Porównanie: Honda Civic Tourer, Seat Leon ST

Są synonimami kompaktów o sportowej naturze, a teraz pojawiły się w praktycznych odmianach kombi. Naprzeciw siebie stają najnowsze Honda Civic Tourer i Seat Leon ST.

Porównanie: Honda Civic Tourer, Seat Leon ST
Porównanie: Honda Civic Tourer, Seat Leon STMotor

Samochody klasy kompakt to w Europie największy segment rynku. Decyduje się na nie aż 17% nabywców, z czego 22% wybiera kombi. To wystarczający powód, by Honda po latach powróciła do uniwersalnej odmiany Civica, a Seat zaprezentował pierwsze wcielenie Leona kombi.

Dane i fakty

Co ciekawe, oba auta mają identyczną długość nadwozia (454 cm), ale pod względem wielkości bagażnika, według producentów, dzieli je 37 l i aż 198 l po rozłożeniu kanapy. Na korzyść Hondy.

A jak jest w rzeczywistości? Bagażniki obu aut poddaliśmy pomiarom przy pomocy prostopadłościennych kartonów o rozmiarach 5 x 10 x 20 cm i pojemności 1 litra. Honda, legitymująca się imponującym wynikiem już na papierze (624 l), tylko niewiele rozmija się z deklaracjami producenta. 603 l to rezultat fantastyczny. Z tej liczby 126 l przypada na schowek pod podłogą, w którym zmieści się duża walizka. Jego istnienie nie byłoby jednak możliwe, gdyby nie to, że zbiornik paliwa ulokowano nie za tylną osią, a pod przednimi siedzeniami.

Civic w wyposażeniu ma tylko zestaw naprawczy, umieszczony w podłużnym schowku, w którym japońscy konstruktorzy wygospodarowali również sprytne miejsce na rozkładaną roletę. Seat jest z kolei zaopatrzony w dojazdowe koło zapasowe, a podłogę jego bagażnika można umieścić na jednej z dwóch wysokości - przy wyższej tworzy płaską powierzchnię ze złożonymi oparciami siedzeń.

Civic zapewnia łatwą obsługę radia i klimatyzacji. Niestety, kierownica niektórym osobom może zasłaniać prędkościomierz, a komputer pokładowy jest przekombinowany. Zamiast czujników – tylko kamera cofania. Dobra jakość i dużo przydatnych wnęk.Motor

Niestety, bagażnik Leona okazuje się być mniejszy od deklaracji producenta aż o 137 l, uzyskując w pomiarach 450 l. To sprawia, że do Hondy traci 153 l. Oba modele w swoich "największych schowkach" mają po jednym gniazdku 12V, a Seat - także po dwa haczyki w bocznych ścianach, idealne do przewożenia siatek z zakupami.

Jednak funkcjonalnością tylnej części nadwozia japońskie auto bije konkurenta na głowę. Wystarczy ruch ręki, by oparcie i siedzisko kanapy powędrowały w dół, dzięki czemu powstaje płaska podłoga. To samo siedzisko, dzielone w proporcji 40:60, można postawić do pionu, umożliwiając przewożenie za fotelami np. pralki.

I jeszcze jedno. Próg załadunkowy Civica znajduje się na rekordowo niskiej wysokości 54 cm. W Seacie walizki czy zakupy trzeba podnosić o 12 cm wyżej. Pokrywa bagażnika Hondy otwiera się zaś na wysokość 184 cm, a Leona - 188 cm.

Z tyłu oba samochody mają bardzo podobną, niezłą ilość miejsca na kolana. Kabina Hondy jest nieco (o 2 cm) niższa, przez co wysokie osoby mogą ocierać głową o podsufitkę. Przydałoby się też więcej przestrzeni na stopy. Identyczna szerokość obu modeli (136 cm) sprawia, że w drugim rzędzie najlepiej podróżować we dwoje. Wygodniejszą kanapę ma Civic. Na dodatek jej siedzisko jest o 3 cm dłuższe.

Kierowcy lepiej w Seacie

Książkowe rozplanowanie elementów obsługi, bardzo czytelne zegary i wysoka jakość wykonania. Seryjny zestaw multimedialny jest intuicyjny i wyświetla odległość do przeszkody z opcjonalnych czujników parkowania.Motor

Lepsze warunki dla kierowcy stworzył za to Seat. Ma idealnie rozplanowany, czytelny i funkcjonalny kokpit. Zakres regulacji fotela jest o 3 cm większy niż w Hondzie, a oparcie ustawia się pokrętłem. Przeniesienie lusterek (notabene o pięknym kształcie) na drzwi plus wąskie słupki przednie sprawiają, że Leon zapewnia zaskakująco dobrą widoczność z miejsca kierowcy.

Tego samego nie da się powiedzieć o Civicu. Na domiar złego, ciężko dobrać w nim odpowiednią pozycję do jazdy. Przeszkadzają w tym skokowo ustawiane oparcie i wysoko zabudowane siedzisko. Obsługa komputera pokładowego jest utrudniona.

1.8 kontra 1.4 turbo. 142 kontra 140 KM. Lepszy niemal pod każdym względem jest ten drugi. Silnik Civica ma jedynie szybszą reakcją na dodanie gazu, ale "rozkręca" się wyraźnie dopiero po przekroczeniu 4000 obr./min. Wtedy też zaczyna zbyt donośnie wyć.

Honda Civic Tourer, Seat Leon ST

Honda Civic Tourer, Seat Leon ST

Seryjny zestaw multimedialny jest intuicyjny i wyświetla odległość do przeszkody z opcjonalnych czujników parkowania.Motor
Zamiast czujników – tylko kamera cofania.Motor
Wysokim osobom z przodu brakować może miejsca na nogi i nad głowami.Motor
...podłoga jest niemal płaska, a siedzisko kanapy można postawić do pionu.Motor
Tylne drzwi otwierają się pod kątem prostym...Motor
Civic zapewnia łatwą obsługę radia i klimatyzacji. Niestety, kierownica niektórym osobom może zasłaniać prędkościomierz, a komputer pokładowy jest przekombinowany. Dobra jakość i dużo przydatnych wnęk.Motor
Mniejszy schowek w podłodze ma miejsce na roletę, a większy – pomieści walizkę o wymiarach: 68 x 45 x 27 cm.Motor
Leon oferuje kierowcy bardzo dobre warunki do jazdy. Siedzi się tu nisko, a oparcie ma płynną regulację. Niezłe trzymanie boczne.Motor
W odróżnieniu od Hondy, jest tu wydatny tunel środkowy. Zbliżona do konkurenta ilość miejsca.Motor
Seryjne koło dojazdowe. Podłoga ma dwie różne wysokości.Motor
Książkowe rozplanowanie elementów obsługi, bardzo czytelne zegary i wysoka jakość wykonania.Motor
Dźwignia w bagażniku do rozkładania oparcia.Motor
Niewielka różnica między danymi fabrycznymi (620 l) a pomiarami (603 l).Motor
Duża różnica w wielkości bagażnika między pomiarami (450 l) a danymi producenta (587 l).Motor
Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC Sport, Seat Leon ST 1.4 TSI StyleMotor
Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC Sport, Seat Leon ST 1.4 TSI StyleMotor
Jednobryłowa sylwetka Civica wygląda bardzo nowocześnie. Auto ma seryjne diodowe światła do jazdy dziennej.Motor
Zgrabne i dynamiczne nadwozie Seata. W wersji Style – seryjne LED-owe lampy przednie.Motor
Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC Sport, Seat Leon ST 1.4 TSI StyleMotor
Seat Leon ST 1.4 TSI StyleMotor
Seat Leon ST 1.4 TSI StyleMotor
Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC SportMotor
Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC SportMotor

Dynamiczna jazda Hondą wiąże się z częstym sięganiem do świetnie działającego lewarka zmiany biegów. W Seacie pracuje on z równie dużą precyzją, ale i nieco większym oporem. Hiszpańskie auto żwawo przyspiesza już powyżej 1500 obr./min i rozkłada konkurenta na łopatki pod względem elastyczności na 6. biegu. 1.4 TSI zużywa przy tym o 0,7 l/100 km paliwa mniej niż jednostka Civica - średnio 6,9 l/100 km.

Na sportowo

Na drodze oba auta mają dynamiczną naturę. Honda odznacza się ostrzejszym układem kierowniczym, który pracuje za lekko. Seat na komendy kierowcy reaguje odrobinę wolniej, ale zapewnia bardzo dobre czucie tego, co dzieje się na styku opony-asfalt. W ostrych zakrętach wyróżnia się zaś przyjemną, neutralną charakterystyką. To świetnie jeżdżące auto, które dzięki elektronicznej blokadzie mechanizmu różnicowego XDS nie ma też problemów z przeniesieniem mocy na asfalt.

Te zdarzają się zaś japońskiemu konkurentowi, szczególnie po dodaniu gazu na wyjściu z łuku. Civic potrafi zaskoczyć późną, ale i niespodziewaną podsterownością.

Zawieszenie Hondy pracuje cicho i całkiem łagodnie wybiera pojedyncze niedoskonałości asfaltu. Niestety, na pofałdowanej jezdni komfort jazdy wyraźnie się obniża. Szczególnie przy wyższych prędkościach. Z Seatem jest na odwrót. Spokój wewnątrz burzą np. zapadnięte studzienki, przy pokonywaniu których słychać dudnienie pochodzące z kół. Długie nierówności Leon wybiera już o wiele sprawniej od swojego japońskiego konkurenta.

Honda Civic Tourer, Seat Leon ST - podsumowanie

Sport i transport to domena Seata. Hiszpańskie auto przegrywa z Hondą tylko wielkością bagażnika i funkcjonalnością tylnej części nadwozia, ale w żadnej innej dziedzinie nie pozwala sobie na słabości. Civic jest droższy, mniej wygodny i nie prowadzi się tak pewnie, jak konkurent. To dobre auto, jednak Seat jest świetny!

 
Honda
Seat
Model
Civic Tourer
Leon ST
Wersja
1.8 i-VTEC Sport
1.4 TSI Style
Silnik
benzynowy
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1798 cm3
1395 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
142 KM/6500
140 KM/4500
Maks. moment obrotowy
174 Nm/4300
250 Nm/1500
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
454/177/148 cm
454/182/145 cm
Rozstaw osi
260 cm
264 cm
Średnica zawracania
11,5 m
10,2 m
Masa/ładowność
1280/510 kg
1276/564 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
624/1668 l
587/1470 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
50 l (Pb 95)
Opony
225/45 R17
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
8,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,0 s
8,7 s
Elastyczność 60-100 km/h
8,7 s (4. bieg) →
6,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
16,9 s (6. bieg) →
11,0 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,0 m →
42,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,4 m →
42,3 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,2 dB →
66,7 dB →
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,5
2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,8/5,5/6,4
6,6/4,5/5,3
Teoretyczny zasięg
780 km
940 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,7/6,4/7,6
8,4/5,3/6,9
Rzeczywisty zasięg
660 km
720 km
Cena wersji podstawowej**
81 400 zł
80 900 zł
Cena
86 100 zł
80 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Honda jest droższa i ma wyposażenie bogatsze tylko o kamerę cofania. Lakier metalik występuje w niej bez dopłaty, a na piastach kół spoczywają felgi 17-calowe. Seat nie oferuje kamery cofania i jeździ na 16-calowych kołach. Tyle tylko, że w przeciwieństwie do konkurenta, akurat do niego można dokupić elementy wyposażenia dodatkowego.

Punktacja - segment: auta kompaktowe

Punktacja - segment: auta kompaktoweMotor

Po ostatniej kategorii Seat tylko umocnił się na 1. miejscu. To dużo lepsza oferta.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas