Peugeot 2008 1.2 VTi Allure - test
W klasie miejskich crossoverów debiutuje szykowny Peugeot 2008. Auto w sam raz dla kogoś, kto chce się wyróżniać w tłumie.
Moda na miejskie crossovery jest coraz większa. Za przykład może posłużyć choćby bohater tego testu - Peugeot 2008. Francuska firma musiała w fabryce w Miluzie znacząco zwiększyć jego produkcję, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu.
Przestronność wnętrza 2008 nie jest specjalnie większa niż w miejskim 208, na podstawie którego crossover został stworzony. 2008 ma jednak wyżej zmontowane fotele, łatwiej się zatem na nich siada i zajmuje bardziej wyprostowaną pozycję. To, wraz z trochę (o 3 cm z przodu i 1 cm z tyłu) wyższą kabiną i minimalnie większą ilością miejsca na nogi z tyłu, powoduje, że ma się wrażenie większej przestronności.
Peugeoty 208 i 2008 mają identyczny rozstaw osi (wynosi 254 cm), ale dłuższy o 15 cm tylny zwis w crossoverze przekłada się na zdecydowanie większy bagażnik. Jego pojemność wynosi 350 zamiast 285 litrów.
W związku z tym, że 2008 ma taką samą deskę rozdzielczą jak 208, trzeba się w nim przyzwyczaić do maleńkiej, eliptycznej kierownicy, ponad którą patrzy się na wskaźniki. Poza tym trudno mieć większe zastrzeżenia do wnętrza. Obsługa (także bardzo dobrego systemu audio-nawigacyjnego) jest prosta, a jakość plastików i solidność montażu - porządne.
Mały, ale daje radę
Pod maską testowanego auta pracuje najmniejszy z oferowanych silników. Ma trzy cylindry, 1,2 l pojemności i 82 KM. Wyniki pomiarów (zarówno przyspieszenia, jak i elastyczności) wydają się mówić jednoznacznie: ten silnik jest słaby i nie zapewnia odpowiedniej dynamiki. Ale to jednak tylko część prawdy. 3-cylindrowa jednostka bardzo ochoczo nabiera obrotów i w mieście 2008 na pewno nie jest zawalidrogą. Więcej - porusza się wystarczająco sprawnie. Za to na trasie, powyżej 120 km/h, 1.2 VTi strasznie się męczy, jest głośny i wręcz domaga się, by skrzynia była sześcio- a nie pięciobiegowa. Przy spokojniej jeździe atutem jest niewielkie zużycie paliwa: średnio 6,4 l/100 km.
Peugeot 2008 1.2 VTi Allure
Peugeot 2008 1.2 VTi Allure (czytaj test)
Dobrze się prowadzi
Crossover ma prześwit 165 mm (o 45 mm większy niż w 208) i spore koła. Auto prowadzi się stabilnie, szybko reagując na polecenia kierowcy. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, mimo silnego wspomagania. Zawieszenie dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności, ale na dużych poprzecznych pracuje nieco za głośno.
O właściwościach terenowych nie ma co mówić, bo 2008 to zwykła przednionapędówka, w której nawet system kontroli trakcji Grip Control z 5 trybami pracy jest opcjonalny i dostępny tylko z silnikiem 1.6 VTi (120 KM) i dieslami.
Na najtańsze 2008 trzeba wydać 54 500 zł. To o 11 700 zł więcej niż za 208 z tym samym silnikiem, w promocyjnej cenie. Wygląda na to, że sporo osób jest gotowych słono zapłacić za nieco większą funkcjonalność i... bycie modnym.
Peugeot 2008 1.2 VTi Allure
Peugeot 2008 1.2 VTi Allure (czytaj test)
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Moc maksymalna | 82 KM/5750 |
Maks. moment obrotowy | 118 Nm/2750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/5-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./bębnowe |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | belka skrętna |
Masa/ładowność | 1045/537 kg |
Średnica zawracania | 11,2 m |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 350/1194 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 416/174/156 cm |
Rozstaw osi | 254 cm |
Opony | 195/60 R16 |
Teoretyczny zasięg | 1020 km |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 169 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 6,0/4,3/4,9 |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,7 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 12,2 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 20,2 s (5. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,7 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,5 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 68,2 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 7,2/5,6 |
Rzeczywisty zasięg | 780 km |
Cena wersji podstawowej* | 54 500 zł |
Cena | 67 700 zł |
*z tym samym silnikiem |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała