Peugeot 2008 1.2 VTi Allure - test

W klasie miejskich crossoverów debiutuje szykowny Peugeot 2008. Auto w sam raz dla kogoś, kto chce się wyróżniać w tłumie.

Dwa zera w nazwie noszą w Peugeocie minivany lub crossovery. Pierwszy takie oznaczenie otrzymał model 1007 w 2004 r.
Dwa zera w nazwie noszą w Peugeocie minivany lub crossovery. Pierwszy takie oznaczenie otrzymał model 1007 w 2004 r.Motor

Moda na miejskie crossovery jest coraz większa. Za przykład może posłużyć choćby bohater tego testu - Peugeot 2008. Francuska firma musiała w fabryce w Miluzie znacząco zwiększyć jego produkcję, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu.

Przestronność wnętrza 2008 nie jest specjalnie większa niż w miejskim 208, na podstawie którego crossover został stworzony. 2008 ma jednak wyżej zmontowane fotele, łatwiej się zatem na nich siada i zajmuje bardziej wyprostowaną pozycję. To, wraz z trochę (o 3 cm z przodu i 1 cm z tyłu) wyższą kabiną i minimalnie większą ilością miejsca na nogi z tyłu, powoduje, że ma się wrażenie większej przestronności.

Deska rozdzielcza w 2008 jest identyczna jak w miejskim modelu 208.Motor

Peugeoty 208 i 2008 mają identyczny rozstaw osi (wynosi 254 cm), ale dłuższy o 15 cm tylny zwis w crossoverze przekłada się na zdecydowanie większy bagażnik. Jego pojemność wynosi 350 zamiast 285 litrów.

W związku z tym, że 2008 ma taką samą deskę rozdzielczą jak 208, trzeba się w nim przyzwyczaić do maleńkiej, eliptycznej kierownicy, ponad którą patrzy się na wskaźniki. Poza tym trudno mieć większe zastrzeżenia do wnętrza. Obsługa (także bardzo dobrego systemu audio-nawigacyjnego) jest prosta, a jakość plastików i solidność montażu - porządne.

Mały, ale daje radę

Pod maską testowanego auta pracuje najmniejszy z oferowanych silników. Ma trzy cylindry, 1,2 l pojemności i 82 KM. Wyniki pomiarów (zarówno przyspieszenia, jak i elastyczności) wydają się mówić jednoznacznie: ten silnik jest słaby i nie zapewnia odpowiedniej dynamiki. Ale to jednak tylko część prawdy. 3-cylindrowa jednostka bardzo ochoczo nabiera obrotów i w mieście 2008 na pewno nie jest zawalidrogą. Więcej - porusza się wystarczająco sprawnie. Za to na trasie, powyżej 120 km/h, 1.2 VTi strasznie się męczy, jest głośny i wręcz domaga się, by skrzynia była sześcio- a nie pięciobiegowa. Przy spokojniej jeździe atutem jest niewielkie zużycie paliwa: średnio 6,4 l/100 km.

Peugeot 2008 1.2 VTi Allure

Peugeot 2008 1.2 VTi Allure (czytaj test)

Opcjonalny (400 zł) odtwarzacz CD umieszczono w schowku.Motor
Zwykła dźwignia hamulca ręcznego byłaby wygodniejsza.Motor
Z tyłu wygodnie usiądą pasażerowie o wzroście do ok. 175 cm.Motor
Przednie fotele są obszerne, ale za słabo wyprofilowane w dolnej części. Miejsca z przodu wystarczy nawet dla wysokich osób.Motor
System multimedialny „zna” język polski, co ułatwia obsługę.Motor
Deska rozdzielcza w 2008 jest identyczna jak w miejskim modelu 208.Motor
Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń ładunkowa jest płaska.Motor
Zupełnie bezsensowne rozwiązanie: tylko mały fragment półki jest ruchomy i trzeba go podnosić oraz opuszczać ręcznie.Motor
Peugeot 2008 powstał na bazie modelu 208. Przy zachowaniu identycznego rozstawu osi crossover jest od auta miejskiego dłuższy o 20 cm i wyższy o 10 cm. Ma też o 45 mm większy prześwit.Motor
Podczas ostrego pokonywania zakrętów 2008 podrywa wewnętrzne koło. Nie jest to jednak niebezpieczne.Motor
Dwa zera w nazwie noszą w Peugeocie minivany lub crossovery. Pierwszy takie oznaczenie otrzymał model 1007 w 2004 r.Motor

Dobrze się prowadzi

Crossover ma prześwit 165 mm (o 45 mm większy niż w 208) i spore koła. Auto prowadzi się stabilnie, szybko reagując na polecenia kierowcy. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, mimo silnego wspomagania. Zawieszenie dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności, ale na dużych poprzecznych pracuje nieco za głośno.

O właściwościach terenowych nie ma co mówić, bo 2008 to zwykła przednionapędówka, w której nawet system kontroli trakcji Grip Control z 5 trybami pracy jest opcjonalny i dostępny tylko z silnikiem 1.6 VTi (120 KM) i dieslami.

Na najtańsze 2008 trzeba wydać 54 500 zł. To o 11 700 zł więcej niż za 208 z tym samym silnikiem, w promocyjnej cenie. Wygląda na to, że sporo osób jest gotowych słono zapłacić za nieco większą funkcjonalność i... bycie modnym.

Peugeot 2008 1.2 VTi Allure

Peugeot 2008 1.2 VTi Allure (czytaj test)

Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1199 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
82 KM/5750
Maks. moment obrotowy
118 Nm/2750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./bębnowe
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Masa/ładowność
1045/537 kg
Średnica zawracania
11,2 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
350/1194 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
416/174/156 cm
Rozstaw osi
254 cm
Opony
195/60 R16
Teoretyczny zasięg
1020 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
169 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,0/4,3/4,9
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,7 s
Elastyczność 60-100 km/h
12,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
20,2 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
7,2/5,6
Rzeczywisty zasięg
780 km
Cena wersji podstawowej*
54 500 zł
Cena
67 700 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas