Porównanie: Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance

Pojedynek pomiędzy nimi trwa od lat. Golf GTI to najmłodszy przedstawiciel szkoły mistrzostwa sportowego VW. Naprzeciw niego staje zawodnik Forda – Focus ST.

Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance
Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor

Pierwszy podwoje swojej szkoły otworzył Ford. Było to w roku 1974, kiedy światło dzienne ujrzał Escort RS2000. Wtedy świat jeszcze nie słyszał o Focusie, a Escort - o przednim napędzie. W tym samym roku narodził się Golf, a dwa lata później - jego ostre wcielenie o nazwie GTI. Ten lekki przednionapędowy hatchback potrafił zawstydzić wiele mocniejszych modeli, dając początek całkowicie nowej grupie usportowionych aut. Aut typu GTI.

37 lat temu Golfowi GTI wystarczało 110 KM, natomiast teraz bez 200 KM nie ma co podchodzić do konkurencji. Obowiązkowym zestawem są turbosprężarka, 16 zaworów oraz bezpośredni wtrysk paliwa.

Ford Focus ST: gruba kierownica ze znaczkiem ST dobrze leży w dłoniach. Zbyt duża liczba przycisków utrudnia obsługę.Motor

Więcej argumentów kierowcy daje wychowanek Forda. Między jego przednimi kołami kotłuje się 250 KM, dostępnych przy 5500 obr./min. Uczeń VW, dzięki pakietowi "Performance", zamiast 220 ma 230 KM w zakresie 4700-6200 obr./min. Dodatkowo znalazły się w nim: elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego oraz większe od standardowych tarcze hamulcowe. Z przodu o średnicy 340 mm, natomiast z tyłu - 310 mm.

Ostro i ostrzej

Golf już od niskich obrotów, bez ociągania zaczyna żwawo przyspieszać. Jego silnik chętnie wchodzi na obroty, sprawiając wrażenie, jakby było mu obojętne, czy wał korbowy obraca się z prędkością 4000 czy 6000 obr./min. Nie słabnie nawet w momencie, gdy wpada na ogranicznik obrotów. Przy tym odznacza się wysoką kulturą pracy i wygrywa ładne melodie.

Volkswagen Golf GTI Performance: znakomita jakość i bardzo prosta obsługa. Trójramienna kierownica ma cieńszy wieniec niż ta w Fordzie.Motor

Bledną one jednak wobec tego, co potrafi ST. W momencie nagłego wciśnięcia pedału gazu wydaje on z siebie jeszcze bardziej donośny i sportowy gang. To zasługa nie tylko silnika i układu wydechowego, ale też specjalnego zaworu, zamontowanego pod deską rozdzielczą i kierującego dźwięk do wnętrza samochodu.

Jednostka napędowa Focusa przy każdych obrotach wydaje się jeszcze ostrzejsza niż ta w Golfie. Różnica nie jest wielka, jednak jeśli przyjąć, że to, co pracuje pod maską VW, jest jak nadpobudliwy uczeń, to w ST jest niczym zdenerwowany uczeń z tym samym zaburzeniem. Wprawdzie wyniki przyspieszeń w teście - Ford do 100 km/h rozpędza się w 6,6 s, a VW w 6,1 s - wcale tej różnicy nie potwierdzają, jednak w głównej mierze jest to wina gorszej trakcji.

Przy ostrym ruszaniu z miejsca system kontroli trakcji ma w Focusie mnóstwo roboty, ale dzięki niemu auto rozpędza się całkiem płynnie i pewnie utrzymuje kierunek jazdy. Schody zaczynają się po całkowitej dezaktywacji ESP. Wtedy przednie koła, obute w opony o rozmiarze 235/40 R18, często tracą przyczepność, a na kierownicy czuć wyraźny wpływ napędu.

Co innego Golf. Porządna szpera o zwiększonym tarciu wewnętrznym jest na tyle dobra, że bez problemu poradziłaby sobie nawet z wyższą mocą. Uczeń VW ma o niebo lepszą trakcję, a w zakrętach umiejętnie rozkłada moc pomiędzy koła.

Porównanie: Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance

Porównanie: Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance (czytaj test)

Jak na standardy klasy kompakt – dużo miejsca z tyłu.Motor
Tapicerka w kratę nawiązuje do pierwszego GTI i każdego następnego. Fotele są duże i obszerne, a pozycja za kierownicą – bez zastrzeżeń.Motor
W trasie zużywa 8,7 l paliwa na 100 km. Ale przy ostrej jeździe jest oszczędniejszy niż silnik ST.Motor
Zamiast dźwigni – przycisk hamulca elektrycznego. Nie pasuje do charakteru auta.Motor
Wygodnie umieszczona łopatka za kierownicą do zmiany przełożenia na wyższe.Motor
Znakomita jakość i bardzo prosta obsługa. Trójramienna kierownica ma cieńszy wieniec niż ta w Fordzie.Motor
Niższy o 8 cm (64 cm nad ziemią) próg załadunkowy niż w ST i większy bagażnik: 380-1270 l.Motor
Z tyłu auto oferuje mniej przestrzeni na nogi i głowę niż konkurent.Motor
W Focusie siedzi się zbyt wysoko. Elektrycznie regulowane fotele świetnie trzymają ciało, ale są twarde i wąskie.Motor
Wszystko dla kierowcy. Dobrze, że Ford nadal stosuje klasyczny hamulec ręczny.Motor
Tylko w ST – zegary temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia doładowania i ciśnienia oleju.Motor
Gruba kierownica ze znaczkiem ST dobrze leży w dłoniach. Zbyt duża liczba przycisków utrudnia obsługę.Motor
Bagażnik ma pojemność 363-1148 l. Korzystanie z niego utrudnia wysoki próg załadunkowy.Motor
2-litrowy silnik o mocy 250 KM przy spokojnej jeździe w trasie zużywa 8,1 l/100 km.Motor
Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Ford Focus STMotor

Ręczna i automatyczna

W odróżnieniu od VW Ford swoje auto oferuje jedynie z przekładnią ręczną. Jest ona dobrze zestopniowana i pozwala na szybką zmianę przełożeń, jednak brakuje jej "tego czegoś". Tej większej precyzji, krótszych dróg i bardziej sportowego sposobu pracy.

6-stopniowe DSG Golfa (seryjnie jest skrzynia ręczna) to znakomity mechanizm. Działa szybko, płynnie i ma niemal natychmiastową reakcję na kickdown. Tryb ręczny, obsługiwany m.in. łopatkami za kierownicą, bez chwili ociągania zmienia przełożenia. Szkoda tylko, że nie pozostawia kierowcy całkowicie wolnej woli, ingerując np. w momencie, gdy auto jedzie w skręcie.

Dwie szkoły

Zresztą VW na krętej drodze czuje się tak dobrze, jak Jamajczyk na bieżni. Ma mnóstwo przyczepności i jest łatwy do kontrolowania w każdej fazie zakrętu. Szybko reaguje na ruchy kierownicą, posłusznie podąża za obranym kierunkiem i spokojnie odpowiada na zmianę obciążenia. Jest też bardzo zwinny, co potwierdza świetna prędkość w slalomie, wynosząca 68,7 km/h.

Tym, czego można by sobie zażyczyć, jest możliwość całkowitego odłączenia systemu ESP. Da się je jedynie uśpić. Wtedy wprawdzie pozwala na więcej, jednak zawsze trzyma auto w ryzach.

Porównanie: Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance

Porównanie: Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance (czytaj test)

Ford Focus STMotor
Ford Focus STMotor
Ford Focus STMotor
Ford Focus STMotor
Ford Focus STMotor
Ford Focus STMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Ford Focus STMotor
Ford Focus STMotor
Ford Focus STMotor
Ford Focus STMotor
Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor
Volkswagen Golf GTI Performance, Ford Focus STMotor
Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI PerformanceMotor

Focus okazuje się tylko niewiele wolniejszy w slalomie, pokonując go z prędkością 68,4 km/h. Jest jednak mniej zwarty od GTI i nie ma aż tyle przyczepności, co ono. Najbardziej w ST zaskakuje jego układ kierowniczy. Pozwala sobie wprawdzie na chwilę zwłoki blisko położenia środkowego, jednak nieco dalej od niego reaguje niezwykle szybko i precyzyjnie. Ba, od oporu do oporu wystarczy zaledwie 1,8 obrotu. W Golfie trzeba bardziej się nakręcić, ale daje on rewelacyjne wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami, lepsze niż ST.

W odróżnieniu od Golfa przy wyłączonym ESP Focus staje się nieokrzesany niczym uczeń z nieodpowiednim zachowaniem, a kierowca musi być gotowy na natychmiastową reakcję. Owszem, auto chętnie wykonuje jego polecenia, nie przechyla się mocno w zakrętach, ale potrafi zaskoczyć przy nagłej zmianie obciążenia. W momencie, gdy przód zaczyna wyjeżdżać na zewnątrz łuku, na typowe odjęcie nogi z gazu reaguje wyraźną nadsterownością. ST po prostu wymaga pewnej ręki i doświadczenia, a wtedy daje pełno frajdy z jazdy.

Nie tylko na tor

W czasie spokojnego przemieszczania się przyjemność z prowadzania Forda nie jest okupiona przesadną sztywnością zawieszenia. Auto radzi sobie z większością nierówności i odznacza się poziomem głośności typowym dla zwyczajnych kompaktów. Golf jest minimalnie cichszy, ale na każdym centymetrze jezdni oferuje lepszy komfort, niemal jak w zwykłym hatchbacku. A w odwodzie pozostaje jeszcze aktywne zawieszenie, którego na próżno szukać u Forda.

W wyposażeniu ST2 Focus seryjnie ma fotele obszyte skórą (u VW niedostępne). Mocno wyprofilowane, zapewniają znakomite trzymanie boczne szczupłym osobom, ale są też zabudowane wyżej niż w Golfie. Niestety, dziwnie ukształtowany zagłówek w nienaturalny sposób pcha głowy pasażerów do przodu, co na dłuższą metę okazuje się bardzo niewygodne. W GTI siedzi się lepiej: niżej, a fotele są wręcz komfortowe, choć nie trzymają tak dobrze ciał na krętym.

Dwa auta, dwie szkoły. Lepsza jest ta w wydaniu Volkswagena. U Forda brakuje żelaznej dyscypliny.

Ford Focus ST, VW Golf GTI Performance - podsumowanie

Nowy Golf GTI to auto kompletne. Wygodne na co dzień, świetnie wykonane, obszerne i z bardzo dynamicznym silnikiem - nie pozwolił Fordowi na wiele. Focus ST ma bardziej sportowy charakter, ale wymaga od kierowcy większego doświadczenia.

 
Ford
Volkswagen
Model
Focus
Golf
Wersja
ST2
GTI DSG Performance
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
2000 cm3
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
250 KM/5500
230 KM/4700
Maks. moment obrotowy
360 Nm/2000
350/1500
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
automat./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
tarczowe went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
436/182/148 cm
427/179/144 cm
Rozstaw osi
265 cm
263 cm
Średnica zawracania
11,0 m
10,9 m
Masa/ładowność
1362/688 kg
1402/543 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
363/1148 l
380/1270 l
Poj. zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
50 l (Pb 95)
Opony
235/40 R18
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
247 km/h
248 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,5 s
6,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,6 s
6,1 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
15,5 s
14,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,0 m →
33,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,9 m →
33,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,8 dB
64,0 dB
Okrążenie toru testowego
2:31,0 min
2:28,4 min
Prędkość w slalomie (co 18 m)
68,4 km/h
68,7 km/h
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
98 km/h
Liczba obrotów kierownicą
1,8
2,5
Zużycie paliwa
 
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,9/5,6/7,2
8,1/5,4/6,4
Teoretyczny zasięg
760 km
780 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
13,4/8,1/10,8
12,1/8,7/10,4
Rzeczywisty zasięg
510 km
480 km
Cena wersji podstawowej**
116 250 zł
113 050 zł
Cena
120 050 zł
121 050 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Golf GTI Performance ze skrzynią ręczną jest tańszy od Focusa ST o 3200 zł. Ma seryjne reflektory ksenonowe, które u Forda kosztują 3000 zł oraz podgrzewane fotele (w Focusie - 900 zł dopłaty). Za to ST jeździ na 18-calowych obręczach, za które u VW płaci się 2840 zł. Po ich dokupieniu GTI i tak pozostaje tańsze o 4260 zł.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Dziękujemy Automobilklubowi Rzemieślnik za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej na torze rallycrossowym w Słomczynie.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas