Nowy Nissan X-Trail - pierwsza jazda

■Bardziej crossover niż SUV – bazowa wersja z przednim napędem ■Przestronniejszy od poprzednika, dostępny z 5 lub 7 miejscami

X-Trail powstał na tej samej modułowej platformie, co nowy Qashqai, jest od niego jednak o 27 cm dłuższy i o 10 cm wyższy.
X-Trail powstał na tej samej modułowej platformie, co nowy Qashqai, jest od niego jednak o 27 cm dłuższy i o 10 cm wyższy.Nissan

W teorii SUV-y wywodzą się z aut terenowych, a crossovery - ze zwykłych kombi lub hatchbacków. Granice między nimi często się jednak zacierają. Klienci chętnie kupują samochody o właściwościach SUV-a, z funkcjonalnym nadwoziem i wyższym prześwitem, ale na dopłatę do napędu na obie osie decydują się rzadko - bo też rzadko z niego korzystają.

Zmiana wizerunku

Tym właśnie tropem podąża trzecia generacja X-Traila, która porzuciła pudełkowate kształty poprzednika na rzecz smukłej sylwetki, nawiązującej do nowego Qashqaia. W porównaniu z poprzednikiem wymiary zewnętrzne pozostały praktycznie bez zmian (464 cm długości, 182 cm szerokości i 170 cm wysokości), o 7,6 cm wzrósł za to rozstaw osi (do 270,6 cm). W rezultacie X-Trail, podobnie jak Outlander czy Captiva, awaryjnie może przewieźć siedem osób i zajmie w gamie Nissana miejsce Qashqaia+2.

Najwygodniej Nissanem podróżuje się jednak we czwórkę. Po odsunięciu kanapy pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mają mnóstwo miejsca na nogi, a za nimi jest jeszcze 550-litrowy bagażnik z funkcjonalnymi przegródkami.

Kokpit jest intuicyjnie rozplanowany i wykonany z estetycznych materiałów. Zaprojektowano go po japońsku – każdej funkcji przyporządkowano osobny przycisk.Nissan

Również tablica przyrządów - z czytelnymi wskaźnikami i ergonomiczną konsolą - nawiązuje wystrojem do tej z nowego Qashqaia. Główne miejsce zajmuje tu dotykowy ekran systemu multimedialnego, wzbogaconego o funkcję wyszukiwania w Google. Jego obsługę ułatwiają tradycyjne przyciski i pokrętła. Schowki są pojemne, a centralny pojemnik na kubki może być chłodzony.

Nastawiony na wygodę

Kierowca X-Traila ma komfortowe warunki pracy: miękki fotel sąsiaduje z szerokim tunelem środkowym oraz wysoko zamocowaną dźwignią zmiany biegów. Taki zresztą Nissan jest na drodze - ma łagodnie zestrojone zawieszenie oraz dość mocno wspomagany układ kierowniczy.

Do tego obrazu pasuje 130-konny turbodiesel o przyjaznej charakterystyce. To na razie jedyny silnik w ofercie (w przyszłości dołączy do niego benzynowa, turbodoładowana jednostka 1.6 o mocy 163 KM). Współpracuje on z 6-biegową skrzynią manualną lub przekładnią bezstopniową - bardzo udaną, biorąc pod uwagę jej poprzednie wcielenia. W przeciwieństwie do poprzednika, dołączany napęd na obie osie wymaga dopłaty (tylko skrzynia ręczna).

Jednym z atutów Nissana ma być długa lista wyposażenia, w tym znane już z Qashqaia elementy aktywnego bezpieczeństwa i zestaw kamer ułatwiających parkowanie. Za dopłatą będą również oferowane w pełni LED-owe reflektory.

Aby konkurować z RAV4, CR-V, CX-5 czy Outlanderem, X-Trail potrzebuje jeszcze jednego - atrakcyjnej ceny. Ta - w wersji bazowej, z napędem na przednią oś - wynosi 114,9 tys. zł. Za odmianę 4WD trzeba zapłacić 132 900 zł, czyli o kilka tysięcy złotych więcej od porównywalnych rywali.

Nowy Nissan X-Trail

Nowy Nissan X-Trail - pierwsza jazda (czytaj test)

Kierowcy pomagają asystenci pasa ruchu, martwego pola i awaryjnego hamowania.Nissan
Trzeci rząd siedzeń to miejsca awaryjne – zmieści się tu nawet osoba mierząca ponad 180 cm, ale przestrzeni na nogi i stopy jest niewiele.Nissan
Dzielona kanapa przesuwa się w zakresie 15 cm i ma pochylane oparcie. W skrajnym ustawieniu – bardzo dużo miejsca na nogi.Nissan
Kokpit jest intuicyjnie rozplanowany i wykonany z estetycznych materiałów. Zaprojektowano go po japońsku – każdej funkcji przyporządkowano osobny przycisk.Nissan
X-Trail ma duży, 21-centymetrowy prześwit oraz praktyczne osłony zderzaków i nadkoli z tworzywa.Nissan
X-Trail powstał na tej samej modułowej platformie, co nowy Qashqai, jest od niego jednak o 27 cm dłuższy i o 10 cm wyższy.Nissan
1,6-litrowy turbodiesel o mocy 130 KM jest stosunkowo cichy i generuje sporo momentu obrotowego już od niskich prędkości.Nissan
W wersji 4x4 komputer podpowiada, jaki procent momentu płynie do kół tylnej osi.Nissan
Organizację przestrzeni bagażowej ułatwiają ruchome przegrody. Górna ma 75 kg ładowności.Nissan
Bagażnik jak w kompaktowym kombi. Przy 5 miejscach jego pojemność to 550 l. Płaska podłoga.Nissan

Kiedyś terenówki, dzisiaj crossovery

W ostatnich kilkunastu latach europejska gama rekreacyjnych Nissanów niemal całkowicie przestawiła się na SUV-y i crossovery. Jeszcze w 1990 r. obejmowała jedynie terenowego Patrola i Terrano. Dzisiaj to już pięć aut, z których stricte terenowy jest wyłącznie Pathfinder. Qashqai stał się najpopularniejszym modelem Nissana w Europie, a Patrola wycofano z lokalnej oferty.

1990 rok

1990 rokNissan

2000 rok

2000 rokNissan

2014 rok

2014 rokNissan
Wersja
1.6 dCi
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
130 KM/4000
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
188 (186)* km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,5 (11,0)* s
Średnie zużycie paliwa
4,9 (5,3)* l/100 km
Cena
od 114 900 zł
*dane dla wersji z napędem na obie osie

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Nissan

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas