Królowie miasta

Wyróżniają się powiększonym prześwitem, jednak ich naturalny teren to ulice miast. Niewielkie crossovery szturmem zdobywają rynek, przekonując klientów swoją wszechstronnością. W porównaniu – siedmiu „królów miasta”.

Od lewej: Opel Mokka 1.4 Turbo Enjoy, Peugeot 2008 1.6 VTi Allure, Renault Captur TCe 120 EDC Intens, Mini Countryman Cooper, Nissan Juke 1.6 N-Tec, Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120, Kia Soul 1.6 GDI XL
Od lewej: Opel Mokka 1.4 Turbo Enjoy, Peugeot 2008 1.6 VTi Allure, Renault Captur TCe 120 EDC Intens, Mini Countryman Cooper, Nissan Juke 1.6 N-Tec, Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120, Kia Soul 1.6 GDI XLMotor

Crossovery to swoiste krzyżówki łączące ze sobą cechy modeli z różnych klas. W świadomości klientów są czymś więcej od typowego auta osobowego i czymś mniej niż SUV-y. Ale crossoverem może być także van. Wśród aut z naszego porównania największy oryginał to Fiat 500L. W specjalnej wersji Trekking wyróżnia się zawieszeniem podniesionym o 1,5 cm i elektroniczną szperą przy przedniej osi, poprawiającą jego trakcję. Jednak w teren nie warto się nim zapuszczać.

Podwyższony prześwit jest sposobem na miejskie krawężniki i dziurawe ulice. Z kolei nadwozie wyciągnięte ku górze pozwala na wygospodarowanie obszerniejszego wnętrza niż w zwyczajnych autach o podobnych wymiarach. Często też crossovery mają dużo do powiedzenia w temacie funkcjonalności.

Zróżnicowany poziom

Pod tym względem najlepsze jest Mini. Ma największy zakres wzdłużnej regulacji foteli, wielkie wnęki na napoje na tunelu środkowym oraz kanapę dzieloną (w proporcji 60:40), przesuwaną na odcinku 13 cm i z regulowanym kątem pochylenia oparcia. Do dyspozycji jest aż 11 stopni (osobno dla trzech części) obsługiwanych za pomocą pasków z boku siedzeń. Co zaskakujące, Mini oferuje drugą przestrzeń na kolana w teście. Niestety, ma wąskie wnętrze, a pod stopami pasażerów przebiega wzmocnienie podłogi.

Także Fiat wyróżnia się przesuwaną (o 12 cm), dzieloną kanapą (60:40) oraz regulowanym oparciem. Ma ono tylko dwa ustawienia - normalne lub półleżące - na dodatek obsługiwane za pomocą dźwigni na górnej krawędzi kanapy, czyli niezbyt wygodnie. Włoskie auto ma płaską podłogą drugiego rzędu i największą przestrzeń na nogi pasażerów, choć nad głowami wyższym osobom nieco brakuje miejsca. Jak na crossovera z genami minivana przystało, 500L wyposażono w wygodne składane stoliki.

W Renault kanapa przesuwa się na odcinku 16 cm, jednak oparcie nie ma regulacji. Mało funkcjonalne okazują się kieszenie w postaci pasków rozwieszonych w oparciach foteli. Wyglądają ładnie i ciekawie, ale umieszczone w nich rzeczy po prostu wypadają. Miejsca na nogi nie brakuje (4. wynik w teście) i jest mnóstwo na stopy. Wyraźnie opadający dach ogranicza za to przestrzeń nad głową. Ciekawostka - odpinana tapicerka siedzeń.

Jeszcze mniej miejsca oferuje Nissan. Bardzo wąskie wnętrze, tylko wystarczająca liczba centymetrów na kolana i niewystarczająca nad głowami ewidentnie świadczą o tym, że tutaj liczy się styl. Na dodatek tylne drzwi są nieduże, przez co wsiadanie na kanapę to czysta ekwilibrystyka.

Soul, którego nadwozie ma bardzo zbliżone wymiary do Juke'a, ale i pudełkowate proporcje, oferuje pasażerom największą kabinę. Na nogi w drugim rzędzie jest tyle miejsca, co w Mini, najwięcej na szerokość i mnóstwo nad głowami. Niestety, kanapa nie jest regulowana. Plus za płaską podłogę.

Także Peugeot i Opel nie dają możliwości ustawiania kanapy i mają zbliżone wymiary tylnych części kabiny. Oznacza to przestrzeń na nogi niewiele większą niż w Juke'u oraz niezbyt imponującą szerokość, choć ze wskazaniem na "2008" (134 cm to o 2 cm więcej niż w Mokce). Tym, czego francuskie auto może zazdrościć niemieckiemu jest większa ilość miejsca nad głowami pasażerów.

Dużo miejsca na drobiazgi

Wśród porównywanych aut najwięcej miejsca na drobne przedmioty wygospodarowali projektanci Mokki. Są tu trzy zamykane schowki, dwa miejsca na kubki oraz po trzy wnęki w drzwiach. Do wykończenia kokpitu użyto twardych materiałów, jednak nie sprawiają one wrażenia tanich. Drażnią przeładowana przyciskami konsola środkowa oraz obsługa komputera pokładowego pokrętłem w dźwigience, wymagająca oderwania ręki od kierownicy.

W Fiacie, Mini (komputer za dopłatą 661 zł!), Renault i Peugeocie zarządzanie komputerem jest nieco wygodniejsze. We wszystkich tych autach wystarcza do tego po prostu przycisk na szczycie którejś z dźwigienek. Dzięki temu nie ma potrzeby puszczania kierownicy.

W Nissanie do wyboru są: przycisk między zegarami lub na kierownicy. Niestety, jakość wykończenia Juke'a (twarde, tanie plastiki) odbiega od poziomu reszty testowanych modeli. Obsługa jest jednak łatwa, na konsoli środkowej znalazły się trzy gumowane wnęki (dwie na kubki), a drążek zmiany biegów sam wpada w rękę. W odróżnieniu od konkurentów kierownica ustawiana jest wyłącznie w jednej płaszczyźnie.

niezbyt czytelne zegary, za to porządna jakość wykonania. Dziwne: „kwadratowa” kierownica i wielki drążek zmiany biegów.Motor
najlepsze jakościowo wnętrze w teście. Czytelne zegary, łatwa obsługa i sportowa kierownica, która świetnie leży w dłoniach.Motor
poprawa po liftingu – z konsoli zniknęły przyciski otwierania okien. Wielki obrotomierz jest nieczytelny. Twarde plastiki.Motor
kierownica ustawiana tylko w zakresie góra-dół. Dość słaba jakość plastików, za to dużo wnęk i wygodnie umieszczony lewarek.Motor

Z kolei w "2008" ma ona "jajowaty" kształt, a zegary znajdują się nad deską rozdzielczą. Takie rozwiązanie wymusza niskie umieszczenie kierownicy, co nie każdemu przypadnie do gustu. O wiele bardziej spodobają się miękkie tworzywa, dobre wykończenie i cała masa ładnych detali. Kieszenie w drzwiach są ogromne, ale wnęki na kubki - małe i nieporęczne. Plus za dwa złącza USB, niestety nieukryte przed oczami ciekawskich.

Pojedyncze złącze na widoku ma prawie każde z testowanych aut z wyjątkiem Mini, w którym znalazły się dwa USB, z tym że jedno umieszczono w schowku przed pasażerem, pozwalając na pozostawienie tam np. iPoda. Kabina Countrymana po liftingu nadal jednak razi morzem twardych plastików, co dziwi w aucie za tak wysoką cenę. Dobrze, że przyciski okien powędrowały na drzwi. Wielki prędkościomierz górujący nad konsolą środkową jest słabo czytelny.

Blaski i cienie

Ten sam zarzut dotyczy 500L. Niewielkie zegary z przezroczystymi wskazówkami, zakończonymi na czerwono - niczym spławik - pozostawiają sporo do życzenia. Nieco irytuje również śliskie i ciężko pracujące pokrętło głośności na kierownicy. Poza tym włoskie auto wyróżnia się niezłymi materiałami, ciekawą stylizacją i nieskomplikowaną obsługą.

Deska rozdzielcza Captura jest przejrzysta, solidna i zaprojektowana w minimalistycznym stylu. Plastikowe wstawki kierownicy wylądowały pechowo akurat w miejscu, gdzie chwyta się ją najczęściej. Szuflada, zamiast zamykanego schowka, niestety nie wysuwa się do końca, jeśli ktoś siedzi na fotelu pasażera.

Najlepiej wykonane wnętrze ma Kia, co jeszcze kilka lat temu byłoby nie do pomyślenia. Plastiki, nawet te twarde, są dobrej jakości, a obsługa - absolutnie nieskomplikowana. Także z poziomu świetnej, sportowej kierownicy, na której jest wprawdzie sporo przycisków, ale zostały one logicznie rozmieszczone. Minus należy się Soulowi za przeszkadzający w zmianie biegów podłokietnik.

Z różnych bajek

Pod względem precyzji prowadzenia na pierwszy plan wysuwa się Mini. Na skręty kierownicą odpowiada jak rażone prądem, jest zwarte, ma najlepsze hamulce, a w zakrętach pozwala na zabawę samym ustawieniem pedału gazu. Ceną za to jest bardzo ograniczony komfort, szczególnie na pojedynczych nierównościach. Na tych następujących po sobie Countryman ma z kolei tendencję do myszkowania. Dobrze radzi sobie jedynie z pofałdowaniami jezdni. Niska szyba przednia, ustawiona pod dość niewielkim kątem przeszkadza w obserwowaniu świateł nad jezdnią.

Mistrz "poprawiania roboty drogowców" to Fiat, który przy okazji zapewnia świetną widoczność z miejsca kierowcy. Jego zawieszenie jest harmonijne i ciche. Oczywiście, coś za coś. Włoskie auto pozwala sobie na duże przechyły nadwozia w zakrętach i ma zbyt "luźny" układ kierowniczy. Z drugiej strony, nie zaskakuje niespodziewanymi reakcjami.

Absolutny spokój przy nagłych manewrach to domena Kii, mającej całkiem precyzyjny układ kierowniczy ze wspomaganiem Flex Steer, pozwalającym na pracę w 1 z 3 ustawień. Prawdę mówiąc, tylko "Sport" (obok "Normal" i "Comfort") daje wystarczające czucie tego, co dzieje się z kołami. Podczas szybkiej jazdy czy też w ostrych zakrętach koreańskie auto nie ma tendencji do wyjeżdżania przodem, a po odjęciu nogi z gazu w skręcie pozostaje niewzruszone. 18-calowe obręcze niestety obniżają komfort resorowania - na większych nierównościach Kia wyraźnie wstrząsa pasażerami. W manewrach przeszkadzają bardzo szerokie słupki dachowe, z których tylne zasłoniłyby nawet tankowiec.

Niespójne Renault

W Capturze przednie słupki też są wydatne, jednak sytuację poprawia przeniesienie lusterek wstecznych na drzwi. Niestety, na drodze Renault rozczarowuje. Jego zawieszenie jest nieharmonijne i hałaśliwe. Dynamiczną jazdę hamują układ kierowniczy o zbyt słabej progresji oraz tendencja nadwozia do wpadania w kołysanie. Szczególnie przy ostrych manewrach, kiedy to ESP (niewyłączalne) wtrąca się w poczynania kierowcy i zamiast ustabilizować auto, sprawia, że staje się jeszcze bardziej nerwowe.

liczba przycisków w wersji z nawigacją satelitarną przyprawia o zawrót głowy. Trzy zamykane schowki i czytelne zegary.Motor
mała kierownica wymaga, by ustawić ją nisko. Inaczej zasłania zegary. Dobra jakość, solidny montaż i nieskomplikowana obsługa.Motor
zegary jak w Clio. Minimalistyczna deska rozdzielcza, dobrze wykonana, ale np. przycisk na lewarku tak luźny, jakby miał zaraz odpaść.Motor

"2008" ma znacznie lepiej zestrojone ESP. Sprawniej też jeździ w zakrętach, przekonując niedużymi przechyłami nadwozia i późną podsterownością. Jego układ kierowniczy przekazuje wystarczającą ilość informacji z przednich kół, a zawieszenie łagodnie tłumi większość nierówności. Nie jest to poziom Fiata, ale nieco wyższa sztywność nie przeszkadza w wygodnym podróżowaniu. Widoczność - niezła; hamulce - do poprawy. 39,6 m na zimno to prawie najgorszy wynik w całym porównaniu. (Mini zatrzymuje się na odcinku o 4 m krótszym!)

Najdłuższy dystans

Juke hamuje jeszcze słabiej (39,7 m ze 100 km/h na ciepło) i ma podobnie do "2008" zestrojony układ jezdny. Szkoda tylko, że czasem spod podłogi dochodzą głuche stuki. Układ kierowniczy jest odrobinę gorszy niż w Peugeocie, ale Nissan zaskakująco dobrze czuje się na krętej drodze, dając niewiele mniej frajdy z jazdy niż Mini. ESP daje się jedynie uśpić, "wtrącając się" późno i stanowczo. Pod względem widoczności japoński crossover ląduje z tyłu stawki.

W Oplu przyzwyczajenia wymaga mający zbyt duży luz pedał hamulca. Szyba tylna jest wąska, a słupki dachowe - szerokie. Przeniesienie lusterek na drzwi sprawia, że Opel pod względem widoczności wypada nieco lepiej niż Nissan. Układ kierowniczy Mokki polecenia kierowcy na koła przekuwa wprawdzie wolniej niż ten w Mini, jednak działa sprawniej niż w innych autach z porównania. Auto prowadzi się pewnie, ma charakterystykę bliską neutralnej, jednak na odjęcie gazu reaguje trochę nerwowo. Mimo 18-calowych obręczy komfort jazdy jest na nieco lepszym poziomie niż w Soulu, jednak przydałoby się, aby zawieszenie szybciej radziło sobie z nierównościami.

Z turbo i bez

Turbodoładowane silniki (Fiat, Opel, Renault) mają naturalną przewagę nad resztą stawki, szczególnie przy porównaniu elastyczności. Pod względem czasu rozpędzania od 60 do 100 km/h na 4. biegu brylują Fiat (8,6 s) i Opel (9,0 s) oraz wolnossący Nissan (9,1 s). Rozczarowuje tutaj Mini, potrzebujące na to samo o 3,8 s więcej niż 500L. Całe szczęście, że w Countrymanie drążek zmiany biegów, do którego trzeba sięgać często, pracuje na krótkich drogach i z naprawdę dużą precyzją.

Jeszcze lepsza jest 6-stopniowa przekładnia Kii, co nie dziwi, zważywszy na fakt, że jej silnik ożywa powyżej 3500 obr./min. Nieco wcześniej do pracy bierze się jednostka najszybszego w porównaniu Peugeota (10,1 s od 0 do 100 km/h). Tyle tylko, że lewarkiem zmiany biegów trzeba się wyjątkowo namachać, bo kolejne przełożenia są mocno od siebie oddalone. Na domiar złego "2008" nadmiernie hałasuje, co potwierdzają wyniki pomiarów (67,7 dB przy 100 km/h). Niemal tak samo głośny okazuje się Nissan (67,0 dB).

Renault jest znacznie cichsze, ale jego seryjna przekładnia dwusprzęgłowa nie pozwala na zrywy spod świateł i zbyt długo odpowiada na kickdown. Szkoda, bo 1,2-litrowy silnik z turbodoładowaniem ma całkiem dużo chęci do działania.

Królem miasta zostaje duża wewnątrz, dopracowana i dobrze wyceniona Kia Soul. To zdecydowany zwycięzca naszego porównania.

Królowie miasta

Porównanie: miejskie crossovery (czytaj test)

Od lewej: Opel Mokka 1.4 Turbo Enjoy, Peugeot 2008 1.6 VTi Allure, Renault Captur TCe 120 EDC Intens, Mini Countryman Cooper, Nissan Juke 1.6 N-Tec, Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120, Kia Soul 1.6 GDI XLMotor
Bagażnik o pojemności: 377-1235 l.Motor
Kanapa jest przesuwana, a na nogi – dużo miejsca.Motor
Jedyny w teście fotel z płynną regulacją oparcia.Motor
Zegary jak w Clio. Minimalistyczna deska rozdzielcza, dobrze wykonana, ale np. przycisk na lewarku tak luźny, jakby miał zaraz odpaść.Motor
Kanapa – ustawiana na wiele sposobów.Motor
Fotele dobrze trzymają na boki. Najwięcej miejsca z przodu.Motor
Poprawa po liftingu – z konsoli zniknęły przyciski otwierania okien. Wielki obrotomierz jest nieczytelny. Twarde plastiki.Motor
350-litrowy bagażnik. Podwójna podłoga.Motor
Wnętrze z tyłu jest bardzo wąskie i niskie.Motor
Miękkie fotele o stosunkowo małym zakresie regulacji.Motor
Marne 251 l i wysoki próg załadunkowy.Motor
Siedzisko kanapy można postawić w pion.Motor
Twarde fotele, dużo miejsca z przodu i wysoka kabina.Motor
Bagażnik ma pojemność od 356 do 1372 l.Motor
Tu nie marnuje się nawet centymetr przestrzeni. W przednich drzwiach są trzy wnęki.Motor
Liczba przycisków w wersji z nawigacją satelitarną przyprawia o zawrót głowy. Trzy zamykane schowki i czytelne zegary.Motor
Z tyłu: płaska podłoga i bardzo obszerna kabina.Motor
Dużo miejsca z przodu i sprężyste, wygodne fotele.Motor
Najlepsze jakościowo wnętrze w teście. Czytelne zegary, łatwa obsługa i sportowa kierownica, która świetnie leży w dłoniach.Motor
Bagażnik ma 354 l i wyjmowaną lampkę.Motor
Niezbyt czytelne zegary, za to porządna jakość wykonania. Dziwne: „kwadratowa” kierownica i wielki drążek zmiany biegów.Motor
Z tyłu przestrzeń bliższa autom miejskim niż kompaktom.Motor
Najmniej miejsca z przodu w teście.Motor
Ekstrawagancki hamulec ręczny. Klasyczna „wajcha” byłaby wygodniejsza.Motor
Mała kierownica wymaga, by ustawić ją nisko. Inaczej zasłania zegary. Dobra jakość, solidny montaż i nieskomplikowana obsługa.Motor
350 l i najniższy próg załadunkowy.Motor
Atrybut Trekkinga, czyli elektroniczna szpera, którą włącza się tym przyciskiem.Motor
Za krótkie siedziska foteli.Motor
Z tyłu: płaska podłoga i przesuwana kanapa z regulowanym kątem oparcia.Motor
Bagażnik: 412-1480 l. Największy w teście.Motor
Przyciski Eco oraz m.in. tempomatu znalazły się za nisko, na tunelu środkowym.Motor
Kierownica ustawiana tylko w zakresie góra-dół. Dość słaba jakość plastików, za to dużo wnęk i wygodnie umieszczony lewarek.Motor
Dodatkowy ekran wyświetla dane z silnika lub aktualne ustawienia klimatyzacji.Motor
3 tryby pracy układu kierowniczego Kii.Motor
Obok tych dwóch jest jeszcze „Normal”.Motor
Kluczyk – jedyny w swoim rodzaju. Nie ma stacyjki, jest przycisk start/stop.Motor
Siedmiu bohaterów porównania. Najlepsza okazała się Kia Soul, która wyprzedziła Fiata 500L Trekking i Peugeota 2008.Motor
Opel Mokka 1.4 Turbo EnjoyMotor
Mini Countryman CooperMotor
Peugeot 2008 1.6 VTi AllureMotor
Renault Captur TCe 120 EDC IntensMotor
Kia Soul 1.6 GDI XLMotor
Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120Motor
Nissan Juke 1.6 N-TecMotor

Królowie miasta - podsumowanie

Porównanie: miejskie crossoveryMotor

Zwycięzca w postaci nowej Kii Soul to samochód ogromny w środku i solidnie dopracowany. Może nie zachwyca silnikiem oraz komfortem, ale nie zalicza większych wpadek. Drugi Fiat jest wygodny, przestronny, ma największy bagażnik i dynamiczny silnik. Trzeci Opel traci punkty głównie za mniejsze wnętrze i słabsze wyposażenie. Dobrze jeżdżący Peugeot ma kabinę o numer mniejszą niż Kia. Renault ze słabą skrzynią EDC i nieharmonijnym zawieszeniem, dzięki dobrym cenie i wyposażeniu, awansowało na piąte miejsce. Nissan (niedługo pojawi się wersja po liftingu) z dopracowanym układem jezdnym traci mnóstwo punktów za malutkie wnętrze, a dynamiczne Mini jest potwornie drogie i kiepsko wyposażone.

Królowie miasta

Porównanie: miejskie crossovery (czytaj test)

Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120Motor
Peugeot 2008 1.6 VTi AllureMotor
Nissan Juke 1.6 N-TecMotor
Kia Soul 1.6 GDI XLMotor
Mini Countryman CooperMotor
Renault Captur TCe 120 EDC IntensMotor
Opel Mokka 1.4 Turbo EnjoyMotor
Porównanie: miejskie crossoveryMotor
Opel Mokka 1.4 Turbo EnjoyMotor
Opel Mokka 1.4 Turbo EnjoyMotor
Opel Mokka 1.4 Turbo EnjoyMotor
Opel Mokka 1.4 Turbo EnjoyMotor
Opel Mokka 1.4 Turbo EnjoyMotor
Mini Countryman CooperMotor
Mini Countryman CooperMotor
Mini Countryman CooperMotor
Mini Countryman CooperMotor
Mini Countryman CooperMotor
Peugeot 2008 1.6 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.6 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.6 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.6 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.6 VTi AllureMotor
Renault Captur TCe 120 EDC IntensMotor
Renault Captur TCe 120 EDC IntensMotor
Renault Captur TCe 120 EDC IntensMotor
Renault Captur TCe 120 EDC IntensMotor
Renault Captur TCe 120 EDC IntensMotor
Kia Soul 1.6 GDI XLMotor
Kia Soul 1.6 GDI XLMotor
Kia Soul 1.6 GDI XLMotor
Kia Soul 1.6 GDI XLMotor
Kia Soul 1.6 GDI XLMotor
Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120Motor
Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120Motor
Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120Motor
Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120Motor
Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120Motor
Nissan Juke 1.6 N-TecMotor
Nissan Juke 1.6 N-TecMotor
Nissan Juke 1.6 N-TecMotor
Nissan Juke 1.6 N-TecMotor
Nissan Juke 1.6 N-TecMotor

Jakie są prześwity testowanych aut i które z nich ma największą kabinę?

Crossovery to samochody z natury wyróżniające się powiększonym prześwitem. To właśnie ta wartość najmocniej odróżnia je od zwyczajnych modeli osobowych. Jakie są prześwity testowanych aut? Postanowiliśmy to zmierzyć, sprawdzając odległość ich najniższego elementu (płyta pod silnikiem) od podłoża. Różnice okazały się ogromne. Najlepszego Nissana Juke'a (21,5 cm) od najgorszego Fiata 500L (11,0 cm) dzieli 10,5-centymetrowa przepaść.

Opel Mokka 1.4 Turbo Enjoy

Opel Mokka 1.4 Turbo EnjoyMotor

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

Peugeot 2008 1.6 VTi Allure

Peugeot 2008 1.6 VTi AllureMotor

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

Renault Captur TCe 120 EDC Intens

Renault Captur TCe 120 EDC IntensMotor

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

Mini Countryman Cooper

Mini Countryman CooperMotor

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

Nissan Juke 1.6 N-Tec

Nissan Juke 1.6 N-TecMotor

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120

Fiat 500L Trekking 1.4 T-Jet 16V 120Motor

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

Kia Soul 1.6 GDI XL

Kia Soul 1.6 GDI XLMotor

*przy fotelu kierowcy odsuniętym metr od pedałów; wymiary w cm, ładowność = masa całkowita minus masa własna

Dane techniczne

 
Fiat
Kia
Model
500L Trekking
Soul
Wersja
1.4 T-Jet 16V 120
1.6 GDI XL
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
Pojemność skokowa
1368 cm3
1591 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
120 KM/5000
132 KM/6300
Maks. moment obrotowy
215 Nm/2500
161 Nm/4850
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
427/180/168 cm
414/180/159 cm
Rozstaw osi
261 cm
257 cm
Średnica zawracania
11,1 m
10,6 m
Masa/ładowność
1290/b.d. kg
1212/608 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
412/1480 l
354/994 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
54 (Pb 95)
Opony
225/45 R17
235/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
183 km/h
185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
11,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,8 s
11,2 s →
Elastyczność 60-100 km/h
8,6 s (4. bieg)
11,5 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h
14,8 s (6. bieg)
22,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,7 m
37,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,2 m →
37,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,3 dB →
65,8 dB →
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
2,9
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,3/5,7/7,0
8,5/5,8/6,8
Teoretyczny zasięg
710 km
790 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,1/6,9/8,5
10,2/7,0/8,6
Rzeczywisty zasięg
590 km
630 km
Cena wersji podstawowej**
78 700 zł
59 900 zł
Cena
78 700 zł
74 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
b.d. - brak danych
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem
 
Mini
Nissan
Model
Countryman
Juke
Wersja
Cooper
1.6 N-Tec
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
wtrysk wielpunktowy
Moc maksymalna
122 KM/6000
117 KM/6000
Maks. moment obrotowy
160 Nm/4250
158 Nm/4000
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
410/179/156 cm
414/177/157 cm
Rozstaw osi
260 cm
253 cm
Średnica zawracania
11,6 m
11,6 m
Masa/ładowność
1265/470 kg
1172/473 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
350/1170 l
251/830 l
Poj. zbiornika paliwa
47 l (Pb 95)
46 l (Pb 95)
Opony
205/60 R16
225/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
190 km/h
178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,5 s
11,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s →
11,2 s →
Elastyczność 60-100 km/h
12,4 s (4. bieg) →
9,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
25,2 s (6. bieg)
14,6 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,6 m
39,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,9 m
38,9 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,1 dB
67,0 dB
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,3
2,8
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,4/5,2/6,0
7,7/5,1/6,0
Teoretyczny zasięg
780 km
770 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,5/7,1/8,8
9,3/6,1/7,7
Rzeczywisty zasięg
530 km
600 km
Cena wersji podstawowej**
92 900 zł
67 600 zł
Cena
92 900 zł
73 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem
 
Opel
Peugeot
Renault
Model
Mokka
2008
Captur
Wersja
1.4 Turbo Enjoy
1.6 VTi Allure
TCe 120 EDC Intens
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1364 cm3
1598 cm3
1197 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
wtrysk wielpunktowy
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
140 KM/4900
120 KM/6000
120 KM/4900
Maks. moment obrotowy
200 Nm/1850
160 Nm/4250
190 Nm/2000
Napęd
przedni
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
man./5-biegowa
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
423/178/166 cm
416/174/156 cm
412/178/157 cm
Rozstaw osi
256 cm
254 cm
261 cm
Średnica zawracania
10,9 m
11,3 m
10,4 m
Masa/ładowność
1394/395 kg
1195/449 kg
1180/546 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
356/1372 l
350/1194 l
377/1235 l
Poj. zbiornika paliwa
53 l (Pb 95)
50 l (Pb 95)
45 l (Pb 95)
Opony
215/55 R18
195/60 R16
205/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
193 km/h
196 km/h
192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
9,5 s
10,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
10,1 s
11,4 s →
Elastyczność 60-100 km/h
9,0 s (4. bieg)
11,2 s (4. bieg) →
-
Elastyczność 80-120 km/h
16,5 s (6. bieg)
17,0 s (5. bieg)
-
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,9 m
39,6 m
36,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,9 m
39,1 m
36,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,8 dB
67,7 dB
65,5 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
98 km/h
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
2,8
2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,0/5,2/6,3
7,7/4,8/5,9
6,6/4,7/5,4
Teoretyczny zasięg
840 km
850 km
830 km
Dane testowe
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,7/7,1/8,9
9,5/6,7/8,1
9,9/6,5/8,3
Rzeczywisty zasięg
600 km
620 km
540 km
Cena wersji podstawowej**
76 500 zł
66 600 zł
68 400 zł
Cena
76 500 zł
73 100 zł
74 400 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Najdroższe Mini oszczędza nawet na podgrzewaniu lusterek czy też komputerze pokładowym, a po doposażeniu w brakujące elementy kosztuje 101 362 zł. Reszta aut ma bardzo zbliżone wyposażenie, obejmujące takie elementy, jak wielofunkcyjna kierownica skórzana, radio CD/MP3 ze złączami multimedialnymi, a nawet tempomat, którego nie otrzymamy do Countrymana. Najlepsze wyposażenie ma Kia, obejmujące klimatyzację automatyczną, kamerę cofania i czujniki parkowania z tyłu. Po dokupieniu nawigacji kosztuje 80 900 zł. Fiat z tymi elementami byłby wyceniony na 83 200 zł. Cena Juke'a wzrosłaby z kolei do 75 100 zł, a Mokki - do 83 050 zł. Inna bajka to auta francuskie, które seryjnie oferują nawigację satelitarną. (Taką na pokładzie ma też Nissan.) Po zrównaniu wyposażenia, cena "2008" rośnie do 73 500 zł, a Captura - do 74 900 zł.

Punktacja: segment - SUV-y i crossovery

Punktacja: segment - SUV-y i crossoveryMotor

Po ostatniej kategorii Kia wyprzedza Fiata, a Mini zalicza klęskę. Trzeci jest Opel przed Peugeotem. Duży awans Renault.

Motor

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas