Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic - test

Waży 2,4 tony, ma wielki silnik V8 i kosztuje krocie. Ale Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE to samochód niebywale uniwersalny.

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic
Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE DynamicMotor

Trudny teren? Nie ma sprawy! Wysoki komfort w podróży? Jak najbardziej! A przy tym więcej sprytu, zadziorności i chęci do szybkiej jazdy niż w klasycznym Range Roverze.

W odróżnieniu od poprzednika, nowy Sport nie jest już oparty na Discovery, tylko garściami czerpie z techniki dłuższego o 15 cm Range'a, korzystającego m.in. z aluminiowego szkieletu. Dzięki temu, z jego masy własnej udało się ściąć ponad 400 kg, choć 2398 kg wersji 4.4 SDV8 HSE to nadal dużo.

Wyśmienite fotele

Jeszcze mocniejsze wrażenie robi jego majestatyczny wygląd, łączący w sobie najlepsze cechy Range Rovera i Evoque'a. Do Sporta się nie wsiada, tylko wspina. Fotele z opcjonalną regulacją w 18 kierunkach, w tym z wysuwanym siedziskiem (całym, a nie tylko podpórką pod uda), są wygodne niczym domowa kanapa. Za kierownicą siedzi się bardziej jak w vanie niż w aucie osobowym, a przed oczami lśni przeogromna maska.

4,4-litrowy silnik V8 ma niedźwiedzią siłę praktycznie przy każdych obrotach

Cały Range jest zresztą wielki, dlatego po ruszeniu z miejsca musi minąć chwila, aby przywyknąć do gabarytów auta. Przyzwyczajenia wymaga także niezbyt intuicyjny i czasem powolny system multimedialny. Na dodatek, na konsoli środkowej zabrakło przycisków, którymi pasażer mógłby wybrać np. następną lub poprzednią piosenkę.

Przepych, ład i porządek. Te rzeczowniki najlepiej opisują wnętrze Range'a. Deska rozdzielcza została w większości pokryta skórą. Bardzo dobre spasowanie.Motor

Moc i dźwięk

Między przednimi kołami Range Rovera pracuje ogromny 8-cylindrowy turbodiesel o mocy 340 KM. Kręci się wprawdzie tylko do 4000/min, ale ma absolutnie wystarczający zakres użytecznych obrotów. Tym bardziej że dostępne zawsze pokłady niutonometrów (aż 700 Nm w zakresie 1750-3000 obr./min) katapultują auto do przodu jak rażone piorunem. 100 km/h Sport jedzie już po 7 s i nawet daleko od tej prędkości przyspiesza tak żwawo, jakby nic sobie nie robił z oporów powietrza.

Pozytywnie zaskakuje zużycie paliwa. W trasie można uzyskać 7,2 l/100 km. Częste ruszanie spod świateł śrubuje wynik do 15,7 l/100 km, ale jak na 2,4-tonowego kolosa i tak jest niezły.

8-stopniowy automat produkcji ZF sprawdza się zarówno podczas spokojnej, jak i dynamicznej jazdy. Bez szarpnięć, bardzo szybko zmienia biegi i sprawnie odpowiada na kickdown. Oprócz trybu D, ma również S, w którym na polecenia kierowcy reaguje jeszcze lepiej, a na dodatek na wyjściu z zakrętu utrzymuje jednostkę napędową na optymalnych obrotach.

Nawet jeśli pomiary wskazują inaczej, Sport zapewnia pierwszorzędny komfort akustyczny. Także przy dużych prędkościach. Główne źródło hałasu stanowi w nim nie powietrze opływające nadwozie, a silnik. I to pięknie brzmiący.

Sztuka kamuflażu

Range robi świetny użytek ze swojego pneumatycznego zawieszenia. Większość pofałdowań jezdni pokonuje gładko, prawie niezauważalnie. O dyskomforcie, i to niewielkim, można mówić wyłącznie na pojedynczych wyrwach w asfalcie. Wtedy okazuje się, że tłumienie potrafi w nim być chwilami dość twarde.

W zakrętach aktywne stabilizatory (Dynamic Response) wyraźnie ograniczają wszelkie ruchy nadwozia, jednak i tak są one nieco większe niż np. w Porsche Cayenne. Ale to właśnie czyni Range'a łatwym do szybkiej jazdy. Tym bardziej że precyzja prowadzenia jest zaskakująco duża, a podwozie z systemem wektorowania momentu obrotowego i aktywną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego - idealnie zbalansowane. Sport zresztą prawie zawsze sprawia wrażenie lżejszego, niż jest w rzeczywistości. Wyjątkiem są nagłe manewry, kiedy dosłownie przez chwilę czuć, jak jego cała masa przelewa się na któreś z zewnętrznych kół tylnych. Hamulce Brembo są całkiem wydajne, ale np. BMW X5 M50d zatrzymuje się na odcinku o 4 m krótszym!

Bardzo drogo

Największą bolączką Range Rovera Sport 4.4 SDV8 HSE jest cena 452 900 zł. To sporo więcej niż BMW wycenia 381-konne X5 M50d (383 500 zł), a Porsche - 382-konne Cayenne S Diesel (410 900 zł). Tyle tylko, że nie da się ich określić mianem "jeden do wszystkiego". A Range'a - jak najbardziej!

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic (czytaj test)

Centrum zarządzania charakterystyką auta.Motor
Range Rover Sport na drodze potrafi znakomicie tuszować masę niemal 2,4 tony.Motor
Ma 485 cm długości, 178 cm wysokości i wygląda zgrabnie. Obręcze – o średnicy 21 cali.Motor
Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE DynamicMotor
Ogromne, utrzymujące ciało w zakrętach i fantastycznie wygodne fotele.Motor
Seryjnie – tylko nawiew na tył. Ogrzewane siedzenia to płatna opcja.Motor
Jest tu o 8 cm szerzej niż w Porsche Cayenne. Wystarczająco dużo miejsca na kolana.Motor
Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE DynamicMotor
Standardowy prześwit wynosi 21,3 cm. Można go zmniejszyć do 16,3 cm lub zwiększyć do wysokości 27,8 cm!Motor
Opcjonalny „Tryb dynamiczny” jest najlepszy do szybkiej jazdy po drogach asfaltowych.Motor
Przepych, ład i porządek. Te przymiotniki najlepiej opisują wnętrze Range'a. Deska rozdzielcza została w większości pokryta skórą. Bardzo dobre spasowanie.Motor
Bagażnik ma pojemność 489-1761 l. Jest bardzo długi, stąd utrudnione sięganie w głąb.Motor
W bagażniku Range'a mieści się pełnowymiarowe koło zapasowe. To opcja w wersji 5-miejscowej.Motor
W każdym programie Terrain Response wpływa na zawieszenie, przekładnię i trakcję.Motor
Ogrzewanie foteli ustawia się za pomocą odpowiedniego ekranu systemu multimedialnego.Motor
Rozdział powietrza w kabinie obsługuje się głównie poprzez centralny ekran dotykowy.Motor

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic - podsumowanie

Range Rover Sport stanowi najlepsze połączenie właściwości jezdnych na asfalcie ze zdolnościami terenowymi. Choć odmiana 4.4 SDV8 do 100 km/h jest tylko minimalnie szybsza niż SDV6, doceni ją każdy, kto często podróżuje z wysokimi prędkościami lub z przyczepą (dopuszczalna masa 3,5 t). To świetnie wykonany i bardzo dobrze wyposażony samochód. Gdyby jeszcze nie był taki drogi...

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • znakomite wykończenie,
  • szlachetne materiały,
  • łatwa obsługa,
  • niespotykany komfort akustyczny

Minusy:

  • system multimedialny nie przystoi do klasy auta,
  • przeciętna przestrzeń z tyłu

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic: układ napędowy

Plusy:

  • wysoka kultura pracy silnika,
  • bardzo dobre osiągi,
  • świetna reakcja na gaz,
  • przyjemne brzmienie,
  • fantastyczna przekładnia

Minusy:

  • duże zużycie paliwa w ruchu miejskim

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic: właściwości jezdne

Plusy:

  • niezwykle komfortowe zawieszenie,
  • pewne prowadzenie,
  • precyzyjny układ kierowniczy,
  • świetnie właściwości terenowe

Minusy:

  • przeciętne hamulce

Range Rover Sport 4.4 SDV8 HSE Dynamic: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bardzo bogate wyposażenie seryjne,
  • mnogość płatnych opcji,
  • bezpłatne rozszerzenie gwarancji do 5 lat z limitem do 150 tys. km

Minusy:

  • wysoka cena zakupu,
  • drogie dodatki
 
Range Rover Sport
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
4367 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
340 KM/3500
Maks. moment obrotowy
700 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
485/193/178 cm
Rozstaw osi
292 cm
Średnica zawracania
12,1 m
Masa/ładowność
2398/802 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
489/1761 l
Poj. zbiornika paliwa
105 l (ON)
Opony
275/45 R21
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,0 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
16,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,4 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,1 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,1 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,8
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,5/7,6/8,7
Teoretyczny zasięg
1210 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
15,7/7,2/11,5
Rzeczywisty zasięg
910 km
Cena wersji podstawowej**
452 900 zł
Cena
452 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas