Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - test

Fiat 500L konkuruje z miejskimi minivanami. W wersji Trekking może też bez problemu stawić czoła małym crossoverom, a nawet kompaktowym SUV-om.

Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet
Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJetAuto Moto

Włosi długo zwlekali z wprowadzeniem na rynek małego crossovera. W efekcie 500L Trekking musi się zmagać z liczną konkurencją. Ma nad nią jednak istotną przewagę - słuszny wzrost. Mierzący 167,9 cm Fiat jest o 2,9 cm wyższy od Skody Roomster Scout i aż o 12,3 cm od Peugeota 2008. W obu rzędach miejsca jest sporo nie tylko nad głowami, ale także na nogi. Duża powierzchnia szyb dodatkowo potęguje poczucie przestronności.

Gra pozorów

Deska rozdzielcza ma atrakcyjne kształty, a jej obsługa nie nastręcza problemów. Plus za solidny montaż.Auto Moto

Z zewnątrz odmiana Trekking zyskała ochronne nakładki i o 2 cm wyższy prześwit (choć 14,5 cm to nadal niewiele). Reszta nie różni się od 500L. Siedzi się tu niczym w małym autobusie, jednak dzięki sporemu zakresowi regulacji fotela i kolumny kierownicy bez problemu można zająć wygodną pozycję.

Poza terenowymi atrybutami 500L Trekking otrzymał system Traction+ naśladujący działaniem blokadę dyferencjału. W razie poślizgu jednego z przednich kół elektronika przyhamuje je, przekazując moment obrotowy na drugie, o lepszej przyczepności. Układ ten nie zastąpi napędu 4x4, ale tak naprawdę właściciele crossoverów rzadko go potrzebują. Poza utwardzonymi drogami przydają się także opony błotno-śniegowe typu M+S, oferowane na życzenie bez dopłaty. Niestety, wydłużają one drogę hamowania. Podczas szybkiej jazdy po zakrętach nadwozie Fiata nie przechyla się zanadto, a jego sprężyste zawieszenie pochłania większość dziur.

Optymalna konfiguracja

Pracujący pod maską diesel o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM to najlepszy wybór spośród dostępnych do tego modelu jednostek. Zużywa rozsądne ilości paliwa: w trasie niewiele ponad 5 litrów, a w korkach niespełna 8 l/100 km. Zapewnia przy tym osiągi wystarczające podczas rodzinnej wycieczki za miasto. Plus za możliwość całkowitego wyłączenia systemu start-stop, minus za niezbyt precyzyjną pracę 6-biegowej skrzyni.

Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet

Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet (czytaj test)

Kanapa z tyłu jest przesuwana i ma regulowany kąt pochylenia oparcia.Auto Moto
Niemal jak w autobusie – pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji rozkładane podręczne stoliki.Auto Moto
Przednie fotele są dość obszerne, ale płytkie.Auto Moto
Silnik ma przyjazną charakterystykę. Przypływ momentu obrotowego czuć już przy 1500 obr./min.Auto Moto
Podgrzewane przednie fotele to wydatek 1000 zł, a elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego – 750 zł.Auto Moto
Wnętrze 500L rozpieszcza liczbą schowków, uchwytów na kubki i przegródek. Górna komora jest klimatyzowana.Auto Moto
Deska rozdzielcza ma atrakcyjne kształty, a jej obsługa nie nastręcza problemów. Plus za solidny montaż.Auto Moto
Podwójna podłoga bagażnika, haczyki i siatka ułatwiają przewóz drobnych przedmiotów.Auto Moto
Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJetAuto Moto
Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJetAuto Moto

Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - podsumowanie

Przestronny, modny i sensownie wyceniony - Fiat 500L Trekking to dobra alternatywa dla crossoverów z przednim napędem.

Ocena: ☆☆☆☆

Konkurenci

PEUGEOT 2008

Peugeot 2008Auto Moto

silnik: t.diesel, 1.6, R4, 92 KMcena: od 71 700 złjednym zdaniem: francuski crossover jest mniejszy od Fiata i tak jak on również nie ma napędu 4x4

SKODA ROOMSTER SCOUT

Skoda Roomster ScoutSkoda

silnik: t.diesel, 1.6, R4, 105 KMcena: od 70 950 złjednym zdaniem: Roomster Scout ma praktyczne nadwozie z osłonami ochronnymi, brak napędu 4x4

Czy warto dopłacać do Trekkinga?

Wyposażenie Trekkinga jest porównywalne z 500L w wersji Easy. Oba samochody kosztują niemal tyle samo - 74 tys. zł. Okazuje się więc, że za wyższy prześwit, osłony ochronne i system Tracion+ nie trzeba dopłacać. To bardzo atrakcyjna oferta.

Fiat 500L ma typowo miejski charakter, a Trekking naśladuje modne SUV-y.Auto Moto
SILNIK
t.diesel, umieszczony poprzecznie z przodu, R4, 16V, common rail
pojemność
1598 cm3
średnica cyl./skok tł.
79,5/80,5 mm
stopień sprężania
16,5:1
moc maksymalna
77 kW/105 KM
przy obrotach
3750/min
maks. moment obr.
320 Nm
przy obrotach
1750/min
UKŁAD JEZDNY
przeniesienie napędu
napęd przedni, skrzynia manualna, 6-biegowa
zawieszenie przód
kolumny McPhersona, stabilizator
zawieszenie tył
belka skrętna
opony testowe/hamulce
195/55 R16/przód – tarczowe went., tył – tarczowe
NADWOZIE
długość/rozstaw osi
427,0/261,2 cm
szerokość/wysokość
180,0/167,9 cm
pojemność bagażnika
343-1310 l
PRZYSPIESZENIA
0-100 km/h
13,7 s (12,0 s**)
60-100 km/h (IV bieg)
7,7 s
80-120 km/h (VI bieg)
11,4 s
prędkość maksymalna
175 km/h**
DROGI HAMOWANIA
100-0 km/h zimne
42,2 m
100-0 km/h rozgrzane
43,4 m
ZUŻYCIE PALIWA
śred. zużycie wg prod.
4,7 l/100 km
śred. zużycie w teście
6,6 l/100 km
pojemność zbiornika paliwa
50 l
zasięg wg spalania test.
758 km
*na oponach błotno-śniegowych; **dane fabryczne;
wyniki b. dobre wyniki b. słabe
najniższa
73 990 zł
egzemplarza testowego
ok. 84 290 zł

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas