Range Rover Sport SDV6 HSE - test

Nowy Range Rover Sport został pozbawiony większości wad poprzednika i bardzo zbliżył się do elitarnego największego Range Rovera.

Z zewnątrz Sport łączy najlepsze cechy Evoque'a i największego Range Rovera.
Z zewnątrz Sport łączy najlepsze cechy Evoque'a i największego Range Rovera.Motor

Kiedy koncern Tata Motors kupował Jaguara i Land Rovera, wielu wieszczyło kryzys brytyjskiej motoryzacji. Wydaje się jednak, że w hinduskich rękach te rdzennie brytyjskie marki przeżywają rozkwit. Pierwsza wprowadziła do sprzedaży fenomenalnego roadstera F-Type, a druga - jedynego w swoim rodzaju Evoque'a oraz nowego Range Rovera, który w świecie SUV-ów kolejny raz podniósł poprzeczkę na poziom niedostępny dla konkurencji.

Częściowo obszyty skórą kokpit jest bardzo elegancki, a przy okazji łatwy w obsłudze. Jest też bardzo porządnie wykończony – nie ma tu miejsca na plastiki udające metal. Jedynym niedopatrzeniem, które może denerwować pasażerów są niewygodnie umieszczone klamki.Motor

Teraz nadszedł czas na następną nowość - drugą generację Range Rovera Sport. I znów trzeba mówić nie o kroku, lecz wręcz o skoku naprzód.

Lepsze geny

Najważniejsze w nowej odsłonie jest odejście od pokrewieństwa z modelem Discovery. Poprzedni Sport korzystał z jego stalowego podwozia, przez co cierpiał na poważną nadwagę. Co prawda nowy model nie przeskoczył od razu do wagi piórkowej i jego masa wciąż przekracza 2 tony, ale dzięki wykorzystaniu aluminiowej konstrukcji większego Range Rovera udało się ją zredukować o ponad 400 kg.

To pierwsze tak dobre połączenie talentu w terenie, sportu i komfortu

I to przy zwiększonych wymiarach zewnętrznych - Sport jest o 6,5 cm dłuższy od poprzednika (rozstaw osi wzrósł o 18 cm) i o ponad 5 cm szerszy. Wysokość pozostała niemal bez zmian, co znacznie poprawiło proporcje nadwozia.

Przy okazji urosło wnętrze - teraz niemal nie odbiega ono przestronnością od większego modelu. Sport dogonił pod tym względem BMW X5 i przegonił Porsche Cayenne. I po raz pierwszy można go kupić z trzema rzędami siedzeń.

Łączy sprzeczności

Kolejnym, nie mniej ważnym, zapożyczeniem od większego "brata" jest aktywne, pneumatyczne zawieszenie.

W połączeniu z kuracją odchudzającą uczyniło ono ze Sporta zupełnie zwinnego, jak na swoje rozmiary, SUV-a. Co prawda na torze nie dogoni X5 czy Cayenne'a, ale poprzednika może nawet zdublować. Zwłaszcza po dokupieniu (za 22,5 tys. zł) pakietu On/Off Road, zawierającego m.in. system Dynamic Response (zapobiega przechyłom w zakrętach) i Torque Vectoring, czyli aktywny rozdział napędu między koła.

Jeszcze większe wrażenie robi komfort jazdy. W tej kwestii konkurenci Sporta nie mają szans. Właściwie tylko duży Range Rover jest w stanie zapewnić jeszcze wyższy komfort resorowania.

Range Rover Sport SDV6 HSE

Range Rover Sport SDV6 HSE (czytaj test)

Podłoże przy drzwiach oświetla lampka z logo Range Rovera.Motor
Osobno regulowane siedzenia i aż 151 cm szerokości – jak w porządnej limuzynie.Motor
Bardzo wygodne fotele zapewniają niezłe podparcie. Elektryczna regulacja – seryjna.Motor
Centralny ekran ma wiele możliwości. Może na przykład pokazywać, które z odbiorników prądu aktualnie zwiększają zużycie paliwa...Motor
...może też pomagać w terenie, podając aktualne wychylenia, skręt kół, pracę blokad dyferencjałów i systemów wspomagających jazdę.Motor
Częściowo obszyty skórą kokpit jest bardzo elegancki, a przy okazji łatwy w obsłudze. Jest też bardzo porządnie wykończony – nie ma tu miejsca na plastiki udające metal. Jedynym niedopatrzeniem, które może denerwować pasażerów są niewygodnie umieszczone klamki.Motor
...co za dbałość o detale!Motor
Szlachetnie wykończony bagażnik mieści 489 l. Jeśli to za mało, można pociągnąć przyczepę o masie 3,5 t.Motor
Z zewnątrz Sport łączy najlepsze cechy Evoque'a i największego Range Rovera.Motor
Wąskie szyby podkreślają dynamiczną linię. Dodatkowo można zamówić dach w kontrastowym kolorze.Motor
Soczewki świateł są opisane jak wysokiej klasy obiektyw...Land Rover

Z klasą w teren

W porównaniu z poprzednikiem znacznie poprawiły sie też umiejętności terenowe. Sporo dało samo zwiększenie standardowego prześwitu z 17 do ponad 21 cm. A to nie wszystko - seryjny system Terrain Response sprawia, że poza asfaltem bez problemu poradzi sobie nawet niedoświadczony kierowca. Wystarczy wybrać odpowiedni tryb, a elektronika zajmie się resztą. Oczywiście zrobi to we współpracy z reduktorem (część pakietu On/Off Road) i regulowanym zawieszeniem, które pozwala zwiększyć prześwit aż do 28 cm. Dzięki temu samochód bez problemu pokona przeszkody wodne o głębokości aż 85 cm.

Ze względu na znaczną masę jedynie grząski teren nie jest dla Sporta odpowiedni.

Jak w limuzynie

Testowany Range Rover to druga z pięciu wersji wyposażeniowych HSE (są jeszcze 3 droższe). A mimo to już seryjne okazuje się właściwie kompletne. Nawet system nawigacji, aktywne zawieszenie czy skórzane, elektrycznie sterowane fotele nie wymagają dopłaty. Zresztą, w aucie za niemal 400 tys. zł można się tego spodziewać.

A mimo to na dodatki można wydać prawie drugie tyle. Wśród dostępnych opcji są np. 4-strefowa klimatyzacja, automatycznie domykane drzwi, ogrzewane i wentylowane siedzenia w obu przednich rzędach czy tuner TV. Możliwość dokupienia takich elementów stawia Sporta w jednym szeregu np. z Mercedesem klasy S.

Range Rover Sport SDV6 HSE

Range Rover Sport SDV6 HSE (czytaj test)

Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor

Range Rover Sport SDV6 HSE - podsumowanie

Nową odsłonę Sporta od poprzedniej właściwie pod każdym względem dzieli przepaść. Dotychczas była to raczej namiastka największego modelu udająca auto o sportowym charakterze. Teraz to raczej usportowiona odmiana dużego Range'a, która wcale bardzo nie odbiega od niej w kwestii komfortu jazdy. Wydaje się zatem, że nie warto dopłacać ponad 100 tys. zł do większego modelu.

Range Rover Sport SDV6 HSE: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • elegancka sylwetka,
  • bardzo dużo miejsca w kabinie,
  • staranne wykończenie,
  • szlachetne materiały

Minusy:

  • niedzisiejszy wygląd menu nawigacji i multimediów

Range Rover Sport SDV6 HSE: układ napędowy

Plusy:

  • bardzo dobre osiągi,
  • szybki "automat",
  • sprawny rozdział napędu,
  • akceptowalne zużycie paliwa,
  • niski poziom hałasu we wnętrzu

Range Rover Sport SDV6 HSE: właściwości jezdne

Plusy:

  • niesamowicie komfortowe zawieszenie,
  • pewne zachowanie na krętej trasie,
  • duże zdolności terenowe,
  • wygodny wybór trybów jazdy w terenie

Range Rover Sport SDV6 HSE: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bardzo bogate wyposażenie seryjne,
  • długa lista wyposażenia dodatkowego,
  • elementy spotykane tylko w najdroższych autach

Minusy:

  • wysoka cena zakupu
Range Rover Sport SDV6 HSEMotor

Pokrętłem [1] wybiera się tryb systemu Terrain Response (automatyczny, trawa/śnieg, błoto/koleiny, piasek, skały). Obok umieszczono włączniki asystenta zjazdu [2] oraz reduktora [3]. Dalej: wyłącznik ESP [4], regulacja prześwitu [5], aktywny tempomat [6] i system start-stop [7].

Aktywne, pneumatyczne zawieszenie

Standardowo prześwit wynosi 21,3 cm, ale zawieszenie można podnieść o 6,5 cm względem standardowego poziomu (np. w terenie), albo obniżyć o 5 cm - dla ułatwienia wysiadania na parkingu.

Minimalny prześwit: 16,3 cm

Minimalny prześwit: 16,3 cmMotor

Maksymalny prześwit: 27,8 cm

Maksymalny prześwit: 27,8 cmMotor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2993 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
292 KM/4000
Maks. moment obrotowy
600 Nm/2000
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
485/207/178 cm
Rozstaw osi
292 cm
Średnica zawracania
12,1 m
Masa/ładowność
2115/886 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
489/1761 l
Poj. zbiornika paliwa
80 l (ON)
Opony
255/55 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,7 dB
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,8
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,7/6,8/7,5
Teoretyczny zasięg
1070 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,0/7,8/8,9
Rzeczywisty zasięg
890 km
Cena wersji podstawowej**
373 900 zł
Cena
399 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas