Seat Leon ST 1.8 TSI FR - test
Leon zawsze miał coś ze sportowca. Nowy model, nawet jako kombi, też ma temperament. Zwłaszcza z silnikiem 1.8 TSI.
Trzecia generacja Seata Leona to duży przełom dla hiszpańskiej marki. Po raz pierwszy, poza 5-drzwiowym hatchbackiem w gamie znalazły się wersje 3-drzwiowa (oznaczenie SC) i kombi o nazwie ST. Duże zainteresowanie kompaktowymi kombi ze strony klientów zostało wobec tego zaspokojone.
W grupie Volkswagena marka Seat ma najbardziej sportowy charakter i Leon ST wpisuje się w taki styl. Zwłaszcza w wersji wyposażenia FR (Formula Racing). Zestaw sportowych atrybutów nie jest zbyt krzykliwy. W jego skład wchodzą 17-calowe felgi, podwójna, chromowana końcówka układu wydechowego i lekko zmodyfikowane zderzaki. We wnętrzu też nie znajdzie się zbyt wielu sportowych atrybutów. Kierownica z logo FR i mocniej wyprofilowane fotele muszą wystarczyć. I wystarczają, bo za emocje w przypadku tej wersji odpowiadają: 180-konny silnik, układ kierowniczy i zawieszenie.
1.8 TSI to najmocniejsza jednostka benzynowa w odmianie ST. I patrząc na osiągi jakie zapewnia, można dojść do wniosku, że mocniejsza wcale nie jest potrzebna. 180 KM pod maską rodzinnego kombi skutkuje przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund. To wynik o 0,9 s gorszy niż w 220-konnej Skodzie Octavii RS z silnikiem 2.0 TSI. Jednostka Seata jest przy tym bardzo elastyczna i imponuje szybkością reakcji na dodanie gazu.
W parze z dobrymi osiągami idzie rozsądne zużycie paliwa. Wprawdzie uzyskanie średniego spalania na poziomie 5,9 l/100 km (dane producenta) jest nierealne, ale testowy wynik 8,0 l/100 km można uznać za przyzwoity.
Seat Leon ST 1.8 TSI FR
Seat Leon ST 1.8 TSI FR (czytaj test)
Leon ST FR dostarcza dużo radości z jazdy. Układ kierowniczy daje świetne wyczucie auta, a seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS) pomaga w bezproblemowym przenoszeniu mocy silnika na asfalt.
Seat Leon ST 1.8 TSI FR
Seat Leon ST 1.8 TSI FR (czytaj test)
Seat Leon ST 1.8 TSI FR - podsumowanie
Udany debiut w klasie kompaktowych kombi. W wersji 1.8 TSI Leon jest funkcjonalnym GTI.
Seat Leon ST 1.8 TSI FR: plusy
- funkcjonalne wnętrze,
- duży bagażnik,
- łatwość obsługi,
- świetne osiągi,
- wygodne fotele,
- właściwości jezdne są jednymi z lepszych w klasie kompakt,
- bogate wyposażenie (w tym światła LED)
Seat Leon ST 1.8 TSI FR: minusy
- zużycie paliwa odbiegające od obietnic producenta,
- jakość materiałów wykończeniowych,
- w porównaniu do 1.4 TSI (140 KM) cena wyższa o 8300 zł
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1798 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 180 KM/5800 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500 |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 454/182/144 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Masa/ładowność | 1335/535 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 587/1470 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 226 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,5/4,9/5,9 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,2/6,8/8,0 |
Cena | 92 000 zł |
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński