Porównanie: Seat Leon ST, Skoda Octavia Combi

Ten sam koncern, wspólna płyta podłogowa, identyczny silnik i skrzynia biegów. A mimo to te dwa kompaktowe kombi zaskakująco bardzo się różnią.

Porównanie: Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184
Porównanie: Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor

Seat Leon ST i Skoda Octavia Combi są kompaktowymi modelami z jednego koncernu. Nie dziwi zatem, że mają ze sobą wiele wspólnego - w testowanych, usportowionych odmianach mają nawet takie same silniki i skrzynie biegów.

A jednak oba "kombiaki" zaskakująco mocno się różnią. I to nie tylko wyglądem nadwozia, które lepiej oddaje dynamiczny charakter Leona (Skoda jest bardziej niepozorna).

Mistrza nie pokonasz

Octavia to mistrz przestronności, w tej kwestii pokonuje wiele aut klasy średniej. Ma też rekordowo wielki bagażnik. Nic zatem dziwnego, że Seat wypada tu nieco gorzej - ma nieznacznie niższą kabinę, a jadący z tyłu znajdą w nim o 4 cm mniej miejsca na nogi. Bagażnik Leona mieści o 23 l mniej, a po złożeniu kanapy różnica rośnie do 270 l. Nie znaczy to, że w Seacie brakuje przestrzeni - auto jest pod tym względem w ścisłej czołówce segmentu, po prostu Skoda wypada lepiej.

Także w kwestii jakości wykończenia i możliwości doposażenia wnętrza górą jest Octavia.

W Seacie uwagę zwracają wskaźniki ze wskazówkami „startującymi” z dołu. Dobrze, że ekran nawigacji umieszczono wysoko. Szkoda, że nie może on mieć większej przekątnej niż widoczne na zdjęciu 5''.Motor
W Octavii znajdziemy więcej miękkich tworzyw niż w Leonie. Lepiej wypada też jej wyposażenie – tylko tu można wybrać nawigację z mniejszym (5,8'') lub większym, 8-calowym ekranem (fot.).Motor

Zwinny jak Leon

Podczas jazdy na prowadzenie wysuwa się Seat. Już poprzedni Leon imponował zwinnością, nowy nie stracił tego charakteru. Hiszpańskie kombi chętnie reaguje na każdy ruch kierownicy, zmieniając kierunek jazdy niemal jak gokart.

Oba auta prowadzą się bardzo pewnie i - mimo ciężkich silników z przodu - nie cierpią na zbyt dużą podsterowność. Mimo że zawieszenie Seata zdaje się nieco mniej sztywne niż to w Skodzie, to Leon pewniej pokonuje zakręty. A przy tym lepiej radzi sobie z filtrowaniem nierówności nawierzchni, a na bardzo dziurawych drogach zachowuje się mniej nerwowo niż Octavia.

Skoda ma za to lepsze hamulce. Większe przednie tarcze pozwalają jej zatrzymać się ze 100 km/h już po 35,5 m (a po ich rozgrzaniu - nawet bliżej). Seat potrzebuje o kilkadziesiąt centymetrów więcej.

To samo serce

Oba auta 184-konny silnik 2.0 TDI i skrzynię DSG. Zestaw ten spisuje się znakomicie. Leon o 0,3 s szybciej osiąga prędkość 100 km/h, nieco lepiej wypada też w kwestii elastyczności. Jednak wyniki Skody też trudno uznać za kiepskie - obaj rywale są bardzo szybcy.

A przy tym oszczędni. Kiedy nie wykorzystuje się pełni jego możliwości, silnik Skody na każde 100 km zużywa w mieście 8,5 l ON, a w trasie wystarcza mu 5 litrów. Seat ma jeszcze mniejszy apetyt.

Dwusprzęgłowe skrzynie są bardzo szybkie, ale zdarza im się zachowywać, jakby wiedziały lepiej od kierowcy, który bieg wrzucić. Niestety, nie zawsze wiedzą lepiej i zdarza im się za bardzo zredukować albo zmienić bieg na wyższy w połowie zakrętu.

W cenie klasy średniej

Jak na kompakty, oba samochody są drogie - za Seata trzeba zapłacić niemal 115 tys. zł, za Skodę prawie 119 tysięcy.

Owszem, są duże, szybkie i bogato wyposażone, jednak za podobną kwotę można już kupić np. 240-konnego Forda Mondeo kombi, czyli jeszcze większy i mocniejszy model zaliczany do klasy średniej.

Seat Leon ST, Skoda Octavia Combi

Porównanie: Seat Leon ST, Skoda Octavia Combi (czytaj test)

Tu dopłata za większe koła jest jeszcze mniejsza. Felgi 18'' kosztują tylko 800 zł.Motor
W Seacie za „osiemnastki” o efektownym wzorze trzeba dopłacić rozsądne 1804 zł.Motor
Fotele nie wyglądają na sportowe, ale świetnie podpierają w zakrętach.Motor
W Seacie uwagę zwracają wskaźniki ze wskazówkami „startującymi” z dołu. Dobrze, że ekran nawigacji umieszczono wysoko. Szkoda, że nie może on mieć większej przekątnej niż widoczne na zdjęciu 5''.Motor
Podłogę bagażnika Leona można ustawić na dwóch poziomach. Daje to płaską powierzchnię po złożeniu kanapy.Motor
Fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są jeszcze lepsze niż te w Leonie.Motor
W Octavii znajdziemy więcej miękkich tworzyw niż w Leonie. Lepiej wypada też jej wyposażenie – tylko tu można wybrać nawigację z mniejszym (5,8'') lub większym, 8-calowym ekranem (fot.).Motor
W Skodzie część podłogi można postawić w pionie, dzieląc tym samym bagażnik na dwie duże części.Motor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor

Seat Leon ST, Skoda Octavia Combi - podsumowanie

Choć można by się spodziewać, że te auta różnią się tylko wyglądem nadwozi, Skoda okazuje się większa i ma ciekawsze wyposażenie, podczas gdy zwinniejszy Seat bardziej spodoba się miłośnikom dynamicznej jazdy. Wybór zależy wyłącznie od oczekiwań.

Seat Leon ST, Skoda Octavia Combi

Porównanie: Seat Leon ST, Skoda Octavia Combi (czytaj test)

Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FRMotor
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor
 
Seat
Skoda
Model
Leon ST
Octavia Combi
Wersja
2.0 TDI 184 FR
RS 2.0 TDI 184
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
1968 cm3
Moc maksymalna
184 KM/3500
184 KM/3500
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1750
380 Nm/1750
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
454/182/144 cm
469/181/145 cm
Rozstaw osi
263 cm
268 cm
Średnica zawracania
10,2 m
10,5 m
Masa/ładowność
1360/630 kg
1432/566 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
587/1470 l
610/1740 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
50 l (ON)
Opony
225/45 R17
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
226 km/h
228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,8 s
8,3 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,9 s
8,2 s
Elastyczność 60-100 km/h*
4,2 s
4,3 s
Elastyczność 80-120 km/h*
5,3 s
5,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,1 m →
35,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,9 m
35,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,6 dB →
65,7 dB →
Liczba obrotów kierownicą
2,2
2,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,7/4,1/4,7
6,0/4,4/5,1
Teoretyczny zasięg
1060 km
980 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,2/4,7/6,4
8,5/5,0/6,8
Rzeczywisty zasięg
780 km
740 km
Cena wersji podstawowej**
102 400 zł
110 700 zł
Cena
114 600 zł
118 700 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*minimalny czas rozpędzania się (kickdown);
**z tym samym silnikiem
Porównanie: Seat Leon ST 2.0 TDI 184 FR, Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 184Motor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas