Volkswagen Golf R DSG - test

Litera R w słowniku VW Golfa pojawiła się w roku 2002 wraz z premierą wersji R32. Nowa odsłona najszybszego Golfa znów jest mocniejsza, lżejsza, szybsza.

Volkswagen Golf R DSG
Volkswagen Golf R DSGMotor

Świat motoryzacji zna wiele skrótów przyspieszających puls. AMG, GTI, M, S, ST, RS i im podobne sprawiają, że zwyczajny samochód nabiera niezwykłych manier. Oczywiście, poza dodatkowym oznaczeniem, konstruktorzy zmieniają wszystko to, co odpowiada za "więcej, szybciej, lepiej". Dzięki temu nawet Golf, od którego oczekuje się, aby był przestronny, wygodny i solidny, może zamienić się w auto ostre i szybkie. Takie na serio, bez udawania, pełną gębą. Wystarczy, że zagości na nim litera "R".

InżynieRia

Co oznacza "R"? W największym skrócie: 300 KM, 380 Nm i napęd 4x4. Golf R ma też nowy, progresywny układ kierowniczy, jak w GTI, oraz prześwit obniżony o 20 mm w stosunku do innych odmian. O jak najkrótszą drogę hamowania dba wzmocniony układ hamulcowy z tarczami o średnicy 340 mm z przodu i 310 mm z tyłu.

Wnętrze wersji R nie ocieka sportowym duchem, a pod względem jakości jest typowe dla Golfa. Kierownica – nieco przeładowana.Motor

Najmocniejszy Golf w historii potrafi też zmieniać swój charakter. Przycisk "Mode" wpływa na pracę amortyzatorów (testowany model wyposażono w adaptacyjne zawieszenie DCC), układu kierowniczego, silnika, przekładni DSG, a nawet na głośność wydechu. Do wyboru jest 5 ustawień: Comfort, Normal, Eco, Individual oraz Race dla purystów, którzy tolerują jedną jedyną pozycję pedału gazu, czyli w podłodze.

Golf R nie jest ostentacyjny. Może poza poczwórnie zakończonym wydechem. Kabinę też ma całkiem zwyczajną, choć to tylko pozory. Fotele są mocno wyprofilowane, ale bardziej miękkie niż twarde. Ścięta u dołu kierownica ma wręcz idealnie dobraną grubość wieńca. Prędkościomierz z niebieskimi wskazówkami "kończy się" aż na 320 km/h, a pedały - dwa w odmianie z DSG - mają aluminiowe nakładki.

Silnik uruchamia się przyciskiem, by po chwili do uszu kierowcy dotarł przygłuszony grom spod maski. Na zmianę położenia kół ze skrajnego lewego do prawego wystarcza raptem 2,2 obrotu kierownicą.

Po ruszeniu z miejsca, przy spokojnej jeździe Golf R zaskakuje wyciszeniem, gładką zmianą biegów i pracą zawieszenia. Szczególnie w trybie Comfort, jak na auto swojego pokroju, VW dobrze wybiera płytkie nierówności, natomiast im są one głębsze, tym bardziej dają się we znaki. Nie może być przecież inaczej, skoro skok amortyzatorów jest tak niewielki.

Jazda po mieście nie wiąże się z większymi wyrzeczeniami. By utrzymać się w sznurze aut, nie trzeba przekraczać 2500 obr./min. System start-stop działa bardzo sprawnie, a zużycie paliwa jest wręcz z kosmosu. Inaczej nie da się przecież nazwać wyniku 10-10,4 l/100 km. W aucie, pod którego maską drzemie 300 KM. Bez pośpiechu, w trasie zapotrzebowanie na paliwo spada o około 2 l.

FRajda

Golfa R nie kupuje się jednak po to, aby podróżować nim spokojnie. W tym świetnie sprawdza się odmiana 1.6 TDI. Najmocniejszy kompakt w historii VW to urządzenie stworzone wręcz do jazdy na granicy przyczepności, choć mnóstwo frajdy dają już same przyspieszenia. Szczególnie w trybie Race, w którym dźwięk silnika jest sztucznie wzmacniany przez specjalny zawór pod maską. Zarówno przy pełnym otwarciu przepustnicy, jak i przy redukcjach - brzmi fantastycznie, z tym pomieszaniem tonów niskich i wysokich. Na dodatek, podczas schodzenia jednostki napędowej z obrotów, auto wpada w delikatne wibracje, by kierowca jeszcze bardziej poczuł sportowego ducha.

Turbodoładowany, raptem 2-litrowy silnik nabiera prędkości niezwykle ochoczo. Błyszczy szczególnie w średnim zakresie obrotów i nie traci pary nawet na czerwonym polu obrotomierza, rozpoczynającym się przy 6000/min. To świetna jednostka napędowa, reagująca na gaz bez ociągania i żywiołowo.

Dzięki procedurze startowej przekładni DSG i bardzo szybkich zmianach kolejnych przełożeń, ważący 1420 kg Golf R jest w stanie katapultować do prędkości 100 km/h w 4,7 s. Trzycyfrowa liczba z dwójką z przodu pojawia się po kolejnych 13,3 s. To bardzo szybko.

6-biegowa przekładnia ma tryb ręczny, obsługiwany dźwignią z poprzestawianymi kierunkami - bieg wyższy w przód, redukcja do siebie - lub łopatkami za kierownicą. Szkoda tylko, że nie pozostawia ona kierowcy w pełni wolnej woli, pozwalając sobie na zmianę biegu. Z drugiej strony, przy redukcjach silnik chwilowo wchodzi nawet na 6200 obr./min, dzięki czemu nie ma się wrażenia, że coś odbiera poczucie panowania nad sytuacją. Znakomite wrażenie robi tryb S w ustawieniu Race, przy ostrej jeździe zawsze dobierając odpowiednie przełożenie.

PRzyczepność

ESP w Golfie R może pracować w jednym z dwóch trybów lub zostać całkowicie odłączone, czego brakuje np. w GTI. Auto w zakrętach wspomaga nie tylko napęd 4x4, realizowany za pomocą systemu Haldex 5. generacji, ale i elektroniczna szpera XDS+ przy obu osiach. Co ciekawe, na tył chwilowo może zostać przeniesione nawet 100% momentu obrotowego.

Wszystkie te elementy przekładają się na znakomite właściwości jezdne. Golf R nawet w rękach niewprawnego kierowcy jest maszyną skuteczną, wykazującą się świetną przyczepnością. Na wyjściu z ostrych zakrętów przejeżdżanych tak, że szybciej się nie da, można wcisnąć gaz w podłogę, by auto zaczęło przyspieszać. Bez wahania, od razu. Przy włączonym ESP za kierowcę wszystko zrobi zmyślna elektronika, nie "wycinając" chwilowo mocy z silnika. Przy wyłączonym, jeśli nawet przód zacznie wyjeżdżać na zewnątrz łuku, do czego naprawdę trzeba go sprowokować, wystarczy odjąć gaz, a po ułamku sekundy wróci na poprzedni tor jazdy.

Volkswagen Golf R DSG

Volkswagen Golf R DSG (czytaj test)

Volkswagen Golf R DSGMotor
Kabina z tyłu jest naprawdę obszerna. Kanapa – taka, jak w innych Golfach.Motor
Volkswagen Golf R DSGMotor
Volkswagen stworzył bardzo dobre warunki za kierownicą. Golf R to samochód, który świetnie nadaje się do weekendowych szaleństw na torze. Nawet w wykonaniu niewprawnego kierowcy.Motor
ESP pracuje w jednym z dwóch trybów – normalnym lub Sport. Daje się też dezaktywować.Motor
Odmiana z nawigacją Discover Pro za 7560 zł ma m.in. zmieniarkę CD i wejścia na karty SD.Motor
Volkswagen Golf R DSGMotor
Volkswagen Golf R DSGMotor
Mocno wyprofilowane fotele nie są przesadnie twarde i sprawdzają się w zakrętach. Oparcie ma płynną regulację, a za kierownicą siedzi się bardzo dobrze.Motor
Bagażnik ma pojemność od 343 do 1233 l. Pod jego podłogą znalazło się dojazdowe koło zapasowe. Z boku zaś – haczyki np. na torby z zakupami.Motor
Wnętrze wersji R nie ocieka sportowym duchem, a pod względem jakości jest typowe dla Golfa. Kierownica – nieco przeładowana.Motor
Szkoda, że nawet VW Golf R nie został zaopatrzony w tradycyjny hamulec ręczny.Motor

Golf R to auto zwinne, dające prowadzić się precyzyjnie i bez protestów przyjmujące ciosy w postaci nagłych zmian obciążenia w łuku. Aby sprowokować jego tył do ucieczki na zewnątrz, trzeba się mocno postarać. To nie typ małego Forda Fiesty ST, który daje się ustawiać za pomocą gazu. Golf R pozwala jednak na więcej niż np. Mercedes A45 AMG, choć zawsze w granicach rozsądku. Hamulce ma tym lepsze, im bardziej rozgrzane.

Nowy Golf R jest lżejszy niż poprzednik, szybszy, ale nigdy za ostry. To auto o dużej przydatności na co dzień, a od święta nadające się na tor. I właśnie na tym polega magia litery R w jego wykonaniu.

Golf R to nie żaden usportowiony hatchback z mocnym silnikiem. To auto sportowe w kompaktowym nadwoziu

Volkswagen Golf R DSG - podsumowanie

Najszybszy VW Golf w historii to samochód praktycznie pozbawiony słabych punktów. Oprócz fantastycznych osiągów, jego największymi zaletami są przydatność na co dzień oraz niewielkie zużycie paliwa przy spokojnym sposobie jazdy. Na drodze jest jednym z najszybszych kompaktów, ale nawet niewprawnemu kierowcy wybacza bardzo wiele. Szkoda, że kosztuje tak dużo!

Volkswagen Golf R DSG: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • wysoka jakość wykonania,
  • obszerna kabina,
  • łatwa obsługa,
  • świetna pozycja kierowcy,
  • wygodne fotele,
  • dobra widoczność

Minusy:

  • kierownica przeładowana przyciskami

Volkswagen Golf R DSG: układ napędowy

Plusy:

  • fantastyczne osiągi,
  • łatwość wchodzenia na wysokie obroty,
  • niewielkie zużycie paliwa przy spokojnej jeździe,
  • szybka zmiana biegów,
  • dźwięk silnika

Minusy:

  • tryb ręczny ingeruje w zmianę przełożeń

Volkswagen Golf R DSG: właściwości jezdne

Plusy:

  • wysoka stabilność,
  • znakomita trakcja,
  • precyzyjny układ kierowniczy,
  • zwinność w zakrętach,
  • w pełni akceptowalny komfort podróżowania,
  • dostępność 5 trybów jazdy

Volkswagen Golf R DSG: wyposażenie i cena

Plusy:

  • niezłe wyposażenie seryjne,
  • przeglądy co 30 tys. km,
  • dostępność pakietów serwisowych

Minusy:

  • wysoka cena zakupu
  • przekładnia DSG to wydatek aż 8100 zł,
  • tylko 2 lata gwarancji

Z kart historii Volkswagena Golfa R

Golf IV R32 4MOTION - 2002 r.

Golf IV R32 4MOTIONVolkswagen

Silnik: 3.2 V6Moc: 240 KMMasa: 1509 kg0-100 km/h: 6,6 s

Golf V R32 4MOTION - 2005 r.

Golf V R32 4MOTIONVolkswagen

Silnik: 3.2 V6Moc: 250 KMMasa: 1510 kg0-100 km/h: 6,5 s

Golf VI R 4MOTION - 2009 r.

Golf VI R 4MOTIONVolkswagen

Silnik: 2.0 turboMoc: 270 KMMasa: 1445 kg0-100 km/h: 5,7 s

Ustawienia auta

Jedyny słuszny, najbardziej sportowy tryb Race. W nim Golf godny jest litery R.Motor
Tryb Individual pozwala kierowcy na dobranie optymalnych dla niego ustawień...Motor
...i zmienia m.in.: pracę zawieszenia oraz silnika. Do wyboru są trzy opcje.Motor

Volkswagen Golf R na torze testowym i wyniki na tle konkurentów

Golf rzucony w wir zakrętu długo pozostaje neutralny. Gdy kierowca przesadzi z prędkością, przód zaczyna lekko, bez nagłego przestawienia kół, wyjeżdżać na zewnątrz. Wystarczy odjęcie gazu, by auto wróciło na poprzedni tor.

Wejście w zakręt. Przechyły nadwozia są niewielkie, układ ESP nie ma nic do roboty, auto szybko odpowiada na skręt kierownicą.Motor
Wewnętrzne koła obu osi przyhamowuje elektroniczna szpera. Opony Bridgestone Potenza S001 są bardzo skuteczne.Motor
Wyjście z zakrętu. Włączone ESP nie pozwala na minimalną utratę trakcji. Przy wyłączonym – można szybciej odjechać z łuku.Motor
Volkswagen Golf R na torze testowym i wyniki na tle konkurentówMotor
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
300 KM/5500
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1800
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
428/179/144 cm
Rozstaw osi
263 cm
Średnica zawracania
12,0 m
Masa/ładowność
1420/560 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
343/1233 l
Poj. zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
Opony
225/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,7 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
10,8 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
18,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
34,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
32,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,2
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,8/5,9/6,9
Teoretyczny zasięg
800 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,4/8,3/9,4
Rzeczywisty zasięg
580 km
Cena wersji podstawowej**
149 190 zł
Cena
157 290 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk; zdjęcia: Robert Brykała, Volkswagen, Audi

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas