Używany Nissan X-Trail T30 (2001-2007)

Nissan X-Trail (z angielskiego „poza szlakiem”) na tle innych małych SUV-ów to jak prawdziwa terenówka w miniaturze.

Konserwatywna stylizacja podobała się klientom. X-Trail wyglądał trochę jak zmniejszony Patrol.
Konserwatywna stylizacja podobała się klientom. X-Trail wyglądał trochę jak zmniejszony Patrol.Motor

W roku 2001 swojego małego SUV-a miały już w ofercie Toyota, Honda i Suzuki. Konkurencyjny wobec nich X-Trail został zbudowany na platformie wspólnej z Almerą i Primerą. Nietypowym rozwiązaniem było umieszczenie zespołu wskaźników pośrodku deski rozdzielczej. Podobno miało to być "nowoczesne", w rzeczywistości chodziło o zmniejszenie kosztów produkcji wersji do ruchu prawo- i lewostronnego. Podczas doboru części warto znać oznaczenie fabryczne modelu: pierwsza generacja X-Traila to T30, druga - T31.

Wnętrze nie jest najmocniejszą stroną X-Traila. Plastiki skrzypią, wskaźniki nie są zbyt czytelne, nie ma też komputera pokładowego. Przy kierownicy – pokrętło wyboru napędu.Motor

Wnętrze i wyposażenie

X-Trail w Polsce był dostępny z czterema silnikami i w czterech wersjach wyposażenia. Podstawowa (Comfort) oferowała dwa airbagi, ABS, klimatyzację, "elektrykę" i radio z CD. W odmianie Sport dodawano m.in. kierownicę wielofunkcyjną i 16-calowe alufelgi. Sport+ miała dodatkowy szyberdach, a topowa Elegance - układ ESP i skórzaną tapicerkę z podgrzewaniem foteli. Na rynku wtórnym nie ma już większych różnic cenowych między egzemplarzami w zależności od wersji wyposażenia. Nie polecamy natomiast aut po amatorskim tuningu terenowym - zamontowane orurowania są zazwyczaj bardzo złej jakości. Ciekawostką były stosowane w wersji Sport+ światła zamontowane w relingach dachowych, pomocne w jeździe terenowej i w złych warunkach nocą.

Silniki i napęd

Podstawowym napędem X-Traila był benzynowy silnik 2.0/140 KM. Ma swoje zalety: pracuje miękko i bardzo cicho, jednak do dynamicznej jazdy trzeba wykorzystywać górne zakresy obrotów, co skutkuje zużyciem paliwa na poziomie 12,5 l/100 km. Jeśli będziemy jeździć delikatnie, "zejdziemy" do 10 l/100 km. Moment obrotowy silnika benzynowego jest mniejszy niż w turbodieslu, co może być plusem - podczas jazdy w terenie nie grozi nam uszkodzenie napędu.

Zupełnie sporadycznie występuje silnik 2.5. To benzynowa jednostka o czterech cylindrach i mocy 165 KM, często łączona z automatyczną skrzynią biegów. Jednak benzynowe X-Traile to margines oferty rynkowej, co stanowi polską specyfikę. W rodzimych ogłoszeniach jeden na dziesięć Nissanów ma silnik benzynowy, w Niemczech - jeden na cztery.

Oferowano dwa silniki wysokoprężne: początkowo był to niezniszczalny diesel 2.2 DI o mocy 114 KM, zastąpiony w 2003 r. jednostką z wtryskiem common rail i zmienną geometrią łopatek w turbinie, oznaczonym 2.2 dCi (136 KM). Póki wszystko jest w porządku, diesel jest idealnym źródłem napędu dla X-Traila. Ma wysoki moment obrotowy, a zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 8 l/100 km. Okazało się jednak, że nie ustrzeżono się pewnych mankamentów, często unieruchamiających samochód na długie tygodnie.

W układzie napędowym Nissana wykorzystano system All-Mode 4WD. Pozwala on użytkować samochód w trzech trybach: z napędem na koła przednie, z napędem tylnej osi dołączanym automatycznie i w trybie Lock, czyli elektronicznej blokady centralnego dyferencjału w proporcji 57:43. Tryb Lock wyłączy się samoczynnie przy prędkości ok. 40 km/h. Prześwit równy 20 cm pozwala pokonać wszelkie drogi gruntowe, a także także wiele pułapek błotnych i śnieżnych. Trzeba tylko uważać i nie forsować auta, ponieważ może dojść do uszkodzenia sprzęgła międzyosiowego.

Za ile kupimy?

Ceny zaczynają się już od 18 tys. zł. Za ok. 8-10 tys. zł więcej kupimy 9-letniego diesla, przy odrobinie szczęścia nawet kupionego w polskim salonie. Dominują jednak samochody sprowadzone - w tym przypadku kontrola w ASO jest konieczna, ponieważ X-Trail jest pojazdem dosyć skomplikowanym z dużą ilością elektroniki w układzie napędowym. Jeżeli coś nie będzie działało, nie wierzmy sprzedającemu, że "to drobiazg".

Nissan X-Trail T30 (2001-2007)

Używany Nissan X-Trail T30 (2001-2007) - więcej informacji

Skórzane fotele – tylko w topowej odmianie wyposażenia Elegance.Motor
Pojemność 410 l to niezbyt wiele, ale w końcu auto ma tylko 451 cm długości. Napęd 4x4 ogranicza użyteczność i podwyższa podłogę.Motor
W wersji Sport+ w relingach montowano reflektory dalekosiężne.Motor
Praktyczny schowek znajdziemy przed kołem kierownicy.Motor
Wnętrze nie jest najmocniejszą stroną X-Traila. Plastiki skrzypią, wskaźniki nie są zbyt czytelne, nie ma też komputera pokładowego. Przy kierownicy – pokrętło wyboru napędu.Motor
Używany Nissan X-Trail T30 (2001-2007)Motor
Konserwatywna stylizacja podobała się klientom. X-Trail wyglądał trochę jak zmniejszony Patrol.Motor
Nissan X-Trail II (2007 r.)Motor
Spalone sprzęgło międzyosiowe: nie forsujmy X-Traila w terenie. Jest dzielny, ale to wciąż mały SUV.Motor
Nieszczelny intercooler: typowa usterka w dieslu. Niektóre można jeszcze zespawać.Motor

Nissan X-Trail T30 (2001-2007) - podsumowanie

Na tle konkurentów Nissan X-Trail wyróżnia się kanciastym kształtem i dopracowanym napędem. To solidne auto o wysokich kosztach utrzymania. Silniki benzynowe nie sprawiają problemów, ale diesel dCi miewa kłopoty z trwałością osprzętu. Wnętrze prezentuje przeciętny poziom i jest nieco zbyt awangardowe.

Nissan X-Trail T30: historia modelu2001: prezentacja modelu. W ofercie europejskiej silnik benzynowy 2.0 i diesel 2.2.2002: na rynek japoński trafia seria X-Trail GT Turbo o mocy 280 KM!2003: sprzedaż na rynku południowoamerykańskim i azjatyckim, nowy diesel 2.2 dCi. Niewielki lifting nadwozia, niemal niezauważalny z zewnątrz.2005: sprzedaż w Kanadzie.2007: prezentacja nowej generacji. X-Trail I pozostaje w produkcji jako X-Trail Classic (w Azji).

Nissan X-Trail T30: typowe usterki i problemy

  • Nieszczelny intercooler to usterka często zgłaszana przez właścicieli X-Traila z silnikiem Diesla. Można dorobić chłodnicę na zamówienie. Nie kupujmy używanych - są dziurawe!
  • Brak możliwości uruchomienia w dieslu common rail. Często błędnie diagnozuje się wadę pompy wysokiego ciśnienia, podczas kiedy winny jest tylko zawór lub czujnik ciśnienia paliwa.
  • Problemy z regeneracją osprzętu firmy Denso (pompy, wtryskiwaczy).
  • Niezbyt wytrzymałe łożyska kół - są także dość drogie.
  • Spalone sprzęgło to następstwo forsownej jazdy terenowej.

Nissan X-Trail T30: warto poszukać

  • Jeśli nie planujemy dużych przebiegów - benzynowego egzemplarza od pierwszego właściciela. Silnik ten pracuje nadzwyczaj cicho i kulturalnie.
  • Pod kątem niskich kosztów utrzymania - diesla 2.2 DI o mocy 114 KM.
  • Wersji wyposażenia Sport+ lub Elegance.

Nissan X-Trail T30: tego unikaj

  • Samochodów z rynku kanadyjskiego w wersji 2.5 benzyna ze skrzynią automatyczną. Ani nie są szybkie, ani oszczędne.
  • Egzemplarzy z różnymi elementami "tuningu terenowego", które zazwyczaj są bardzo złej jakości (zwłaszcza orurowanie).
  • Sprowadzonych diesli 2.2 dCi bez dokumentacji przebiegu.
Wersja
2.0 16V
2.5 16V
2.2 DI
2.2 dCi
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
2488 cm3
2184 cm3
2184 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
140 KM
165 KM
114 KM
136 KM
Maks. moment obr.
192 Nm
230 Nm
270 Nm
314 Nm
Osiągi    
Prędkość maksymalna
177 km/h
187 km/h
165 km/h
180 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,3 s
9,9 s
13,7 s
11,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
9,3
9,6
7,2
7,2
*dane fabryczne

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas