Skoda Octavia III - pierwsza jazda

Octavia zawdzięcza swój ogromny sukces temu, że zawsze oferowała „więcej samochodu” niż jej najgroźniejsi rywale. Najnowsza generacja przebojowej Skody to rozwinięcie tej koncepcji i dopracowanie jej niemal do perfekcji.

Octavia III ma w sobie dużo elegancji. To najbezpieczniejsze auto czeskiego producenta, uzbrojone w wiele systemów wspomagania kierowcy.
Octavia III ma w sobie dużo elegancji. To najbezpieczniejsze auto czeskiego producenta, uzbrojone w wiele systemów wspomagania kierowcy.Skoda

Nowa Octavia ma wszystkiego więcej - przestrzeni w kabinie, w bagażniku, wyposażenia oraz bezpieczeństwa. Tylko jednego jest mniej - kilogramów. Masę własną udało się zredukować, w zależności od wersji, do 102 kg, dzięki czemu auto stało się lżejsze nawet od protoplasty z 1996 r.

O swoim najnowszym dziecku Czesi nadal mówią jednak kompakt, mimo że to już kawał samochodu, mierzącego 466 cm długości, 181 cm szerokości i 146 cm wysokości. Ale Octavia musiała stać się większa ze względu na fakt, że w jej segmencie pojawił się Rapid. Co ciekawe, nowy model jest dłuższy równo o 18 cm od tego ostatniego i jednocześnie krótszy o tyle samo od Superba.

Jeszcze przestronniej

Typowo dla Skody, deska rozdzielcza jest bardzo uporządkowana. Wykonano ją z porządnych materiałów – miękkich w górnej części. Można tu znaleźć sporo ładnych, dopracowanych detali. Obsługa jest intuicyjna, a w bogatych wersjach – bezkluczykowy dostęp do wnętrza.Skoda

Najważniejszą zdobyczą Octavii III jest całkowicie nowa, modułowa platforma technologiczna, oznaczona jako MQB. Debiutowała w zeszłym roku wraz z nowymi Audi A3, VW Golfem i Seatem Leonem, wyróżniając się jednocześnie lekkością i wysoką sztywnością. Jej modułowa budowa pozwoliła z kolei na uwolnienie rozstawu osi Octavii od Golfa, który od zawsze był dla niej dawcą "narządów". Dodatkowe 4,9 cm zostało wykorzystane przede wszystkim w celu zwiększenia przestrzeni dla pasażerów drugiego rzędu.

Obojętnie do której klasy wrzucić nową Skodą, z tyłu miejsca nigdy nie zabraknie. I nikomu, niezależnie od postury, wzrostu oraz długości nóg. Pod tym względem Skoda wśród kompaktów ustawia poprzeczkę bardzo wysoko i bez problemu może równać się także z modelami o numer większymi.

Zresztą pojemnością bagażnika praktycznie wszystkim autom obu segmentów, wpakowanym do jednego worka, gra na nosie. W jego wnętrzu zmieści się bowiem od 590 do 1580 l przy złożonym oparciu kanapy. To więcej, odpowiednio, o 5 i 125 l w porównaniu z poprzednikiem. Tradycyjnie dla Octavii, pozostającej nadal liftbackiem, tylna pokrywa, która unosi się na taką wysokość, że nawet nad osobą o wzroście powyżej 1,8 m pozostaje sporo przestrzeni, otwiera się razem z szybą, odsłaniając ogromny otwór załadunkowy.

W bagażniku znalazły się siatki na drobiazgi, specjalna mata gumowana z jednej strony, idealna do przewożenia np. kaloszy po wypadzie na ryby, oraz koło zapasowe i... zestaw naprawczy.

Jakość i porządek

Do jakościowego poziomu Golfa trochę jej wprawdzie brakuje, ale podobnie jak w przypadku poprzednika, wewnątrz jest dopracowana w ogóle i w szczególe. Przykłady? Kieszenie w drzwiach przednich i tylnych wyściełane materiałem, lakierowane obwódki dookoła dźwigienek przy kierownicy oraz srebrne m.in. dookoła przycisków na jej ramionach, kratek klimatyzacji czy pokręteł zestawu multimedialnego.

Ten ostatni zresztą robi niesamowite wrażenie, przypominając jakością swojego dotykowego wyświetlacza najlepsze tablety. Współpracuje m.in. z telefonami, iPodami czy pamięciami przenośnymi. Korzysta z portów AUX i USB oraz dwóch slotów na karty SD, ukrytych w schowku przed pasażerem. Specjalny czujnik sprawia, że po zbliżeniu ręki aktywuje się pasek z funkcjami danego ekranu, a skalę mapy zmienia się ruchem palca! Ceny tego urządzenia nie znamy, ale VW wymaga za nie dopłaty 8060 zł. Standardowo w jego miejscu znajduje się radio typu Blues, na dodatek bez CD i MP3. Żeby było ciekawiej, w poprzedniku urządzenie o tej samej nazwie było zaopatrzone w odtwarzacz płyt, ale kosztowało 1200 zł.

Dwa razy 105 KM

Do jazdy wybraliśmy odmiany o takiej samej mocy, wynoszącej 105 KM - benzynową i wysokoprężną. Obie zaopatrzone w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę.

Co ciekawe, lepsze wrażenie pozostawia 1,2-litrowa jednostka benzynowa. Chętnie przyspiesza już z niskich obrotów i ma lepszą reakcję na dodanie gazu niż turbodiesel. Aby w codziennym ruchu utrzymać się w sznurze aut, nie trzeba zapędzać obrotomierza pod czerwone pole, przed czym silnik wcale się nie broni. Pomimo masy własnej nieco większej niż w Rapidzie nie robi tak dobrego wrażenia, jak w tym ostatnim. To wina 6-stopniowej skrzyni o wydłużonym przełożeniu przekładni głównej - 4,056 wobec 3,933. Przez to, na "trójce" Octavia pojedzie nawet 150 km/h! Sama skrzynia pracuje przyjemnie i z wzorową precyzją.

Silnik 1.6 TDI niezależnie od obrotów przypomina o swojej wysokoprężnej naturze. Jest też wyraźnie głośniejszy niż 1.2 TSI i współpracuje z przekładnią 5-stopniową. Na papierze ma wprawdzie tylko niewiele gorsze osiągi (od 0 do 100 km/h rozpędza się w 10,9 zamiast 10,3 s), jednak w rzeczywistości wymaga częstego sięgania do lewarka zmiany biegów, np. podczas podjazdów pod górę czy wyprzedzania.

Dobrodziejstwo MQB

Nowa Skoda z nierównościami rozprawia się w sposób typowy dla poprzednika. Oznacza to sprężystą naturę i porządny komfort, czyli zalety, jakimi obok obszernego nadwozia Octavia zjednała sobie klientów.

Największą różnicę w stosunku do modelu 2. generacji odczuwa się na krętej drodze. Auto, jak zresztą wszystko, co do tej pory stworzono na płycie MQB, chętnie zmienia kierunek i wręcz zaprasza kierowcę do dynamicznej jazdy. Wprawdzie nie tak bardzo, jak Golf VII, ale swoją naturą przypomina jego wcześniejsze wcielenie. Podobnie jest z układem kierowniczym. Urządzenie Skody to precyzyjny i bezpośredni mechanizm, jednak trochę brakuje mu do klasy tego z najnowszego kompaktowego VW. Świetnie działa ESP, o niebo lepiej niż przedtem, pomagając kierowcy delikatnymi ingerencjami i pozwalając sobie na wyraźne działanie dopiero wtedy, gdy robi się naprawdę niebezpiecznie. W przypadku najnowszej Octavii oznacza to moment, kiedy kierowca już mocno przesadził.

Pierwsza jazda: Skoda Octavia III

Skoda Octavia III

Ciekawostka, czyli gniazdko elektryczne. Jak w Citroenie C4.Motor
Kanapa została tak wyprofilowana, by wygodnie podróżowało się trzem pasażerom. Okienko do przewożenia przedmiotów – od odmiany Ambition.Skoda
Typowo dla Skody, deska rozdzielcza jest bardzo uporządkowana. Wykonano ją z porządnych materiałów – miękkich w górnej części. Można tu znaleźć sporo ładnych, dopracowanych detali. Obsługa jest intuicyjna, a w bogatych wersjach – bezkluczykowy dostęp do wnętrza.Skoda
Octavia III ma w sobie dużo elegancji. To najbezpieczniejsze auto czeskiego producenta, uzbrojone w wiele systemów wspomagania kierowcy.Skoda
Od tej strony nowa Octavia prezentuje się zdecydowanie najlepiej.Skoda
Automatyczna klimatyzacja Climatronic występuje seryjnie w najbogatszej wersji Elegance. Poniżej niej – złącza USB i AUX oraz specjalny schowek, przeznaczony do schowania iPoda czy innego urządzenia.Skoda
Nawet wysocy kierowcy absolutnie nie powinni narzekać na brak miejsca. Fotel i kierownica mają szeroki zakres regulacji.Skoda
Rozwiązanie znane z Rapida, czyli skrobaczka do szyb umieszczona przy wlewie paliwa.Skoda
Przemyślane rozwiązanie – regulowane uchwyty na napoje w tylnym podłokietniku.Motor
Klasyczne do bólu zegary z opcjonalnym kolorowym wyświetlaczem pośrodku. Octavia może rozpoznawać znaki drogowe.Motor
Przemyślane rozwiązania Skody, czyli zestaw siatek (pakiet funkcjonalny) do ogromnego, 590-litrowego bagażnika.Motor

Skoda nie mówi o tym głośno, ale oprócz wszystkich wartości dodanych, jakimi obdarowała Octavię III, jest też jedna wartość... ujemna. Dotyczy ona tylnego zawieszenia, w którym tylko w najmocniejszej odmianie 1.8 TSI (180 KM) zastosowano oś wielowahaczową, natomiast w całej reszcie - belkę skrętną z wahaczami wleczonymi. W poprzedniku występowało jedynie pierwsze rozwiązanie. Mimo tego, ciężko odczuć, aby nowemu autu czegoś brakowało, przynajmniej na równych drogach.

Ceny nowej Skody Octavii zostaną ogłoszone 4 lutego. Samochód praktycznie w każdym obszarze oferuje więcej od poprzednika - ma obszerniejszą kabinę, bogatsze wyposażenie, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa oraz lepsze właściwości jezdne.

Skoda ma naprawdę znakomity, dopracowany produkt. Teraz musi go tylko odpowiednio wycenić, nie zaliczając takiej wpadki, jak z... Rapidem.

Skoda Octavia II: wymiaryMotor
Skoda Octavia III: wymiaryMotor

Najbezpieczniejsza Skoda w historii

O czynne bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów Octavii dbają układy: kontroli odstępu od poprzedzającego auta (Front Assistant), potrafiący przy prędkości poniżej 30 km/h awaryjnie zahamować, Driver Activity, wykrywający zmęczenie kierowcy oraz Crew Protect Assistant, przygotowujący kierowcę i pasażera do ewentualnej kolizji. Ponadto, Octavia może mieć asystenta pasa ruchu oraz aktywny tempomat.Skoda

Z hamulcem Multicollision Brake

Urządzenie to automatycznie hamuje auto po rozpoznaniu kolizji nawet, jeśli kierowca nie naciska środkowego pedału. Hamowanie odbywa się dopóki prędkość nie spadnie poniżej 10 km/h.Skoda

Bez hamulca Multicollision Brake

Samochód sam nie wytraca prędkości, co może doprowadzić do dodatkowych kolizji. Automobilklub ADAC nazwał hamulec „multikolizyjny” innowacją w zakresie bezpieczeństwa.Skoda

8-calowy zestaw multimedialny

Niczym w iPadzie, skalę mapy nawigacji można zmieniać za pomocą ruchu palców. Działa z pewnym opóźnieniem, ale to wygodne rozwiązanie.Motor
Loga stacji radiowych wyglądają ładnie, jednak nie instalują się automatycznie, tylko trzeba je wcześniej samemu wgrać do systemu.Motor
Bogactwo możliwości personalizacji samochodu. Szkoda tylko, że systemu ASR nie da się wyłączyć także za pomocą przycisku na konsoli.Motor
Układ automatycznej klimatyzacji Climatronic może pracować w jednym z trzech profili – od delikatnego po intensywny. Grafika robi wrażenie.Motor

Skoda Octavia III: wersje wyposażenia

Stalowe, 15-calowe obręcze kół z osłonami Sidus
Stalowe obręcze Tekton 6,5 x 16'' dla silnika 1,4 TSI 140 KM
Klimatyzacja Climatic z chłodzeniem schowka po stronie pasażera
Radio Blues (bez CD i MP3, MDI)
Elektrycznie sterowane szyby z przodu
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem
Układ ESP
Hamulec antykolizyjny Multicollision Brake
Czołowe poduszki powietrzne i boczne kierowcy oraz pasażera z przodu
Dezaktywacja poduszki powietrznej przedniej po stronie pasażera
Kurtyny powietrzne
Poduszka kolanowa kierowcy
ACS (system pokolizyjny: automatyczne odblokowanie zamków, odcięcie dopływu paliwa, włączanie świateł awaryjnych)
Komputer pokładowy Basic
Fotel kierowcy z regulacją wysokości
Funkcja start-stop (nie dotyczy benzynowej jednostki 1.2 TSI 85 KM oraz turbodiesla 1.6 TDI 90 KM)
Światła do jazdy dziennej Day-Light
Chromowana ramka osłony chłodnicy
Lusterka zewnętrzne i klamki drzwi nielakierowane w kolorze nadwozia
Chromowane klamki wewnętrzne
Obręcze aluminiowe 6,5J x 16" Ilias
Radio Swing 2 DIN (CD i MP3; MDI; z jednym wejściem SD) z 4 dodatkowymi głośnikami
Wyświetlacz Maxi-Dot
Czujniki parkowania z tyłu
Elektrycznie sterowane szyby z tyłu z zabezpieczeniem przed przytrzaśnięciem
4-ramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna (radio) z pakietem skórzanym
Podłokietnik z przodu Jumbo Box
Podłokietnik z tyłu ze schowkiem i okienkiem do bagażnika
Fotele kierowcy i pasażera ustawiane na wysokość; regulacja odcinka lędźwiowego
Konsola centralna z zamykanym schowkiem
Światła przeciwmgłowe
Lusterka i klamki w kolorze nadwozia
Gniazdko zasilające 12V
Obręcze aluminiowe 7J x 17" Teron
Radio Bolero (CD i MP3; MDI; 1x wejście SD)
Klimatyzacja Climatronic (dwusferowa, AQS)
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
Elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
Kierownica wielofunkcyjna (radio i telefon) z przygotowaniem pod telefon
Spryskiwacze reflektorów przednich
Zamykany schowek pod fotelem pasażera
Pakiet funkcjonalny bagażnika
Lusterko wsteczne z czujnikiem deszczu
Wersja
1.2 TSI
1.2 TSI
1.4 TSI
1.8 TSI
1.6 TDI
2.0 TDI
Silnik
benzynowy,
turbo
benzynowy,
turbo
benzynowy,
turbo
benzynowy,
turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność
skokowa
1197 cm3
1197 cm3
1395 cm3
1798 cm3
1598 cm3
1968 cm3
Układ
cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc
maksymalna
85 KM/4300
105 KM/4500
140 KM/4500
180 KM/5100
105 KM/3000
150 KM/3500
Maksymalny
moment obrotowy
160 Nm/1400
175 Nm/1400
250 Nm/1500
250 Nm/1250
250 Nm/1500
320 Nm/1750
Osiągi
Prędkość
maksymalna
181 km/h
196 km/h
215 km/h
231 km/h
194 km/h
218 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
12,0 s
10,3 s
8,4 s
7,3 s
10,8 s
8,5 s
Zużycie paliwa
w l/100 km*
6,5/4,4/5,2
5,9/4,4/4,9
6,5/4,6/5,3
7,8/5,1/6,1
4,6/3,3/3,8
5,0/3,6/4,1
*miasto/trasa/cykl mieszany

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Autor, Skoda

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas