Używany Nissan X-Trail T30 (2001-2007)

Nissan X-Trail (z angielskiego „poza szlakiem”) na tle innych małych SUV-ów to jak prawdziwa terenówka w miniaturze.

Konserwatywna stylizacja podobała się klientom. X-Trail wyglądał trochę jak zmniejszony Patrol.
Konserwatywna stylizacja podobała się klientom. X-Trail wyglądał trochę jak zmniejszony Patrol.Motor

W roku 2001 swojego małego SUV-a miały już w ofercie Toyota, Honda i Suzuki. Konkurencyjny wobec nich X-Trail został zbudowany na platformie wspólnej z Almerą i Primerą. Nietypowym rozwiązaniem było umieszczenie zespołu wskaźników pośrodku deski rozdzielczej. Podobno miało to być "nowoczesne", w rzeczywistości chodziło o zmniejszenie kosztów produkcji wersji do ruchu prawo- i lewostronnego. Podczas doboru części warto znać oznaczenie fabryczne modelu: pierwsza generacja X-Traila to T30, druga - T31.

Wnętrze nie jest najmocniejszą stroną X-Traila. Plastiki skrzypią, wskaźniki nie są zbyt czytelne, nie ma też komputera pokładowego. Przy kierownicy – pokrętło wyboru napędu.Motor

Wnętrze i wyposażenie

X-Trail w Polsce był dostępny z czterema silnikami i w czterech wersjach wyposażenia. Podstawowa (Comfort) oferowała dwa airbagi, ABS, klimatyzację, "elektrykę" i radio z CD. W odmianie Sport dodawano m.in. kierownicę wielofunkcyjną i 16-calowe alufelgi. Sport+ miała dodatkowy szyberdach, a topowa Elegance - układ ESP i skórzaną tapicerkę z podgrzewaniem foteli. Na rynku wtórnym nie ma już większych różnic cenowych między egzemplarzami w zależności od wersji wyposażenia. Nie polecamy natomiast aut po amatorskim tuningu terenowym - zamontowane orurowania są zazwyczaj bardzo złej jakości. Ciekawostką były stosowane w wersji Sport+ światła zamontowane w relingach dachowych, pomocne w jeździe terenowej i w złych warunkach nocą.

Silniki i napęd

Podstawowym napędem X-Traila był benzynowy silnik 2.0/140 KM. Ma swoje zalety: pracuje miękko i bardzo cicho, jednak do dynamicznej jazdy trzeba wykorzystywać górne zakresy obrotów, co skutkuje zużyciem paliwa na poziomie 12,5 l/100 km. Jeśli będziemy jeździć delikatnie, "zejdziemy" do 10 l/100 km. Moment obrotowy silnika benzynowego jest mniejszy niż w turbodieslu, co może być plusem - podczas jazdy w terenie nie grozi nam uszkodzenie napędu.

Zupełnie sporadycznie występuje silnik 2.5. To benzynowa jednostka o czterech cylindrach i mocy 165 KM, często łączona z automatyczną skrzynią biegów. Jednak benzynowe X-Traile to margines oferty rynkowej, co stanowi polską specyfikę. W rodzimych ogłoszeniach jeden na dziesięć Nissanów ma silnik benzynowy, w Niemczech - jeden na cztery.

Oferowano dwa silniki wysokoprężne: początkowo był to niezniszczalny diesel 2.2 DI o mocy 114 KM, zastąpiony w 2003 r. jednostką z wtryskiem common rail i zmienną geometrią łopatek w turbinie, oznaczonym 2.2 dCi (136 KM). Póki wszystko jest w porządku, diesel jest idealnym źródłem napędu dla X-Traila. Ma wysoki moment obrotowy, a zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 8 l/100 km. Okazało się jednak, że nie ustrzeżono się pewnych mankamentów, często unieruchamiających samochód na długie tygodnie.

W układzie napędowym Nissana wykorzystano system All-Mode 4WD. Pozwala on użytkować samochód w trzech trybach: z napędem na koła przednie, z napędem tylnej osi dołączanym automatycznie i w trybie Lock, czyli elektronicznej blokady centralnego dyferencjału w proporcji 57:43. Tryb Lock wyłączy się samoczynnie przy prędkości ok. 40 km/h. Prześwit równy 20 cm pozwala pokonać wszelkie drogi gruntowe, a także także wiele pułapek błotnych i śnieżnych. Trzeba tylko uważać i nie forsować auta, ponieważ może dojść do uszkodzenia sprzęgła międzyosiowego.

Za ile kupimy?

Ceny zaczynają się już od 18 tys. zł. Za ok. 8-10 tys. zł więcej kupimy 9-letniego diesla, przy odrobinie szczęścia nawet kupionego w polskim salonie. Dominują jednak samochody sprowadzone - w tym przypadku kontrola w ASO jest konieczna, ponieważ X-Trail jest pojazdem dosyć skomplikowanym z dużą ilością elektroniki w układzie napędowym. Jeżeli coś nie będzie działało, nie wierzmy sprzedającemu, że "to drobiazg".

Nissan X-Trail T30 (2001-2007)

Używany Nissan X-Trail T30 (2001-2007) - więcej informacji

Skórzane fotele – tylko w topowej odmianie wyposażenia Elegance.Motor
Pojemność 410 l to niezbyt wiele, ale w końcu auto ma tylko 451 cm długości. Napęd 4x4 ogranicza użyteczność i podwyższa podłogę.Motor
W wersji Sport+ w relingach montowano reflektory dalekosiężne.Motor
Praktyczny schowek znajdziemy przed kołem kierownicy.Motor
Wnętrze nie jest najmocniejszą stroną X-Traila. Plastiki skrzypią, wskaźniki nie są zbyt czytelne, nie ma też komputera pokładowego. Przy kierownicy – pokrętło wyboru napędu.Motor
Używany Nissan X-Trail T30 (2001-2007)Motor
Konserwatywna stylizacja podobała się klientom. X-Trail wyglądał trochę jak zmniejszony Patrol.Motor
Nissan X-Trail II (2007 r.)Motor
Spalone sprzęgło międzyosiowe: nie forsujmy X-Traila w terenie. Jest dzielny, ale to wciąż mały SUV.Motor
Nieszczelny intercooler: typowa usterka w dieslu. Niektóre można jeszcze zespawać.Motor

Nissan X-Trail T30 (2001-2007) - podsumowanie

Na tle konkurentów Nissan X-Trail wyróżnia się kanciastym kształtem i dopracowanym napędem. To solidne auto o wysokich kosztach utrzymania. Silniki benzynowe nie sprawiają problemów, ale diesel dCi miewa kłopoty z trwałością osprzętu. Wnętrze prezentuje przeciętny poziom i jest nieco zbyt awangardowe.

Nissan X-Trail T30: historia modelu2001: prezentacja modelu. W ofercie europejskiej silnik benzynowy 2.0 i diesel 2.2.2002: na rynek japoński trafia seria X-Trail GT Turbo o mocy 280 KM!2003: sprzedaż na rynku południowoamerykańskim i azjatyckim, nowy diesel 2.2 dCi. Niewielki lifting nadwozia, niemal niezauważalny z zewnątrz.2005: sprzedaż w Kanadzie.2007: prezentacja nowej generacji. X-Trail I pozostaje w produkcji jako X-Trail Classic (w Azji).

Nissan X-Trail T30: typowe usterki i problemy

  • Nieszczelny intercooler to usterka często zgłaszana przez właścicieli X-Traila z silnikiem Diesla. Można dorobić chłodnicę na zamówienie. Nie kupujmy używanych - są dziurawe!
  • Brak możliwości uruchomienia w dieslu common rail. Często błędnie diagnozuje się wadę pompy wysokiego ciśnienia, podczas kiedy winny jest tylko zawór lub czujnik ciśnienia paliwa.
  • Problemy z regeneracją osprzętu firmy Denso (pompy, wtryskiwaczy).
  • Niezbyt wytrzymałe łożyska kół - są także dość drogie.
  • Spalone sprzęgło to następstwo forsownej jazdy terenowej.

Nissan X-Trail T30: warto poszukać

  • Jeśli nie planujemy dużych przebiegów - benzynowego egzemplarza od pierwszego właściciela. Silnik ten pracuje nadzwyczaj cicho i kulturalnie.
  • Pod kątem niskich kosztów utrzymania - diesla 2.2 DI o mocy 114 KM.
  • Wersji wyposażenia Sport+ lub Elegance.

Nissan X-Trail T30: tego unikaj

  • Samochodów z rynku kanadyjskiego w wersji 2.5 benzyna ze skrzynią automatyczną. Ani nie są szybkie, ani oszczędne.
  • Egzemplarzy z różnymi elementami "tuningu terenowego", które zazwyczaj są bardzo złej jakości (zwłaszcza orurowanie).
  • Sprowadzonych diesli 2.2 dCi bez dokumentacji przebiegu.

Dane techniczne: Nissan X-Trail T30 (2001-2007)

Wersja
2.0 16V
2.5 16V
2.2 DI
2.2 dCi
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
2488 cm3
2184 cm3
2184 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
140 KM
165 KM
114 KM
136 KM
Maks. moment obr.
192 Nm
230 Nm
270 Nm
314 Nm
Osiągi    
Prędkość maksymalna
177 km/h
187 km/h
165 km/h
180 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,3 s
9,9 s
13,7 s
11,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
9,3
9,6
7,2
7,2
*dane fabryczne

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski