Renault Megane RS 275 Trophy - test

Jeden z najlepszych sportowych hatchbacków w historii, Renault Megane RS, stał się jeszcze lepszy.

RS
RSMotor

Druga generacja Renault Megane RS zadebiutowała w 2009 r. Już wtedy, z 250-konnym silnikiem, samochód ten porozstawiał rywali po kątach. A gdy na rynku pojawiali się nowi konkurenci, Renault przedstawiało coraz szybsze odmiany RS i wciąż utrzymywało się na topie.

We wnętrzu – poza widocznymi kubełkami – testowana wersja wyróżnia się kierownicą wykończoną alcantarą z czerwonymi przeszyciami.Motor
Fotele są znakomite. Choć „trzymają jak imadło”, nie są ciasne. Szkoda, że nie zamontowano ich niżej.Motor
Z tyłu jest dość ciasno – miejsca brakuje zwłaszcza na szerokość...Motor
...trudno też zmieścić stopy pod „kubełki”. Motor
2-litrowy silnik ma niekończącą się chęć do pracy i zużywa zupełnie akceptowalne ilości paliwa.Motor

Dlatego niedawno, gdy na północnej pętli Nurburgringu Seat Leon Cupra odebrał "megance" tytuł najszybszego auta z przednim napędem, Renault kolejny raz wzmocniło swojego hot hatcha i odzyskało ten tytuł.

Z pomocą najlepszych

Nowa odmiana Megane RS nazywa się 275 Trophy (choć tak naprawdę rekordowa wersja to limitowane, odchudzone o ok. 100 kg Trophy-R). Jej silnik wzmocniono do 273 KM. Ale to tylko jedna ze zmian - wcale nie najważniejsza.

O wiele większe znaczenie mają tu elementy dostarczone przez światowej sławy "współpracowników", czyli firmy Akrapovic, Brembo, Michelin, Ohlins, Recaro i Speedline. Każda z nich jest producentem komponentów do aut wyczynowych. I to właśnie dzięki nim testowane Megane RS 275 Trophy jest samochodem jedynym w swoim rodzaju.

Perfekcjonista

Pierwsze, co zwraca uwagę to dźwięk silnika. Tytanowy wydech daje mu rasowe, zachrypnięte brzmienie i basowo dudni przy niskich obrotach. Podczas jazdy każde odpuszczenie gazu kończy się strzałami z wydechu (przy wysokich obrotach silnika to wręcz huk).

Aby zmniejszyć masę auta, częściowo zrezygnowano z wygłuszenia, dzięki czemu kierowca słyszy każdą zmianę biegu (mechaniczne odgłosy pracy przekładni dodają autu niemal wyczynowego charakteru). Sama skrzynia działa bardzo precyzyjnie, a jej drążek ma krótki skok.

Po takim aucie trudno się spodziewać komfortu. I rzeczywiście - opcjonalne regulowane zawieszenie Ohlins nawet w najłagodniejszych ustawieniach jest po prostu twarde. W połączeniu z felgami 19'' (każda o 1 kg lżejsza niż seryjne "osiemnastki") sprawia to, że pasażerowie czują nawet grubsze pasy na jezdni.

Taka jest jednak cena doskonałego prowadzenia. Mała bezwładność nadwozia i opony niewiele różniące się od slicków pozwalają niesamowicie precyzyjnie kierować samochód w kolejne łuki. Megane odrywa przy tym wewnętrzne tylne koło od jezdni, ale nie przeszkadza mu to jechać jak po sznurku. Choć na przód auta przypada aż 65% jego masy, podsterowność jest tu znikoma.

Za wyhamowanie odpowiadają aluminiowe hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu. Efekt ich pracy jest wyśmienity - do zatrzymania się ze 100 km/h wystarcza mniej niż 35 m, a po rozgrzaniu tarcz auto staje po zaledwie 34,2 m!

Dla nielicznych

Wyprodukowano zaledwie ok. 1500 egzemplarzy topowego Megane (testowane to nr 0964), z czego do Polski trafiło jedynie 17 sztuk, a w momencie oddawania tego artykułu do druku 15 z nich już znalazło właścicieli.

"Zwykłe", 265-konne Megane RS kosztuje 106 550 zł, co jest bardzo atrakcyjną kwotą. Wersja Trophy jest jednak o 27 tys. zł droższa. Z jednej strony, w przypadku auta kompaktowego cena 133 500 zł wydaje się bardzo wysoka. Z drugiej - nowa Honda Civic Type-R jest o 11 tysięcy droższa. I choć ostatnio pokonała "megankę" na Nurburgringu, Renault Megane RS 275 Trophy i tak pozostanie jednym z najlepszych samochodów typu hot hatch w historii motoryzacji.

TWORZĄC MEGANE RS TROPHY, RENAULT KORZYSTAŁO Z POMOCY NAJLEPSZYCH

Od lewej: BREMBO odpowiada za hamulce - przednie tarcze mają średnicę 340 mm, z tyłu są nieco mniejsze (290 mm). OHLINS przygotował dla Renault wyczynowe zawieszenie z regulacją sztywności (siły sprężania i odbicia) a z przodu także wysokości. MICHELIN dostarcza "półslicki" zakładane na felgi SPEEDLINE. AKRAPOVIC zapewnia wydech wykonany z tytanu (końcówka z karbonu).

DostawcyMotor

RENAULT MEGANE RS 275 TROPHY: PODSUMOWANIE

Plusy

  • fenomenalne prowadzenie,
  • bardzo dobre osiągi,
  • świetna trakcja dzięki samoblokującemu mechanizmowi różnicowemu przedniej osi,
  • skuteczne hamulce,
  • rasowy dźwięk,
  • ekskluzywny charakter limitowanej serii.

Minusy

  • wysoka cena,
  • kiepski komfort jazdy.

Renault Megane RS, które zawsze było diamentem wśród kompaktów, teraz otrzymało ostateczny szlif.

Renault Megane RS 275 Trophy

Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
Renault Megane RS 275 TrophyMotor
 
Renault Megane RS 275 Trophy
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
273 KM/5500
Maks. moment obrotowy
360 Nm/3000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość
430/185/144 cm
Rozstaw osi
264 cm
Średnica zawracania
11,1 m
Masa/ładowność
1422/387 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
344/991 l
Poj. zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
Opony
235/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
255 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
34,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
69,6 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*
9,8/6,2/7,5
Teoretyczny zasięg
800 km
Dane testowe*
10,6/7,0/8,8
Rzeczywisty zasięg
680 km
Cena
133 500 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 21/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas