Porównanie: Peugeot 308, Volkswagen Golf
Starcie na szczycie, nie tylko klasy kompakt. Oto dwa najbardziej utytułowane europejskie auta roku 2013 i 2014. Volkswagen Golf kontra Peugeot 308.
Tego pojedynku nie sposób uniknąć. Dwaj ostatni zdobywcy tytułów "Samochód roku" nie tylko zabiegają o tego samego klienta, ale zostali oparci o platformy modułowe, napędzani są benzynowymi silnikami opracowanymi według zasad downsizingu oraz mają praktycznie identyczne wymiary. To, co do tej pory było nie do pomyślenia, wraz z premierą nowego 308 stało się faktem. Francuskie auto rysunkiem swojego nadwozia przypomina... Golfa!
Nowe kontra klasyczne
Wnętrze to już jednak zupełnie inna bajka. Można się sprzeczać o to, czy awangardowy i-Cockpit Peugeota jest dobrym rozwiązaniem. Wymusza wprawdzie umieszczenie małej kierownicy niżej niż w innych autach, ale po kilku dniach jazd można go polubić. Także jakość wykończenia i materiałów sprawiają bardzo pozytywne wrażenie. Szkoda tylko, że cień na nich kładą zacinające się przyciski masażu foteli.
Mimo starań Francuzów, wyższą dbałość o szczegóły widać jednak w Golfie. To detale, ale przyciski pracują z większą dokładnością, a kieszenie wszystkich drzwi zostały wyłożone tkaniną. Klasyczna deska rozdzielcza z trzema pokrętłami automatycznej klimatyzacji okazuje się też łatwiejsza w obsłudze, choć kierownica została przeładowana przyciskami.
308 wiele funkcji skupia w systemie multimedialnym. Nie można mu odmówić estetycznej grafiki i przejrzystości, ale powierzenie dotykowemu ekranowi obsługi klimatyzacji to rozwiązanie absorbujące uwagę i nie do końca trafione. Co gorsza, podczas jednej trasy system dwa razy się "zresetował". Plus jest taki, że po uruchomieniu odtwarzał muzykę z tego samego miejsca, co wcześniej.
Dużo i przeciętnie
Oba modele z przodu oferują praktycznie taką samą ilość miejsca i mają wygodne fotele. Te w Peugeocie są miększe, a w VW - bardziej sprężyste i niżej osadzone. Niezależnie od tego, większość kierowców będzie w stanie bez problemu znaleźć w nich wygodną pozycję do jazdy.
Pasażerowie drugiego rzędu łatwiej pomieszczą się za prowadzącym niemieckie auto. Dlaczego? Bo na swoje kolana znajdą o 3 cm, a nad głowami o 4 cm więcej przestrzeni niż w 308. To ta różnica sprawiająca, że Golf ma jedną z większych kabin w klasie kompakt, a konkurent - tylko przeciętną.
Pod względem rozmiaru bagażników to już ta sama liga, aczkolwiek ze wskazaniem na Peugeota. 398 l pojemności oznacza, że o 18 l przebija on VW. Ale ten ostatni odpłaca mu się o 6 cm niżej osadzonym progiem załadunkowym (64 cm) i seryjną podwójną podłogą.
Szybszy słabszy
Teoretycznie większość argumentów jest po stronie Peugeota. Jego 1,6-litrowy silnik wytwarza moc o 16 KM wyższą od rywala (156 zamiast 140 KM), jednak mimo to, 308 w konkurencjach dynamicznych ogląda jego plecy.
Golf do 100 km/h jest tylko niewiele szybszy (8,3 wobec 8,7 s), tyle że praktycznie na każdym kroku wykazuje więcej chęci do działania. Jego silnik przede wszystkim lepiej rozwija moc, choć w okolicach czerwonego pola bardziej hałasuje. Jednostka napędowa Peugeota została znakomicie wyciszona, niestety z mniejszą chęcią wchodzi na obroty i ma gorszą elastyczność. Szczególnie na 6. biegu, na którym od 80 do 120 km/h rozpędza auto o 4,3 s wolniej (15,6 s) niż konkurent, co wynika z długiego przełożenia "szóstki".
Zresztą lewarek zmiany biegów testowanego 308 o przebiegu ponad 16 tys. km pracował za luźno, za mało precyzyjnie, a kolejne biegi znajdowały się zbyt daleko od siebie. Przekładnia Golfa jest zdecydowanie lepsza.
Numer popisowy
Podczas jazdy oboma autami na pierwszy plan wysuwa się łatwość, z jaką dają się kontrolować. Zawdzięczają to niewielkiej masie, wynikającej z zastosowania nowoczesnych platform, i dopracowanym układom kierowniczym. Dzięki nim, z jednej strony łatwo wyczuć granicę przyczepności, a z drugiej ma się to poczucie lekkości. Zarówno Peugeot, jak i Golf chętnie i szybko reagują na polecenia kierowcy, ale to niemieckie auto wysyła więcej sygnałów z układu jezdnego.
Peugeot 308 to udane auto, ale to VW Golf jeździ lepiej, nie pozwalając sobie na żadne wpadki
Golf świetnie łączy też pewność prowadzenia z wysokim komfortem i przyjemnością z jazdy. W 308 zapędy kierowcy skutecznie hamuje ESP, dające się "uśpić" jedynie do ok. 50 km/h. Najbardziej jednak przeszkadza w nim tendencja do przestawiania tylnej osi w łukach, nawet z dala od granicy przyczepności. Nie jest duża, jednak w nowoczesnym aucie nie powinna mieć absolutnie miejsca. Peugeot, zaopatrzony w obręcze 18-calowe, na pojedynczych nierównościach wpada w delikatne drgania, na co VW sobie nie pozwala.
Pojedynek roku rozstrzyga na swoją korzyść "Samochód roku 2013". Górą wyjątkowo dopracowany Golf.
Peugeot 308, Volkswagen Golf
Porównanie: Peugeot 308, Volkswagen Golf (czytaj test)
Peugeot 308, Volkswagen Golf - podsumowanie
VW Golf pozostaje królem klasy kompakt. Z silnikiem 1.4 TSI jest bardziej dynamiczny, oszczędniejszy, wygodniejszy i jeździ po prostu lepiej niż konkurent. Peugeot, pomimo starań, odstaje od rywala. Odmiany 1.6 THP nie można już zamawiać, ale Francuzi taki model mają jeszcze w swojej ofercie.
Dane techniczne
Peugeot | Volkswagen | |
---|---|---|
Model | 308 | Golf |
Wersja | 1.6 THP 155 Allure | 1.4 TSI Highline |
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1395 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 156 KM/6000 | 140 KM/4500 |
Maks. moment obrotowy | 240 Nm/1400 | 250 Nm/1500 |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarczowe | tarcz. went./tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 425/180/146 cm | 426/179/145 cm |
Rozstaw osi | 262 cm | 264 cm |
Średnica zawracania | 10,4 m | 10,9 m |
Masa/ładowność | 1300/470 kg | 1270/587 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 398/1206 l | 380/1270 l |
Poj. zbiornika paliwa | 53 l (Pb 95) | 50 l (Pb 95) |
Opony | 205/55 R16 | 205/55 R16 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 213 km/h | 212 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 8,4 s |
Dane testowe | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s ↑ | 8,3 s ↑ |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,7 s (4. bieg) ↑ | 7,2 s (4. bieg) ↑ |
Elastyczność 80-120 km/h | 15,6 s (6. bieg) | 11,3 s (6. bieg) ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,5 m → | 36,4 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,0 m → | 36,2 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,8 dB ↑ | 66,1 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 96 km/h | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,0 | 2,7 |
Zużycie paliwa | ||
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,9/4,6/5,8 | 6,6/4,5/5,3 |
Teoretyczny zasięg | 910 km | 940 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,9/5,3/6,6 | 7,6/5,1/6,4 |
Rzeczywisty zasięg | 800 km | 780 km |
Cena wersji podstawowej** | 83 600 zł | 76 890 zł |
Cena | 83 600 zł | 81 290 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem; |
Peugeot jest o 2310 zł droższy, ale lepiej wyposażony. Oprócz zestawu multimedialnego (z AUX, USB i Bluetoothem), które u VW występują po dokupienia systemu radiowego Composition Media, seryjnie ma czujniki cofania oraz reflektory LED. Golf nie oferuje takich świateł, tylko ksenony i po zrównaniu wyposażenia z 308 kosztuje 84 800 zł.
Punktacja - segment: auta kompaktowe
Pod względem stosunku ceny do wyposażenia 308 to lepsza oferta. VW jest lepszym autem.
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała