Porównanie: Audi A4 Allroad, Peugeot 508 RXH, Subaru Outback, VW Passat Alltrack

Coraz więcej producentów zauważa niszę między kombi klasy średniej i SUV-ami. Zadomowionemu tu Subaru rękawicę rzucają Audi, Volkswagen oraz Peugeot.

Każdy producent podniósł zawieszenie w swoim kombi klasy średniej i przeprojektował jego zderzaki, błotniki oraz progi, by dodać mu nieco więcej terenowego charakteru.
Każdy producent podniósł zawieszenie w swoim kombi klasy średniej i przeprojektował jego zderzaki, błotniki oraz progi, by dodać mu nieco więcej terenowego charakteru. Motor
Najlepsze wykonanie i tworzywa są w Audi – wszystko, co wygląda na metalowe takie właśnie jest. Design kokpitu jest mało finezyjny, ale bardzo elegancki, a ergonomia stoi na najwyższym poziomie.Motor

Jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów rynku motoryzacyjnego są uterenowione kombi klasy średniej. Trzeba jednak przyznać, że o jego rozkwit nie było trudno, bo jeszcze niedawno ograniczał się do jednego modelu – Subaru Legacy Outback. Zadebiutował on w roku 1997, a od trzech lat w sprzedaży jest już trzecia jego generacja, zwana po prostu Outback.

Sprawdziliśmy, jak z weteranem segmentu poradzą sobie tegoroczni debiutanci – naprzeciw Subaru Outbacka stanęły Audi A4 Allroad po liftingu, Volkswagen Passat Alltrack i największa nowość – Peugeot 508 RXH. Każdy ma napęd 4x4 i 2-litrowego diesla, ale we francuskim aucie wspomaga go silnik elektryczny.

Ten sam cel

Pomysł na wygląd zewnętrzny był w przypadku wszystkich czterech aut taki sam – każdy producent podniósł zawieszenie w swoim kombi klasy średniej i przeprojektował jego zderzaki, błotniki oraz progi, by dodać mu nieco więcej terenowego charakteru.

Mimo porozrzucanych przycisków (m.in. na kierownicy i w szufladzie po jej lewej stronie) obsługa nie stwarza problemów. Tworzywa i ich spasowanie zasługują na wysokie oceny, choć ustępują tym w Audi.Motor

Najmniejsze z całej czwórki jest Audi – ma 472 cm długości i 150 cm wysokości, największe – Subaru, które jest dłuższe o 10 cm i aż o 11 cm wyższe!

Wyraźnie czuć to wewnątrz Outbacka – szczególnie z tyłu, gdzie przestrzeni jest tyle, co w dużych SUV-ach. Kabina jest tu o 4 cm szersza niż w pozostałej trójce, na nogi jest o 3-8 cm więcej miejsca, a nad głowami – o 5-8 cm. Wygodnie usiądą nawet trzy wysokie osoby. Z przodu też jest przestronnie, ale mniej niż w Audi i VW – ich fotele odsuwają się tak daleko, że nawet kierowca o wzroście 2 m wyprostuje nogi.

Najmniej przestrzeni jest w Peugeocie, co nie znaczy, że 508 RXH jest ciasnym autem. Zarówno z przodu, jak i z tyłu wygodnie usiądą nawet rośli podróżni, ale wysokiemu kierowcynie spodoba się fakt, że fotela nie da się cofnąćtak daleko, jak u konkurentów.

Także przestrzeń bagażowa najskromniejsza jest w 508 RXH – 400 l to nawet mniej niż mieści Peugeot 308. Największy bagażnik jest w VW – to zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że tylko pod jego podłogą znalazło się miejsce na koło zapasowe (i to nie „dojazdówkę”). Jest to szczególnie ważne w autach, które powinny sobie radzić na polnych czy leśnych drogach – łatwo tam przecież np. o kamień, który uszkodzi oponę tak, że nie pomoże seryjny u trzech rywali zestaw naprawczy.

Za sprawą bardzo twardych (choć bardzo dokładnie spasowanych) tworzyw kokpit Outbacka nie robi tak dobrego wrażenia, jak u rywali. Na plus należy zapisać łatwość obsługi i czytelność wszelkich informacji.Motor

Różne drogi

Wszystkie auta mają napęd na cztery koła (jedynie VW można też kupić w wersji przednionapędowej), ale nie znaczy to, że każdy z producentów poszedł tą samą drogą.

Tylko Subaru i Audi mają stały napęd wszystkich kół. W tym pierwszym standardowo płynie on po równo do obu osi, w drugim 60 proc. napędu trafia na tylne koła (w obu autach rozdział się zmienia, gdy jedna z osi traci przyczepność). Dzięki temu, a także za sprawą stosunkowo sztywnego zawieszenia, Audi prowadzi się najbardziej sportowo. Outback jest z kolei miękko zawieszony i zapewnia najwyższy komfort jazdy, ale nie pomaga mu to w szybkim pokonywaniu zakrętów. Na szczęście w wielu sytuacjach, szczególnie na śliskiej nawierzchni, z pomocą idzie bardzo sprawny napęd.

Kokpit jest porządnie wykonany z niezłej jakości tworzyw, ale nic nie ukryje faktu, że zaprojektowano go już 7 lat temu. Jedynym wyróżnikiem wersji Alltrack jest napis pod panelem klimatyzacji.Motor

W Passacie standardowo napędzana jest głównie przednia oś, a na tylną kierowane jest tylko 10 proc. mocy. W razie potrzeby może tam jednak popłynąć nawet 100 procent. Zawieszenie jest podobnie sztywne, a prowadzenie niemal równie pewne co w Audi, ale oba te auta i tak zapewniają więcej niż wystarczający komfort jazdy. W Alltracku problemem bywa za to mało imponujący prześwit – 16,5 cm to prawie tyle samo co w Dacii Logan.

Oryginał

Najbardziej nietypowy układ napędowy znajduje się w jedynym samochodzie hybrydowym w porównaniu – 508 RXH. Jego przednią oś napędza 163-konny turbodiesel, a tylną – silnik elektryczny o mocy 37 KM.

Pokrętło między fotelami pozwala sterować napędem. W trybie ZEV auto napędza tylko silnik elektryczny (więc staje się tylnonapędowe) i do ok. 70 km/h można jechać w niemal całkowitej ciszy. Po kilku kilometrach rozładują się akumulatory i napęd przejdzie w tryb Auto. Wtedy samochód sam decyduje o wykorzystaniu silników (w zależności od stanu naładowania akumulatorów i od tego, jak mocno wciśnie się gaz) – podczas wolnej jazdy wystarcza elektryczny, przy mocnym rozpędzaniu pracują oba, a powyżej 120 km/h pozostaje tylko diesel i przedni napęd. W trybie Sport reakcja na gaz staje się ostrzejsza, a gdy wybierze się program 4WD, obie jednostki stale napędzają przednią i tylną oś – diesel ładuje baterie, by tylnego napędu nie „zabrakło”. Na śliskiej drodze napęd RXH nie jest tak skuteczny, jak te u rywali, ale sprawdzi się w większości sytuacji. I, co ważne, poradzi sobie np. z wyjazdem z zaspy śnieżnej.

Najsłabszą stroną układu napędowego 508 RXH jest skrzynia biegów, która świetnie spisuje się przy powolnych manewrach, kiedy zachwyca niespotykanie płynną pracą, ale podczas dynamicznego przyspieszania denerwują zbyt wolne zmiany przełożeń. W połączeniu z największą masą własną (aż 1770 kg) sprawia to, że 200-konny Peugeot niemal przegrał próbę przyspieszenia do 100 km/h ze słabszym aż o 50 KM (ale o 200 kg lżejszym) Subaru Outbackiem. Do VW oba auta tracą ok. 1 s, a do Audi – niemal dwie.

Porównanie: Audi A4 Allroad, Peugeot 508 RXH, Subaru Outback, VW Passat Alltrack

Porównanie: Audi A4 Allroad, Peugeot 508 RXH, Subaru Outback, VW Passat Alltrack (czytaj artykuł)

Najlepsze wykonanie i tworzywa są w Audi – wszystko, co wygląda na metalowe takie właśnie jest. Design kokpitu jest mało finezyjny, ale bardzo elegancki, a ergonomia stoi na najwyższym poziomie.Motor
Silnik Audi zapewnia mu najlepsze osiągi w porównaniu i jest zdecydowanie najlepiej wyciszony.Motor
Pod podłogą bagażnika Subaru znalazło się miejsce na dwa pokaźne schowki – zmieści się tu więcej niż apteczka, trójkąt i gaśnica.Motor
Najsłabszy silnik w teście, za to całkiem przyjemnie brzmi i ma duży zakres użytecznych obrotów.Motor
W tym gąszczu kryje się m.in. sterowanie lusterek, oświetlenia wskaźników, hamulca ręcznego i systemów wspomagających jazdę.Motor
Zamiast wskazań chwilowego spalania (wyświetla je także komputer pokładowy) przydałby się wskaźnik temperatury silnika.Motor
Za sprawą bardzo twardych (choć bardzo dokładnie spasowanych) tworzyw kokpit Outbacka nie robi tak dobrego wrażenia, jak u rywali. Na plus należy zapisać łatwość obsługi i czytelność wszelkich informacji.Motor
Okrągły przycisk uruchamia silnik. Z prawej strony włącza się program jazdy terenowej, który zmienia m.in. charakterystykę ESP.Motor
Kokpit jest porządnie wykonany z niezłej jakości tworzyw, ale nic nie ukryje faktu, że zaprojektowano go już 7 lat temu. Jedynym wyróżnikiem wersji Alltrack jest napis pod panelem klimatyzacji.Motor
Tylko VW ma pod podłogą bagażnika koło zapasowe – i to nie dojazdowe. W aucie o takim charakterze to poważny atut.Motor
Dobrze znana jednostka 2.0 TDI o mocy 170 KM zapewnia bardzo dobre osiągi i nieduże zużycie paliwa.Motor
Silnik 2.0 HDi o mocy 163 KM robi dobre wrażenie, ale o wiele większe jest zasługą elektrycznego (37 KM).Motor
Mimo porozrzucanych przycisków (m.in. na kierownicy i w szufladzie po jej lewej stronie) obsługa nie stwarza problemów. Tworzywa i ich spasowanie zasługują na wysokie oceny, choć ustępują tym w Audi.Motor
Pod podłogą bagażnika umieszczono akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe, poza nimi mieści się tam bardzo niewiele.Motor
Oferowany za dopłatą system Audi drive select pozwala regulować czułość gazu oraz układu kierowniczego Allroada.Motor
Po obróceniu podłoga bagażnika Allroada zmienia się w wodoszczelną wanienkę – np. na mokre buty narciarskie.Motor
Pomysł na wygląd zewnętrzny był w przypadku wszystkich czterech aut taki sam – każdy producent podniósł zawieszenie w swoim kombi klasy średniej i przeprojektował jego zderzaki, błotniki oraz progi, by dodać mu nieco więcej terenowego charakteru.Motor
Poza Audi tylko subaru ma stały napęd 4x4, ale miękkie zawieszenie utrudnia jego wykorzystanie.Motor
Stały napęd 4x4 quattro preferuje tylną oś, więc audi prowadzi się dość sportowo.Motor
Zwykle na tylną oś płynie 10 % mocy, ale gdy trzeba może popłynąć nawet 100 %.Motor
Tylny napęd elektryczny jedynie wspomaga przednią oś, ale to zazwyczaj wystarcza.Motor
Subaru ma największy prześwit – całe 20 cm. Na wybojach trzeba jechać naprawdę szybko, by przytrzeć podwoziem o nawierzchnię.Motor
Prześwit A4 Allroad wynosi 18 cm, czyli więcej niż w wysokoprężnych wersjach Mitsubishi Outlandera – koleiny nie są mu straszne.Motor
Peugeot 508 w wersji RXH ma 18,4-centymetrowy prześwit, więc i tu nie trzeba się bać kolein czy wzdłużnych garbów na drodze.Motor
Passat jest zawieszony najniżej z całej czwórki – jego prześwit to „zaledwie” 16,5 cm. Mimo to pokona większość dróg gruntowych.Motor

Dorównać hybrydzie

Za to jeśli chodzi o ekonomiczną jazdę, Peugeot nie ma sobie równych. W trasie wystarczy mu 4,8 l/100 km, w ruchu miejskim spalanie rośnie zaledwie o nieco ponad litr.

Do tego wyniku najbardziej zbliżył się VW. W pewnej mierze zawdzięcza to funkcji swobodnego toczenia. W przeciwieństwie do większości samochodów z automatycznymi skrzyniami, Passat Alltrack po zdjęciu nogi z gazu jedzie na „luzie” (bieg włącza z powrotem po dotknięciu hamulca lub gazu). Poza miastem pozwala to osiągnąć nawet lepszy rezultat niż w Peugeocie, ale w korkach różnica wynosi prawie litr na niekorzyść Passata.

Tak jak RXH i Alltrack są dostępne tylko z automatycznymi skrzyniami, tak Outbacka 2.0D i A4 Allroad 2.0 TDI można mieć tylko z manualnymi. Tej w Subaru nie można nic zarzucić, ale w Audi biegi zmienia się pewniej i przyjemniej. Oba samochody zużywają w mieście po 7,5 l ON na każde 100 km, w trasie Audi potrzebuje 5,3, a Subaru – 5,7 l/100 km.

Audi, Peugeot i Volkswagen mają doskonale skuteczne hamulce – ze 100 km/h stają w okolicy 36 metra. Subaru potrzebuje na to o 2 m więcej.

Dane techniczne
Audi
Peugeot
Subaru
VW
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
(+ elektryczny)
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
1997 cm3
1998 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Układ
wzdłużny
poprzeczny
wzdłużny
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk
common rail
wtrysk
common rail
wtrysk
common rail
wtrysk
common rail
Moc maksymalna
177 KM/4200
163 KM/3850
(el.: 37 KM)
150 KM/3600
170 KM/4200
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1750
300 Nm/1750
(el.: 200 Nm)
350 Nm/1800
350 Nm/1750
Napęd
4x4
4x4
4x4
4x4
Skrzynia biegów
manualna/
6-biegowa
aut./
6-biegowa (MCP)
manualna/
6-biegowa
aut./
6-biegowa (DSG)
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./
tarczowe
tarczowe went./
tarczowe
tarczowe went./
tarczowe
tarczowe went./
tarczowe
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
McPherson
McPherson
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
wielowahaczowe
wielowahaczowe
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1630/570 kg
1770/555 kg
1571/514 kg
1650/650 kg
Średnica zawracania
11,5 m
11,8 m
11,0 m
11,4 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
490/1430 l
400/1438 l
526/1726 l
588/1716 l
Pojemność zbiornika paliwa
61 l (ON)
70 l (ON)
65 l (ON)
70 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
472/184/150 cm
482/186/153 cm
478/182/161 cm
477/182/155 cm
Rozstaw osi
281 cm
282 cm
275 cm
271 cm
Opony
225/55 R17
245/45 R18
225/60 R17
225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
215 km/h
213 km/h
195 km/h
211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,2 s
8,8 s
9,7 s
8,9 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,9/5,3/5,8
4,0/4,2/4,1
7,0/5,0/6,0
6,8/5,2/5,8
Emisja dwutlenku węgla
153 g/km
107 g/km
155 g/km
152 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,3 s
10,0 s
10,2 s
9,1 s
Elastyczność 60-100 km/h
7,4 s (4. bieg)
–*
7,9 s (4. bieg)
–*
Elastyczność 80-120 km/h
12,6 s (6. bieg)
–*
13,3 s (6. bieg)
–*
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,5 m
35,8 m
38,2 m
36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,2 m
35,6 m
38,0 m
36,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,6 dB
64,9 dB
66,0 dB
66,5 dB
Zużycie paliwa
(miasto/trasa w l/100 km)
7,5/5,3
6,2/4,8
7,5/5,7
7,0/4,7
Cena
169 000 zł
159 900 zł
169 558 zł
146 190 zł
*z automatyczną skrzynią niemierzalne

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas