyprofilowane. Można tu usiąść nisko i mocno cofnąć fotel, więc nawet wysoki kierowca wyprostuje nogi. Elektryczna regulacja wymaga dopłaty 1500 zł.Motor
Z tyłu na uwagę zasługuje wielki otwór po otwarciu drzwi. Miejsca też nie brak – wśród kompaktów więcej przestrzeni na nogi oferują tylko VW Jetta i Lancia Delta.Motor
Pod siedzeniami – schowki na apteczkę i kamizelkę.Motor
Kokpit zaprojektowano w bardzo zachowawczym stylu. Można wybrać wersję czarną (fot.) lub beżową. Nawigacja z ekranem 8'' kosztuje 6700 zł, ale mniejszą (5,8 '') można mieć już za 2000 zł. Sam dotykowy ekran w wersji Elegance jest dostępny seryjnie.Motor
Opcjonalne gniazdo (zamiast seryjnych AUX/USB) pozwala podłączyć pendrive lub iPoda.Motor
Przycisk Setup na panelu klimatyzacji pozwala zmieniać profil jej działania – w intensywnym kabina szybciej osiąga pożądaną temperaturę, w łagodnym nawiew jest o wiele delikatniejszy.Motor
W radiach z ekranem dotykowym wejście na płyty CD/DVD oraz na karty SD przeniesiono do schowka.Motor
Asystent parkowania kosztuje zaledwie 850 zł. Pomaga zaparkować równolegle i prostopadle, a nawet wyjechać z miejsca parkingowego.Motor
Ogrzewanie przednich oraz tylnych siedzeń kosztuje 1400 zł.Motor
590-litrowy bagażnik to atut Octavii. Zestaw siatek (za 200 zł) ułatwia rozlokowanie w nim pakunków. Szkoda, że do zamykania pokrywy przewidziano niewygodny, gumowy uchwyt.Motor
Za 550 zł można dokupić wygodnie rozwijaną roletę tylnej szyby w zestawie z siatką na drobiazgi pod półką bagażnika.Motor
Subwoofer to część zestawu audio Canton (10 głośników, 570W) za 1900 zł. Zmniejsza on pojemność bagażnika o 13 litrów.Motor
Typowa dla Octavii linia zyskała wyraźne kanty. Tylne światła LED za 500 zł będą pewnie lubianym dodatkiem.Motor
Dzięki zdecydowanym przetłoczeniom nadwozie nowej Octavii zyskało więcej charakteru, ale jej linia wciąż jest stonowana i ponadczasowa.Motor

Twardo stąpa po ziemi

Projektując nową Octavię, udało sie obniżyć jej masę w stosunku do poprzedniczki. Odmiana 1.4 TSI "schudła" co prawda tylko o 55 kg, ale biorąc pod uwagę większe rozmiary i bogatsze wyposażenie należy to uznać za świetny rezultat.

Choć Octavia II miała wielowahaczowe zawieszenie z tyłu, w nowym modelu zdecydowano się na prostsze rozwiązanie - belkę skrętną (co ciekawe, nie dotyczy to wersji 1.8 TSI oraz 4x4, które nadal korzystają z układu wielowahaczowego). Belka obniża koszty eksploatacji i napraw, ale negatywnie wpływa na własności jezdne.

Myli się jednak ten, kto uzna, że nowa Octavia prowadzi się gorzej od poprzedniczki. Trudno ocenić, czy większa w tym zasługa obniżonej masy, czy rozstawienia kół bliżej narożników nadwozia, ale auto nadal jeździ bardzo dobrze. Chętnie podąża za ruchami kierownicy i zachowuje stabilność nawet podczas gwałtownych manewrów, a w łukach okazuje się lekko podsterowne.

Zawieszenie jest stosunkowo sztywne, ale sprawnie i cicho "wybiera" nierówności i zapewnia spory komfort jazdy, zwłaszcza gdy w aucie siedzi więcej niż jedna osoba. Jedynie większe wyrwy w jezdni zakłócają spokój podróżnych, ale to po części wina aż 18-calowych felg testowanego auta.

Optymalny wybór

140-konny silnik wydaje się optymalną jednostką benzynową dla Octavii. Zapewnia jej dobre osiągi, a dzięki obfitości momentu obrotowego już przy niskich obrotach pozwala na dynamiczną jazdę z wykorzystaniem pierwszej połowy obrotomierza. A to przekłada się na małe zużycie paliwa.

Podczas testu Skoda zużyła średnio 7,8 l na 100 km w mieście i 5,4 l/100 km poza nim. Jak wszystkie nieduże silniki z turbodoładowaniem, i ten jest wrażliwy na styl jazdy. Kierowcy z "lekką stopą" bez trudu osiągną lepsze wyniki, ale lubiący mocno wciskać gaz wydadzą na paliwo nawet o połowę więcej.

Tanie doposażanie

Bazową Octavię 1.4 TSI Active można mieć za 68 850 zł (o 5 tys. więcej niż dotąd). Oferuje ona m.in. 7 airbagów, ESP, klimatyzację, radio z wejściami AUX i USB oraz elektrycznie sterowane szyby z przodu i lusterka. Wersja Ambition (74 350 zł, o ponad 3 tys. zł droższa od poprzedniczki) dodaje do tego np. elektryczne sterowanie tylnych szyb, radar cofania, lepsze radio, więcej schowków i głośników oraz aluminiowe felgi.

Testowana topowa wersja Elegance kosztuje 78 350 zł (czyli jest o 1350 zł tańsza niż dotąd) i oferuje automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, radio z ekranem dotykowym, łączność Bluetooth i 17-calowe felgi. Z tak bogatym wyposażeniem cena 78 350 zł nie wydaje się wygórowana.

Na uwagę zasługuje długa lista tanich opcji - asystent parkowania kosztuje 850 zł, gniazdko 230V 400 zł, a podgrzewana przednia szyba 750 zł.

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance (czytaj test)

Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Skoda Octavia 1.4 TSI EleganceMotor
Mimo prostego zawieszenia, Octavia prowadzi się pewnie i chętnie zmienia kierunek jazdy, a w łukach długo pozostaje neutralna.Motor

Podsumowanie

Nowa Octavia jest większa, ładniejsza, porządniej wykonana i lepiej wyposażona. Co więcej, w testowanej wersji nawet tańsza od poprzedniczki. A przy okazji także od wielu konkurentów. Skoro zatem poprzednie odsłony Octavii odniosły tak duży sukces handlowy, najnowsza nie powinna mieć najmniejszych problemów z jego powtórzeniem.

Nawigacja i multimedia

Nawigacja z wielkim ekranem (8 cali) pod względem obsługi dotykowej przypomina smartfony – rozsuwając palce przybliża się mapę.Motor
Duży ekran może też przekazywać czytelne informacje z komputera pokładowego.Motor
Wybór trybu jazdy (400 zł) steruje wspomaganiem, pracą silnika, świateł i klimatyzacji...Motor
...a w trybie Individual każdy z wymienionych elementów można ustawić „pod siebie”.Motor

Komputer pokładowy

Za 350 zł można mieć kolorowy ekran Maxi-DOT (standardowy jest czarno-biały). Przekazuje on informacje z wielu urządzeń.

Obsługa za pomocą pokrętła i przycisków w kierownicy jest bardzo wygodna.Motor
Komputer może informować, co w danym momencie podnosi zużycie paliwa.Motor
Ekran między zegarami obsługuje m.in. komputer pokładowy, nawigację i audio.Motor
Na ekranie Maxi-DOT można też obserwować działanie asystenta pasa ruchu.Motor

Funkcjonalność to mocna strona nowej Octavii

Dostępny w pakiecie za 900 zł schowek wzmacnia (o 20%) sygnał GSM.Motor
Można też wybrać zwykły, gumowany uchwyt na telefon komórkowy.Motor
Kolejna zamykana skrytka jest nad lewym kolanem kierowcy.Motor
Schowek na okulary jest wielki i bez problemu mieści nawet modne, duże okulary.Motor
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1395 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
140 KM/4500
Maks. moment obrotowy
250 Nm/1500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Masa/ładowność
1180/626 kg
Średnica zawracania
10,4 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
590/1580 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
466/181/146 cm
Rozstaw osi
269 cm
Opony
225/45 R17
Teoretyczny zasięg
940 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,5/4,6/5,3
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,8 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
11,1 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
42,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
7,8/5,4
Rzeczywisty zasięg
760 km
Cena wersji podstawowej**
68 850 zł
Cena
78 350 zł
*opony zimowe, mokra nawierzchnia, temp. 6°C; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas