Porównanie: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok

Pick-upy to klasa, w której Volkswagen musiał kopiować i uczyć się od innych. Czy Amarok jest na tyle dopracowany, że może zagrozić pozycji Toyoty Hilux?

Porównanie: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok
Porównanie: Toyota Hilux, Volkswagen AmarokMotor

Gdy Toyota w 1968 roku rozpoczynała produkcję swojego pick-upa Hilux, niemiecki koncern tkwił jeszcze w erze archaicznego Garbusa. W latach 90. XX w. VW oferował Taro, które był niczym innym, jak Hiluxem ze zmienionym znaczkiem. Jednak potem Niemcy postanowili stworzyć własnego pick-upa, lepszego niż wszystkie inne. Czy rzeczywiście Amarok jest doskonalszym produktem niż Hilux?

deska rozdzielcza może nie zachwyca, ale jest ergonomiczna i wykonana solidnie. Fabryczną nawigację można sobie darować – jest zbyt droga, jak na to, co oferuje. Jej plus to wbudowana kamera cofania.Motor
deska Amaroka wygląda może nowocześniej niż u konkurenta, ale przy bliższym kontakcie sporo traci (jest twarda). Widoczny na zdjęciu radioodtwarzacz z nawigacją wymaga dopłaty aż 9700 zł.Motor

VW podchodzi ambitnie

VW stworzył dwie wersje napędu 4Motion do Amaroka: stały z centralnym dyferencjałem Torsen oraz dołączany na życzenie z reduktorem. Testowany egzemplarz miał tę pierwszą, szosową wersję napędu, jednak doposażoną w blokadę tylnego mostu. Zaledwie dwulitrowej pojemności diesel 2.0 BiTDI z bardzo stromą krzywą momentu obrotowego i brak reduktora istotnie ograniczają zdolności terenowe tego auta.

Bez problemu można nim przejechać kiepską drogą, jednak zapuszczanie się w błoto lub strome podjazdy - to nie dla niego. Podwójnie doładowany diesel ma wystarczającą moc i akceptowalny apetyt na paliwo. Jednak krótka skala obrotów użytecznych sprawia, że do lewarka trzeba sięgać często i choćby z tego względu warto wybrać automatyczną skrzynię 8-biegową (dopłata 9910 zł). Amarok dobrze się prowadzi i jak na pick-upa jest wyjątkowo stabilny przy podróżowaniu z wyższymi prędkościami.

Spoczęli na laurach?

Przy nowocześnie wyglądającym Amaroku Hilux mógłby się wydawać autem zostającym nieco z tyłu. Ale to tylko pozory. Klasyczny napęd z ręcznie dołączanym przodem jest prosty, niezniszczalny i bezwzględnie skuteczny w terenie. Każdy Hilux 4x4 ma reduktor. To, co sprawdza się w terenie, na szosie - szczególnie śliskiej - wypada już jednak gorzej. Zimą Hiluxem trzeba bardzo uważać, bo wysoki środek ciężkości i tylny napęd (na asfalcie nie można włączać tu 4x4) stanowią groźną mieszankę.

Wnętrze Hiluxa, choć z wyglądu leciwe, nie daje zbyt wielu powodów do narzekań. Jest węższe niż w Amaroku, ale opcjonalne skórzane fotele okazują się wygodniejsze i bardziej praktyczne. W przypadku wariantów zabudowy należy za to ogłosić remis - w obu modelach można w tę część zainwestować spokojnie po kilkanaście tysięcy złotych. Wymiary bagażników różnią się między sobą wręcz symbolicznie.

Czy w takim razie da się wskazać zwycięzcę? Tak, o ile z góry założymy przeznaczenie auta. Jeżeli ma jeździć po asfalcie - wybierzmy oszczędniejszego Amaroka. Gdyby miało to być auto dla leśnika albo geodety - zdecydowanie polecamy Hiluxa.

Toyota Hilux, Volkswagen Amarok

Porównanie: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok (czytaj test)

Skórzane fotele (7055 zł) są praktyczne - łatwo wyczyścić je z błota.Motor
Zaletą w terenie jest reduktor (mała dźwignia). Wadą na szosie – brak centralnego dyferencjału.Motor
Toyota Hilux 3.0 D-4D 171 KM SR5 A/T 4x4: deska rozdzielcza może nie zachwyca, ale jest ergonomiczna i wykonana solidnie. Fabryczną nawigację można sobie darować – jest zbyt droga, jak na to, co oferuje. Jej plus to wbudowana kamera cofania.Motor
Wadą auta jest niska ładowność. 702 kg oznacza, że przy 5 pasażerach na ładunek zostaje tylko 400 kg.Motor
Fotele są wyraźnie twardsze niż w Hiluxie, ale lepiej podpierają na boki.Motor
Trzeci klawisz od góry pozwala blokować tylny „dyfer” (2770 zł), czwarty – włącza „terenowy” ABS.Motor
Przestrzeń ładunkowa ma podobną wielkość jak u konkurenta. Ładowność Amaroka jest o 140 kg wyższa.Motor
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM Dark Label 4MOTION: deska Amaroka wygląda może nowocześniej niż u konkurenta, ale przy bliższym kontakcie sporo traci (jest twarda). Widoczny na zdjęciu radioodtwarzacz z nawigacją wymaga dopłaty aż 9700 zł.Motor
Dołączany napęd 4x4 Toyoty lepiej sprawdza się w terenie, a z kolei Amarok ma przewagę na szosie dzięki centralnemu dyferencjałowi.Motor
Toyota Hilux 3.0 D-4D 171 KM SR5 A/T 4x4, Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM Dark Label 4MOTIONMotor
Toyota Hilux 3.0 D-4D 171 KM SR5 A/T 4x4, Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM Dark Label 4MOTIONMotor

Toyota Hilux, Volkswagen Amarok - podsumowanie

To dwa najlepsze pick-upy na naszym rynku. Atutami Amaroka są nieco niższe zużycie paliwa, lepsza stabilność na szosie i większa ładowność. Jednak Toyocie Hilux też nie brakuje mocnych stron. Jest znacznie bardziej sprawna w terenie, a przez lata udowodniła swoją niezwykłą wytrzymałość.

 
Toyota
Volkswagen
Model
Hilux
Amarok
Wersja
3.0 D-4D 171 KM SR5 A/T 4x4
2.0 BiTDI 180 KM Dark Label 4MOTION
Silnik
turbodiesel
diesel biturbo
Pojemność skokowa
2982 cm3
1968 cm3
Moc maksymalna
171 KM/3600
180 KM/4000
Maks. moment obrotowy
343 Nm/1400
400 Nm/1500
Napęd
4x4
4x4
Skrzynia biegów
aut./5-biegowa
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./bębnowe
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
526/184/185 cm
518/195/183 cm
Rozstaw osi
309 cm
310 cm
Średnica zawracania
12,2 m
13,0 m
Masa/ładowność
2001/729 kg
1978/842 kg
Maksymalna masa przyczepy
2800 kg
3000 kg
Poj. zbiornika paliwa
80 l (ON)
80 l (ON)
Opony
255/70 R15
205/70 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
170 km/h
181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,0 s
10,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s →
11,4 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
41,3 m →
39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,4 m →
39,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,8 dB
67,0 dB →
Zużycie paliwa 
Dane producenta
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,5/6,7/7,7
9,7/7,0/7,9
Teoretyczny zasięg
1040 km
1010 km
Średnie zużycie testowe (w l/100 km)
9,5
9,2
Rzeczywisty zasięg
840 km
870 km
Cena wersji podstawowej*
141 900 zł
128 920 zł
Cena
146 900 zł
151 290 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*z tym samym silnikiem
Porównanie: Toyota Hilux, Volkswagen AmarokMotor

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas