Porównanie: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok
Pick-upy to klasa, w której Volkswagen musiał kopiować i uczyć się od innych. Czy Amarok jest na tyle dopracowany, że może zagrozić pozycji Toyoty Hilux?
Gdy Toyota w 1968 roku rozpoczynała produkcję swojego pick-upa Hilux, niemiecki koncern tkwił jeszcze w erze archaicznego Garbusa. W latach 90. XX w. VW oferował Taro, które był niczym innym, jak Hiluxem ze zmienionym znaczkiem. Jednak potem Niemcy postanowili stworzyć własnego pick-upa, lepszego niż wszystkie inne. Czy rzeczywiście Amarok jest doskonalszym produktem niż Hilux?
VW podchodzi ambitnie
VW stworzył dwie wersje napędu 4Motion do Amaroka: stały z centralnym dyferencjałem Torsen oraz dołączany na życzenie z reduktorem. Testowany egzemplarz miał tę pierwszą, szosową wersję napędu, jednak doposażoną w blokadę tylnego mostu. Zaledwie dwulitrowej pojemności diesel 2.0 BiTDI z bardzo stromą krzywą momentu obrotowego i brak reduktora istotnie ograniczają zdolności terenowe tego auta.
Bez problemu można nim przejechać kiepską drogą, jednak zapuszczanie się w błoto lub strome podjazdy - to nie dla niego. Podwójnie doładowany diesel ma wystarczającą moc i akceptowalny apetyt na paliwo. Jednak krótka skala obrotów użytecznych sprawia, że do lewarka trzeba sięgać często i choćby z tego względu warto wybrać automatyczną skrzynię 8-biegową (dopłata 9910 zł). Amarok dobrze się prowadzi i jak na pick-upa jest wyjątkowo stabilny przy podróżowaniu z wyższymi prędkościami.
Spoczęli na laurach?
Przy nowocześnie wyglądającym Amaroku Hilux mógłby się wydawać autem zostającym nieco z tyłu. Ale to tylko pozory. Klasyczny napęd z ręcznie dołączanym przodem jest prosty, niezniszczalny i bezwzględnie skuteczny w terenie. Każdy Hilux 4x4 ma reduktor. To, co sprawdza się w terenie, na szosie - szczególnie śliskiej - wypada już jednak gorzej. Zimą Hiluxem trzeba bardzo uważać, bo wysoki środek ciężkości i tylny napęd (na asfalcie nie można włączać tu 4x4) stanowią groźną mieszankę.
Wnętrze Hiluxa, choć z wyglądu leciwe, nie daje zbyt wielu powodów do narzekań. Jest węższe niż w Amaroku, ale opcjonalne skórzane fotele okazują się wygodniejsze i bardziej praktyczne. W przypadku wariantów zabudowy należy za to ogłosić remis - w obu modelach można w tę część zainwestować spokojnie po kilkanaście tysięcy złotych. Wymiary bagażników różnią się między sobą wręcz symbolicznie.
Czy w takim razie da się wskazać zwycięzcę? Tak, o ile z góry założymy przeznaczenie auta. Jeżeli ma jeździć po asfalcie - wybierzmy oszczędniejszego Amaroka. Gdyby miało to być auto dla leśnika albo geodety - zdecydowanie polecamy Hiluxa.
Toyota Hilux, Volkswagen Amarok
Porównanie: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok (czytaj test)
Toyota Hilux, Volkswagen Amarok - podsumowanie
To dwa najlepsze pick-upy na naszym rynku. Atutami Amaroka są nieco niższe zużycie paliwa, lepsza stabilność na szosie i większa ładowność. Jednak Toyocie Hilux też nie brakuje mocnych stron. Jest znacznie bardziej sprawna w terenie, a przez lata udowodniła swoją niezwykłą wytrzymałość.
Toyota | Volkswagen | |
---|---|---|
Model | Hilux | Amarok |
Wersja | 3.0 D-4D 171 KM SR5 A/T 4x4 | 2.0 BiTDI 180 KM Dark Label 4MOTION |
Silnik | turbodiesel | diesel biturbo |
Pojemność skokowa | 2982 cm3 | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 171 KM/3600 | 180 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 343 Nm/1400 | 400 Nm/1500 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./5-biegowa | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./bębnowe | tarcz. went./bębnowe |
Długość/szerokość/wysokość | 526/184/185 cm | 518/195/183 cm |
Rozstaw osi | 309 cm | 310 cm |
Średnica zawracania | 12,2 m | 13,0 m |
Masa/ładowność | 2001/729 kg | 1978/842 kg |
Maksymalna masa przyczepy | 2800 kg | 3000 kg |
Poj. zbiornika paliwa | 80 l (ON) | 80 l (ON) |
Opony | 255/70 R15 | 205/70 R16 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 170 km/h | 181 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 10,9 s |
Dane testowe | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s → | 11,4 s → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 41,3 m → | 39,8 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 41,4 m → | 39,6 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 68,8 dB ↓ | 67,0 dB → |
Zużycie paliwa | ||
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,5/6,7/7,7 | 9,7/7,0/7,9 |
Teoretyczny zasięg | 1040 km | 1010 km |
Średnie zużycie testowe (w l/100 km) | 9,5 | 9,2 |
Rzeczywisty zasięg | 840 km | 870 km |
Cena wersji podstawowej* | 141 900 zł | 128 920 zł |
Cena | 146 900 zł | 151 290 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *z tym samym silnikiem |
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała