Używany Nissan X-Trail T30 (2001-2007)
Nissan X-Trail (z angielskiego „poza szlakiem”) na tle innych małych SUV-ów to jak prawdziwa terenówka w miniaturze.
W roku 2001 swojego małego SUV-a miały już w ofercie Toyota, Honda i Suzuki. Konkurencyjny wobec nich X-Trail został zbudowany na platformie wspólnej z Almerą i Primerą. Nietypowym rozwiązaniem było umieszczenie zespołu wskaźników pośrodku deski rozdzielczej. Podobno miało to być "nowoczesne", w rzeczywistości chodziło o zmniejszenie kosztów produkcji wersji do ruchu prawo- i lewostronnego. Podczas doboru części warto znać oznaczenie fabryczne modelu: pierwsza generacja X-Traila to T30, druga - T31.
Wnętrze i wyposażenie
X-Trail w Polsce był dostępny z czterema silnikami i w czterech wersjach wyposażenia. Podstawowa (Comfort) oferowała dwa airbagi, ABS, klimatyzację, "elektrykę" i radio z CD. W odmianie Sport dodawano m.in. kierownicę wielofunkcyjną i 16-calowe alufelgi. Sport+ miała dodatkowy szyberdach, a topowa Elegance - układ ESP i skórzaną tapicerkę z podgrzewaniem foteli. Na rynku wtórnym nie ma już większych różnic cenowych między egzemplarzami w zależności od wersji wyposażenia. Nie polecamy natomiast aut po amatorskim tuningu terenowym - zamontowane orurowania są zazwyczaj bardzo złej jakości. Ciekawostką były stosowane w wersji Sport+ światła zamontowane w relingach dachowych, pomocne w jeździe terenowej i w złych warunkach nocą.
Silniki i napęd
Podstawowym napędem X-Traila był benzynowy silnik 2.0/140 KM. Ma swoje zalety: pracuje miękko i bardzo cicho, jednak do dynamicznej jazdy trzeba wykorzystywać górne zakresy obrotów, co skutkuje zużyciem paliwa na poziomie 12,5 l/100 km. Jeśli będziemy jeździć delikatnie, "zejdziemy" do 10 l/100 km. Moment obrotowy silnika benzynowego jest mniejszy niż w turbodieslu, co może być plusem - podczas jazdy w terenie nie grozi nam uszkodzenie napędu.
Zupełnie sporadycznie występuje silnik 2.5. To benzynowa jednostka o czterech cylindrach i mocy 165 KM, często łączona z automatyczną skrzynią biegów. Jednak benzynowe X-Traile to margines oferty rynkowej, co stanowi polską specyfikę. W rodzimych ogłoszeniach jeden na dziesięć Nissanów ma silnik benzynowy, w Niemczech - jeden na cztery.
Oferowano dwa silniki wysokoprężne: początkowo był to niezniszczalny diesel 2.2 DI o mocy 114 KM, zastąpiony w 2003 r. jednostką z wtryskiem common rail i zmienną geometrią łopatek w turbinie, oznaczonym 2.2 dCi (136 KM). Póki wszystko jest w porządku, diesel jest idealnym źródłem napędu dla X-Traila. Ma wysoki moment obrotowy, a zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 8 l/100 km. Okazało się jednak, że nie ustrzeżono się pewnych mankamentów, często unieruchamiających samochód na długie tygodnie.
W układzie napędowym Nissana wykorzystano system All-Mode 4WD. Pozwala on użytkować samochód w trzech trybach: z napędem na koła przednie, z napędem tylnej osi dołączanym automatycznie i w trybie Lock, czyli elektronicznej blokady centralnego dyferencjału w proporcji 57:43. Tryb Lock wyłączy się samoczynnie przy prędkości ok. 40 km/h. Prześwit równy 20 cm pozwala pokonać wszelkie drogi gruntowe, a także także wiele pułapek błotnych i śnieżnych. Trzeba tylko uważać i nie forsować auta, ponieważ może dojść do uszkodzenia sprzęgła międzyosiowego.
Za ile kupimy?
Ceny zaczynają się już od 18 tys. zł. Za ok. 8-10 tys. zł więcej kupimy 9-letniego diesla, przy odrobinie szczęścia nawet kupionego w polskim salonie. Dominują jednak samochody sprowadzone - w tym przypadku kontrola w ASO jest konieczna, ponieważ X-Trail jest pojazdem dosyć skomplikowanym z dużą ilością elektroniki w układzie napędowym. Jeżeli coś nie będzie działało, nie wierzmy sprzedającemu, że "to drobiazg".
Na tle konkurentów Nissan X-Trail wyróżnia się kanciastym kształtem i dopracowanym napędem. To solidne auto o wysokich kosztach utrzymania. Silniki benzynowe nie sprawiają problemów, ale diesel dCi miewa kłopoty z trwałością osprzętu. Wnętrze prezentuje przeciętny poziom i jest nieco zbyt awangardowe.
Nissan X-Trail T30: historia modelu
2001: prezentacja modelu. W ofercie europejskiej silnik benzynowy 2.0 i diesel 2.2.
2002: na rynek japoński trafia seria X-Trail GT Turbo o mocy 280 KM!
2003: sprzedaż na rynku południowoamerykańskim i azjatyckim, nowy diesel 2.2 dCi. Niewielki lifting nadwozia, niemal niezauważalny z zewnątrz.
2005: sprzedaż w Kanadzie.
2007: prezentacja nowej generacji. X-Trail I pozostaje w produkcji jako X-Trail Classic (w Azji).
Nissan X-Trail T30: typowe usterki i problemy
- Nieszczelny intercooler to usterka często zgłaszana przez właścicieli X-Traila z silnikiem Diesla. Można dorobić chłodnicę na zamówienie. Nie kupujmy używanych - są dziurawe!
- Brak możliwości uruchomienia w dieslu common rail. Często błędnie diagnozuje się wadę pompy wysokiego ciśnienia, podczas kiedy winny jest tylko zawór lub czujnik ciśnienia paliwa.
- Problemy z regeneracją osprzętu firmy Denso (pompy, wtryskiwaczy).
- Niezbyt wytrzymałe łożyska kół - są także dość drogie.
- Spalone sprzęgło to następstwo forsownej jazdy terenowej.
Nissan X-Trail T30: warto poszukać
- Jeśli nie planujemy dużych przebiegów - benzynowego egzemplarza od pierwszego właściciela. Silnik ten pracuje nadzwyczaj cicho i kulturalnie.
- Pod kątem niskich kosztów utrzymania - diesla 2.2 DI o mocy 114 KM.
- Wersji wyposażenia Sport+ lub Elegance.
Nissan X-Trail T30: tego unikaj
- Samochodów z rynku kanadyjskiego w wersji 2.5 benzyna ze skrzynią automatyczną. Ani nie są szybkie, ani oszczędne.
- Egzemplarzy z różnymi elementami "tuningu terenowego", które zazwyczaj są bardzo złej jakości (zwłaszcza orurowanie).
- Sprowadzonych diesli 2.2 dCi bez dokumentacji przebiegu.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski