Seat Leon ST 1.8 TSI FR - test

Leon zawsze miał coś ze sportowca. Nowy model, nawet jako kombi, też ma temperament. Zwłaszcza z silnikiem 1.8 TSI.

Seat Leon ST 1.8 TSI FR
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor

Trzecia generacja Seata Leona to duży przełom dla hiszpańskiej marki. Po raz pierwszy, poza 5-drzwiowym hatchbackiem w gamie znalazły się wersje 3-drzwiowa (oznaczenie SC) i kombi o nazwie ST. Duże zainteresowanie kompaktowymi kombi ze strony klientów zostało wobec tego zaspokojone.

W grupie Volkswagena marka Seat ma najbardziej sportowy charakter i Leon ST wpisuje się w taki styl. Zwłaszcza w wersji wyposażenia FR (Formula Racing). Zestaw sportowych atrybutów nie jest zbyt krzykliwy. W jego skład wchodzą 17-calowe felgi, podwójna, chromowana końcówka układu wydechowego i lekko zmodyfikowane zderzaki. We wnętrzu też nie znajdzie się zbyt wielu sportowych atrybutów. Kierownica z logo FR i mocniej wyprofilowane fotele muszą wystarczyć. I wystarczają, bo za emocje w przypadku tej wersji odpowiadają: 180-konny silnik, układ kierowniczy i zawieszenie.

Uporządkowany kokpit zapewnia funkcjonalność na wysokim poziomie. Szkoda, że zabrakło tu polotu.Motor

1.8 TSI to najmocniejsza jednostka benzynowa w odmianie ST. I patrząc na osiągi jakie zapewnia, można dojść do wniosku, że mocniejsza wcale nie jest potrzebna. 180 KM pod maską rodzinnego kombi skutkuje przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund. To wynik o 0,9 s gorszy niż w 220-konnej Skodzie Octavii RS z silnikiem 2.0 TSI. Jednostka Seata jest przy tym bardzo elastyczna i imponuje szybkością reakcji na dodanie gazu.

W parze z dobrymi osiągami idzie rozsądne zużycie paliwa. Wprawdzie uzyskanie średniego spalania na poziomie 5,9 l/100 km (dane producenta) jest nierealne, ale testowy wynik 8,0 l/100 km można uznać za przyzwoity.

Seat Leon ST 1.8 TSI FR

Seat Leon ST 1.8 TSI FR (czytaj test)

Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Jak na usportowioną wersję, Leon FR jest stosunkowo dyskretny, co może być zaletą.Motor
Fotele z przodu: wystarczająco wyprofilowane i z szerokim zakresem regulacji.Motor
Z tyłu wygodna kanapa i sporo miejsca.Motor
Bagażnik jest duży i ustawny, a pod podłogą mieści seryjną „dojazdówkę”.Motor
Uporządkowany kokpit zapewnia funkcjonalność na wysokim poziomie. Szkoda, że zabrakło tu polotu.Motor
Zestaw audio Seata (10 głośników) wyróżnia się dobrą jakością dźwięku.Motor
Przycisk „Mode” pozwala na wybór jednego z trzech trybów pracy silnika: Eco, Normal lub Sport.Motor
1.8 TSI o mocy 180 KM to najmocniejsza benzynowa jednostka w Leonie ST.Motor

Leon ST FR dostarcza dużo radości z jazdy. Układ kierowniczy daje świetne wyczucie auta, a seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS) pomaga w bezproblemowym przenoszeniu mocy silnika na asfalt.

Seat Leon ST 1.8 TSI FR

Seat Leon ST 1.8 TSI FR (czytaj test)

Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor
Seat Leon ST 1.8 TSI FRMotor

Seat Leon ST 1.8 TSI FR - podsumowanie

Udany debiut w klasie kompaktowych kombi. W wersji 1.8 TSI Leon jest funkcjonalnym GTI.

Seat Leon ST 1.8 TSI FR: plusy

  • funkcjonalne wnętrze,
  • duży bagażnik,
  • łatwość obsługi,
  • świetne osiągi,
  • wygodne fotele,
  • właściwości jezdne są jednymi z lepszych w klasie kompakt,
  • bogate wyposażenie (w tym światła LED)

Seat Leon ST 1.8 TSI FR: minusy

  • zużycie paliwa odbiegające od obietnic producenta,
  • jakość materiałów wykończeniowych,
  • w porównaniu do 1.4 TSI (140 KM) cena wyższa o 8300 zł
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1798 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
180 KM/5800
Maks. moment obrotowy
250 Nm/1500
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Napęd
przedni
Dług./szer./wys.
454/182/144 cm
Rozstaw osi
264 cm
Masa/ładowność
1335/535 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
587/1470 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Osiągi
Prędkość maksymalna
226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,8 s
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,5/4,9/5,9
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,2/6,8/8,0
Cena
92 000 zł

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas