Porównanie: Peugeot 308, Volkswagen Golf

Starcie na szczycie, nie tylko klasy kompakt. Oto dwa najbardziej utytułowane europejskie auta roku 2013 i 2014. Volkswagen Golf kontra Peugeot 308.

Porównanie: Peugeot 308, Volkswagen Golf
Porównanie: Peugeot 308, Volkswagen GolfMotor

Tego pojedynku nie sposób uniknąć. Dwaj ostatni zdobywcy tytułów "Samochód roku" nie tylko zabiegają o tego samego klienta, ale zostali oparci o platformy modułowe, napędzani są benzynowymi silnikami opracowanymi według zasad downsizingu oraz mają praktycznie identyczne wymiary. To, co do tej pory było nie do pomyślenia, wraz z premierą nowego 308 stało się faktem. Francuskie auto rysunkiem swojego nadwozia przypomina... Golfa!

Nowe kontra klasyczne

Wnętrze to już jednak zupełnie inna bajka. Można się sprzeczać o to, czy awangardowy i-Cockpit Peugeota jest dobrym rozwiązaniem. Wymusza wprawdzie umieszczenie małej kierownicy niżej niż w innych autach, ale po kilku dniach jazd można go polubić. Także jakość wykończenia i materiałów sprawiają bardzo pozytywne wrażenie. Szkoda tylko, że cień na nich kładą zacinające się przyciski masażu foteli.

Mimo starań Francuzów, wyższą dbałość o szczegóły widać jednak w Golfie. To detale, ale przyciski pracują z większą dokładnością, a kieszenie wszystkich drzwi zostały wyłożone tkaniną. Klasyczna deska rozdzielcza z trzema pokrętłami automatycznej klimatyzacji okazuje się też łatwiejsza w obsłudze, choć kierownica została przeładowana przyciskami.

Porównanie: Peugeot 308, Volkswagen GolfMotor
Porównanie: Peugeot 308, Volkswagen GolfMotor
jakość łączy się tu z atrakcyjnym wyglądem. Niewielka kierownica.Motor
deska rozdzielcza – klasyczna w formie i świetnie wykonana. Obsługa jest łatwa, ale kierownica przeładowana przyciskami.Motor

308 wiele funkcji skupia w systemie multimedialnym. Nie można mu odmówić estetycznej grafiki i przejrzystości, ale powierzenie dotykowemu ekranowi obsługi klimatyzacji to rozwiązanie absorbujące uwagę i nie do końca trafione. Co gorsza, podczas jednej trasy system dwa razy się "zresetował". Plus jest taki, że po uruchomieniu odtwarzał muzykę z tego samego miejsca, co wcześniej.

Dużo i przeciętnie

Oba modele z przodu oferują praktycznie taką samą ilość miejsca i mają wygodne fotele. Te w Peugeocie są miększe, a w VW - bardziej sprężyste i niżej osadzone. Niezależnie od tego, większość kierowców będzie w stanie bez problemu znaleźć w nich wygodną pozycję do jazdy.

Pasażerowie drugiego rzędu łatwiej pomieszczą się za prowadzącym niemieckie auto. Dlaczego? Bo na swoje kolana znajdą o 3 cm, a nad głowami o 4 cm więcej przestrzeni niż w 308. To ta różnica sprawiająca, że Golf ma jedną z większych kabin w klasie kompakt, a konkurent - tylko przeciętną.

Pod względem rozmiaru bagażników to już ta sama liga, aczkolwiek ze wskazaniem na Peugeota. 398 l pojemności oznacza, że o 18 l przebija on VW. Ale ten ostatni odpłaca mu się o 6 cm niżej osadzonym progiem załadunkowym (64 cm) i seryjną podwójną podłogą.

Szybszy słabszy

Teoretycznie większość argumentów jest po stronie Peugeota. Jego 1,6-litrowy silnik wytwarza moc o 16 KM wyższą od rywala (156 zamiast 140 KM), jednak mimo to, 308 w konkurencjach dynamicznych ogląda jego plecy.

Golf do 100 km/h jest tylko niewiele szybszy (8,3 wobec 8,7 s), tyle że praktycznie na każdym kroku wykazuje więcej chęci do działania. Jego silnik przede wszystkim lepiej rozwija moc, choć w okolicach czerwonego pola bardziej hałasuje. Jednostka napędowa Peugeota została znakomicie wyciszona, niestety z mniejszą chęcią wchodzi na obroty i ma gorszą elastyczność. Szczególnie na 6. biegu, na którym od 80 do 120 km/h rozpędza auto o 4,3 s wolniej (15,6 s) niż konkurent, co wynika z długiego przełożenia "szóstki".

Zresztą lewarek zmiany biegów testowanego 308 o przebiegu ponad 16 tys. km pracował za luźno, za mało precyzyjnie, a kolejne biegi znajdowały się zbyt daleko od siebie. Przekładnia Golfa jest zdecydowanie lepsza.

Numer popisowy

Podczas jazdy oboma autami na pierwszy plan wysuwa się łatwość, z jaką dają się kontrolować. Zawdzięczają to niewielkiej masie, wynikającej z zastosowania nowoczesnych platform, i dopracowanym układom kierowniczym. Dzięki nim, z jednej strony łatwo wyczuć granicę przyczepności, a z drugiej ma się to poczucie lekkości. Zarówno Peugeot, jak i Golf chętnie i szybko reagują na polecenia kierowcy, ale to niemieckie auto wysyła więcej sygnałów z układu jezdnego.

Peugeot 308 to udane auto, ale to VW Golf jeździ lepiej, nie pozwalając sobie na żadne wpadki

Golf świetnie łączy też pewność prowadzenia z wysokim komfortem i przyjemnością z jazdy. W 308 zapędy kierowcy skutecznie hamuje ESP, dające się "uśpić" jedynie do ok. 50 km/h. Najbardziej jednak przeszkadza w nim tendencja do przestawiania tylnej osi w łukach, nawet z dala od granicy przyczepności. Nie jest duża, jednak w nowoczesnym aucie nie powinna mieć absolutnie miejsca. Peugeot, zaopatrzony w obręcze 18-calowe, na pojedynczych nierównościach wpada w delikatne drgania, na co VW sobie nie pozwala.

Pojedynek roku rozstrzyga na swoją korzyść "Samochód roku 2013". Górą wyjątkowo dopracowany Golf.

Peugeot 308, Volkswagen Golf

Porównanie: Peugeot 308, Volkswagen Golf (czytaj test)

Aby zmienić stację radiową, wystarczy tylko wybrać menu przyciskiem z boku ekranu.Motor
Lusterko na drzwiach nie ogranicza tak bardzo widoczności.Motor
Kieszenie w drzwiach wyłożono tkaniną, co zapobiega hałasowaniu umieszczonych w nich przedmiotów.Motor
W bagażniku: gniazdko 12V i wieszak, np. na torby.Motor
Spore pokrętła automatycznej klimatyzacji działają z dużą dokładnością i są łatwe w obsłudze.Motor
Kieszenie są nawet bardziej obszerne niż w VW, ale bez tkaniny.Motor
Gniazdko 12V, umieszczone z lewej strony tylnej półki, „obsługuje” kanapę i bagażnik.Motor
Radio i inne media dostępne są w tym samym menu. Aby wybrać np. konkretną...Motor
Klimatyzację w 308 obsługuje się za pomocą ekranu dotykowego.Motor
Z tyłu Golf wyróżnia się większą przestrzenią na kolana i na głowy pasażerów. Plus za nawiewy klimatyzacji.Motor
Fotele VW są bardziej sprężyste niż w 308 i lepiej sprawdzają się przy szybkiej jeździe.Motor
Bagażnik o pojemności 380- -1270 l oferuje dwa ustawienia wysokości podłogi.Motor
Peugeot 308 1.6 THP 155 Allure, Volkswagen Golf 1.4 TSI HighlineMotor
Peugeot 308 1.6 THP 155 Allure, Volkswagen Golf 1.4 TSI HighlineMotor
Opcjonalne skórzane fotele 308 z funkcją masażu są wygodne, ale regulowany zagłówek ciężko się przesuwa.Motor
Brakuje nawiewów na kanapę, a ilość miejsca na nogi jest ograniczona.Motor
Bagażnik jest duży (398-1206 l). Po złożeniu oparć nie powstaje jednak płaska powierzchnia.Motor
Osobny joystick aktywnego tempomatu. Wygodny.Motor
...stację radiową, należy przejść przez kilka ekranów. To zawiłe.Motor
Słupek dachowy tworzy z lusterkiem sporą „martwą strefę”.Motor
Jakość łączy się tu z atrakcyjnym wyglądem. Niewielka kierownica.Motor
Deska rozdzielcza – klasyczna w formie i świetnie wykonana. Obsługa jest łatwa, ale kierownica przeładowana przyciskami.Motor
Pod względem wymiarów są identyczne. Niższa szyba tylna ogranicza widoczność w lusterku wstecznym Peugeota.Motor

Peugeot 308, Volkswagen Golf - podsumowanie

VW Golf pozostaje królem klasy kompakt. Z silnikiem 1.4 TSI jest bardziej dynamiczny, oszczędniejszy, wygodniejszy i jeździ po prostu lepiej niż konkurent. Peugeot, pomimo starań, odstaje od rywala. Odmiany 1.6 THP nie można już zamawiać, ale Francuzi taki model mają jeszcze w swojej ofercie.

Dane techniczne

 
Peugeot
Volkswagen
Model
308
Golf
Wersja
1.6 THP 155 Allure
1.4 TSI Highline
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1598 cm3
1395 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
156 KM/6000
140 KM/4500
Maks. moment obrotowy
240 Nm/1400
250 Nm/1500
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
425/180/146 cm
426/179/145 cm
Rozstaw osi
262 cm
264 cm
Średnica zawracania
10,4 m
10,9 m
Masa/ładowność
1300/470 kg
1270/587 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
398/1206 l
380/1270 l
Poj. zbiornika paliwa
53 l (Pb 95)
50 l (Pb 95)
Opony
205/55 R16
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
213 km/h
212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4 s
8,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,7 s
8,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
8,7 s (4. bieg)
7,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
15,6 s (6. bieg)
11,3 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,5 m →
36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,0 m →
36,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB
66,1 dB →
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,9/4,6/5,8
6,6/4,5/5,3
Teoretyczny zasięg
910 km
940 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,9/5,3/6,6
7,6/5,1/6,4
Rzeczywisty zasięg
800 km
780 km
Cena wersji podstawowej**
83 600 zł
76 890 zł
Cena
83 600 zł
81 290 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem;

Peugeot jest o 2310 zł droższy, ale lepiej wyposażony. Oprócz zestawu multimedialnego (z AUX, USB i Bluetoothem), które u VW występują po dokupienia systemu radiowego Composition Media, seryjnie ma czujniki cofania oraz reflektory LED. Golf nie oferuje takich świateł, tylko ksenony i po zrównaniu wyposażenia z 308 kosztuje 84 800 zł.

Punktacja - segment: auta kompaktowe

Punktacja - segment: auta kompaktoweMotor

Pod względem stosunku ceny do wyposażenia 308 to lepsza oferta. VW jest lepszym autem.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas